PDA

View Full Version : Blues Junior modden



FruscianteFan
17 augustus 2009, 16:17
Ik heb een en ander gelezen:

http://home.comcast.net./~machrone/bjr/bjcircuitboard.htm
http://home.comcast.net./~machrone/bjr/bjbias.htm

Mijn bedoeling is heel simpel: de 22K weerstand op R52 vervangen door een 27K weerstand, waar ik er zojuist een paar (voor de zekerheid) heb aangeschaft. 20 cent voor twee stuks, een rib uit mijn lijf.

Ik heb de betreffende weerstand gevonden, maar het lukt niet om de printplaat uit het chassis te krijgen. Ben ik dus niet zo bij mee, want ik vind het toch wel fijn als ik niet iedere 5 maanden nieuwe eindbuizen erin moet stoppen, waarvan er dan één na een paar weken al niet meer brandt. Verder ben ik wel fan van de nieuwe buizen gewoon erin stoppen en niet moeilijk doen, dus een fixed bias zie ik wel zitten.

Kan iemand mij helpen?

Het zou kunnen liggen aan het feit dat ik niet zeker weet wat de 'output transformer leads' zijn, maar als ik het goed heb, weet ik het wel (hoewel degene die volgens Billm blauw is, dan bij mij groen heet) en dan heb ik daar verder weinig aan. Volgens mij zit er printplaat naast aan de 7 schroeven, de potmeters, schakelaar en input, ook nog aan iets anders op het chassis vast. Dat ding aan de achterkant van het chassis kan ik wel losschroeven, maar dat kan niet de bedoeling zijn - Billm adviseert om het chassis er gewoon in te laten zitten.

Chris Winsemius
17 augustus 2009, 16:25
Het loshalen v/d print is idd. "even 'n klus" ;)
(in m'n oude werkplaats zonder werkende kachel lukte het 's winter niet :D )

heb volgens mij weleens 'n BJ meegemaakt met wat van die mods en ik was niet echt onder de indruk.

biasing aanpakken is (wel) 'n must en het vervangen v/d standaard speaker door bijvoorbeeld 'n reguliere Celestion H30 (ann. model, 30W/75Hz) maakt de amp gelijk 'n stuk bruikbaarder qua volume en sound.

als je 'n soort tandarts-knijptang hebt (soort "schaartje" waarmee je dingen kunt "klemmen" zodat de warmte tijdens het solderen niet naar 'n ander gedeelte gaat wat daardoor los kan raken) zou je die weerstand aan de zijkanten v/d weerstand zelf kunnen wegknippen en dan mbv. de net genoemde tang de nieuwe weerstand aan die draadjes solderen.

Twijfel je hier over: niet zelf doen.

FruscianteFan
17 augustus 2009, 16:32
Thanks, dat klinkt wel te doen.

Ik heb inmiddels de bedrading van mijn Fender Jaguar ook aangepakt, dus solderen is op zich geen probleem. Ook bedradingen die ingewikkelder zijn dan element, output en aarde kan ik wel aan, dus zolang ik weet wat ik moet doen, is het goed.

En op zich ben ik super tevreden met de BJ. Van slaapkamer tot repetities en optredens, hij klinkt geweldig. Alleen dat vreten van die eindbuizen en het gekraak waarvan ik denk dat het dezelfde oorzaak heeft, da's vervelend.

Chris Winsemius
17 augustus 2009, 16:50
(heb het schema nog niet gecheckt)
als die R van het bias-circuit is: heel voorzichtig, bij 'n foutje branden je EL84s/etc. behoorlijk snel door....................

FruscianteFan
17 augustus 2009, 17:35
Dat merken we dan vanzelf. Ik heb het net gedaan, ziet er niet zo heel netjes uit, maar de weerstand is vervangen.

Toen ik het vervolgens snel wilde controleren, was er een enorme brom. Ook als het volume dichtstond. Maar ja, soms moet je de dingen eerst goed installeren: ik had de speaker en fat-out losgeschroefd zodat de draden niet meer in de weg zaten. Ja, ik had de speaker ingeplugd. Maar goed, eenmaal weer vastgedraaid was er alleen nog een beetje brom die ik gewend ben, brom van de aarde en brom van het aanraken van de kabel die ik in de input had gestopt om te checken of-ie het deed.

Eerste wat me opviel is dat de ene buis die ik eruit haalde gloeiend heet was. De andere niet. Maar goed, nieuwe el84's erin (sovtek, EHX had schreeven niet meer). Nu valt op dat het gekraak waarschijnlijk niet aan de bias ligt, want alleen al als ik de buisjes aanraak, kraakt het. Ik denk dat hier dus iets anders voor nodig is.

Maar goed, het klinkt ietsje minder dik dan voorheen, cleaner. Dit zou aan de nieuwe buizen kunnen liggen, maar het zou ook aan de bias kunnen liggen.

Echter, als ik flink tegen de versterker tik, dan gaat het kraken. Soms gevolgd door lelijke oversturing in het geluid, soms nog maar een super dun en iel geluid, alsof het echt helemaal kapot is.

Ik weet dus wel zeker dat er iets mis is, overigens had ik voorheen al een vergelijkbaar probleem (vooral in mindere mate) dus ik weet niet in hoeverre het aan mijn gebrekkige skills ligt. Verder doet-ie het nu wel min of meer, en het klinkt prima. Tijd zal echter moeten leren of ik er wat mee moet laten doen voor ik er weer mee ga optreden.

FruscianteFan
17 augustus 2009, 22:16
Na een paar uur spelen en nog wat friemelen, kan ik er het volgende over zeggen:

- Als het eenmaal niet meer kraakt, zit het ook goed (zolang ik de amp still laat staan);
- ik heb de indruk dat de volume- en masterknoppen iets hoger moeten om die mooie klank te krijgen;
- ik heb net meer dan anders genoten van de heerlijke klank, lekker clean;
- ik heb net zo'n 2,5 uur zonder problemen gespeeld

- last but not least: nu het donker is, kan ik goed zien wat er nu met de buizen gebeurt. Het gefriemel en bijbehorend gekraak gaat gepaard met het blauw oplichten van buis 4 (de 'binnenste' eindbuis). Ik meen me te herinneren dat ik, vorige keer dat ik nieuwe buizen had, hetzelfde had. Als het hetzelfde is, zal overigens na een tijdje die oranje gloed verdwijnen in die buis.

Ik dacht eerst dus dat het kraken en snel doven van één buis misschien wel opgelost kon worden met een koudere bias, en dat het mijn onvakkundigheid was die had geleid tot het nu erger kraken van de boel. Dat laatste kan nog steeds wel zijn, maar ik ben er nu vrij zeker van dat er meer mis is met de amp dan een te warme bias.

nico verduin
18 augustus 2009, 07:54
Die blauwe gloed is niet erg. Als het blauw hapert bij het bewegen in de buisvoet, dan zou ik eerder gaan voor een slechte soldering van de buisvoet of een rotte buisvoet zelf.

FruscianteFan
1 september 2009, 23:29
Ik ga er toch eens naar laten kijken. Beide buizen hebben nu moeite om 'aan te staan', en dat resulteert in veel gekraak, lelijke dikke distortion, zacht dun geluid, of helemaal niets. En soms ook dat prachtige geluid waarom ik zo blij ben met deze versterker.

En als het komende repetities goed gaat, stel ik het misschien uit om ernaar te laten kijken, maar ik zorg dan wel dat ik een reserve versterker (marshall valvestate) bij de hand heb.

Little Jay
2 september 2009, 10:37
Volgens mij zit er gewoon iets los/fout/iets kapot. Zou ik niet mee willen spelen, is toch een soort Russische roulette..... (laten) repareren man! Als ik het zo hoor, ga ik mee in Nico's diagnose: buisvoet niet goed. Check de soldeerverbindingen eens. Ze zitten direct op de print gesoldeerd in een BJ toch? Laat anders de soldeerverbindingen eens opnieuw vloeien (even aanstippen). Als dat 't is zou ik overwegen ze helemaal opnieuw te solderen, met een tin die meer hitte aankan (zilverhoudende tin, of tin met lood als je dat nog hebt liggen).

Het is een veel voorkomend iets bij de Blues Juniors/Deluxe/Hotrods: breuken in de soldeerverbindingen op de prints. De mechanische ontlasting van alle delen die direct op de prints gesoldeerd zitten is volgens mij op de lange duur in die modellen niet afdoende.

Ik heb in mijn Blues Deluxe allerlei kraak- en uitvalproblemen gehad. Alles opnieuw soldereren was de oplossing........ (en nu zijn de jack-inputs het één voor één aan het begeven, dus die moeten nu ook vervangen worden.... zucht....)

FruscianteFan
17 september 2009, 22:11
Twee weken geleden heb ik de versterker naar Schreeven gebracht, vandaag heb ik hem weer opgehaald (net op tijd voor mijn optreden, maar ik had dan ook laten weten dat ik de 19e een optreden had). Niet alleen is de 'schade' aan de buizenvoeten (buisvoeten?) en de buizen zelf hersteld, ook is een en ander d.m.v. solderen en rubber verstevigd.

Daarnaast heb ik me voorgenomen om gewoon wat rustiger met het beestje om te gaan. Eerst goed neerzetten, dan pas aan. Eerst een tijdje uit, dan pas weer rechtop zetten (ik zet hem altijd schuin). Dat soort dingen. Alle buisjes branden in elk geval weer, met een blauwe gloed in beide eindbuizen. Ik heb een beetje het gevoel dat het eindelijk goed is zo.