PDA

View Full Version : nieuwe snaren op een floyd rose



Dzware
18 augustus 2009, 12:21
hallo,
ik heb net een ltd alexi-200 gekocht met floyd rose bridge en daar zat standaard al een .010 setje snaren in. ik wil er nu een skinny top/heavy bottom setje op zetten (.010-.052) en wil daarmee op d standaard spelen (of evt drop c). nu lijkt het me dat ik mn gitaar moet (laten) afstellen, maar moet er dan ook iets gebeuren met het feit dat er op de lagere snaren meer spanning staat dan op de hogere snaren? en is het aan te raden om zelf te proberen om het af te stellen of tog eerst door een pro te laten doen.(heb dat zelf nog nooit gedaan)

mesaman
18 augustus 2009, 13:23
tis heel makkelijk.....kleine uitleg,pak een gummie kam of iets anders stevigs en plats,die doe je tussen de body en de brug zodat deze gewoon helemaal gelijk ligt met de body.(tenzij je een ibanez hebt)dan maak je het plaatje achter op je gitaar open en zie je veren en een beugel in de body waar die veren aan zitten.die beugel schroef je stevig naar de body toe(2cm)dan maak je de snaren los en verwijder je ze.je doet de nieuwe snaren er op.(imbusjes en toplock snap je wel toch?)dan stem je de gitaar zoals jij het wilt hebben.de kam(of wat je ook onder de brug hebt)moet nog strak onder de brug zitten!je stemt alles en laat de toplocks open staan en zet de fijnstemmers in het midden(dat je nog kan stemmen).is alles goed en strak gestemd?dan kan je de schroeven achter in de body van je gitaar langzaam 1 voor 1 een slagje naar links draaien tot de kam ietsjes losser gaat zitten en uiteindelijk net vrij is en weg valt.dan is de gitaar klaar.mocht de hals spanning niet goed zijn(te hol of bol)draai je dat bij .rechts is strakker dus ronder.andersom is ook andersom.de brug zelf kan ook nog omhoog of omlaag.gewoon proberen kan niets mis gaan.succes

Dzware
18 augustus 2009, 15:29
ok, dan probeer ik t eerst zelf ff te doen. nu maar hopen dat t goed gaat...

Dzware
18 augustus 2009, 20:13
o ja, en nog een vraagje voor de zekerheid. moet ik alle snaren samen uithalen, of 1 voor 1?

Bram+
18 augustus 2009, 20:43
Als je de tremolo vastzet zoals in het verhaal van mesaman, kun je ze er allemaal tegelijk afhalen.

Quicksilver
18 augustus 2009, 20:59
Even een tip dat je de fine-tuners in het midden hebt: daar de eerste helemaal op zijn hoogste punt, de derde op zijn laagste punt. Dan zet je de 2e (die er tussenin) precies op het middelpunt van de 1e en 3e finetuner, en draai je ze allemaal op die hoogte! :ok::cheerup:

Dzware
18 augustus 2009, 22:05
ja ok, dat heeft meer met stemmen te maken en dat heb ik wel eerder gedaan, dus dat snap ik ook wel. ben nu bezig en t gaat best goed. heb er nu 3 snaren op zitten dus de andere 3 worden ook geen probleem, nu nog hopen dat t afstellen goed gaat

Dzware
18 augustus 2009, 22:29
ok ik ben nu bij de laatste snaar, maar dat zwarte blokje zit vast en dus kan ik mn snaar er niet meer tussen duwen. hij was er eerst uitgevallen en ik heb m waarschijnlijk verkeerd ingedaan, maar nu zit ie dus vast en kan ik mn laatste snaar niet vastzetten. iemand enig idee wat ik moet doen om m los te krijgen?

Bram+
18 augustus 2009, 23:06
Hij hoeft niet eens per se verkeerd om te zitten, soms zitten ze ook gewoon klem. Meestal krijg ik ze losser door er even met een schroevendraaier tussen te wrikken.

Dzware
18 augustus 2009, 23:46
ja, hij zat gwoon klem;)
ik ben nu klaar en alles is goed gelukt. de bridge staat precies recht boven de body en de nek is niet gebogen oid,
Nog bedankt voor de hulp!

Quicksilver
19 augustus 2009, 01:15
ja, hij zat gwoon klem;)
ik ben nu klaar en alles is goed gelukt. de bridge staat precies recht boven de body en de nek is niet gebogen oid,
Nog bedankt voor de hulp!

Ja, dat de nek kromt dat is niet gelijk naar het afstellen hoor, dat merk je pas na verloop van tijd!

belfrink
19 augustus 2009, 09:59
Ik zelf doe het altijd snaar voor snaar. Hoor verhalen dat het slecht is voor de neck als de snaren er allemaal af gaan ivm de spanning.

Bram+
19 augustus 2009, 10:03
'Verhalen' inderdaad. De hals is erop gemaakt om die snaarspanning aan te kunnen, hij kan ook wel even zonder die spanning. Sterker nog, er zijn ook 'verhalen' dat je de spanning er juist af moet halen als je je gitaar voor langere tijd opbergt en zo praat iedereen elkaar na. Het enige nadeel van alle snaren tegelijk doen bij gitaren met een zwevende tremolo is dat (tenzij je voorzorgsmaatregelen treft) de tremolo helemaal naar beneden schiet en dat het opnieuw stemmen dan veel langer duurt.

mesaman
19 augustus 2009, 14:21
met of zonder snaren er op de gitaar op bergen maakt niets uit.ik heb gitaren(de zelfde)jaren lang zonder en met snaren in de kast in de koffer gehad.het maakt totaal niets uit.daar merk je geen verschil mee.daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor.vocht en hitte(verwarming) verschillen maken soms wat verschil maar dan moet je het heel gek maken.

Dzware
28 september 2009, 18:17
ok, het is nu weer ee tijdje geleden dat ik er dikkere snaren op heb gezet en heb ook een tijdje met standaard tuning gespeeld, maar de nek is nu iets gebogen denk ik, de headstock is wat meer naar voren komen te staan, dus rond de 12de fret staan de snaren best ver van mn fretboard. nu is mijn vraag, hoe moet ik dit herstellen? ja, ik moet iets bijdraaien, maar wat eigenlijk? moet het nu met de klok mee of andersom?

Gothra
28 september 2009, 18:44
De trussrod, bij de headstock zit zo'n plastic plaatje, die je eraf kan schroeven. Deze moet je heeel voorzichtig een beetje draaien, welke kant op weet ik even niet maar er zijn genoeg mensen op t forum die het wel weten, en google helpt ook.