PDA

View Full Version : Epi les paul, welke wel welke niet.



Kaboemba
17 augustus 2009, 12:26
Aangezien ik niks van epiphone les pauls weet en mijn neefje er 1 wil gaan kopen is de vraag eigenlijk.
Wat is de beste Epi Les Paul voor zijn geld, welke moet je zeker niet doen en welke wel.
Gaat in pricipe om een nieuwe, maar elke tweedehands tip is ook welkom natuurlijk.

Of zijn er betere alternatieven in de epi prijs klassen ?

Dankbaar !

LesPas89
17 augustus 2009, 12:30
Een tweedehandse Custom lijkt me dan de beste optie. Hoewel het niets of nauwelijks verschilt met een standard. Ik zou dus altijd een Custom of Standard kopen. Zijn heerlijke gitaartjes hoor.

Over de Les Paul 100 en de Les Paul Special bijvoorbeeld hoor ik mindere verhalen, dus die kan je beter mijden. Succes.

geert1976
17 augustus 2009, 12:41
mee-eens ik zou ook gaan voor een 2e hands Lp Custom of Standard

Jimwoud
17 augustus 2009, 12:57
Ik heb net een tweedehands Epi LP custom uit '96 van een forumlid gekocht. Epi's uit de 90s zijn naar mijn mening het beste, ik heb er hier ook nog een uit '98. Beide zijn gewoon erg goed. Beter dan de huidige nieuwe epi's

Koeloe
17 augustus 2009, 16:46
Wat is eigenlijk ook het verschil tussen de Customs en Customs Plus en die benamingen. Had vorige week al zitten te googlen, maar veel wijzer ben ik er ook niet op geworden.:???:

Chocola
17 augustus 2009, 17:40
Wat is eigenlijk ook het verschil tussen de Customs en Customs Plus en die benamingen. Had vorige week al zitten te googlen, maar veel wijzer ben ik er ook niet op geworden.:???:
Flamed maple top

Verschil tussen standard en custom is cosmetisch, terwijl je tussen de studio en de standard zowel cosmetische als niet-cosmetische verschillen zitten.

bagheera
17 augustus 2009, 17:45
Ik heb al gespeeld op menig les paul customs en die bevallen toch altijd prima.

Ik heb deze custom nog willen kopen maar dan toch maar een gibson gekocht
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/lespaul.jpg

En ik heb ook al even met de epi les paul standard van InteDes in men handen gezeten. Ook een forum lid en dat was toch ook een mooie gitaar hoor.
Met een epi uit die klasse kan je weinig fout doen.
Ze worden soms ook als back up voor een gibson gekocht.

nickofzo
17 augustus 2009, 17:48
Ik heb al gespeeld op menig les paul customs en die bevallen toch altijd prima.

Ik heb deze custom nog willen kopen maar dan toch maar een gibson gekocht
http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/lespaul.jpg

En ik heb ook al even met de epi les paul standard van InteDes in men handen gezeten. Ook een forum lid en dat was toch ook een mooie gitaar hoor.
Met een epi uit die klasse kan je weinig fout doen.
Ze worden soms ook als back up voor een gibson gekocht.

en bagheera heeft bijna altijd gelijk en zo ook nu

bagheera
17 augustus 2009, 17:52
en bagheera heeft bijna altijd gelijk en zo ook nu

Oh Nick je doet me blozen 8)

macwilliams
17 augustus 2009, 18:15
Whahahahaha

grayfink
17 augustus 2009, 18:17
Aangezien ik niks van epiphone les pauls weet en mijn neefje er 1 wil gaan kopen is de vraag eigenlijk.
Wat is de beste Epi Les Paul voor zijn geld, welke moet je zeker niet doen en welke wel.
Gaat in pricipe om een nieuwe, maar elke tweedehands tip is ook welkom natuurlijk.

Of zijn er betere alternatieven in de epi prijs klassen ?

Dankbaar !

Standard of custom inderdaad. Eigenlijk moet je een tweedehandse hebben, made in korea. De huidige komen uit china, maar zijn ook niet slecht. Alleen de elementen klinken wat wollig, weinig definitie bij vervorming.

Hele goede (en misschien wel betere) alternatieven in die prijsklasse:
Chinese Tokai, 369€ bij The American Guitarstore (http://www.theamericanguitarstore.com/)
Vintage (http://www.musik-produktiv.de/vintage-icon-v100mrtsb.aspx)
PRS SE singlecut tweedehands b.v. deze (http://link.marktplaats.nl/272061901) Of, als het niet per sé een LP model hoeft te zijn een PRS SE custom

robert-gitarist
17 augustus 2009, 18:33
Kaboemba, ik heb een aantal Epiphone's. De LP Standaard zijn echt prima gitaren! Absoluut voor het geld. Spelen echt heerlijk soepel en klinken mooi vol. Wel een mooie ronde, warme sound. Af en toe iets te basserig maar over het algemeen zijn de Standaards en custom's zeer goed te pruimen. Goldtop met P90's kan ik ook zeker aanraden.
De Epiphone's uit de jaren 90 zijn na mijn mening stukken beter dan de huidige versies. Die willen nog wel eens iets minder afgewerkt zijn maar goed, dat kan ook per exemplaar verschillen. Ik heb bijv. een LP standaard Honeyburst uit 2004 (China) en dat is echt mijn favo.

Je neef(je) zou ook eens in Zwolle bij Big One kunnen kijken. Daar hebben ze een paar Tokai SG's hangen en Les Pauls en die kosten nieuw iets minder dan de Epiphone's maar ze zien er echt werkelijk prachtig uit! En ze spelen goed. Vooral die Love Rock, heerlijk ding. Zijn btw ook made in china.

pannekoek
17 augustus 2009, 23:32
beste epi les paul?

ik zou zeggen de zakk wylde signatures. gemaakt in korea, perfecte afwerking en feel. maple toets bij de camo versie (vond ik een groooot voordeel).
de kwaliteit is vaak gewoon perfect.

Nielsje
17 augustus 2009, 23:32
Tja, maar dat ding is dan weer foei en foei lelijk...

pannekoek
17 augustus 2009, 23:34
Tja, maar dat ding is dan weer foei en foei lelijk...

tja, smaken verschillen. ik vind het niet de allermooiste finish op een gitaar (ik heb zelf de camo versie) maar het is gewoon een perfect instrument dat voor een gibson niet zal buigen!

geert1976
17 augustus 2009, 23:36
daar zitten EMG's in en niet iedereen is daarvan gecharmeerd

pannekoek
17 augustus 2009, 23:42
daar zitten EMG's in en niet iedereen is daarvan gecharmeerd

wel de passieve emg's, persoonlijk vind ik de emg hz4 die in de epiphone zitten best degelijk. maar voor het keiharde scheurwerk zijn ze net neit geschikt. verder doen ze goed hun werk voor bijna alle stijlen

geert1976
18 augustus 2009, 00:05
wel de passieve emg's, persoonlijk vind ik de emg hz4 die in de epiphone zitten best degelijk. maar voor het keiharde scheurwerk zijn ze net neit geschikt. verder doen ze goed hun werk voor bijna alle stijlen

ieder zijn smaak gelukkig;)

voor het betere hak en zaag werk vind ik de burstbucker III van Gibson ook prima de luxe, of Dimarzio super distortions.

Vind de EMG clean eigenlijk een beetje gevoelloos, geen ronding in het geluid, maar mijn mening hè (voor wat die waard is)

ik krijg altijd een my first sony gevoel van die dingen, ik zie er geen karakter in, net als een kleuter die wat in de microfoon brabbelt, je hoort het wel, maar het komt er niet vol uit.

edit: voor wat het waard is bij Big One staat nog een nieuwe Zack Wylde, made in Korea, jaartje of vijf oud maar tot op heden nog niet verkocht.

Chocola
18 augustus 2009, 00:25
ieder zijn smaak gelukkig;)

voor het betere hak en zaag werk vind ik de burstbucker III van Gibson ook prima de luxe, of Dimarzio super distortions.

Vind de EMG clean eigenlijk een beetje gevoelloos, geen ronding in het geluid, maar mijn mening hè (voor wat die waard is)

ik krijg altijd een my first sony gevoel van die dingen, ik zie er geen karakter in, net als een kleuter die wat in de microfoon brabbelt, je hoort het wel, maar het komt er niet vol uit.

edit: voor wat het waard is bij Big One staat nog een nieuwe Zack Wylde, made in Korea, jaartje of vijf oud maar tot op heden nog niet verkocht.

Helemaal met je eens, maar als ik metal speel op mijn Gibson elementjes, of op een EMG 81, dat verschil hoor je wel hoor ;).

geert1976
18 augustus 2009, 00:35
Helemaal met je eens, maar als ik metal speel op mijn Gibson elementjes, of op een EMG 81, dat verschil hoor je wel hoor ;).

Klopt, maar de oude Metall werd in de beginjaren (toen metallica nog metall was) gewoon gespeeld met passieve Humbuckers in de gitaren, lekkere rauw smerig geluid:rockon:

Chocola
18 augustus 2009, 00:41
Klopt, maar de oude Metall werd in de beginjaren (toen metallica nog metall was) gewoon gespeeld met passieve Humbuckers in de gitaren, lekkere rauw smerig geluid:rockon:

Jep klopt. De muziekstijlen zijn helemaal omgegooid, tegenwoordig staat metal gelijk aan dat blazende, harde geluid van EMG's en Blackouts (en met metal bedoel ik dus echt metal, Alexi, megadeth enzo), niet de oude old school metal :p.

Ik prefereer trouwens ook dat rauwe geluid, dat overigens ook met EMG's wel te krijgen is uit een oude marshall.

geert1976
18 augustus 2009, 00:43
Jep klopt. De muziekstijlen zijn helemaal omgegooid, tegenwoordig staat metal gelijk aan dat blazende, harde geluid van EMG's en Blackouts (en met metal bedoel ik dus echt metal, Alexi, megadeth enzo), niet de oude old school metal :p.

Ik prefereer trouwens ook dat rauwe geluid, dat overigens ook met EMG's wel te krijgen is uit een oude marshall.

nope en ik stam nog uit de old school tijd, hoor te weinig nieuwe bands met old school metall, jammer ik mis brullende gibby's en overstuurde Rick basgitaren (die kunnen zo lekker knorren)

het klinkt allemaal zo verfijnd tegenwoordig, jammer...

Chocola
18 augustus 2009, 00:55
nope en ik stam nog uit de old school tijd, hoor te weinig nieuwe bands met old school metall, jammer ik mis brullende gibby's en overstuurde Rick basgitaren (die kunnen zo lekker knorren)

het klinkt allemaal zo verfijnd tegenwoordig, jammer...

Aaaah, dat bedoel je dus, verfijnd. Ja inderdaad, alles is een stuk minder "slordig" (niet het perfecte woord, maar mijn IQ is nu niet echt wat het normaal is :p), alles is strak, direct enzo... Dat bedoel je? Want dat klopt inderdaad, een EMG of Blackout koop je juist voor die "strakheid" zodat je strakke directe solo's kunt spelen, of akkoorden heel strak kunt laten klinken. Het maakt het alleen zo modern, heeft niet het karakter van vroeger.

geert1976
18 augustus 2009, 01:00
Aaaah, dat bedoel je dus, verfijnd. Ja inderdaad, alles is een stuk minder "slordig" (niet het perfecte woord, maar mijn IQ is nu niet echt wat het normaal is :p), alles is strak, direct enzo... Dat bedoel je? Want dat klopt inderdaad, een EMG of Blackout koop je juist voor die "strakheid" zodat je strakke directe solo's kunt spelen, of akkoorden heel strak kunt laten klinken. Het maakt het alleen zo modern, heeft niet het karakter van vroeger.

precies, de ruwe randjes zijn er vanaf en dat is wat ik juist mooi vond/vind aan de oude metall af en toe een beetje feedback.

Luister maar eens Type-o-Negatieve is weliswaar Gothic, maar die doen dat nog wel.

macwilliams
18 augustus 2009, 10:09
Er staat een epi std ch sunb op speurders met versterker !
275€

dat is voor zowel een China als ook korean made weinig geld.

In regio Amsterdam.
Wie weet is het wat voor je

jeffo
18 augustus 2009, 13:37
ik denk dat een standarsd een goede aankoop zal zijn;)

Chocola
18 augustus 2009, 13:39
Er zijn zat mensen die een epi standard beter vinden dan de custom. Er zijn officieel volgens mij geen "verschillen" in houtsoorten en neck enzo, maar ik lees geregeld dat dit er wel degelijk is. Volgens mij ook op dit forum een keer van Mr. Fingers, weet het niet meer zeker tho.

bagheera
18 augustus 2009, 13:47
Ze zijn zowiso allebei goed.
And keep in mind dat deze gitaar bestemd is voor een jongen die nog niet echt met de houtsoorten bezig is.
Als ik het goed begrepen heb ( indien niet me so sorry ) moet hij nog leren spelen op die gitaar.
En daar zijn epi's standaard of custom allebij goed voor.

Hoewel ik toch voor de custom zou gaan denk ik.

Kaboemba
18 augustus 2009, 19:42
Heren bedankt ik heb een redelijk idee, ik zal met hem is een ritje naar de oost maken.
Ibbenburen, enschede en wierden en het e.a. uit testen.
Was vandaag overigens bij feedback en daar stond overigens een heerlijk hagstrom, ook erg leuk.

bagheera
18 augustus 2009, 19:50
Heren bedankt ik heb een redelijk idee, ik zal met hem is een ritje naar de oost maken.
Ibbenburen, enschede en wierden en het e.a. uit testen.
Was vandaag overigens bij feedback en daar stond overigens een heerlijk hagstrom, ook erg leuk.

hou ons op de hoogte he :cheerup: veel test plezier

robert-gitarist
18 augustus 2009, 20:23
Wierden? :makeup: ik vind dat z'n balletent met die chagarijn. geen goede ervaring mee. Heeft heel af en toe iets leuks liggen maar vaak voor te hoge prijzen.
Zwolle moet je gewoon echt even langs :) Die heeft er een paar Tokai's hangen die erg leuk zijn! Epiphone aanbod is mager maar ze hebben er wel een aantal Vintige Les Pauls etc hangen die erg goed schijnen te zijn.
Ik heb zelf op een van die Tokai SG's gespeeld en vond het een prima gitaartje. In zekere mate kreeg ik er wel Gas van :ok:
Ibbenburen heeft een redelijk aantal Epi's aan de wand hangen!

Rinze
18 augustus 2009, 20:29
Geen Les Paul maar wel een kwaliteitsgitaar in de Gibsonhoek, nu kun je bieden, hij werd laatst voor 550 aangeboden: klik (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=112125). Als ik geld had zou ik hem gelijk ophalen.

Midwolda
28 september 2009, 14:54
Even omhoog gehaald want ik heb nog een vraag hierover.
Ik ben aan het zoeken naar een Epiphone Les Paul, en op dit moment heb ik twee kandidaten.
Het prijsverschil is minimaal, en ik heb nog op geen van beiden gespeeld maar ze worden allebei aangeboden als z.g.a.n.
Er is natuurlijk een verschil in uiterlijk, maar ook, de ene is Made in Korea en de andere Made in China.
Dat is dus mijn vraag: waarom wordt een Koreaan als beter beoordeeld dan een Chinees?

lindstrom
28 september 2009, 14:58
Wanneer je een epiphone aanschaft, let dan op de serienummer, wanneer deze begint met een S laat hem dan staan, het betreft dan een gitaar die gemaakt is in de Samick fabriek.

dit zijn overgens vaak de "bolt-on" modellen zoals de les paul special, G310, les paul 100 en enkele studio's

Hiro
28 september 2009, 14:58
is niet altijd, ligt aan de quality check die is bij de ene vaak wat beter als de andere, maar het enige wat ik erop kan zeggen is ga erheen en bekijk ze en probeer ze uit.

Het is niet dat een koreaan altijd goed en een chinese niet.

Ik heb er een uit china uit 2007, en hij is perfect geen fouten perfect te intoneren, en hij speelt en voelt geweldig.

Midwolda
28 september 2009, 15:06
Okee, thanks, ik heb vanwege het uiterlijk een voorkeur voor de Made in China gitaar.
Maar als dat de mindere is, tsja... dan maar de Koreaan he, ik wil wel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Het serienummer van de Chinees begint met EE0509.... en hij heeft een set neck.
Het is trouwens een zwarte Standard Plus.

lindstrom
28 september 2009, 15:09
Okee, thanks, ik heb vanwege het uiterlijk een voorkeur voor de Made in China gitaar.
Maar als dat de mindere is, tsja... dan maar de Koreaan he, ik wil wel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Het serienummer van de Chinees begint met EE0509.... en hij heeft een set neck.
Het is trouwens een zwarte Standard Plus.

als hij zwart is, waar staat de "plus" voor dan? naar mijn weten staat de "plus" voor een flametopje (nouja, laminaat dan)

Midwolda
28 september 2009, 15:12
als hij zwart is, waar staat de "plus" voor dan? naar mijn weten staat de "plus" voor een flametopje (nouja, laminaat dan)

Eeeeeh... ik blaat ook alleen maar de advertentie na... :soinnocent:

lindstrom
28 september 2009, 15:16
Eeeeeh... ik blaat ook alleen maar de advertentie na... :soinnocent:


hahahaha, je eerlijkheid siert je.

Hiro
28 september 2009, 15:18
Okee, thanks, ik heb vanwege het uiterlijk een voorkeur voor de Made in China gitaar.
Maar als dat de mindere is, tsja... dan maar de Koreaan he, ik wil wel de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Het serienummer van de Chinees begint met EE0509.... en hij heeft een set neck.
Het is trouwens een zwarte Standard Plus.

ik sprak juist tegen dat je moet denken in slechte of goeie koreaan.
Dat lukt alleen door allebei de gitaren in je handen te hebben, en dan te oordelen, maar neem iemand mee die verstand heeft van gitaren en weet waar je naar moet kijken.

Midwolda
28 september 2009, 15:22
Natuurlijk heb je gelijk Hiro, iedere gitaar moet op zich beoordeeld worden.
Ik wilde mezelf alleen laten informeren of het in dit geval wel de moeite loont om ze beiden te testen.
Als er een duidelijk verschil zou zijn in constructie o.i.d. kan er misschien bij voorbaat al èèn afvallen.
Ik weet wel wat van gitaren, maar niet zoveel van Epi's... :seriousf: