PDA

View Full Version : Gitaar customizing



wim59
18 augustus 2009, 23:15
Hallo rockers, punkers bluesbrothers enz. Weet er iemand in het zuiden van het land, en dan bedoel ik zuidelijk Limburg een goede gitaarcustomizer. Ik heb gehoord dat er een in Sittard zit die ook door Gibson wordt aanbevolen.
Als je wat weet laat het mij dan horen.
Groet.

Wouter J
19 augustus 2009, 00:12
Klop bij mijn Baas Jan Knooren aan die zit in Schimmert, hij is nu wel net op vakantie naar Spanje en komt past over twee weken terug

Niek bij de gitaar dokter is die vent in Sittard, een voormalige collega van Jan Knooren. Bij hem moet je geluk hebben want hij is niet altijd open.

Wat wil je precies aan je gitaar gedaan hebben want ik kan je ook in contact brengen met Wouter Driessen in Heerlen die ook zulke jobjes doet en ze altijd heel goed afwerkt.

Quicksilver
19 augustus 2009, 00:31
Customizer? In welk opzicht, als ik vragen mag?

Volgens mij kun je toch het meeste wel zelf doen?

wim59
19 augustus 2009, 09:19
Ik heb een Gibson SG en wil er een grafiet topkam op laten zetten, de pickups waxpotten en als het mogelijk is de fretten laten vlakken zodat de actie zo laag mogelijk is. En als het gaat het brug element laten splitten.

Quicksilver
19 augustus 2009, 18:35
Ik heb een Gibson SG en wil er een grafiet topkam op laten zetten, de pickups waxpotten en als het mogelijk is de fretten laten vlakken zodat de actie zo laag mogelijk is. En als het gaat het brug element laten splitten.

Kun je dat echt niet zelf doen? De topkam lijkt me niet moeilijk, waxpotten zou ik niet zelf doen, fretten vlakken moet ook niet al te moeilijk zijn en als je een schema hebt kun je de elementen toch zelf splitten?

Let wel, heb dit nog nooit gedaan maar op internet is er genoeg over te vinden toch? :???:

Fenndangoband
19 augustus 2009, 18:51
Als je zo een duur instrument hebt... en nog nooit dergelijke dingen hebt gedaan lijkt het me onverstandig om te beginnen klooien en je info enkel te halen van het net... een vakman lijkt me aangewezen.

barno
19 augustus 2009, 19:00
Kun je dat echt niet zelf doen? De topkam lijkt me niet moeilijk, waxpotten zou ik niet zelf doen, fretten vlakken moet ook niet al te moeilijk zijn en als je een schema hebt kun je de elementen toch zelf splitten?

Let wel, heb dit nog nooit gedaan maar op internet is er genoeg over te vinden toch? :???:

topkam goed uitvijlen is best een precair werkje hoor, fretten vlakken idem, ik heb het nl wel al gedaan, i don't care what the internet says :)

Apenzoon
19 augustus 2009, 19:02
Kun je dat echt niet zelf doen? De topkam lijkt me niet moeilijk, waxpotten zou ik niet zelf doen, fretten vlakken moet ook niet al te moeilijk zijn en als je een schema hebt kun je de elementen toch zelf splitten?

Let wel, heb dit nog nooit gedaan maar op internet is er genoeg over te vinden toch? :???:

Waxpotten is juist het gemakkelijkst zelf te doen. Vlakken zou ik niet snel aan beginnen en dan eerst oefenen op een oude gitaar van bijvoorbeeld de rommelmarkt. Topkam en elektronica zijn goed te doen. Afstellen kun je het beste zelf doen, grote kans dat iemand anders hem niet volgens je wensen afstelt, aan de andere kant heb je dan natuurlijk wel een uitgangspunt.

Di Stefano
19 augustus 2009, 19:05
De elementen kan je zelf doen. Dat leer je wel op het moment door trial en error, als je een beetje kan solderen kan er niets fout gaan. De topkam en fretten daarintegen wel. Als je fout vijlt kan je de fret niet meer laten teruggroeien en zit je met een probleem.

wim59
19 augustus 2009, 20:21
Over die elementen ben ik wel met jullie eens, maar als de gitaar toch eenmaal bij de bouwer is.. De rest vind ik gewoon te link. Het laatste wat ik wil is mijn SG verknoeien. Daarom zoek ik ook een GOEDE gitaar bouwer of customizer

FruscianteFan
19 augustus 2009, 20:38
Begrijp ik goed dat je de fretten gevlakt wil hebben voor een lagere actie? Dat gaat niet werken, want de actie is afstand tussen de snaar en de fret.

wim59
20 augustus 2009, 00:21
Ja klopt, ik heb ze al vrij laag staan maar hier en daar ketst het een beetje, ik hoop dat hiermee te verbeteren, of denk je dat dit geen invloed heeft? Ik heb nl al gitaren bespeeld die een nog lagere actie hadden, met name een epiphone les paul

Apenzoon
20 augustus 2009, 00:35
Als je frets niet goed vlak zijn kan je je gitaar ook minder laag afstellen. Je krijgt dan eerder rammel door de frets die uitsteken. Op zich is vlakken dus een goed begin.

geert1976
20 augustus 2009, 00:57
Als je frets niet goed vlak zijn kan je je gitaar ook minder laag afstellen. Je krijgt dan eerder rammel door de frets die uitsteken. Op zich is vlakken dus een goed begin.

als de fretten oud zijn en slijtage vertonen wel (vlak zelf ook) dan kun je de actie inderdaad lager krijgen, maar zorg ook dat je hals niet te hol of bol staat en je topkam in orde is

FruscianteFan
20 augustus 2009, 10:42
Ja klopt, ik heb ze al vrij laag staan maar hier en daar ketst het een beetje, ik hoop dat hiermee te verbeteren, of denk je dat dit geen invloed heeft? Ik heb nl al gitaren bespeeld die een nog lagere actie hadden, met name een epiphone les paul
Ik ging puur uit van frets die nog helemaal intact zijn. En van wat ik in theorie denk. Ik heb geen ervaring met snaren lager zetten, ik ga alleen maar steeds hoger.