PDA

View Full Version : Switch probleem?



Emieltje
17 augustus 2009, 20:38
Beste mensen,

2 weken geleden ben ik toegetreden tot het gilde der gitaar doe-het-zelvers. Ik besloot mijn simpele richwood les-paul kopie te upgraden met een setje hot-rodded humbuckers van Seymour Duncan. Terwijl ik de gitaar klaarmaakte om de nieuwe aanwinst in te gaan bouwen lazerde de rest van de japanse fabriekselektronica ook uit elkaar, dus wat een simpel inbouw dingetje moest worden werd een total metamorfose. Nieuwe hardware besteld bij vox humana (nog een keer terug, want als beginner bestel je altijd het verkeerde...)

Nu heb ik alles aangesloten exact volgens het schema van de Seymour Duncan website (2 humbuckers, 2 volumes, 2 tones en een 3-way switch) en nu doet het nek element het fantastisch, maar als ik de switch schakel naar beide elementen of alleen het brug element dan krijg ik bijna geen output. Ik snap er niets meer van. Inmiddels alles 3 keer nagekeken, de aarding opnieuw gesoldeerd (nu wel volgens het schema), de switch nagekeken en opnieuw gesoldeerd met geen enkel resultaat.

Heeft iemand een idee waar ik nog kan zoeken. Het budget is al aardig uit de hand gelopen en ik vrees de gang naar de gitaarbouwer (of althans de gang van mijn geld naar zijn kassa...)

Bijvoorbaat dank!

Groet Joost

ß@®+
17 augustus 2009, 21:13
Misschien een stomme vraag, maar zit alles wel goed gesoldeerd? Soms lijkt het goed vast te zitten, maar zit het toch niet mooi gesoldeerd, waardoor het slecht contact maakt.
Of de switch zou het kunnen begeven door de hitte van het solderen, dat heb ik een keer gehad.

Emieltje
17 augustus 2009, 21:49
Is geen domme vraag, want ik heb het ook gedacht. Heb alle verbindingen waar ik aan twijfelde opnieuw gesoldeerd.

Switch kan wel kapot zijn, maar dan vind ik het nog vreemd dat ik in 'rythm' stand een mooi vol geluid krijg wat in de middle stand opeens weer onderdrukt wordt. Dan komt er maar heel zacht geluid door. In de 'treble' stand komt er nog minder geluid door. Blijf het erg vreemd vinden...

Morgen maar weer eens de soldeerbout ter hand nemen...

snaarplukker
17 augustus 2009, 21:55
Staat je brugvolumepot open? Misschien is die kapot. Even nameten en je weet het.;)

Zwijndrecht is niet zo ver van me af, dus als je er niet uit komt stuurt je me maar een PB'tje.

Gothra
17 augustus 2009, 23:15
Misschien een stomme vraag, maar zit alles wel goed gesoldeerd? Soms lijkt het goed vast te zitten, maar zit het toch niet mooi gesoldeerd, waardoor het slecht contact maakt.
Of de switch zou het kunnen begeven door de hitte van het solderen, dat heb ik een keer gehad.

hoe kan je zien of hij kapot is van de hitte?

ß@®+
18 augustus 2009, 08:45
hoe kan je zien of hij kapot is van de hitte?

Dat kun je van de buitenkant niet zien. Daar kwam ik na een dag alles 10x door meten pas achter... Daarna had ik er een draadje overheen gesoldeerd (zodat hij altijd in 1 stand stond) en opeens werkte het wel.

In 1 stand deed de switch gewoon normaal, maar in de andere stand maakte hij af en toe heel even contact en dan weer een tijdje niet.

Gothra
18 augustus 2009, 10:57
hmmm dan vrees ik dat mijn element kapoet is, of ik na 200x alles opnieuw solderen het nog steeds fout heb gedaan. Want k heb m doorgemeten en hij doet t gewooon..

Emieltje
18 augustus 2009, 11:20
Ik heb mijn oude switch nog liggen. Alhoewel hij erg gammel was deed hij het wel altijd. Zal die er vanavond is aanmaken. Kijken of dat een oplossing kan zijn.

Emieltje
18 augustus 2009, 19:50
Helaas, oude switch erop gezet. Zelfde probleem...

Uit pure frustratie alle verbindingen van de volumepot opnieuw gesoldeerd, eveneens zonder resultaat.

Volgens mij kan het nu alleen nog een kapotte potmeter of een kapot element zijn... Of zie ik dat verkeerd?

Emieltje
18 augustus 2009, 20:23
Snaarplukker, je had gelijk. Potmeter is naar de knoppen, of althans soms...

Net pakte hij hem heeeeeel even. Wat extra draaien aan de potmeter wil nog wel eens maken dat hij het doet (soms). Dat betekend een nieuw potmetertje bestellen, die kosten gelukkig bijna niks.

Dank voor het meedenken!

ß@®+
18 augustus 2009, 22:04
Snaarplukker, je had gelijk. Potmeter is naar de knoppen, of althans soms...

Net pakte hij hem heeeeeel even. Wat extra draaien aan de potmeter wil nog wel eens maken dat hij het doet (soms). Dat betekend een nieuw potmetertje bestellen, die kosten gelukkig bijna niks.

Dank voor het meedenken!

Mooi dat je het gevonden hebt! Gelukkig is het maar een potmeter en niet je element.

Emieltje
19 augustus 2009, 19:54
Oke, definitief is de potmeter de schuldige. Zojuist de nieuwe vervangen voor de oude. Nu doet hij het wel. Een nieuwe potmeter kost me 4 euro. Scheelt toch weer een paar tientjes met de gitaarbouwer. Net de brug afgesteld en nu is hij echt af. Zie hier het resultaat:

Voor
http://www.lieverniet.net/images/voor.JPG

Na
http://www.lieverniet.net/images/na.JPG

Gothra
19 augustus 2009, 21:37
nice! khad alleen de hardware goud gelaten:makeup:

Emieltje
20 augustus 2009, 08:24
Dat was ook mijn eerste insteek. Maar toen ik alles bij elkaar op ging tellen kwam ik op 100tot 150 euro meer uit dan nu. Dat vond ik het niet waard. Uiteindelijk gaat het mij toch om de kwaliteit van het geluid en de speelbaarheid. Het uiterlijk komt daarna pas.

Moet eerlijk bekennen dat de chrome hardware inmiddels wel voor mij werkt. Goud heeft een wat warmere uitstraling. Nu is ie wat koeler wat ook wel een goed effect geeft.