PDA

View Full Version : absurde plectrum slijtage!



ß@®+
17 augustus 2009, 17:46
Ik heb op één van me gitaren last van onwijze slijtage van mijn plectrum met als gevolg dat ik elke week een nieuwe plectrum kan kopen omdat die ouwe versleten is en mijn gitaar onder de groene schilfers zit:

http://members.tele2.nl/redundantsoldier/plectrumsneeuw.png

de bovenste plectrum is een verse en de onderste is, denk ik, twee weken oud.

De grap is dat dit niet bij mijn les paul (hohner) gebeurd, alleen bij mijn jackson (DK2). Wat doe ik verkeerd? Heeft iemand ervaring met een ander soort plectrum (het liefst een die hetzelfe 'aanvoelt') die niet zo snel slijt?

Alvast bedankt!

arcane
17 augustus 2009, 17:52
Ehm een plectrum dat na 2 weken versleten is, is echt geen ramp hoor.

Het verschil in slijtage zou misschien het verschil van de mensuur kunnen zijn, waardoor je bij je Jackson meer spanning op de snaren hebt, en het daardoor sneller slijt.

Ik ken overigens ook muzikanten die bij een optreden bij ieder nummer een vers plectrum gebruiken. Dus 1 per 2 weken lijkt in mijn ogen wel normaal.

Eko
17 augustus 2009, 17:55
Kan aan de snaren liggen. Het ene merk of het andere wil nog wel eens schelen. De winding kan wat scherper zijn.
Ik heb trouwens met plectra ook zoiets. Ik ben groot fan van Dunlop Ultex. Ze klinken als nagels op snaren en hebben een prachtig geluid , net iets helderder. Ik breek ze echter als een razende , minimaal 2 per optreden. En dan gebruik ik de acoustische maar een klein gedeelte van het optreden. Er breken gewoon hele punten van af. Aangezien ze het mooiste geluid opleveren koop ik ze gewoon maar per pak van 10 of zo.

ß@®+
17 augustus 2009, 18:01
Ehm een plectrum dat na 2 weken versleten is, is echt geen ramp hoor.

Maar ik vind het zo appart dat als ik alleen op mijn Les Paul speel de slijtage stukken minder is.

Verder heb ik op beide gitaren d'addario's liggen, alleen zijn de op de Paul wel dikker.

Tho
17 augustus 2009, 18:16
Maar ik vind het zo appart dat als ik alleen op mijn Les Paul speel de slijtage stukken minder is.

Lees je de rest van de mogelijke antwoorden ook? Ik zal ze nog een keer voor je herhalen: optie 1) de mensuur van je gitaar is anders 2) je gebruikt een ander merk/dikte snaren

budje
17 augustus 2009, 18:22
Bij je single coils zitten de polepieces (hoe heet dat ook weer in mijn eigen taal :dontgeti:) verhoogd, kan het zijn dat je hand daar in de buurt zit?

Ik heb nl zelf een oude japanner met schroeven in zijn namaakhumbuckers, als ik daar op speel eten die schroeven mijn plectrums op :seriousf:

ß@®+
17 augustus 2009, 18:35
Lees je de rest van de mogelijke antwoorden ook? Ik zal ze nog een keer voor je herhalen: optie 1) de mensuur van je gitaar is anders 2) je gebruikt een ander merk/dikte snaren

wat betreft 1) zou ik zo gauw niet eens weten... Maar als je mijn antwoord leest zie je dat ik over 2 al wat gezegd had :p


Bij je single coils zitten de polepieces (hoe heet dat ook weer in mijn eigen taal :dontgeti:) verhoogd, kan het zijn dat je hand daar in de buurt zit?

Ik heb nl zelf een oude japanner met schroeven in zijn namaakhumbuckers, als ik daar op speel eten die schroeven mijn plectrums op :seriousf:

Daar zat ik zelf ook al aan te denken, ik speel namelijk wel ongeveer daar. Het leek me nogal onwaarschijnlijk, vandaar dat ik maar eens ging vragen of ik iets fout deed...

282
17 augustus 2009, 18:38
Koop je altijd plectrums van het zelfde merk/zelfde dikte?
Anders eens ander merk proberen e, ikzelf heb nog nooit problemen gehad met dunlop's van 1mm

budje
17 augustus 2009, 18:42
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, ik speel namelijk wel ongeveer daar. Het leek me nogal onwaarschijnlijk, vandaar dat ik maar eens ging vragen of ik iets fout deed...

Het is zeer zeker wel mogelijk dus, al heeft mijn oude jap wel erg botte hoekige schroeven in zijn elementjes, ik zou het eens in de smiezen houden ;-)

ß@®+
17 augustus 2009, 18:46
Koop je altijd plectrums van het zelfde merk/zelfde dikte?
Anders eens ander merk proberen e, ikzelf heb nog nooit problemen gehad met dunlop's van 1mm

Ik speel eigenlijk altijd met dunlop tortex .88's. Die vind ik gewoon prettig spelen, vandaar dat ik liever niet overstap. Maar als ik niet echt iets 'fout' doe dan sla ik, zoals ik nu ook doe, de plectra gewoon groot in als ik weer in een muziekwinkel ben en verslijt ik ze lekker :rockon:

snaarplukker
17 augustus 2009, 22:38
En elke keer na gebruik je stofzuiger erbij pakken.;)

ß@®+
18 augustus 2009, 08:42
En elke keer na gebruik je stofzuiger erbij pakken.;)

Ik vind die schilfers er wel professioneel uit zien eigenlijk:seriousf:

RobertoL
18 augustus 2009, 09:56
Heb je het merkje maar weggelaten. Ik zeg het wel:

Dunlop Tortex 0.88!

Gebruik ik ook. Ik heb precies hetzelfde (0.73 en 0.6), maar dan zijn mijn gitaren in andere kleuren dus zie je de splinters minder goed.

j3r03n
18 augustus 2009, 11:52
Of je gebruikt deze:
http://www.hieber-lindberg.de/images/product_images/info_images/dunlop_tortex_triangle_088_72_pieces.jpg

Kun je er 3x zo lang mee doen ;)

FruscianteFan
18 augustus 2009, 12:54
Of je gebruikt deze:
http://www.hieber-lindberg.de/images/product_images/info_images/dunlop_tortex_triangle_088_72_pieces.jpg

Kun je er 3x zo lang mee doen ;)
Is niet mijn ervaring. Toen ik overging naar triangles, werd ik veel kritischer. Ze worden bij mij bijna niet meer zo bot als op de foto die Bart plaatste, omdat ik al veel eerder een nieuwe punt pak (en dat ik altijd nieuwe plectra bij de hand heb, helpt ook niet). Tenzij ik in één nummer keihard tekeer ga, maar dan rag ik een nieuwe punt helemaal aan flarden.

Ik denk dat het verschil in slijtage kan liggen aan verschillende speelstijlen op verschillende gitaren. Ik weet niet of je op de ene gitaar alleen maar ragt en op de andere juist heel rustig aanslaat?

Verder zou ik zeggen dat het niet erg is. Ik ga zelf veel harder door mijn plectra heen, en ik gebruik Tortexjes van 1 mm, net iets dikker dus. Elke dag een nieuwe (3 punten) is geen uitzondering. Ik hoop alleen niet voor je dat je 80 cent per plectrum kwijt bent ;)

hole
18 augustus 2009, 14:15
Ik gebruik Dunlop Jazz III (kleine driehoekjes)

Die krengen slijten bijna niet!

FruscianteFan
18 augustus 2009, 14:18
Maar die hebben al nauwelijks punt, toch?

TimmU
18 augustus 2009, 14:39
Redelijkepunt hoor.Hier alleen de paarse dunlops,2mm.en de 1.5 mm voor andere dingen dan metal.Vind ik toch het fijnst,ik houd niet van buigende plectrums.en ze sluiten ook niet zo snel,die dikke.

ER!K
18 augustus 2009, 15:06
Redelijkepunt hoor.Hier alleen de paarse dunlops,2mm.en de 1.5 mm voor andere dingen dan metal.Vind ik toch het fijnst,ik houd niet van buigende plectrums.en ze sluiten ook niet zo snel,die dikke.

dat wilde ik ook net gaan zeggen :p ik gebruik zelf altijd plectra van 2mm, de Dunlops met een krokodil erop en Big Stubby's. Ik rag meestal ook behoorlijk los op mijn gitaar, en toch slijten ze niet zo heel erg. De Big Stubby's overleven zelfs hele ernstige pick-scrape's zonder moeite!

HaroldA
18 augustus 2009, 15:22
Ik heb een tijd terug een zak van 72 plectra gekocht. Iedere week gooi ik er wel 1 of 2 weg als ze bot geworden zijn...

Ik heb iets van 25ct per stuk betaald voor mijn Dunlop Gator .96's.

FruscianteFan
18 augustus 2009, 16:38
Ik heb een tijd terug een zak van 72 plectra gekocht. Iedere week gooi ik er wel 1 of 2 weg als ze bot geworden zijn...

Ik heb iets van 25ct per stuk betaald voor mijn Dunlop Gator .96's.
Haha, ik ben al bijna door mijn 3e of 4e zak van 72 heen.

HaroldA
18 augustus 2009, 16:43
Haha, ik ben al bijna door mijn 3e of 4e zak van 72 heen.

Mijn zakje is ook albijna leeg. :supercool:

Maar wat ik er eigenlijk mee wou zeggen: je bent gek als je iedere week 2 plectra bij de lokale gitaarboer haalt voor 70ct(?) per stuk!

hole
18 augustus 2009, 16:43
Maar die hebben al nauwelijks punt, toch?

http://okz-web.com/img/jazz3.jpg

Kim Wilson
18 augustus 2009, 16:48
Haha, ik ben al bijna door mijn 3e of 4e zak van 72 heen.
Mijn god, ik doe al ruim twee jaar met twee paarse Tortex plectrums... :chicken:

budje
18 augustus 2009, 18:33
Weer ff ontopic dan: Als je gewoon een plakbandje over die singlecoil plakt en een uurtje flink op dat ding tekeergaat, weet je of dat t probleem is of niet!!:rockon:

ß@®+
18 augustus 2009, 21:59
Weer ff ontopic dan: Als je gewoon een plakbandje over die singlecoil plakt en een uurtje flink op dat ding tekeergaat, weet je of dat t probleem is of niet!!:rockon:

Dat ga ik zeker eens proberen!


Is niet mijn ervaring. Toen ik overging naar triangles, werd ik veel kritischer. Ze worden bij mij bijna niet meer zo bot als op de foto die Bart plaatste, omdat ik al veel eerder een nieuwe punt pak (en dat ik altijd nieuwe plectra bij de hand heb, helpt ook niet). Tenzij ik in één nummer keihard tekeer ga, maar dan rag ik een nieuwe punt helemaal aan flarden.

Ik denk dat het verschil in slijtage kan liggen aan verschillende speelstijlen op verschillende gitaren. Ik weet niet of je op de ene gitaar alleen maar ragt en op de andere juist heel rustig aanslaat?

Verder zou ik zeggen dat het niet erg is. Ik ga zelf veel harder door mijn plectra heen, en ik gebruik Tortexjes van 1 mm, net iets dikker dus. Elke dag een nieuwe (3 punten) is geen uitzondering. Ik hoop alleen niet voor je dat je 80 cent per plectrum kwijt bent ;)

Die triangles vind ik net even te groot om lekker te spelen. Mijn speel stijl is wel anders inderdaad, maar ik speel op beide geen raggende metal en ik denk dat ik wel ongeveer even hard aansla... En ik ben volgens mij 50 cent per plectrum kwijt

Misty
18 augustus 2009, 22:04
Mijn god, ik doe al ruim twee jaar met twee paarse Tortex plectrums... :chicken:

ik ook ,ik heb maar 1 plectrum een sharkfin medium
Maar je hebt gitaristen en gitaristen toch :???:

RobertoL
19 augustus 2009, 09:06
Maar die hebben al nauwelijks punt, toch?
dat zijn de jazz I en II. De jazz 3 heeft nog een redelijk scherpe punt.

FruscianteFan
19 augustus 2009, 10:22
ik ook ,ik heb maar 1 plectrum een sharkfin medium
Maar je hebt gitaristen en gitaristen toch :???:
Met mijn speelstijl is het ook absoluut niet vreemd. Ik sta soms gewoon vol op mijn gitaar in te hakken. Vind ik lekker. Is ook een beetje mijn uitlaatklep.

M Kactus
19 augustus 2009, 12:26
Da's geen slijtage, dít is slijtage:
http://i108.photobucket.com/albums/n5/ProjectHyperion/Plectrum.jpg

Ik speel mijn plectrums over het algemeen echt helemaal kapot. Ze worden dun op de bolle hoeken, want daar speel ik over het algemeen mee, en dan knappen ze. Maar dat kan best een maandje duren. Dit plectrum is een buitenbeentje, want het was al gepiept na twee dagen... Die grote driehoeken heb ik lang gebruikt, maar ik speelde wel altijd met de platte kant. Erg goed voor gallops en stevige strumming.

lindstrom
19 augustus 2009, 12:40
http://members.tele2.nl/redundantsoldier/plectrumsneeuw.png

de bovenste plectrum is een verse en de onderste is, denk ik, twee weken oud.




Dat red ik in 2 dagen :) no worry's gewoon nieuwe kopen en doorknallen, daar zijn die dingen voor.

Sanderltd
19 augustus 2009, 12:41
Wat ik altijd doe wanneer de punten van mijn plectrums slijten is gewoon een nieuw puntje eraan schuren met een stukje schuurpapier. Ik speel nu al zeker een jaar met groene tortexen van dunlop en natuurlijk is de gehele plectrum wel wat kleiner geworden, maar ze zijn nog perfect bruikbaar.
Ik speel zelf allerlei stijlen, van zachtere, tragere stijlen tot metal en dat lukt op deze manier heel goed.

Dark_Tranquillity
19 augustus 2009, 13:30
Zie hier je oplossing, ik speel alle stijlen metal, zolang het maar snel gaat. Hard aanslaan is het devies, en veelal downstrokes. Ik doe er nu al 2 jaar mee:

http://okz-web.com/img/jazz3.jpg

Dunlop Jazz III

hole
19 augustus 2009, 13:55
Zie hier je oplossing, ik speel alle stijlen metal, zolang het maar snel gaat. Hard aanslaan is het devies, en veelal downstrokes. Ik doe er nu al 2 jaar mee:

http://okz-web.com/img/jazz3.jpg

Dunlop Jazz III

*kuch* (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2122686&postcount=23) :soinnocent:

eldec
19 augustus 2009, 21:20
Wat ik altijd doe wanneer de punten van mijn plectrums slijten is gewoon een nieuw puntje eraan schuren met een stukje schuurpapier. Ik speel nu al zeker een jaar met groene tortexen van dunlop en natuurlijk is de gehele plectrum wel wat kleiner geworden, maar ze zijn nog perfect bruikbaar.

Same here!


Schuurpapier heeft mij al meermaals een trip naar de muziekwinkel gespaard.

RobertoL
20 augustus 2009, 09:40
Same here!


Schuurpapier heeft mij al meermaals een trip naar de muziekwinkel gespaard.
Dat ga ik nooooit van me leven meer doen. Je krijgt dan van dat fijne stof waar je kleren+je hele lijf van gaan stinken en dat krijgt de duivel er ook nog niet af.

FruscianteFan
20 augustus 2009, 10:29
Same here!


Schuurpapier heeft mij al meermaals een trip naar de muziekwinkel gespaard.
Ik heb ooit wel geprobeerd de boel bij te vijlen, maar dat vind ik toch niks. Sowieso, ik wil zo groot mogelijke plectra omdat ik nogal wild aansla. Laatst heb ik mijn ringvinger opengespeeld. Op zich wel leuk, maar wel pijnlijk. Als je dus plectra gaat bijvijlen, worden ze kleiner, komt mijn hand dichter bij de snaren.

lindstrom
20 augustus 2009, 12:44
komop jongens, wat zijn we zuinig zeg.. beetje met schuurpapier prutsen.

http://www.thomann.de/nl/dunlop_plektren_tortex_std_088.htm

voor 2 tientjes 72 plectra !!! kun je er weer even tegenaan! hobby's kosten nou eenmaal geld

ß@®+
20 augustus 2009, 16:27
Dank u. Ik zat me net af te vragen waar je zo'n jaar voorraad zak kon kopen:hippie:

HaroldA
20 augustus 2009, 16:31
Dank u. Ik zat me net af te vragen waar je zo'n jaar voorraad zak kon kopen:hippie:

Ehm... Bijna overal? :soinnocent:

http://www.dwmusicstore.com/dunlop-dunlop-417r96-p-2585.html?cPath=16_179_211

ß@®+
20 augustus 2009, 16:37
Ehm... Bijna overal? :soinnocent:

http://www.dwmusicstore.com/dunlop-dunlop-417r96-p-2585.html?cPath=16_179_211

Ik graai meestal een handje losse plectra als bij de muziekzaak ben. Daar had ik nog nooit van die zakken gezien... :dontgeti:

HaroldA
20 augustus 2009, 16:41
Ik graai meestal een handje losse plectra als bij de muziekzaak ben. Daar had ik nog nooit van die zakken gezien... :dontgeti:

'tuurlijk niet!!! Die kopen zelf deze zakken verkopen ze voor 70ct/st...

72*70ct = Eur 50,40 !!!

Dus ze verdienen zo 30,- extra (bovenop de standaard marge)

budje
20 augustus 2009, 18:24
'tuurlijk niet!!! Die kopen zelf deze zakken verkopen ze voor 70ct/st...

72*70ct = Eur 50,40 !!!

Dus ze verdienen zo 30,- extra (bovenop de standaard marge)

Waarom is verdienen een vies woord dan tegenwoordig? Als die mensen niets verdienen verdwijnen ze op een gegeven moment ook (en jij zou hetzelfde doen als je een muziekzaak had, ontken het maar niet ;))

FruscianteFan
20 augustus 2009, 18:51
'tuurlijk niet!!! Die kopen zelf deze zakken verkopen ze voor 70ct/st...

72*70ct = Eur 50,40 !!!

Dus ze verdienen zo 30,- extra (bovenop de standaard marge)Extra? Nee, dat ís de marge. Ik koop ze ook niet meer in de winkel hoor, veel te duur, maar het is alleszins redelijk om zoveel winst te maken.