PDA

View Full Version : Knopje van Telecaster



dacrow
18 augustus 2009, 13:24
Als ik speel, vooral live, flip ik mijn pickup switch nogal hard van de ene naar de andere stand, nu is dit knopje er al eens afgevlogen, weet iemand hoe ik dit gemakkelijk kan vastzetten?

Chris Winsemius
18 augustus 2009, 13:26
Wat ik weleens doe: stukje isolatie-tap om de switch zelf (gedeelte waar de knop op komt) of de botte bijl methode: beetje lijm gebruiken.

vulvasonic
18 augustus 2009, 13:42
sowieso een knap onhandig knoppie. Ik vind het niet gek dat ze er steeds af flopsen. Had ik ook, al hield ik het ding met de sluitspier klemvast, niets mocht baten.

Maar NU heb ik er een strat knoppie opzitten en al mijn problemen zijn VERLEDEN TIJD!
Het is wejrkelijk ouwngelouwfelijk!

In mijn geval heeft dat, denk ik althans, te maken met het feit dat je er zo moeilijk bij kunt. Bij Rockinger.de kun je teleplaatjes krijgen waarvan het gat van de volumepot net iets verder van de switch af zit, waardoor je het knopje er minder makkelijk aframt.

:cool:
Z




:roll: ...Hee, wat mot die Zorro ineens hierzo?!?!?!

Chris Winsemius
18 augustus 2009, 13:49
sowieso een knap onhandig knoppie. Ik vind het niet gek dat ze er steeds af flopsen. Had ik ook, al hield ik het ding met de sluitspier klemvast, niets mocht baten.

Maar NU heb ik er een strat knoppie opzitten en al mijn problemen zijn VERLEDEN TIJD!
Het is wejrkelijk ouwngelouwfelijk!

In mijn geval heeft dat, denk ik althans, te maken met het feit dat je er zo moeilijk bij kunt. Bij Rockinger.de kun je teleplaatjes krijgen waarvan het gat van de volumepot net iets verder van de switch af zit, waardoor je het knopje er minder makkelijk aframt.

:cool:
Z




:roll: ...Hee, wat mot die Zorro ineens hierzo?!?!?!

Dank voor die Rockinger-tip!!!!
Zat me laatst toch weer te storen aan de beperkte ergonomie v/e Tele en zo'n plaat kan dat behoorlijk verbeteren voor mij.

vulvasonic
18 augustus 2009, 13:51
Dank voor die Rockinger-tip!!!!
Zat me laatst toch weer te storen aan de beperkte ergonomie v/e Tele en zo'n plaat kan dat behoorlijk verbeteren voor mij.

Voor jou sta ik altijd klaar, Chris. Jeweetoch? :ok:

Puerco
18 augustus 2009, 13:55
Stukje kauwgum doet soms wonderen..... (mag om hygiënische redenen ook van dat kauwgum achtige spul om posters op te hangen zijn)
@Vulva: Een stratknopje op een tele.... man dat kan best handig zijn maar dat is echt geen porum...

Hendriks
18 augustus 2009, 14:06
Ik heb bij zowel een tele als een strat het probleem dat ik tijdens het spelen tegen de knop aan kom en zo plotseling met een ander geluid word geconfronteerd.
Ik heb op een tele de controleplate omgekeer gemomteerd .

http://img197.imageshack.us/img197/5009/dscn1942x.jpg

Ook doe ik altijd een stukje papier tussen switch en knop.

vulvasonic
18 augustus 2009, 14:09
@Vulva: Een stratknopje op een tele.... man dat kan best handig zijn maar dat is echt geen porum...

Niet dat dat altijd even goed zichtbaar is natuurlijk.....

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Mario%20di%20Snario/Silvolde_02.jpg


:D

Kim Wilson
18 augustus 2009, 14:16
Dank voor die Rockinger-tip!!!!
Zat me laatst toch weer te storen aan de beperkte ergonomie v/e Tele en zo'n plaat kan dat behoorlijk verbeteren voor mij.
Tonefactory verkoopt die platen ook: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_74_75_77&products_id=1534

guitarkid
18 augustus 2009, 14:17
sowieso een knap onhandig knoppie.
In mijn geval heeft dat, denk ik althans, te maken met het feit dat je er zo moeilijk bij kunt. Bij Rockinger.de kun je teleplaatjes krijgen waarvan het gat van de volumepot net iets verder van de switch af zit, waardoor je het knopje er minder makkelijk aframt.

Ik vind het vooral onhandig als je dus bewust snel wilt schakelen van brug pick-up naar één van de andere twee (of misschien drie) standen... Terug gaat wel en het gebeurt mij ook nooit per ongeluk... Meer ruimte tussen pot en schakelaar is wel een verbetering, lijkt me. En die Rockinger is uitwisselbaar met (in principe) elke Tele?

Gr. C.

Edit: Ze durven wel bij Tonefactory: 22 euro voor zo'n plaatje..... Nou nou!

Hendriks
18 augustus 2009, 14:25
Ik gebruik van de drie knoppen de volumepot het vaakst , daarom zit die bij mij vooraan.

FruscianteFan
18 augustus 2009, 14:28
De teleknop die ik op mijn strat had, is na verloop van tijd van binnenuit kapot gegaan doordat ik wat tape gebruikte om de knop erop te houden.

Kim Wilson
18 augustus 2009, 14:28
Edit: Ze durven wel bij Tonefactory: 22 euro voor zo'n plaatje..... Nou nou!
Bij Rockinger kost ie bijna 2 tientjes, en dan moet ie nog uit Duitsland komen. ;)

Hendriks
18 augustus 2009, 14:46
Let wel op ,je hebt de plates in 2 verschillende breedtes , scheelt ongeveer 2 mm , je moet dan de slagplaat aanpassen , ik heb nog zo'n Rockinger liggen en om die reden gebruik ik hem niet.

dacrow
18 augustus 2009, 16:58
Ik ga het eens proberen met een stukje 'kauwgum' waar je posters mee ophangt :)

vulvasonic
18 augustus 2009, 21:09
Ik vind het vooral onhandig als je dus bewust snel wilt schakelen van brug pick-up naar één van de andere twee (of misschien drie) standen... Terug gaat wel en het gebeurt mij ook nooit per ongeluk... Meer ruimte tussen pot en schakelaar is wel een verbetering, lijkt me. En die Rockinger is uitwisselbaar met (in principe) elke Tele?

Gr. C.

Edit: Ze durven wel bij Tonefactory: 22 euro voor zo'n plaatje..... Nou nou!

Ik vind dat in zekere zin ook de enige echte misser aan het ontwerp van de telecaster. Ik heb in de brugpositie een humbuckertje zitten (Little '59), waarmee ik een mooie rauwe, overstuurde sound uit mijn tele haal. Als ik overschakel naar het halselement, dan heb ik meteen een mooi, warm, clean geluid. Ik maak daar dus regelmatig gebruik van. Het is echter haast ondoenlijk om snel te schakelen van brug naar hals. Ik heb zeker geen grote klauwen, maar het blijft priegelwerk.

Ik meen dat Danny Gatton dit probleem een beetje wist te verkleinen, door de bovenkant van de schakelaar ietwat om te buigen richting het brugelement, waardoor de ruimte tussen de volumeregelaar en het knopje van de elementkeuzeschakelaar wat groter werd.

Mocht je zo'n plaatje overwegen (van Rockinger bijvoorbeeld), bel dan voor de zekerheid even of de maatvoering verder wel gelijk is aan dat van Fender. Ik neem aan dat dit wel het geval is. Ze zijn tenslotte gemaakt als alternatief voor de standaard uitvoering.
En ja, 20 euro voor zo'n stukje metaal is natuurlijk belachelijk, maar echt veel andere opties zijn er niet.

:)

Apenzoon
18 augustus 2009, 23:06
Kan je het bestaande plaatje niet wat omkatten? Dat wordt niet heel strak natuurlijk, maar als het functioneert is het goed toch? Je zou ook zelf een plaatje kunnen maken in de goeie maat. Zoveel stelt het niet voor, het is gewoon een platte strip.

Ik heb zelf (nog) geen Tele. Toen ik er eens op een speelde vond ik het schakelen inderdaad ook erg onpraktisch. De hele positie op de gitaar vond ik eigenlijk onhandig. Het zal wel gewenning zijn, die Tele komt er ooit nog wel eens. :sssh:

geert1976
19 augustus 2009, 00:23
Kan je het bestaande plaatje niet wat omkatten? Dat wordt niet heel strak natuurlijk, maar als het functioneert is het goed toch? Je zou ook zelf een plaatje kunnen maken in de goeie maat. Zoveel stelt het niet voor, het is gewoon een platte strip.

Ik heb zelf (nog) geen Tele. Toen ik er eens op een speelde vond ik het schakelen inderdaad ook erg onpraktisch. De hele positie op de gitaar vond ik eigenlijk onhandig. Het zal wel gewenning zijn, die Tele komt er ooit nog wel eens. :sssh:

hhmja de Tele komt van oorsprong uit het tijdperk dat men in nummers eigenlijk niet van stand veranderde en Fender heeft de basis inderdaad nooit veranderd wellicht is het handiger die schakelaar ala Gibson LP te plaatsen, heb zelf ook tele's gehad en ik ergerde mij ook menigmaal aan die standenschakelaar

Daarom heb ik Aupperlee Customizing mijn Mockingbird laten bouwen beetje van alles van het voor mijn gevoel goede van Fender (Tele hals, Jazzmasterbody en SSS config ala strat)

zo ziet mij Tele/Strat/Jazz eruit ik vind de standenschakelaar op deze positie erg fijn, moet je bij een tele ook wel voor elkaar krijgen denk ik:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0196.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/IMG_0202.jpg

Quicksilver
19 augustus 2009, 00:32
Kun je niet gewoon zelf zo een plaatje maken, of kan dat niet uit? :dontgeti:

geert1976
19 augustus 2009, 00:59
Kun je niet gewoon zelf zo een plaatje maken, of kan dat niet uit? :dontgeti:

kan wel maar klote werk en je krijgt het waarschijnlijk niet zo strak denk ik

Quicksilver
19 augustus 2009, 01:08
kan wel maar klote werk en je krijgt het waarschijnlijk niet zo strak denk ik

Misschien ben ik wel een muggenzifter, maar 20 euro voor een metalen plaatje vind ik behoorlijk duur.. :makeup: Krijg ik spontaan tranen van in mijn ogen.. :(

geert1976
19 augustus 2009, 01:10
Misschien ben ik wel een muggenzifter, maar 20 euro voor een metalen plaatje vind ik behoorlijk duur.. :makeup: Krijg ik spontaan tranen van in mijn ogen.. :(

is ook duur, maar ze weten dat ze het voor die prijs ook verkopen;)

pannekoek
19 augustus 2009, 01:10
Misschien ben ik wel een muggenzifter, maar 20 euro voor een metalen plaatje vind ik behoorlijk duur.. :makeup: Krijg ik spontaan tranen van in mijn ogen.. :(

miereneuker!

Quicksilver
19 augustus 2009, 01:11
is ook duur, maar ze weten dat ze het voor die prijs ook verkopen;)

Ja, najah ik vind het dus een mega rip-off :seriousf: Maar je zal weinig andere keus hebben dus dat benutten ze ook gelijk..

Snel rijk willen worden noem ik dat.. :makeup:


miereneuker!

Hey hey zeg, ik heb toch ook gevoelens ?! :makeup:
Ik ben ook maar een arme 15-jarige met zo'n beperkt budget dat ie pas over een jaar een leuke nieuwe budgetgitaar kan veroorloven.

Show some compassion.. :makeup:

Bram+
19 augustus 2009, 08:25
Wat dacht je van een baantje zoeken? Dan heb je binnen twee maanden een budgetgitaar :D

Het omdraaien van het controleplaatje vind ik al een flinke verbetering. Het switchen gaat er niet makkelijker op, maar je kunt wel sneller bij je volumeknop komen en je slaat niet per ongeluk tegen je switch aan.

Kim Wilson
19 augustus 2009, 08:36
Mijn god, gaan we nu ineens moeilijk doen over twee tientjes? Amps van €1000+, drie gitaren van elk minimaal 600 euri, maar geen 2 tientjes willen betalen voor iets waardoor een Tele ineens een stuk handiger in het gebruik wordt, en waar je dus altijd profijt van zult hebben. Ik ga dat dus echt niet snappen... :chicken:

RobertoL
19 augustus 2009, 08:39
Ik wou het net gaan zeggen. Kloten om 20 euro en dan duizenden euros aan rest van gear uitgeven. Wat voor spullen ga je anders voor 20 euro kopen?

Midwolda
19 augustus 2009, 08:41
Ik ga het eens proberen met een stukje 'kauwgum' waar je posters mee ophangt :)

Wat vaak ook goed werkt: even een stukje krimpkous op het switch-pookje en dan de knop erop.