PDA

View Full Version : attenuator vraag



SloeGin
17 augustus 2009, 19:03
Ik heb al vanalles gelezen over attenuators. De ene zegt er tevreden van te zijn, de andere raadt het gebruik ervan af.

Ik heb een gemodde JCM900 combo 50 Watt. Nu na verschillende instellingen te proberen ben ik eindelijk tevreden aan get raken van men amp :p :D
Maar misschien zou een attenuator men amp nog beter kunnen doen klinken.
Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen hiermee zijn?
Welke raden jullie aan voor een Marshall (JCM 900), waarvoor je moet uitkijken, tips etc ...

tnx!

nielsnielsniels
17 augustus 2009, 19:43
Wat is je budget?
Als je een echt goede att. wilt koop je de Ultimate Attenuator. Is duur, maar hij is nou eenmaal beter dan de concurrentie. Verder schijnen de Dr. Z Airbrake goed te zijn en ook Weber attenuators zijn populair.

Vergeet niet dat hoewel je je JCM wel hard kan zetten, het zal niet hetzelfde klinken als 'normaal' omdat je speakers onder een att. minder lucht bewegen.

Attenuators werken ook niet als pedaaltjes, dus je kan ze niet gemakkelijk on/off schakelen. Maar vaak blijft de dynamiek wel intact, soms verlies je wat hoog/laag of wordt het geluid wat minder helder. Ik zou eerder gaan voor een goede kwaliteit pedaal.

SloeGin
18 augustus 2009, 06:09
Ik zou eerder gaan voor een goede kwaliteit pedaal.

Waar had je dan zoal aan gedacht?

Rutger
18 augustus 2009, 08:00
Waarom een attenuator, er zit toch een mastervolume op?
Dat werkt mi beter dan een attenuator.

nico verduin
18 augustus 2009, 08:04
Ik heb al vanalles gelezen over attenuators. De ene zegt er tevreden van te zijn, de andere raadt het gebruik ervan af.

Ik heb een gemodde JCM900 combo 50 Watt. Nu na verschillende instellingen te proberen ben ik eindelijk tevreden aan get raken van men amp :p :D
Maar misschien zou een attenuator men amp nog beter kunnen doen klinken.
Ik heb nog nooit gehoord dat het met een attenuator beter zou klinken. Wel zachter.

Einzeln
18 augustus 2009, 08:12
Ik heb nog nooit gehoord dat het met een attenuator beter zou klinken. Wel zachter.
Ik hoor dat juist weer wel. Dat wil zeggen dat de begeerde eindtrap oversturing wordt geprobeerd te bereiken met een attenuator, zonder hysterisch geluidsniveau. Het is een compromis denk ik. Maar ik ben erg verbaasd over het resultaat dat een vriend van mij heeft met een L-pad.

Yek1
18 augustus 2009, 08:20
Door een attenuator te gebruiken, kan je theoretisch je amp harder zetten. En daardoor bereik je de 'sweet spot' van de amp en klinkt ie het beter. Werkt uiteraard alleen met goede attenuators zonder al teveel compromissen.

nico verduin
18 augustus 2009, 08:25
Ik hoor dat juist weer wel. Dat wil zeggen dat de begeerde eindtrap oversturing wordt geprobeerd te bereiken met een attenuator, zonder hysterisch geluidsniveau. Het is een compromis denk ik. Maar ik ben erg verbaasd over het resultaat dat een vriend van mij heeft met een L-pad.Hij geeft aan dat ie al de juiste instellingen met zijn amp heeft gevonden. Niets over het volume nivo. Ik neem dan aan dat ie al op hoog volume speelt. Anders had ie wel gezegd dat hij wel de goede instellingen had, maar dit graag op een lager volume wilde bereiken.... Want zijn ramen vlogen er uit:seriousf::seriousf:

Yek1
18 augustus 2009, 11:20
Als je een echt goede att. wilt koop je de Ultimate Attenuator. Is duur, maar hij is nou eenmaal beter dan de concurrentie. Verder schijnen de Dr. Z Airbrake goed te zijn en ook Weber attenuators zijn populair.

Ik heb een Faustine Phantom in bestelling staan. Nieuw op de markt. Diverse pro's zijn er helemaal lyrisch over. Je vindt demo's op YouTube.

pol
18 augustus 2009, 14:05
jcm900 zal niet beter gaan klinken met een attenuator, steek dat geld op zak of investeer het in andere/betere gitaarspeakers, ga je veel meer voordeel uit halen. Ik raad het ook af omdat zoals gezegd het meeste van dat geluid van een luide versterkers komt van speakers die hard moeten werken + je oren die anders reageren op harde geluiden, dat effect krijg je nooit met een attenuator.

sweet spot van versterker vind ik meer iets voor cleane versterkers die je net op de rand van vervorming wil hebben, en dan veel te luid zijn. dan kan zoiets wel dienen.

Einzeln
18 augustus 2009, 14:31
Hij geeft aan dat ie al de juiste instellingen met zijn amp heeft gevonden. Niets over het volume nivo. Ik neem dan aan dat ie al op hoog volume speelt. Anders had ie wel gezegd dat hij wel de goede instellingen had, maar dit graag op een lager volume wilde bereiken.... Want zijn ramen vlogen er uit:seriousf::seriousf:

Je hebt gelijk heb nog eens beter gelezen.

SloeGin
18 augustus 2009, 17:53
jcm900 zal niet beter gaan klinken met een attenuator, steek dat geld op zak of investeer het in andere/betere gitaarspeakers, ga je veel meer voordeel uit halen.

Welke raad je aan voor een JCM 900 ? V30's wss ?

pol
18 augustus 2009, 18:55
dat hangt ervan wat je wil horen :)

een vintage 30 is misschien niet ideaal in die combo, veel mids en wat agressief he...

anders misschien eens bij deze man langgaan ? www.freeqi.be (http://www.freeqi.be)
die heeft vanalles liggen, jensen, tone tubby, celestion, eigen merk...

lcvanderhelm
18 augustus 2009, 20:49
Ik weet niet of je de SLX,of de dual reverb? versie hebt.Bij de SLX kan je het geluid heel goed optimalizeren,door een equaliser in de effektloop te hangen en de lage frequenties iets te boosten.

SloeGin
19 augustus 2009, 06:13
Ik heb de dual reverb. Maar heb hem al laten modden hoor oa meer basrespons.
Dus als ik het goed begrijp men speakers ook vervangen ipv een attenuator :)

nielsnielsniels
19 augustus 2009, 10:56
Ik heb de dual reverb. Maar heb hem al laten modden hoor oa meer basrespons.
Dus als ik het goed begrijp men speakers ook vervangen ipv een attenuator :)

Ja, voor een klein gedeelte wel. Maar het effect zal niet zo groot zijn qua volume, maar een betere speaker verbetert wel je tone.

Dan moet je speakers zoeken met een lage sensitivity. Eeen G12M Heritage bijv. heeft 96db vergeleken met 100db van een G12H. AlNiCo speakers breken eerder op dan ceramic speakers, als je dat misschien wilt.

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 11:03
Te veel volume?:
(van duurder naar goedkoper)

- speakers met lager rendement, M20s en 65 Watters hebben bijvoorbeeld 'n duidelijk lager rendement (dus minder volume met dezelfde hoeveelheid vermogen er in) dan V30s/H30s.
- powersoak/att.
- post pi MV zou ook goed kunnen werken maar is 'n beetje afhankelijk v/d rest v/d voicing/etc. v/d gemodde amp

SloeGin
20 augustus 2009, 06:21
Hij geeft aan dat ie al de juiste instellingen met zijn amp heeft gevonden. Niets over het volume nivo. Ik neem dan aan dat ie al op hoog volume speelt. Anders had ie wel gezegd dat hij wel de goede instellingen had, maar dit graag op een lager volume wilde bereiken.... Want zijn ramen vlogen er uit:seriousf::seriousf:

Neen ik speel niet op hoog volume. Ik zou het liever op een lager volume willen bereiken. Nu is het dat ik redelijk tevreden ben maar het is iets te luid, zet ik hem wat zachter dan is de sound wat minder :)