PDA

View Full Version : EVH D-Tuna ervaringen?



aerdvark
17 augustus 2009, 14:55
Zijn er mensen met ervaring met een “EVH D-TUNA”? Oftewel een klein hulpmiddeltje om een zgn. “drop D tuning” te verkrijgen op een gitaar met een floyd rose tremolo. (Gelocked dan wel te verstaan anders gaat het niet, I know…).

Ik vraag me bijvoorbeeld af of het echt zuiver is, dus zowel de E als de D toon, ook na een paar keer heen en weer. En is het een beetje een stevig ding, dat niet bij de minste aanraking in de andere stand schiet of meteen ontstemd raakt.

Voor ik zo’n ding aanschaf stel ik nog maar even de vragen zo had ik me bedacht. Wanneer iemand een D-TUNA ter overname wil aanbieden dan graag bericht.

marc_o
17 augustus 2009, 15:01
Ik heb 'm een paar jaar en voila, doet het goed hoor. Er zitten wel wat praktische stemtips bij, die je moet lezen. Zo gaat het 't best wanneer je je dikke E-snaar (waar je 'm gebruikt) al perfect in D stemt en zo weinig mogelijk gebruikt maakt van je finetuner op die snaar, dat scheelt absoluut. Wanneer je E-snaar iets ouder wordt en je bij moet stemmen, haal je het best eventjes je toplock los, stemt 'm weer in D en draai 'm weer vast, dat scheelt een hoop geneuzel van bijstemmen op je finetuner.
Hij schiet zeer zeker niet zomaar van de ene in de andere stemming, daar moet je best wat kracht voor zetten namelijk. Hij werkt overigens het best wanneer je Floyd tegen de body aan is gemonteerd waardoor je alleen een neerwaartse beweging hebt. Net zoals de heer van Halen zelf.

Braindead
17 augustus 2009, 23:50
Je kunt dan de snaar waar de d tuna zit zowiezo niet meer met de finetuner afstellen. Dat betekent dat je dus die ene snaar van tevoren goed gestemd moet hebben en dan pas locken. Verder werkt ie goed en vind ik hem erg tof. Ik heb er twee maar de ene gaat iets stroever als de andere. Met een floyd is het echt een handig dingetje als je soms snel even naar D wilt kunnen. De floyd mag inderdaad niet zweven want dan werkt ie niet.

marc_o
18 augustus 2009, 10:01
Hoe bedoel je? Ik heb de finetuner er nog gewoon opzitten, en die werkt prima als je miniem wilt bijstemmen.

Braindead
21 augustus 2009, 12:24
Hmm, ik gebruik de fine tuner op die snaar niet meer omdat dat beter werkt voor mij.
Anyway, voor info is er een site over:
http://www.dtuna.com/

marc_o
21 augustus 2009, 12:29
Hmm, ik gebruik de fine tuner op die snaar niet meer omdat dat beter werkt voor mij.
Anyway, voor info is er een site over:
http://www.dtuna.com/


Werkt inderdaad beter wanneer je 'm niet gebruikt, maar je kunt 'm wel gebruiken, alleen ga je op een gegeven moment in de knoei. Echter, op het podium zul te weinig tijd hebben je topkam los te draaien en weer zuiver te stemmen, dus kun je 'm zeker wel gebruiken.