PDA

View Full Version : Adapter voor GCX



DeBôdy
17 augustus 2009, 19:00
Ik heb een GCX gekocht via eBay Amerika, omdat ik gewoon geen kon vinden via eBay.de, nl, it, etc etc en ook niet via marktplaats, gitaarnet en ga zo maar door. Dus ik heb toen besloten om een GCX via eBay.com te kopen. Ik heb hem vandaag binnen gekregen, maar zoals verwacht is de amerikaanse adapter in Nederland niet te gebruiken. Er zit namelijk een 120VAC 60Hz - 9VAC 1A adapter bij. Nu heb ik gegoogled en kan de adapter (nog) niet vinden die ik dus nodig heb om m'n GCX te voeden. Het is geen standaard 9V plug die de GCX voedt, maar een 4-pins plug (ziet er uit als midi plug).
Nu vroeg ik me af of er meerdere mensen een 'buitenlandse' gcx hebben gekocht en welke adapter zij hebben gekocht om hem in Nederland te kunnen gebruiken... Ik hoor graag jullie reacties!

AART
17 augustus 2009, 19:05
9 volt ac adapter kopen en het goede plugje eraan solderen.

Kijk eens of je op newtone, thomann of banzai het plugje kan vinden (4-pins DIN?).

DeBôdy
17 augustus 2009, 19:08
4-pins DIN idd. Mannetje.

LordRiffenstein
17 augustus 2009, 21:09
Thomann verkoopt de GCX adaptor, kost iets van een 35-40euro.

Chiel
17 augustus 2009, 23:41
Het is geen standaard 9V plug die de GCX voedt, maar een 4-pins plug (ziet er uit als midi plug).
Nu vroeg ik me af of er meerdere mensen een 'buitenlandse' gcx hebben gekocht en welke adapter zij hebben gekocht om hem in Nederland te kunnen gebruiken... Ik hoor graag jullie reacties!
Linker twee pinnen zijn intern met elkaar doorverbonden en de rechter twee ook. Als je op de uiterst linker en uiterst rechter 9V AC (wisselspanning) zet komt het goed. Het is wisselspanning, dus je hoeft je ook niet druk te maken over + of -. Gewoon 1 draadje op de linker en de andere op de rechter.
Ik heb zelf een overdimensioneerde ringkerntrafo (2,3A per wikkeling) gekocht van 9V AC en deze in een behuizing gezet. Hij heeft nu ook meer dan voldoende reserves om mijn midipedal te voeden op pin 4 en 5 op de pedal-Out. Omdat de voeding twee wikkelingen heeft kan hij ook mijn Intellifex voeden en zit je niet meer te klooien met die losse lompe stekkerblokken ;).

hole
18 augustus 2009, 08:35
Linker twee pinnen zijn intern met elkaar doorverbonden en de rechter twee ook. Als je op de uiterst linker en uiterst rechter 9V AC (wisselspanning) zet komt het goed. Het is wisselspanning, dus je hoeft je ook niet druk te maken over + of -. Gewoon 1 draadje op de linker en de andere op de rechter.
Ik heb zelf een overdimensioneerde ringkerntrafo (2,3A per wikkeling) gekocht van 9V AC en deze in een behuizing gezet. Hij heeft nu ook meer dan voldoende reserves om mijn midipedal te voeden op pin 4 en 5 op de pedal-Out. Omdat de voeding twee wikkelingen heeft kan hij ook mijn Intellifex voeden en zit je niet meer te klooien met die losse lompe stekkerblokken ;).

Dat klinkt interessant voor de toekomst, maar aangezien ik zo a-technisch ben als de pest: komt daar nog veel solderen en of electrotechniek bij kijken?

Misschien linkje naar die trafo?

DeBôdy
18 augustus 2009, 10:03
Linker twee pinnen zijn intern met elkaar doorverbonden en de rechter twee ook. Als je op de uiterst linker en uiterst rechter 9V AC (wisselspanning) zet komt het goed. Het is wisselspanning, dus je hoeft je ook niet druk te maken over + of -. Gewoon 1 draadje op de linker en de andere op de rechter.
Ik heb zelf een overdimensioneerde ringkerntrafo (2,3A per wikkeling) gekocht van 9V AC en deze in een behuizing gezet. Hij heeft nu ook meer dan voldoende reserves om mijn midipedal te voeden op pin 4 en 5 op de pedal-Out. Omdat de voeding twee wikkelingen heeft kan hij ook mijn Intellifex voeden en zit je niet meer te klooien met die losse lompe stekkerblokken ;).

Dit klinkt misschien wel interessant voor mij, want ik heb zelf ook een intellifex die ik voed met een aparte adapter. Heb je idd misschien een linkje naar je ringkerntrafo...? Waar heb je deze gekocht en wat zijn de kosten?!

DeBôdy
18 augustus 2009, 11:30
ik heb zojuist al een adapter gekocht via Thomann.de voor 35e.
thanks iig voor de info!

Chiel
18 augustus 2009, 21:42
Iedere 9V AC voeding voldoet in principe. Voor de particuliere markt is het aanbod lastig. Bij bedrijven als Farnell (http://nl.farnell.com/multicomp/mcta050-09/transformer-50va-2-x-9v/dp/9530355) is echt alles online te kopen, maar kun je als particulier niet terecht. Conrad is dan imo de beste en snelste optie.

Kijk bij www.conrad.nl (http://www.conrad.nl/) bijv. naar de: 504568 – 89 (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflN0YXRlPTcwOTYwNzcwNw==?%7Etemplate=pcat_produ ct_details_document&product_show_id=504568&no_brotkrumennavi=1&zhmmh_area_kz=8A). Uitstekende voeding met enorm veel vermogen (dik 2700mA t.o.v. de 1000mA van bijv. een Burkey Flatliner (en die is al niet flauw). Je heb deze voedingen ook met dubbele kern (dus 2 x 9V) dan kom je op de : 504646 – 89 (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflN0YXRlPTcwOTYwNzcwNw==?%7Etemplate=pcat_produ ct_details_document&product_show_id=504646&no_brotkrumennavi=1&zhmmh_area_kz=8A). Ideaal voor het voeden van twee apparaten die 9V AC nodig hebben.

hole
18 augustus 2009, 22:22
WTF

voor 12 piek???

Hoe sluit je zoiets aan op , bv, een GCX?

Chiel
18 augustus 2009, 23:15
Uuuh, technische specs spreken toch voor zich?

Pinbezetting primair: pin 1 - 7
Pinbezetting secundair 1: pin 9 - 13

Kortom, 230V op pin 1 en 7 aansluiten. Pin 9 en 13 gaan naar resp. de uiterst linker en uiterst rechter pin van de GCX 4 polige stekker. Omdat het AC spanning is, hoef je in principe geen rekening te houden met plussen en minnen. Pin 9 en 13 zou je dus ook kunnen omdraaien naar rechts en links.
Ik zeg overigens "in principe", omdat je bij grotere rack configuraties nog wel eens een brommetje kunt ervaren wanneer je fasen en nullen door elkaar haalt. Maar voor een enkele trafo maakt dat niets uit en je kunt niets kapot maken.

PS: Indien dit allemaal een beetje vaag overkomt, zou ik er overigens vooral niet aan beginnen. Maar met een beetje kennis bouw je zou hele mooie compacte custom voedingen. Bestel je nog een mooie case erbij (bijv. de 525976 – 89 bij Conrad), chassis stekkerdeeltjes erin etc. en het lijkt al gauw op dit (http://www.skrydstrup.com/csimages/ds_i2.jpg).

MSNL
19 augustus 2009, 00:20
Ik heb nog een kabeltje liggen voor een GCX. Deze is eigenlijk voor een Burkey voeding, dus met een mini jack aan de ene kant en een 4-polige din aan de andere kant

hole
19 augustus 2009, 09:12
Uuuh, technische specs spreken toch voor zich?



Voor jou misschien wel ;)

Dit lijkt me niet bijster moeilijk, maar we hebben het wel over 230V natuurlijk....

Gelukkig heb ik op dit moment geen 9vAC nodig, maar als dat ooit nodig is ga ik toch zeker overwegen zelf iets te bouwen...het verschil in € tussen zelfbouw en iets kopen is enorm!

Overigens staat op het plaatje bij de 504646 – 89 dat deze 6V is , maar dat zal wel een 'generiek' plaatje voor een printtransformator zijn.