PDA

View Full Version : Gitaar ontstemt supersnel. Iets aan te doen?



The Fourth Horsemen
17 augustus 2009, 13:05
Hallo

ik post hier niet veel, want ik ben eigenlijk een bassist. Maar ik zit met een gitaarprobleem.

De gitaar van onze zanger-gitarist ontstemt snel en veel. Na ieder nummer is elke snaar bijna een halve toon gedaald. Hierdoor is de gitaar niet geschikt om mee op te nemen. En ook tijdens optredens zorgt dit voor vervelende vertragingen. Het tragische is dat het een dure ESP gitaar is (KH-2).

Is er iets aan te doen? Is z'n floyd rose misschien slecht afgesteld?
Of heeft hij gewoon dikke pech met het hout waarvan de gitaar gemaakt is?

Is er een andere oplossing dan een andere gitaar kopen?

Alvast bedankt
Willem

Nielsje
17 augustus 2009, 13:36
Een gitaar met een floyd, kan, mits goed afgesteld, lang, erg lang zuiver blijven.

Bij non-floyd gitaren (vaste brug, standaard trem), ligt het vaak aan de combinatie van de stemmechanieken en de topkam.
Ik zou iemand zoeken die veel ervaring heeft met het afstellen van floyd trem's. Het duurt even, maar dan moet 'ie ook wel goed blijven.

bagheera
17 augustus 2009, 14:19
+1 voor Nielsje
gewoon laten afstellen door iemand met verstand van zaken.

Rinze
17 augustus 2009, 14:47
Treedt het ontstemmen op met nieuwe snaren of ook met oudere? Een Floyd zou gewoon stemstabiel moeten zijn, afstelling van de Floyd doet er niet toe. Toplock vast en knallen, dat idee. Heeft ie nog garantie, dan terug gaan, anders de gitaar laten nakijken door iemand met verstand van zaken.

The Fourth Horsemen
17 augustus 2009, 19:07
Nee, de garantie is reeds lang verlopen, ik denk dat hij die gitaar al 10 jaar heeft. Het probleem treedt zowel met nieuwe als oude snaren op.
Bedankt!
Hij weet wat hem te doen staat.

toneblo
17 augustus 2009, 19:10
Ik wil hem er wel mee helpen mocht ie interesse hebben, via persoonlijke berichten.

rocker_71
17 augustus 2009, 21:29
Wow, een halve toon is wel veel. Dat is inderdaad een serieus probleem.
Zoals al gezegd: goed afstellen die hap. ;)

Dark_Tranquillity
17 augustus 2009, 21:51
Nieuwe floyd. Waarschijnlijk zijn je knife edges versleten, dan ontstemd een floyded gitaar bizar snel!