PDA

View Full Version : Simpele zelfbouw amp



Mephistocles
17 augustus 2009, 17:24
Goeiedag allemaal.

Weer een topic van mij over zelfbouw buizenversterker. Er woont hier een buizenverzamelaar in de buurt die weer leuke (voornamelijk (weinig) gebruikte) buisjes in de aanbieding heeft (nee dit is geen spam, ik zeg ook niet welke winkel, eerst wil ik de beste buizen zelf kopen;)):
- 2A3B Triode..............................€39
- 5AR4 / GZ 34 Gelijkrichter.........€17,50
- 5U4G Gelijkrichter.....................€17,50
- KT66.........................................€35
- GU 50.......................................€22,50
- KT 88 Svetlana.........................€45
- KT 88 JJ....................................€42
- 6550 C Svetlana......................€35
- 807..........................................€22,5 0
- EL84 Ei....................................€12,50
- ECC83 Ei..................................€9
- 6CH6 diverse Engelse merken, flinke voorraad, inzetbaar in EL84 schakelingen, met wat aanpassingen (data meegeleverd indien gewenst)...€4,50
- EF804R Edicron........................€45

Welke simpele versterker kan ik hier mee bouwen? Preamps, fx loop en andere leuke dingetjes komen later wel, ik wil eerst een betere versterker hebben dan de goedkope transistor conquest die ik nu heb. Ik hoef eigenlijk alleen maar te weten wat ik nodig heb (ook naast buizen), zodat ik de verkoper maar één keer lastig hoef te vallen (ja tis nogal een mopperbips).

O ja, ik wil er een 2x12 met bluebacks onder kunnen zetten, en (ik bedoel ipv, niet tegelijk natuurlijk) een 4x12 cab.

Suggesties?

Frits van Mourik
17 augustus 2009, 18:02
Pfff... voor tweedehands buisjes is je verzamelaar wel erg prijzig!

toneblo
17 augustus 2009, 18:06
kt66 zijn dan wel new old stock mag ik hopen?

Mephistocles
17 augustus 2009, 18:14
Nee ze zijn toch allemaal nieuw.

bert k
17 augustus 2009, 19:35
New Old Stock is dus nieuw. Betekent nieuw, oude voorraad.

fredjuh
21 augustus 2009, 16:40
Gelijkrichters
5AR4 / GZ 34 250mA
5U4G 225mA
eindbuizen
KT66 JTM45, SRVaughan: beter alternatief voor 6L6
KT88 audio, grotere EL34
6550 audio, basversterkers, grotere 6L6
EL84 vox AC15 en AC30

Even kort hoe je de bruikbare buizen ongeveer in gedachten moet hebben

erwin_ve
21 augustus 2009, 17:06
Goeiedag allemaal.

Weer een topic van mij over zelfbouw buizenversterker. Er woont hier een buizenverzamelaar in de buurt die weer leuke (voornamelijk (weinig) gebruikte) buisjes in de aanbieding heeft (nee dit is geen spam, ik zeg ook niet welke winkel, eerst wil ik de beste buizen zelf kopen;)):

Welke simpele versterker kan ik hier mee bouwen? Preamps, fx loop en andere leuke dingetjes komen later wel, ik wil eerst een betere versterker hebben dan de goedkope transistor conquest die ik nu heb. Ik hoef eigenlijk alleen maar te weten wat ik nodig heb (ook naast buizen), zodat ik de verkoper maar één keer lastig hoef te vallen (ja tis nogal een mopperbips).

O ja, ik wil er een 2x12 met bluebacks onder kunnen zetten, en (ik bedoel ipv, niet tegelijk natuurlijk) een 4x12 cab.

Suggesties?

Koop gewoon alles; dan kan je elke versterker maken!:cooler:

Nocki
21 augustus 2009, 17:34
je zei bips.... :)

toneblo
21 augustus 2009, 17:47
www.babybips.nl (http://www.babybips.nl):cheerup:

Mephistocles
26 augustus 2009, 19:46
Ik zou graag een preamp willen met veel buisjes. Het idee Ik zat te denken aan de klassieke 3stagegain, met 3x 12ax7 buisjes. Een beetje jcm800-achtig, misschien?

Daarbij, op een apart kanaal lijkt me, een paar buisjes die op verschillende manieren en volumes oversturen, en waarbij je met een voetpedaal kunt schakelen wel gedeelte je wilt.

Een gedeelte wat op elk volume, vooral laag volume, heel "egaal" overstuurt, net als bijv een tubescreamer, alleen dan een wat bruikbaarder geluid, wat minder gezuig in het hoog.

Een gedeelte wat op een vrij hoog volume een scherpe crunch geeft, en clean op laag volume, een booster als het ware.*

En een gedeelte tussen de twee uitersten in. Een soort van boost voor die op elk volume overstuurt, en om de lage volumes op te vullen voor het boosterachtige gedeelte.

Ideeën? Schema's?

*) Kep zoiets gebouwt voor 12 volt als stompbox, maar werkt niet ideaal. Hij kleurt te veel om m voor een voorversterker te zetten, en kleurt het geluid niet genoeg als preamp, en hij mist tonestack, maar wel mooi op mn cleane solit amp. Ook is niets er lineair in: de gain niet, volume niet, moet ook erg lang opwarmen voor het geluid een beetje stabiel blijft en opentrekt. Dan gaat krijg je nogal wat compressie bij te veel gain en volume. Maar wat wil je met 12 volt. Misschien mod ik m nog wel, gain er uit, ingangsvoulme opschroeven, en m als compressor gebruiken. Wie weet lukt t wel. Zal wel niet goed voor de buis zijn...