PDA

View Full Version : Wat heb ik: boren of frezen?



Ike57
18 augustus 2009, 12:51
Vandaag kwam een klant op kantoor met een houten kistje in de hand. Hij zei: "Jij knoeit :D graag met hout, misschien kun je deze nog gebruiken. Ik heb ze al jaren liggen maar doe er niets mee. Ze komen van een failliet gegane meubelfabriek".

Hierbij de foto's. Alleen het oude houten kistje is al een lust voor het oog. Wat ik me wel afvraag is: Zijn dit nu houtboren of freesbitjes?
Ze zijn gemaakt voor een machine waarin ze met schroefdraad kunnen worden vastgezet. Er is een platte uitsparing voor een steeksleutel. Sommige hebben een centreerpunt, andere zijn gewoon "plat".

Bij mij passen ze goed in de kolomboor en ik denk dat ik ze in ieder geval als houtboortjes goed kan gebruiken. Maar ik ben ook benieuwd wát ik nu eigenlijk heb gekregen ..... :???:

Hier de foto's:

http://www.atgp.nl/eigengitaar/boorfrees.jpg

http://www.atgp.nl/eigengitaar/boorfrees2.jpg

B_2_the_a
18 augustus 2009, 13:24
Ziet eruit als een collectie boortjes...

Hedge
18 augustus 2009, 13:29
Ik zie een nieuw project in dat kistje. Hals erop en spelen maar:blast:

Sanderltd
18 augustus 2009, 17:19
Ziet er naar uit dat ie wel alleen voor hart(heavy?)-metall bedoeld zal zijn dan. :cheerup:

Even serieus: zou het niet gewoon een combo van een freesbitje en een boortje kunnen zijn? Zeg maar een multifunctioneel bitje?
Ik zou zeggen; probeer er eens iets mee te frezen en/of te boren, dan ben je er zeker van? :)

stijnkenens
18 augustus 2009, 17:24
metaalfreesjes. (http://www.jvl-europe.nl/)

Misschien dat het voor hout ook gaat, maar ik ben niet zeker.



s

Koeloe
18 augustus 2009, 17:26
Ik zou zeggen dat het frezen zijn.

JurjenYarr
18 augustus 2009, 17:35
Ik zou zeggen dat het frezen zijn.

ik frees het ook.. :soinnocent:

iWishmaster
18 augustus 2009, 17:37
Die zonder centreerpunt zijn inderdaad frezen, maar die met een centreerpunt weet ik niet. Frezen gebeurt zijwaarts, dus die punt zou in de weg zitten.

B_2_the_a
18 augustus 2009, 17:40
Ze hebben volgens mij allemaal centerpunten, gelukkig is de kwaliteit van de foto goed ;)

Ike57
18 augustus 2009, 17:52
Toch wel leuk dat de meningen zo verdeeld zijn. Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik geen erg domme vraag heb gesteld :D

Iedereen bedankt voor de bijdrage. Zelf nijg ik een beetje naar het houtboor / frees idee, ook omdat ze afkomstig zijn van een meubelfabriek. Als ik echter de foto's uit de link van Stijn bekijk zouden het ook metaalfreesjes kunnen zijn. Blijft echter het feit dat sommige een centreerpunt hebben.

Ik zal ze proberen in hout dan zie ik wel wat ze doen. Binnenkort moet ik ook nog met aluminium aan de slag, kan ik daar ook één aan wagen en kijken wat het doet.


Ik zie een nieuw project in dat kistje. Hals erop en spelen maar:blast:

Leuk idee ware het niet dat de afmetingen van het kistje maximaal 15 x 15 cm zijn. Dat zou maar een verrekt klein klankkastje worden :seriousf:

superfly
18 augustus 2009, 18:19
Leuko blijkt nog te bestaan (ik Google graag, ik weet het, het is een ziekte:soinnocent:), ziet er zelfs naar uit dat ze jouw "gevalletjes" nog verkopen ze noemen ze Dübel-Bohrer HW . Misschien om een boor en een freesgang te combineren?
www.leuco.de

Wim

Ike57
18 augustus 2009, 20:38
Leuko blijkt nog te bestaan (ik Google graag, ik weet het, het is een ziekte:soinnocent:), ziet er zelfs naar uit dat ze jouw "gevalletjes" nog verkopen ze noemen ze Dübel-Bohrer HW . Misschien om een boor en een freesgang te combineren?
www.leuco.de

Wim

Thanks Wim. Volgens mij is "Dübel" het duitse woord voor "plug". Misschien betekent het ook wel "deuvel" (lijkt er in ieder geval veel op :D)
Het komt mij niet zo gek voor dat ze in de meubelindustrie speciale boren hebben om gaten voor deuvels te boren .....

Ik roep ook maar wat ...... :D

iWishmaster
20 augustus 2009, 08:49
Google translate kwam met 'treknagel boor'. Treknagel is een oud hollands woord voor een houten pin waar 2 delen hout mee worden verbonden als ik mij niet vergis. Dit plaatje kwam bij google omhoog:
http://www.webringreestdal.nl/dewijk/gifs/dook2.jpg

Je hebt dus boren die ervoor gemaakt zijn daarvoor gaten te maken. Ik zou er geen opofferen aan de frees, maar ze gewoon gebruiken als houtboor ;).

TIMBER
20 augustus 2009, 09:50
Het zijn freesen.. alleen dan wel freesen om gaten mee te boren.. volg je het nog..;)

Heb vroeger wel met die dingen gewerkt en in de meubelindustrie moet een gat 100% maatvast zijn, (zover dat kan met hout) en welke met een standaard houtboor dus niet bereikt kan worden maar met deze freesboren dus wel.


.

Ike57
20 augustus 2009, 11:33
Bedankt voor de duidelijke uitleg en de moeite die jullie hebben genomen.

Ik heb ze even geprobeerd als boor en als frees (in de kolomboor). Frezen werkt niet geweldig maar boren des te beter.

Het zijn dus freesboren ... en als zodanig zal ik ze ook gaan gebruiken!