PDA

View Full Version : Gibson SG custom 1961



Joey
18 augustus 2009, 10:57
Wat vinden de Gibson-kenners hier van deze 'Les Paul' (SG)? Een goede investering of een kat in de zak?


http://link.marktplaats.nl/237471441

Joey
18 augustus 2009, 11:23
Meer en betere foto's:


http://www.tfoa.eu/the_store/index.php?target=products&product_id=31438

Anderie
18 augustus 2009, 11:26
Persoonlijk vind ik em spuuglelijk maar je moet er natuurlijk van houden. als je die gitaar echt graag wilt dan moet je em gewoon kopen.
voor zn leeftijd ziet ie er nog goed uit btw. maar die brug....

Les Paul R8
18 augustus 2009, 11:30
Ik vind dat de Fellowship wel erg hoge prijzen heeft. Vaak behoorlijk veel te hoog in vergelijking met USA. Het blijft natuurlijk wat de gek er voor wil geven.

Of het een goede investering is, blijft gokken. Je moet er wel rekening mee houden dat een dergelijke gitaar niet makkelijk weer te verkopen is. Er zijn genoeg andere (goedkopere) gitaren die ook een goede investering kunnen zijn en makkelijker te verkopen als je het geld nodig hebt. Door er meerdere te kopen, kan je je risico ook meer spreiden.

Een SG als deze moet je puur kopen omdat het je grote droom is, niet alleen als investering. Daar is het risico volgens mij te groot voor.

mesaman
18 augustus 2009, 13:11
veeul te duur.en ik denk dat de markt voor de oude gitaren niet echt extreem zal groeien.er is zoveel te koop wereldwijd voor dat bedrag.en dit is niet echt een icoon dus tja....denk niet dat het echt wat is...

Pepe
18 augustus 2009, 13:15
Als je deze koopt dan is het voor iemand anders iig een goede investering geweest.

Wat zo'n gitaar nodig heeft is een gitaarheld die hem in de picture zet maar weinig kans, een beetje gitaarheld krijgt een signatuur met percentage tegenwoordig, je bent gek om op een oud kreng te gaan spelen.

Soms zie je nog wel eens een poging om de prijs omhoog te jagen bij bijv, een seventies explorer of black strat omdat The Edge daar op speelt. Maar helaas, The Edge is net geen gitaarheld genoeg. Als hij dat zou zijn zou hij op zijn eigen signature met percentage spelen..

nickofzo
18 augustus 2009, 13:15
12500, is een beetje veel vind je niet?
en ik vind hem wel iets hebben.. maar dan niet in positieve zin daarvan

Joey
18 augustus 2009, 13:51
Hmm, ik vond 12.500 juist heel redelijk klinken voor een van de eerste geproduceerde modellen van een dergelijk legendarische gitaar.

Doen eind-50's Les Pauls niet vele tonnen tegenwoordig? Ik snap wel dat een SG geen Les Paul is, maar het verschil tussen tonnen en 12.500 is natuurlijk ook enorm. Volgens mij moet je tegenwoordig al bijna 2500 ekkies aftikken voor een nieuwe Les Paul!


Maar ik ben allesbehalve een kenner, dus vandaar dat ik mijn vraag hier even postte.
Ik ben zelf al jaren gek op de SG, maar niet gek genoeg uiteraard om te veel te betalen voor een oude gitaar. Toch maar even verder kijken dan.

Les Paul R8
18 augustus 2009, 14:08
Ook bij de prijzen van de "Bursts" (Les Pauls uit 58-60) kan je je vragen stellen. Sommigen hebben echt dat extra's qua klank, maar dat hebben ze lang niet allemaal. Als je de Bursts van de bekende gitaristen buiten beschouwing laat denk ik dat de prijzen zo hoog zijn, vooral door de verzamelaarswoede van mensen.
Als je de SG zo'n mooie gitaar vindt, verdiep je dan eens in de historie, de modellen en kijk ook eens in de US naar de prijzen van de verschillende modellen. Er zijn veel dealers te vinden die vintage spullen te koop hebben tegen vaak hele verschillende prijzen. Probeer een gevoel te krijgen wat voor jou interessant kan zijn. Ook ebay is een leuke bron en verder Gbase.com.
Alleen kennis over wat je potentieel wilt kopen zal de kans op een miskoop verkleinen.
Waar ik benieuwd naar ben is of je er ook op wilt spelen. En wil je echt geld verdienen met je investering, of wil je gewoon je geld in iets leuks steken wat redelijk waardevast is.
Zelf heb ik een mooie collectie, waar ik wel degelijk op speel. Maar de meeste gitaren zijn goed waardevast. Sommigen zijn wat in waarde gedaald, sommigen zijn gestegen. Het blijft moeilijk om te voorspellen.

bagheera
18 augustus 2009, 14:14
Dat is me nog eens een prijsje.

Ik ben blij dat ik het gezien heb op foto dan maar heb niet de ambitie om het geld eraan te geven.
Dan liever een L5 van tig jaren geleden.

guitarkid
18 augustus 2009, 14:46
Als je deze koopt dan is het voor iemand anders iig een goede investering geweest.

:) LOL


Wat zo'n gitaar nodig heeft is een gitaarheld die hem in de picture zet maar weinig kans, een beetje gitaarheld krijgt een signatuur met percentage tegenwoordig, je bent gek om op een oud kreng te gaan spelen.

Nou, dan zijn er veel "gekke" gitaristen... (Ok, die zijn er ook, maar dan om andere redenen... ;) )


Soms zie je nog wel eens een poging om de prijs omhoog te jagen bij bijv, een seventies explorer of black strat omdat The Edge daar op speelt. Maar helaas, The Edge is net geen gitaarheld genoeg. Als hij dat zou zijn zou hij op zijn eigen signature met percentage spelen..

Waaaat....??????? :mad::mad::mad:
Hij speelt juist op gitaren die hij echt goed vindt (ga ik van uit) en niet op dure gesponsorde gitaren om zo jonge (en ook vast oudere) gitaristen te "verneuken"... Een echte gitaar-held dus.

Gr. C.

Mufftin
18 augustus 2009, 15:12
ik vind hem ook vrij aan de hoge kant, de prijs dan he ;). Maar het is wel een mooie gitaar.

Maar zoals hier al eerder is gezegd: dat bedrijf biedt ze echt te vaak te duur aan.

HaroldA
18 augustus 2009, 15:14
Maar zoals hier al eerder is gezegd: dat bedrijf biedt ze echt te vaak te duur aan.

Understatement van het jaar. :cooler:

pannekoek
18 augustus 2009, 15:17
zeer mooie gitaar, echt ene topper.

maar 12.500 is veeeeeeels te duur voor zo een gitaar.

Chocola
18 augustus 2009, 15:27
12.5k is way to much voor dit ding imo. Als je wil investeren, kan je toch ook gewoon een lekkere oude Les Paul kopen? :o.

Joey
18 augustus 2009, 15:52
Ik heb contact opgenomen, ze zijn bereid te zakken tot 10k.

Natuurlijk hou ik ook van Les Pauls, maar volgens mij koop je geen echt oude Les Paul voor dat geld, misschien een mid-70s model. Of heb ik het verkeerd?

HaroldA
18 augustus 2009, 15:54
Ik heb contact opgenomen, ze zijn bereid te zakken tot 10k.

Volgens mij is dat nog steeds achterlijk duur...

Als ik jou was zou ik m'n geld lekker op de bank zetten of beleggen in onroerend goed ef een of ander (groen)fonds.

Mufftin
18 augustus 2009, 15:55
AMEN 10 duizend euro voor een gitaar, fucking hell. Speel je alleen thuis of zit je in een mega band?

belfrink
18 augustus 2009, 15:57
AMEN 10 duizend euro voor een gitaar, fucking hell. Speel je alleen thuis of zit je in een mega band?

Met een gitaar van 12,5k ga ik iig het podium NIET op !

HaroldA
18 augustus 2009, 15:57
AMEN 10 duizend euro voor een gitaar, fucking hell. Speel je alleen thuis of zit je in een mega band?

Zo'n gitaar koop je toch niet om op te spelen? Die hoort volgens mij thuis in een zuurstofvrije ruimte met een constante temperatuur.

Er op spelen zou de waarde drastisch doen verminderen...

Les Paul R8
18 augustus 2009, 15:57
Ik heb contact opgenomen, ze zijn bereid te zakken tot 10k.

Natuurlijk hou ik ook van Les Pauls, maar volgens mij koop je geen echt oude Les Paul voor dat geld, misschien een mid-70s model. Of heb ik het verkeerd?

Kijk eens naar de Les Paul Juniors uit eind jaren 50, begin 60. Erg lekkere gitaren en nog redelijk betaalbaar. Pure rock & roll!

Joey
18 augustus 2009, 16:11
Zo'n gitaar koop je toch niet om op te spelen? Die hoort volgens mij thuis in een zuurstofvrije ruimte met een constante temperatuur.

Er op spelen zou de waarde drastisch doen verminderen...


Nou, nou, dat valt toch wel mee. Kijk eens hoe de gitaar er nu bij staat. Daar is niet voorzichtig mee omgesprongen zo te zien.

Maar ik speel inderdaad niet in een band, alleen thuis.

Ik vind zulke oude gitaren alleen heel mooi vanwege de 'cultuurwaarde' die eraan vastzit, en natuurlijk de verzamelwaarde. Ik bezit nog geen gitaar als deze, wel bijvoorbeeld een oldtimer (auto) waar ik al enkele jaren veel plezier aan beleef.

Dus het is deels speel-/luistergenot, deels om naar te kijken, en deels als 'verzamelobject'. Ik houd nu eenmaal niet van schilderijen.

Maar voor alle gevallen geldt: ik wil niet te veel betalen, vandaar dat ik jullie aller mening zeer op prijs stel!

stratestic
18 augustus 2009, 17:00
Ik begrijp het eerlijk gezegd wel. Als je er iedere dag plezier van hebt en je hebt het geld dan is zoiets in mijn ogen het al waard. Ik zou alleen net als de rest ook zegt wel verder kijken www.vintageandrareguitars.com heeft bijvoorbeeld ook veel mooie oude gitaren en natuurlijk www.vintageguitars.net/products/searchProds.cfm. Deze winkels hebben altijd veel vintage gitaren www.gbase.com is ook een goede tip.

Voor dat geld is er ook in het buitenland een hoop te krijgen (zeker met een gunstige lage dollar en een lage pond).

Of de Fellowship of accoustics te duur is zou ik nog niet zeker durven zeggen. Voor vintage gitaren worden namelijk overal hoge prijzen gevraagd en de echt bijzondere gitaren zijn natuurlijk behoorlijk zeldzaam. Er zijn niet zo heel veel gitaren van voor 1970 meer op de markt. Ik vind het eerlijk gezegd wel een mooie zaak want ze hebben toch altijd veel mooie spullen in hun collectie, dat waardeer ik wel. Je moet ze wat dat betreft natuurlijk niet met Feedback ofzo gaan vergelijken.

nickofzo
18 augustus 2009, 17:09
maar ff serieus ook voor de nieuwe prijs kan ik 3 gitaren kopen die ik liever zou willen.

Edit: 5 gitaren ;)

Dirkdewaard
18 augustus 2009, 17:48
pat. no pickups?

hole
18 augustus 2009, 18:13
Pfft.

Ik heb liever een moderne gitaar die met de moderne technieken is gemaakt.
Zo'n oud kreng kan alleen maar kapot gaan.

En als je met 1 telefoontje als 20% van de prijs eraf kan krijgen (telefoontje, niet eens binnen in de winkel geweest!!!!), dan weet je dus dat ze inderdaad VEEL teveel vragen.

Waarschijnlijk hebben ze met die 10k nog steeds een marge van heb ik me jou daar.

flitslicht
18 augustus 2009, 18:27
Ik vind zulke oude gitaren alleen heel mooi vanwege de 'cultuurwaarde' die eraan vastzit, en natuurlijk de verzamelwaarde.

Eerst een disclaimer: Ik weet niets van gitaren ;)
Desalniettemin denk ik dat de 'verzamelwaarde' nu piekt omdat het een SG is met de naam Les Paul erop, vandaar waarschijnlijk dat hij (zij?) nu op Marktplaats gezet wordt. En het loopt niet storm want ze zakken bij je eerste telefoontje al naar 10000. 'Winkeldochter' denk ik dan, maar ja wat weet ik.

Maar ik weet wel uit betrouwbare bron dat er maar één manier is om de huidige waarde te schatten van een verzamelobject en dat is kijken naar de prijzen die betaald zijn (dus niet 'gevraagd worden') voor vergelijkbare objecten in het recente verleden. Je moet dus huiswerk doen wil je niet teveel uitgeven. Dat kost weer tijd die je goed beschouwd jezelf in rekening zou moeten brengen en moet optellen bij de prijs die je voor de gitaar betaalt.

benwave
18 augustus 2009, 18:34
De mannen van The Fellowship of acoustics houden ongeveer de prijzen aan van de vintage price guide.
Vrijwel bij elke vintage handelaar kun je ze goedkoper krijgen, dan de bedragen die in het boek staan.
Ik vind hem ook zeer duur, en of het een goede investering blijkt te zijn zal de toekomst leren.
Ik ging dan toch eerder voor een Fender Stratocaster uit de jaren `60

sjaak1990
18 augustus 2009, 19:52
Het is duur. De winkel is duur... Ze hadden eerst 1 goedkope gitaar die ze niet kwijtraakten (akoestische) maakte ik een afspraak en na meer dan 100 (!) km rijden wat ze ook wisten bleek dat het element het niet deed. Dus voor niets geweest...kutwinkel en dan na die tijd zeggen dat het een stofje was maar geen echt excuus. Een stofje zorgt er niet voor dat een element het niet doet...

Pepe
18 augustus 2009, 20:12
Aan de andere kant.. deze gitaar met een krulsnoer in een wha wah en dan weer een krulsnoer in een Orange toren.. kwa coolio below zero.

robert-gitarist
18 augustus 2009, 20:39
Kijk eens goed na de achterkant van die headstock, extra gaten geboort ivm. andere tuners? Zonde! Wel fucking veel geld zeg.

HaroldA
18 augustus 2009, 20:52
Kijk eens goed na de achterkant van die headstock, extra gaten geboort ivm. andere tuners? Zonde! Wel fucking veel geld zeg.

Inderdaad! 12.5k en dan nog niet eens origineel! Hij heeft ook al een refret gehad... Nog meer redenen om het niet te doen!

wietse
18 augustus 2009, 21:02
Kijk eens goed na de achterkant van die headstock, extra gaten geboort ivm. andere tuners? Zonde! Wel fucking veel geld zeg.

ooit was het gewoon een oude gitaar die aan nieuwe tuners toe was.
die extra gaten zie je niet meer als je weer originele monteert, alleen ze hebben de gaten waar de pen doorkomt ook opgeboord en dat is veel ernstiger.

en ze zijn er duur maar hij betaalt soms ook fors voor inkoop, om maar iets bijzonders te hebben.

guitarkid
18 augustus 2009, 21:02
Kijk eens goed na de achterkant van die headstock, extra gaten geboort ivm. andere tuners? Zonde!

Klopt, maar hoe gaat dat? Je koopt in 1961 een Gibson en tien jaar later zet je er deze Grover stemmechanieken op. Ik bedoel maar, die gitaar is "gewoon" tien jaar oud dus je denkt sowieso niet aan later. Dat ding moet goed stemmen en de originele mechanieken leg je in een doosje dat je bij de volgende verhuizing dus kwijtraakt..... Wie verzint nou dat die gitaar bijna 40 jaar later zoveel moet kosten?
Ik ken een gitarist met een '63 Strat, die dat ding volledig heeft gemodificeerd. Andere pu's, tuners, extra schakelaars en ik weet niet wat nog meer. 't Is zijn gitaar, die hij in (ong.) 1973 gekocht heeft, toen dus gewoon een tien jaar oude Strat, niet meer en niet minder. Maar wel de zijne en dat ding is al heel lang van levensbelang voor hem, maar (vrijwel) totaal oninteressant voor welke handel dan ook. Hij weet niet waar de originele onderdelen zijn gebleven. En wil er vast ook niet teveel over nadenken wat die nu los zouden opleveren.... :(
Koop je ook een leuke gitaar voor !!

Gr. C.

@ Wietse: wat waren we het op dezelfde tijd eens... ;)

Pepe
18 augustus 2009, 21:02
Nieuwe pots, een refret of andere tuners, dat is voor een gitaar als nieuwe banden of een uitlaat voor een auto. NIemand die ooit zegt, hallo, die auto heeft een nieuwe V-snaar, niet origineel...

Dingen slijten als er op gespeeld wordt en er is een reden waarom er veel op gespeeld is.

De prijzen van bijzondere dingen staat los van rationalitet of welke economische wet dan ook behalve die van vraag en aanbod. Als je het geld niet hebt is het duur, maar zoek je er eentje en heb je het wel dan is een duizendje meer of minder niet relevant.

guitarkid
18 augustus 2009, 21:09
Nieuwe pots, een refret of andere tuners, dat is voor een gitaar als nieuwe banden of een uitlaat voor een auto. NIemand die ooit zegt, hallo, die auto heeft een nieuwe V-snaar, niet origineel...

Dingen slijten als er op gespeeld wordt en er is een reden waarom er veel op gespeeld is.

De prijzen van bijzondere dingen staat los van rationalitet of welke economische wet dan ook behalve die van vraag en aanbod. Als je het geld niet hebt is het duur, maar zoek je er eentje en heb je het wel dan is een duizendje meer of minder niet relevant.

Maar toch wordt er bij een gitaar wel erg gestresst over gedaan. Ik heb nog nooit een tweedehands auto verkocht zien worden waar de originele banden en/of uitlaat los mee werden geleverd zodat je die er weer op kunt zetten.

Gr. C.

Pepe
18 augustus 2009, 21:15
Ja maar dat heeft een andere reden, meer om de originaliteit van de gitaar zelf te garanderen. Op pots staat een datum die zegt, ik hoor bij een gitaar uit dat jaar. Voor een oude strat pot betaal je dan ook honderden euro en dat is niet omdat ie beter is dan een nieuwe.

Tuners zijn goedkoper want bijna niemand weet het verschil tussen reissues en originele F tuners bijvoorbeeld.

geert1976
18 augustus 2009, 21:24
tja het is inderdaad een hele bijzondere Les Paul, want dat is het een Les Paul, de term SG bestond toen nog niet, het is een gitaar van de eerste serie van 1961.

de humbucker zijn patened (PAT) oftewel Gibson humbuckers, het zijn volgens mij gewoon de PAF'S

de prijs is veel te hoog, gezien de staat van de gitaar, originele Klusons zitten er niet op, lak is flink krakkelee, refret, diverse gebruikssporen, beschadigde vol.- en toneknoppen.

humbucker in neckpositie is mee gerommeld, onderzijde is verweerd en soldeertin glimt als nieuw, let bij dezelfde humbucker ook op het voetjes waar je de schroef doorsteekt, voor de hoogtestelling, zit een dikke bult soldeertin op, waarschijnlijk in het verleden dolgedraaid of grotere afwijkende gaten tov de schroefjes, nee nee nee die neckhumbucker hoort er voor mijn gevoel niet in thuis, gezien de staat van de twee andere gelijkwaardig is

wat ik stom vind is dat die achterlijke klootzakken, lullo's, eikels, rugridders, mongolen, nerds, stukken ongeluk, voor de fotosessie de gitaar aan de hals de lucht in tillen, STOMMERDS ! (voor het geval ze meelezen) een gitaar van bijna 50 jaar oud, die bekend staat om de cracks bij de hiel en begin headstock.

Ik denk dat de gitaar, gezien de huidige markt maximaal E 5000,00 a E 6000,00 zal doen, gezien de leeftijd, zelfdzaamheid en het is een Les Paul SG, zijn er weinig meer van over, maar 12 K nee daar had die minimaal org. en en mint condition voor moeten zijn.

vulvasonic
18 augustus 2009, 21:24
Prachtige gitaar, zondermeer!
Ik weet dat schijn bedriegt en ik weet dat dit model de 'naam' tegen heeft in alle wilde verhalen over versplinterde nekken en knappende koppies, maar het ding ziet er zo fragiel uit, dat ik er niet echt met een gerust hart mee op het podium zou durven staan. Nog los van de waarde van het ding...

:dontgeti:

benwave
18 augustus 2009, 21:57
Maar toch wordt er bij een gitaar wel erg gestresst over gedaan. Ik heb nog nooit een tweedehands auto verkocht zien worden waar de originele banden en/of uitlaat los mee werden geleverd zodat je die er weer op kunt zetten.

Gr. C.

Je moet het eigenlijk meer met antiek vergelijken. Hoe origineler hoe meer het desbetreffende item waard is.
Of hoe meer er aan gekloot is des te minder het waard wordt cq interesant is voor een verzamelaar

Chocola
18 augustus 2009, 22:27
Nieuwe pots, een refret of andere tuners, dat is voor een gitaar als nieuwe banden of een uitlaat voor een auto. NIemand die ooit zegt, hallo, die auto heeft een nieuwe V-snaar, niet origineel...

Dingen slijten als er op gespeeld wordt en er is een reden waarom er veel op gespeeld is.

De prijzen van bijzondere dingen staat los van rationalitet of welke economische wet dan ook behalve die van vraag en aanbod. Als je het geld niet hebt is het duur, maar zoek je er eentje en heb je het wel dan is een duizendje meer of minder niet relevant.

Dit is een oude gitaar vergelijken met een nieuwe auto... Als je een mooie Shelby hebt uit 1965 of 1966 levert hij VEEL meer op als hij authentiek is, en alles origineel (lees: 50 jaar in een garage gestaan en perfect onderhouden) dan dat er aan gesleuteld is. Met bijna alle oude auto's is dit zo (de écht oude of legendarische). Ik zie deze gitaar ook als een "echt" oude, en die zijn gewoon waardevoller als deze origineel zijn. Nu is het GEEN SG uit 1961, neen, het is een SG body en neck uit 1961 met elektronica en hardware van de afgelopen jaren.

Goed voorbeeld:
Een Ford Mustang Shelby GT350H (hertz) (zijn er maar duizend van gemaakt, waarvan 50 in het rood) in het rood hebt, dan brengt hij in authentieke staat zo een ton op, volgens mij zelfs een keer 1.1ton ofzo. Non-authentieke staat nog niet een fractie. Ligt ook aan de modificaties natuurlijk en in hoeverre het terug te brengen is in de originele staat, maar toch you get the idea.

Zo denk ik erover :).

Pepe
18 augustus 2009, 22:33
Ik zou dat niet zo snel als een GodGivenRule geven.
Een geheel gerestaureerde oldtimer moet meer opbrengen dan een origineel ding uit een achterschuur lijkt me. Ik geloof niet dat er 50 jaar oude auto's uberhaupt zijn die geen brug hebben gezien en toch showroom zijn.

MichaelSS
18 augustus 2009, 22:34
Ik vraag me wel eens af waarom iemand een gitaar van 12000 euro koopt. Ik begrijp dat de keuze tussen een oud schilderij en een gitaar makkelijk te maken is maar volgens mij kun je op een gitaar geen verzekering afsluiten met antiquerische-ondergrondwaarde, of heb ik het nu mis? Schilderijen kun je verzekeren onder een antiekverzekering dacht ik.

Linke boel. Voor 12000 euro kun je een hele vette gitaar kopen op dit moment die over 40 jaar waarschijnlijk meer waard is dan die SG nu. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n SG 40 jaar later nog een keer in waarde stijgt. Zo'n gitaar wordt er ook niet beter op na 80 jaar.

guitarkid
18 augustus 2009, 23:18
Ja maar dat heeft een andere reden, meer om de originaliteit van de gitaar zelf te garanderen. Op pots staat een datum die zegt, ik hoor bij een gitaar uit dat jaar. Voor een oude strat pot betaal je dan ook honderden euro en dat is niet omdat ie beter is dan een nieuwe.

Tuners zijn goedkoper want bijna niemand weet het verschil tussen reissues en originele F tuners bijvoorbeeld.

Hallo Pepe.

Dat begrijp ik, ik was de smiley even vergeten. Als er iemand gestresst is over het al dan niet origineel zijn van een gitaar ben ik het n.l. wel. Ik kom nog niet eens aan mijn Strat '62 USRI uit '89, alleen de 3-standenschakelaar vervangen voor de 5-standen, maar de andere veilig opgeborgen bij de casecandy, die dus allesbehalve in de case zit... :)
Maar ik ga dus geen 12.000 euro voor een gitaar betalen, hoe origineel hij ook is...

Gr. C.

geert1976
18 augustus 2009, 23:31
Ik vraag me wel eens af waarom iemand een gitaar van 12000 euro koopt. Ik begrijp dat de keuze tussen een oud schilderij en een gitaar makkelijk te maken is maar volgens mij kun je op een gitaar geen verzekering afsluiten met antiquerische-ondergrondwaarde, of heb ik het nu mis? Schilderijen kun je verzekeren onder een antiekverzekering dacht ik.

Linke boel. Voor 12000 euro kun je een hele vette gitaar kopen op dit moment die over 40 jaar waarschijnlijk meer waard is dan die SG nu. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n SG 40 jaar later nog een keer in waarde stijgt. Zo'n gitaar wordt er ook niet beter op na 80 jaar.

dat is niet waar, kijk maar eens naar oude violen en cello's, om over oude klavercimbels maar te zwijgen

MichaelSS
18 augustus 2009, 23:51
Zegt de man met een SG uit '67!

Ik hoop dat je gelijk hebt! :)

geert1976
18 augustus 2009, 23:58
Zegt de man met een SG uit '67!

Ik hoop dat je gelijk hebt! :)

thats me:seriousf:

maar de vraagprijs is gewoon veel te hoog, maar dit soort 60's:soinnocent: gitaren hebben en houden de interesse van veel mensen, zoals verzamelaars, muzikanten met een goede knip, conservatorium gasten etc.

door de leeftijd hebben ze gewoon een bepaalde mojo, waardoor er mensen zijn die er diep voor in de buidel willen tasten.

Ik zou niet eens weten wat die van mij waard is, is ook niet helemaal origineel meer, maar alle onderdelen zijn wel Gibson, dus hij is wel 100% Gibson;).

enfin E 5000,00 a E 6000,00 is de max voor deze gitaar, voor mij is deze wel puur sex, wit, stokoud, vibrola, drie humbuckers.

feit is wel dat je door de gebruikssporen voorzichtig mag opmaken dat dit ene player is geweest en waarschijnlijk lekker speelt:ok:

Quicksilver
19 augustus 2009, 00:37
Ik heb ook een HELEBOEL over voor een gitaar, maar €12000,-? Gaat dit niet wat ver?

Tenzij je echt een professional bent en van je spel de kost verdient, zie ik de meerwaarde hier niet van in, zelfs dan nog niet moet ik zeggen..

Maargoed, jij bent mij niet en dat maakt ons ook allemaal anders. Als je toch heel erg GAS hebt, dan zou ik het doen mits jij een lekkere grote portomonnee hebt :ok:

Ik zou zeggen beraad jezelf nog eens over het ding, 0,12 ton is niet niks. :seriousf:

wietse
19 augustus 2009, 05:15
Ik zou dat niet zo snel als een GodGivenRule geven.
Een geheel gerestaureerde oldtimer moet meer opbrengen dan een origineel ding uit een achterschuur lijkt me. Ik geloof niet dat er 50 jaar oude auto's uberhaupt zijn die geen brug hebben gezien en toch showroom zijn.
niet te hard zeggen, als jij een zeldzame oldtimer hebt die op het noodzakelijke onderhoud na, daar valt niemand over, nog helemaal origineel is, eerste lak origineel interieur, velgen etc.
daar geeft een verzamelaar fiks meer voor dan een tot in de puntjes gerestaureerde auto.

guitarkid
19 augustus 2009, 08:02
Ik heb ook een HELEBOEL over voor een gitaar, maar €12000,-? Gaat dit niet wat ver?
Tenzij je echt een professional bent en van je spel de kost verdient, zie ik de meerwaarde hier niet van in, zelfs dan nog niet moet ik zeggen..


Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste pro's helemaal geen belang hebben bij deze gitaar. Die willen een goede, betrouwbare en betaalbare (!) gitaar en niet een collector's item of zo. Niet dat deze niet goed is, hoor, maar om 'm nou avond aan avond mee te nemen.... En het leven is al duur genoeg....
Je kent ie mop van die gitarist die bij de dokter komt en te horen krijgt dat hij nog drie maanden te leven heeft? Vraagt hij: "Waarvan...?" :)

Gr. C.

Jay75
19 augustus 2009, 09:59
Hele mooie gitaar!

Als je het geld hebt en kan missen waarom dan niet doen, alleen vraag ik me ook af of deze gitaar het waard is. En of je 'm als investering koopt of echt omdat het je droomgitaar is. In het geval van dat laatste zou ik er zoveel mogelijk af proberen te krijgen en kopen, in het geval van investeren zou ik mijn geld ergens anders op zetten.

Maar mensen hangen schilderijen van duizenden euro's aan de muur, dus ik zou niet zien waarom je dat niet aan een mooie gitaar kan uitgeven. Ook rijd iedereen in een dikke SUV waarvan de waarde al verminderd is met de aankoopprijs van deze gitaar als je de showroom uitbent :)

Deze gitaar staat trouwens al wel een hele lange tijd te koop ( stond er al eerder op ) en ik denk als je eens goed op andere sites gaat zoeken die al voorbij kwamen, je voor dat geld nog heel veel andere mooie vintage collecters kan kopen die in betere conditie zijn.
Ga maar eens naar een vintage verzamelaarsbeurs.

De conditie is namelijk wat mij tegenstaat van dit exemplaar. Ik denk dan ook dat íe die 10.000 euro NIET waard is en ook niet snel zal gaan halen in de toekomst.

Mufftin
19 augustus 2009, 10:00
Met een gitaar van 12,5k ga ik iig het podium NIET op !

ik juist wel. maar met mijn gibson ga ik ook niet echt voorzichtig om. Punk zit gewoon in mijn bloed ofzo.

guitarkid
19 augustus 2009, 10:06
Ook rijdt iedereen in een dikke SUV waarvan de waarde al verminderd is met de aankoopprijs van deze gitaar als je de showroom uit bent :)


Precies...!! En daarom koop ik zo'n auto na twee jaar. Als nieuw, maar wel voor heel veel minder. Status? My ass !!! :)
Je zou eigenlijk ook zulke mensen moeten hebben die zo gitaren kopen en na twee jaar met een immense afschrijving weer verkopen. In plaats van dat de asbakjes vol zijn moeten er eigenlijk nieuwe snaren op. Dan maar verkopen... :)


ik juist wel. maar met mijn gibson ga ik ook niet echt voorzichtig om. Punk zit gewoon in mijn bloed ofzo.

Maar staat jouw Gibson ook voor 12.000 euro te koop...? ;)

Gr. C.

Joey
20 augustus 2009, 11:22
Hele mooie gitaar!

Als je het geld hebt en kan missen waarom dan niet doen, alleen vraag ik me ook af of deze gitaar het waard is. En of je 'm als investering koopt of echt omdat het je droomgitaar is. In het geval van dat laatste zou ik er zoveel mogelijk af proberen te krijgen en kopen, in het geval van investeren zou ik mijn geld ergens anders op zetten.

Maar mensen hangen schilderijen van duizenden euro's aan de muur, dus ik zou niet zien waarom je dat niet aan een mooie gitaar kan uitgeven. Ook rijd iedereen in een dikke SUV waarvan de waarde al verminderd is met de aankoopprijs van deze gitaar als je de showroom uitbent :)

Deze gitaar staat trouwens al wel een hele lange tijd te koop ( stond er al eerder op ) en ik denk als je eens goed op andere sites gaat zoeken die al voorbij kwamen, je voor dat geld nog heel veel andere mooie vintage collecters kan kopen die in betere conditie zijn.
Ga maar eens naar een vintage verzamelaarsbeurs.

De conditie is namelijk wat mij tegenstaat van dit exemplaar. Ik denk dan ook dat íe die 10.000 euro NIET waard is en ook niet snel zal gaan halen in de toekomst.


Deze post vat het voor mij een beetje samen. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de gitaar inderdaad geen 10.000 waard is.

Het grote voordeel voor mij was echter dat deze gitaar in NL zit. Ik ben toch wat huiverig voor bestellen via internet (uit andere landen).

Iemand die hier ervaring mee heeft? De genoemde sites hebben prachtig spul maar die gitaren zitten allemaal in de USA of in het gunstigste geval in Engeland...

HaroldA
20 augustus 2009, 11:42
of in het gunstigste geval in Engeland...

Daar vlieg je dan toch gewoon een keer heen voor een paar tientjes? Er zitten een paar leuke vintage shops in Londen geloof ik...

Dweezman
20 augustus 2009, 11:44
wat een beauty, echt!

keef
20 augustus 2009, 15:41
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=157143

Dirkdewaard
20 augustus 2009, 16:29
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=157143

Ik dacht al ik ken hem ergens van. :)

Jay75
20 augustus 2009, 19:55
Deze post vat het voor mij een beetje samen. Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat de gitaar inderdaad geen 10.000 waard is.

Het grote voordeel voor mij was echter dat deze gitaar in NL zit. Ik ben toch wat huiverig voor bestellen via internet (uit andere landen).

Iemand die hier ervaring mee heeft? De genoemde sites hebben prachtig spul maar die gitaren zitten allemaal in de USA of in het gunstigste geval in Engeland...

Ik heb wel ervaring met bestellen uit zowel USA als Engeland.
Meestal ging het dan wel om gitaren TOT 2000 euro ( inclusief verzenden ) voornamelijk Gibson ES-en en een enkele SG. Zo heb ik een SG standard uit 1967 voor 1800 euro hierheen gehaald en dat is een supergitaar en de verkoper was eerlijk in zijn ( in dit geval ebay-) advertentie.

Het blijft echter wel een gok, je weet niet wat je gaat binnenkrijgen en het is iedere keer weer een verrassing of de verkoper eerlijk is geweest. Als ik jou was zou ik inderdaad de engelse winkels in London/denmarkstreet eens goed in de gaten houden, eventueel mailen dat je iets zoekt. Die kan je dan persoonlijk op gaan halen, eventueel in een middagje :)

* om 9:30 het vliegtuig in Eindhoven en om 12:00 ben je midden in London.
* om 17:30 moet je dan weer terug, dus de stansted express rond 15:00 uur dus je hebt 3 volle uren om daar rond te lopen hehe.
* Denmark street is niet al te groot en ligt bij oxford street om de hoek.
* Ryanair is cool

Maar ook de grote USA winkels met reputatie, dan gaat het meestal wel goed gok ik!

Succes

Pepe
20 augustus 2009, 20:26
Ik wil niet veel zeggen maar nergens vintage gitaren duurder dan in de UK...

HaroldA
20 augustus 2009, 20:28
Ik wil niet veel zeggen maar nergens vintage gitaren duurder dan in de UK...

Jawel hoor! TFOA (http://www.tfoa.eu/)! :soinnocent:

Pepe
20 augustus 2009, 20:29
haha, touche http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

groovieguitarguus
20 augustus 2009, 21:28
Hmm, ik vond 12.500 juist heel redelijk klinken voor een van de eerste geproduceerde modellen van een dergelijk legendarische gitaar.

Doen eind-50's Les Pauls niet vele tonnen tegenwoordig? Ik snap wel dat een SG geen Les Paul is, maar het verschil tussen tonnen en 12.500 is natuurlijk ook enorm. Volgens mij moet je tegenwoordig al bijna 2500 ekkies aftikken voor een nieuwe Les Paul!


Maar ik ben allesbehalve een kenner, dus vandaar dat ik mijn vraag hier even postte.
Ik ben zelf al jaren gek op de SG, maar niet gek genoeg uiteraard om te veel te betalen voor een oude gitaar. Toch maar even verder kijken dan.


The FOA heeft fantastische gitaren te koop... maar idd erg duur.
Denk dat ze circa 25% hoger zitten dan gitaren op b.v. Marktplaats.
Verschil met Ebay is nog hoger... maar ja dan komt douane en alles er nog bij...
Uiteraard moet de FOA er van 'leven'. Daarnaast denk ik dat hun kennis garant staat voor eerlijke gitaren en de juiste info over de instrumenten die er hangen. Denk zeker geen kat in de zak... maar wel een dure kat.
Maar als dat nou net jou kat is!!!! ;-)

geert1976
20 augustus 2009, 21:35
The FOA heeft fantastische gitaren te koop... maar idd erg duur.
Denk dat ze circa 25% hoger zitten dan gitaren op b.v. Marktplaats.
Verschil met Ebay is nog hoger... maar ja dan komt douane en alles er nog bij...
Uiteraard moet de FOA er van 'leven'. Daarnaast denk ik dat hun kennis garant staat voor eerlijke gitaren en de juiste info over de instrumenten die er hangen. Denk zeker geen kat in de zak... maar wel een dure kat.
Maar als dat nou net jou kat is!!!! ;-)

nou nou, die 61er heeft niet eens de juiste pups (las ik op LP forum, zie link een paar posten terug, daar had ik al zo'n vermoeden van, zie mijn eerdere post)

en als ik zie dat ze een Squier Huppelkut aanbieden voor E 750,00, tja ze vragen veel geld en hun gitaren zijn dus niet altijd zoals ze adverteren.

ieme
21 augustus 2009, 17:35
ik vind het een bijzonder mooie gitaar, maar 12500 is imho wel teveel....

guitarkid
21 augustus 2009, 18:44
en als ik zie dat ze een Squier Huppelkut aanbieden voor E 750,00, tja ze vragen veel geld en hun gitaren zijn dus niet altijd zoals ze adverteren.

Een echte Squier Huppelkut...??? Welk bouwjaar? Die zoek ik al jaren !!! :rockon:

Gr. C.

geert1976
22 augustus 2009, 09:41
Ja ze bieden een Squier Venus aan voor E 750.00, vind ik ook een beetje over de top

guitarkid
22 augustus 2009, 10:06
Ja ze bieden een Squier Venus aan voor E 750.00, vind ik ook een beetje over de top

In juni stond hij voor € 650 op Marktplaats. 't Is overigens wel een 12-string...

Gr. C.

budje
22 augustus 2009, 10:13
In juni stond hij voor € 650 op Marktplaats. 't Is overigens wel een 12-string...

Gr. C.

en dan nog is het veel te veel geld

groovieguitarguus
23 augustus 2009, 22:14
.... dit vragen ze er in de states voor. $ 26.000,-
Wellicht stukje origineler, maar toch... http://elderly.com/vintage/items/30U-15130.htm

nickofzo
25 augustus 2009, 11:36
.... dit vragen ze er in de states voor. $ 26.000,-
Wellicht stukje origineler, maar toch... http://elderly.com/vintage/items/30U-15130.htm

26000 US Dollars = 18152.62 Euros

momenteel

gerrekat
25 augustus 2009, 14:25
Volgens mij is 12.500 voor een dergelijke gitaar zeker niet teveel. 50's LP's gaan voor meer dan een ton bij tijd en wijlen. Zelfs voor originele PAF's uit die tijd worden meerdere duizenden dollars neergeteld....