PDA

View Full Version : Zelfbouw JCM 800 'from scratch'



ß@®+
17 augustus 2009, 17:58
Ik heb een tijdje geleden zelf een JCM 800 met modificaties (zoals een effects loop) gebouwd.

Klik hier voor het bouwverslag (http://members.tele2.nl/redundantsoldier/JCM800/) Update! het verslag is af!

Eindresultaat:
http://members.tele2.nl/redundantsoldier/JCM800/images/JCM80002.png

http://members.tele2.nl/redundantsoldier/JCM800/images/JCMcomplete01.png

Het resultaat viel mij enorm mee. Totaal geen ruis of brom op normale standen en een klein beetje ruis als alles vol gas staat. Als ik de effects loop inschakel is er wel een beetje een brom, maar ik ga het niet veranderen.
En natuurlijk een super lekker geluid!

Bart

Thiez
17 augustus 2009, 19:06
ziet er geweldig uit! heel netjes gedaan

Sanderltd
17 augustus 2009, 19:22
Ziet er heel netjes uit! :)
Hoe veel heeft zo een project nu in zijn geheel gekost?

ß@®+
17 augustus 2009, 21:03
ziet er geweldig uit! heel netjes gedaan

Dank je wel.


Ziet er heel netjes uit! :)
Hoe veel heeft zo een project nu in zijn geheel gekost?

Het dubbele van wat ik begroot had :p

Ik heb het in het begin goed bijgehouden, maar toen ik eenmaal 100 keer naar de bouwmarkt gereden was voor nog een paar schroefjes of een stukje hout ben ik het een beetje kwijt geraakt. Maar ik denk dat ik met E1000,- wel een aardige schatting maak...
Ik heb niet bezuinigd op de onderdelen, omdat ik zo'n project toch maar één keer ging doen, dan maar meteen goed ;)

Aca Ilic
17 augustus 2009, 21:20
heey baar ziet er ok uit. Had je maar wat meer tijd aan tolexen besteed, hij ziet hier en daar blubberig uit, maar het gaat om de geluid.....;-)

caliban
17 augustus 2009, 21:34
How man, ziet er cool uit. En heel mooi afgewerkt. Bij de 100 euro zit hoop ik ook de cabinet, anders zou het wel heel erg duur zijn?

caliban
17 augustus 2009, 21:35
Kan je misschien het schema hier ook even in het groot posten, want die link gaat niet meer helemaal op je site.

ß@®+
18 augustus 2009, 08:48
heey baar ziet er ok uit. Had je maar wat meer tijd aan tolexen besteed, hij ziet hier en daar blubberig uit, maar het gaat om de geluid.....;-)

Het was voor mij de eerste keer dat tolexen en ik was verrast hoe snel die bizon tix vast plak... Er zit eigenlijk maar 1 'blubberig' randje op, maar wel precies aan de voorkant. Verder is het tolex al beschadigd op sommige plekken wat het wat minder mooi maakt. En Helaas zijn de schroef gaten nog te zien. Ik dacht dat ik die mooi dicht geplamuurd had, maar blijkbaar had ik daar inderdaad meer tijd aan moeten besteden.


How man, ziet er cool uit. En heel mooi afgewerkt. Bij de 1000 euro zit hoop ik ook de cabinet, anders zou het wel heel erg duur zijn?

Het cabinet zit daar inderdaad bij. Een krappe 700 voor de versterker en een ruime 300 voor het cabinet heeft het gekost.

ß@®+
18 augustus 2009, 08:50
Kan je misschien het schema hier ook even in het groot posten, want die link gaat niet meer helemaal op je site.

Ik zal hem even posten en de website aanpassen dan...

nico verduin
18 augustus 2009, 09:17
Het was voor mij de eerste keer dat tolexen en ik was verrast hoe snel die bizon tix vast plak... Er zit eigenlijk maar 1 'blubberig' randje op, maar wel precies aan de voorkant. Verder is het tolex al beschadigd op sommige plekken wat het wat minder mooi maakt. En Helaas zijn de schroef gaten nog te zien. Ik dacht dat ik die mooi dicht geplamuurd had, maar blijkbaar had ik daar inderdaad meer tijd aan moeten besteden.

Mocht je het nou weer eens doen:
- Bison tix in de schaduw gebruiken.. met dit weer gaat het veel te snel.
- Gewoon doorduvelen door het hout heen. Dan heb je geen schroeven nodig
- Plamuur gaat vaak werken... Het krimt vaak...

iWishmaster
18 augustus 2009, 09:33
Wow! Netjes gemaakt zeg. Ik heb ook een tijdje gelopen met het idee een JCM800 te gaan bouwen, maar ik mijn zelfbouw Tiny Terror viel zo tegen om te maken dat ik er nog even vanaf zie. Tenminste: het chassis maken en gaten boren is zo moeilijk gebleken dat ik daar NOOOOOIT meer zelf aan begin: ik heb er het gereedschap en geduld niet voor om het echt netjes te doen ... Metaalbewerken is nooit mijn ding geweest ...

JeroenSchaaf
18 augustus 2009, 09:39
Inderdaad ziet er netjes uit! gaaf!

iWish? tiny Terror? zien zien zien!:D

ß@®+
18 augustus 2009, 10:16
Mocht je het nou weer eens doen:
- Bison tix in de schaduw gebruiken.. met dit weer gaat het veel te snel.
- Gewoon doorduvelen door het hout heen. Dan heb je geen schroeven nodig
- Plamuur gaat vaak werken... Het krimt vaak...

Het is al een half jaar geleden dat ik de versterker af gemaakt heb, toen viel de temperatuur wel mee. In eerste instantie stond ik binnen te werken met tix, dat ging inderdaad wel beter maar ik had het idee dat ik mezelf aan het bedwelmen was :p Daarna ben ik naar buiten gegaan en toen stond ik inderdaad in de zon.

Duvelen durfde ik niet aan, aangezien ik eigenlijk nog nooit zo met hout gespeeld had. En ik heb inderdaad gemerkt dat plamuur nog werkt...

Bedankt voor de tips, maar ik ben bang dat ik niet zo gauw nog zo'n project ga doen...

iWishmaster
18 augustus 2009, 10:17
Inderdaad ziet er netjes uit! gaaf!

iWish? tiny Terror? zien zien zien!:D

Hij is momenteel in zn 3e revisie om dingen als storing, oscilaties, ruis etc. te verhelpen. Buizen werken net even anders als de vertrouwde transistors blijkt (wist ik veel :soinnocent:). De behuizing heeft inmiddels zoveel gaten dat ik een nieuwe wil maken, maar daar zie ik zo tegenop dat het projectje al 3 maanden stil ligt :(.

ß@®+
18 augustus 2009, 10:21
Wow! Netjes gemaakt zeg. Ik heb ook een tijdje gelopen met het idee een JCM800 te gaan bouwen, maar ik mijn zelfbouw Tiny Terror viel zo tegen om te maken dat ik er nog even vanaf zie. Tenminste: het chassis maken en gaten boren is zo moeilijk gebleken dat ik daar NOOOOOIT meer zelf aan begin: ik heb er het gereedschap en geduld niet voor om het echt netjes te doen ... Metaalbewerken is nooit mijn ding geweest ...

Voor het vouwen van het chassis kon ik gelukkig gebruik maken van hele grote dure apparaten bij mijn vader op z'n werk. Het gaten maken viel even goed nog tegen, aangezien ik met een hand schroef/boor machine bezig was met één gare accu en die andere was na dit project ook rijp voor de vuilnisbak. Mijn opa had gelukkig nog wat ponsen liggen die ik kon gebruiken voor de grote gaten. Daar kwam ik helaas pas bij het tweede gat achter dus de eerste heb ik 'the hard way' moeten doen (zeg maar een prikpen idee van de basis school, maar dan met een boortje 3).
Ik ben een dag bezig geweest met knippen en vouwen en nog een dag (een volle 12 uur) met het maken van de gaten. Gelukkig had ik eerst een kartonnen mal gemaakt, zodat ik de gaten voor de trafo's en elco's kon testen.

Agent_Smith
18 augustus 2009, 12:28
Top gedaan!! Erg gaaf en mooir geworden!
Ben wel benieuwd naar het difinitieve schema. Of verschilt dat alleen maar door de fx-loop? Is die vierde ecc83 puur voor de fx-loop buffer?

nico verduin
18 augustus 2009, 13:09
Het is al een half jaar geleden dat ik de versterker af gemaakt heb, toen viel de temperatuur wel mee. In eerste instantie stond ik binnen te werken met tix, dat ging inderdaad wel beter maar ik had het idee dat ik mezelf aan het bedwelmen was :p Daarna ben ik naar buiten gegaan en toen stond ik inderdaad in de zon.

Duvelen durfde ik niet aan, aangezien ik eigenlijk nog nooit zo met hout gespeeld had. En ik heb inderdaad gemerkt dat plamuur nog werkt...

Bedankt voor de tips, maar ik ben bang dat ik niet zo gauw nog zo'n project ga doen...
Maak je geen zorgen.... die verslaving komt vanzelf weer opborrelen:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

peter_heijnen
18 augustus 2009, 13:12
Mooi gedaan zeg!

Wat is je (technische) achtergrond, of ga je ons ook vertellen dat je echt helemaal from scratch -enkel en alleen ahv inlezen- bent gestart?

ß@®+
18 augustus 2009, 22:06
Top gedaan!! Erg gaaf en mooir geworden!
Ben wel benieuwd naar het difinitieve schema. Of verschilt dat alleen maar door de fx-loop? Is die vierde ecc83 puur voor de fx-loop buffer?

De vierde is inderdaad de buffer voor de loop, helaas mag ik het schema van de loop niet delen met jullie. Dat was de enige eis die de bedenker van de loop had.


Maak je geen zorgen.... die verslaving komt vanzelf weer opborrelen:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Volgende project wordt een gitaar ben ik bang :p


Mooi gedaan zeg!

Wat is je (technische) achtergrond, of ga je ons ook vertellen dat je echt helemaal from scratch -enkel en alleen ahv inlezen- bent gestart?

Mijn (technische) achtergrond:
Scheikunde student met te veel tijd ;) Ik heb ooit eens mijn valvestate samen met mijn vader gerepareerd. Dat was mijn enige soldeer ervaring. Verder heb ik inderdaad een hoop gelezen en bouw verslagen gelezen. Ook wil mijn motor nog wel eens stuk gaan, dus af en toe sleutelen was ik wel gewent...

Puerco
19 augustus 2009, 08:00
Gefeliciteerd, ik vind hem prachtig geworden en ontzettend knap dat je een eerste project helemaal van scratch opbouwt en dan meteen zelf een chassis, faceplates en cabinet maken, helemaal geweldig!!!!!!!!!!!!!
Ben zelf nog niet verder gekomen dan een kit met aanpassingen (filtering, tone stack), wel vanaf een blanc chassis, maar ik had centerponsen in de juiste maten, dan heb je een gat voor een buisvoetje zo gemaakt.
Daarom vind ik het des te geweldiger hoe je dit voor elkaar hebt gekregen, hulde :ok:

Frits van Mourik
20 augustus 2009, 00:55
Gefeliciteerd, ik vind hem prachtig geworden en ontzettend knap dat je een eerste project helemaal van scratch opbouwt en dan meteen zelf een chassis, faceplates en cabinet maken, helemaal geweldig!!!!!!!!!!!!!
Ben zelf nog niet verder gekomen dan een kit met aanpassingen (filtering, tone stack), wel vanaf een blanc chassis, maar ik had centerponsen in de juiste maten, dan heb je een gat voor een buisvoetje zo gemaakt.
Daarom vind ik het des te geweldiger hoe je dit voor elkaar hebt gekregen, hulde :ok:

Hihi, ik denk niet, dat er centerponsen in die maten bestaan...
Je zult wel "trekponsen" bedoelen :mmmm:

peter_heijnen
20 augustus 2009, 09:46
Mijn (technische) achtergrond:
Scheikunde student met te veel tijd ;) Ik heb ooit eens mijn valvestate samen met mijn vader gerepareerd. Dat was mijn enige soldeer ervaring.
Wow, echt diep respect voor wat je gefikst hebt! Ik heb zelf al enkele pedalen en verder heel wat kabels gesoldeerd, maar aan een amp waag ik me echt niet.

Puerco
20 augustus 2009, 15:24
Hihi, ik denk niet, dat er centerponsen in die maten bestaan...
Je zult wel "trekponsen" bedoelen :mmmm:

Ja sorry, dat bedoel ik en om één of andere reden is de "bewerk" knop ook verdwenen....

nico verduin
20 augustus 2009, 15:37
Ja sorry, dat bedoel ik en om één of andere reden is de "bewerk" knop ook verdwenen....aan het afbrokkelen?:seriousf::seriousf::seriousf::serious f:

ß@®+
20 augustus 2009, 16:29
Wow, echt diep respect voor wat je gefikst hebt! Ik heb zelf al enkele pedalen en verder heel wat kabels gesoldeerd, maar aan een amp waag ik me echt niet.

Dank je wel. Ik zou me juist weer niet aan pedalen wagen. Ik zou niet weten hoe ik een knappe print plaat zou moeten maken ;)