PDA

View Full Version : Line 6 Variax Modelling Guitar



ED BOB
31 maart 2003, 13:09
Hallo,
ik las laatst een artikel in de "gitarist" over de Line 6 Veriax, de eerste z.g. modelling gitaar (= soort digitale gitaar waarin alle klassiers zoals div. LP's en stratocasters zijn geprogrammeerd). In het artikel kwam deze wel goed uit de verf. Ik heb echter mijn twijfels. Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over? Niet dat ik zo'n ding wil kopen (ik ben meer zo'n vintage/buizen-type). Ben gewoon erg benieuwd.

hoofd
31 maart 2003, 15:04
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=13850&forum=1&10

En voor meer opinies kan je altijd de zoekfunctie nog gebruiken, zijn nog meer topics over geweest.

Chris P. Bass
31 maart 2003, 15:37
In Gitaar Plus wordt ie helemaal, maar dan ook echt helemaal, afgekraakt.

Phyrexian
31 maart 2003, 16:39
... ik zou em ooit wel eens willen proberen, misschien dat mijn baas em koopt (ik ben de gelukzak die op z'n werk vertsterkers en gitaren heeft staan... imagine the lunchbreaks :smile: :grin: ) en dan ga' k 'm wel eens testen... benieuwd of er een zwaar metal geluid uit te krijgen is.

stringer
31 maart 2003, 20:18
Ik heb dat ding in Frankfurt ausgeprobiert, maar ik ik vond het niets. Hij klinkt niet echt slecht ofzo, maar het heeft geen karakter.

7th heaven
31 maart 2003, 20:22
je kan beter een echte gitaar kopen

Eagel
2 april 2003, 08:43
Op het acoustic festival van afgelopen zaterdag was er een presentatie van deze gitaar (wat hij daar deed is mij ook een vraag, aangezien het een acoustic festival was)

Ik ben naar de workshop geweest, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel erg interesant vond. De sound van de verschillende gitaren die in deze gitaar zaten waren erg goed. Wat ik erg handig vond was dat je de boel ook kan programmeren zodat je gebruik kon maken van verschillende gitaren zonder dat je gitaren moet wisselen.

Ik weet niet of ik zo'n gitaar zou kopen, maar ik vond het wel een boeiend concept!

MegaDrive
2 april 2003, 10:59
Op 2003-03-31 15:37, schreef Chris P. Bass:
In Gitaar Plus wordt ie helemaal, maar dan ook echt helemaal, afgekraakt.


Net als de Peavey 5150 II top. Toen ik dat las heb ik de geloofwaardigheid van dat blad verloren.

Rectifier
3 april 2003, 01:04
Gitaarplus is inderdaad een waardeloos blad. Jemig wat een achterlijke recensies.

En t'enige wat ze doen is onbekende akoestische gitaristen onder de loep nemen.

Ik zeg m'n abbonement dit jaar nog op.

Dat van die Variax, die werd idd. behoorlijk afgekraakt.

stratman
15 april 2003, 23:46
Ik ben sinds een week de gelukkige bezitter van een variax en ik moet zeggen: hij is elke euro waard. Persoonlijke mening, ben ik me van bewust.
Maar de modellen overtuigen, gibson es-335 klinkt gewoon perfect inclusief 'de houten aanslag', Martin D28 gewoon toppie, strat is ook prima (ik heb ook een strat plus deluxe), tele heeft de twang en les paul blaast de veters uit je schoenen. Banjo is gewoon leuk en goed bruikbaar en ga zo maar door. Voor bijna 1100 eurootjes heb ik gewoon een goed stuk gereedschap wat op het podium absoluut overtuigend presteert. En oh ja, ik vind hem wel mooi!!

Negative K3 fan
16 april 2003, 09:13
leuk dat je er blij mee bent, ik wist trouwens niet dat er ook banjo en acoustische simulaties op die gitaar zaten.

Anders Destium
16 april 2003, 13:19
Merk je live niet dat hij digitaal is, dat is inderdaad wel geinig!

Het probleem van veel digitale effecten is dat ze niet uit de verf komen in de mix, als die gitaar daar geen last van heeft is het mooi meegenomen.

Toch blijf ik wachten tot er een Variax element komt, ik vind de gitaar niet zo :smile:

Raffel
16 april 2003, 13:31
heeft dat ding nu een RJ11 of RJ34 uitgang of gewoon jack plug?

ED BOB
16 april 2003, 16:53
Op 2003-04-16 13:19, schreef Anders Destium:
Merk je live niet dat hij digitaal is, dat is inderdaad wel geinig!

Het probleem van veel digitale effecten is dat ze niet uit de verf komen in de mix, als die gitaar daar geen last van heeft is het mooi meegenomen.

Toch blijf ik wachten tot er een Variax element komt, ik vind de gitaar niet zo :smile:


Inderdaad, ik kan me bijna niet voorstellen dat je het niet merkt dat het digitaal is.
Als ikzelf al digitale effecten in serie zet heb ik het gevoel dat ik "iets" mis in het geluid. Ik kan niet beschrijven wat. Als je dan een digitale gitaar hebt, lijkt me dat helemaal het geval. Maar aan de andere kant: de digitale techniek is natuurlijk wel hartstikke verbeterd de laatste paar jaar.
Hoe zit het bijvoorbeeld met feedback, het laten rondzingen van de gitaar? Kan dat ook?

stratman
16 april 2003, 20:57
De variax is gewoon een gitaar met zeer uitgebreide functionaliteit kwa geluiden. De user interface is eigenlijk precies wat je verwacht: snoer erin en spelen maar! Let wel: stereo snoer vanwege voedingspanning naar de A/B switch of batterijen en een ordi gitaarsnoer, kan ook. Wat dat betreft, gewoon wat je gewend was, geen rare toetsenborden, codes of enge displays, gewoon een gitaar met volume en toonregelaar. Eigenlijk maar EEN extra knop (de modellen selectie knop). Enige uitdaging is om het instructie boekje een beetje in de kop te krijgen (welk model zit waar?) en de ontdekkingsreis (wat doet en model, wat kan ik ermee), daar ben ik nog wel even mee bezig.

Mijn setup: Variax electriek naar de Line6 AX2 en aucoustisch naar een Crafter DSP1 of direct de PA in.

Echt indrukwekkend vind ik de dynamiek en de sprankel van de Martin modellen (D28 en D28-12) en Gibson J200, doet absoluut niet onder voor mijn 'echte' Simon & Patrick.

Gewoon proberen en laat je overtuigen, ik ben er in ieder geval blij mee.

stratman
16 april 2003, 21:01
Sorry, de vraag over feedback vergeten.

Feedback gaat gewoon zoals je verwacht: Remember Paris van meneer Moore gaat prima op de Variax Gibson modellen. Sustain bij het leven, en als je in de echte feedback zones komt qua volume, is de sustain ongelimiteerd voortdurend. Dat kreeg ik met fender strat plus deluxe niet zo mooi voor mekaar trouwens.

Negative K3 fan
16 april 2003, 21:13
Op 2003-04-16 16:53, schreef ED BOB:
[quote]
Op 2003-04-16 13:19, schreef Anders Destium:

Hoe zit het bijvoorbeeld met feedback, het laten rondzingen van de gitaar? Kan dat ook?


Het lijkt me dat deze gitaar net zo rondzingt als elke andeere, met slechts minieme verschillen, omdat elementen niet zo heel veel te maken hebben met het uitblijven van fedback enzo, want feedback komt vanuit de snaren.

ED BOB
17 april 2003, 16:42
Op 2003-04-16 21:13, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-04-16 16:53, schreef ED BOB:
[quote]
Op 2003-04-16 13:19, schreef Anders Destium:

Hoe zit het bijvoorbeeld met feedback, het laten rondzingen van de gitaar? Kan dat ook?


Het lijkt me dat deze gitaar net zo rondzingt als elke andeere, met slechts minieme verschillen, omdat elementen niet zo heel veel te maken hebben met het uitblijven van fedback enzo, want feedback komt vanuit de snaren.


Yeah.... you'r right!

Bassie79
18 april 2003, 20:54
Op 2003-04-16 13:31, schreef Raffel:
heeft dat ding nu een RJ11 of RJ34 uitgang of gewoon jack plug?


RJ11???? dat is telefoon (if my memory serves me well) je zal RJ45 bedoelen (netwerk) zoals die gibson magic

Soulman
18 april 2003, 22:23
Het is niet helemaal mijn ding, maar als buizenman en houtengitaren liefhebber kan dat mijn vooringenomenheid zijn :wink:
Ik heb 'm gehoord en het klonk niet slecht.
Ik denk dat er wel een toekomst voor deze techniek is, vooral voor diegene die veel geluiden nodig heeft.
We kijken nu toch ook niet raar op van een keyboard of synth.. Kunnen prima bestaan naast een piano, Hammond orgel etc.

in_vitro
20 april 2003, 11:52
Voor ieders wat... Je zou t gewoon eens moeten uitproberen. Ik heb er ook opgespeeld maar het is een electrische gitaar zonder de feel van een volgens mij. Ik ben zelf van mening dat het wel een leuk gitaartje is voor als je meer een studio werker bent dan voor optredens want zou je schakelen tussen de verschillende gitaren om misschien een leuke sound te creeren tijdens een optreden dan hoor je altijd door de versterker een klikje.. Ik vond zelf dat het niet de 1200 euro (of zoiets) waard was

Kitaarhiero
20 april 2003, 21:20
Ik denk dat je ook beter vóór het optreden voor elk nummer de beste sound uit kan zoeken.
In combinatie met een modellingamp is het misschien wel de droom van elke cover-artiest... de gitaar van het origineel kan praktisch tot in de perfectie na gebootst worden. Je moet dan wel ruim van tevoren de set lijsten opstellen om van te voren de goede geluiden bij elkaar te zoeken. als je dat tijdens het optreden moet doen zitten er vervelend lange pauzes tussen de nummers.

sash
20 april 2003, 21:26
Op 2003-04-20 21:20, schreef Kitaarhiero:
Ik denk dat je ook beter vóór het optreden voor elk nummer de beste sound uit kan zoeken.


Das toch ook logisch... of zie ik dat verkeerd