PDA

View Full Version : Klankgat element vs piezo



apekop
17 augustus 2009, 12:22
Dit is wat ik van verschillende mensen heb gehoord: een klankgat element klinkt beter, maar is veel feedback gevoeliger. De conclusie die ik hier uit trek is dat een klankgat element beter is voor een kleine bezetting en een piezo beter geschikt is voor een iets luidere band.

Ik sta op het punt om deze keuze te maken.
zelf speel ik voornamelijk 12-snarige gitaar, niet echt in een luide band, maar soms wel op wat grotere podia. is een klankgat element dan wel geschikt?
Ik meen dat ik de laatste tijd steeds meer klankgat elementen zie, met name bij akoestische solo gitaristen.

Klopt het bovenstaande verhaal? en wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen van een klankgat element ten opzichte van een piezo element?
en hoe erg is het met de feedback bij een klankgat element?

Harald
17 augustus 2009, 12:51
Piezo sound is niet altijd echt mooi. Piezo liefst in combinatie met ingebouwde microfoon, maar je kunt dan vaak wel nog een feedbackbuster gebruiken. Een goed piezo/microfoon systeem klinkt op zich prima. Klankgat elementen klinken weliswaar niet als piezo, maar neigen vaak wat meer naar elektrische gitaarachtige sound. wat je wilt hangt af van het soort muziek dat je speelt en wat je mooi vindt. Qua klankgatelement, de LR Baggs M1 klinkt behoorlijk goed. Ik weet alleen niet in hoeverre zo'n klankgat element voor 12 string goed werkt. 12 snaren, 6 magneetpooltjes. Eb met een klankgatelement kun je natuurlijk geen feedbackbuster in je klankgat doen. Maar speel vaak genoeg live zonder feedbackbusters, en in mijn 12 string Bozo zit dat zelfs nooit aangezien dat gat een andere maat heeft.Maar goed, ik speel akoestisch solo, hoef dus niet met een band te vechten qua volume.

apekop
17 augustus 2009, 22:46
Bedankt Harald. Ik was aan het denken aan de Mi-si klankgat pickup. Volgens de fabrikant was deze ook geschikt voor 12-snarige gitaar.
Een andere voordeel van een klankgat pickup vind ik dat je niks hoeft te veranderen aan je gitaar en deze ook op een andere gitaar later weer kan inbouwen. Ik wil namelijk nog ooit een andere 12-snarige gitaar.

Hopelijk komt de discussie een beetje op gang. Altijd goed om zoveel mogelijk meningen te horen.

q-elvis-p
17 augustus 2009, 23:43
Aer heeft een zeer goede mic- piezo combo: http://www.stringmail.co.uk/pickups_fretted.htm

Is erg klein en schijnt erg goed te zijn.

Harald
17 augustus 2009, 23:47
Het AER systeem heb ik in mijn Bozo. Bevalt prima. Maar dat zit dus wel duidelijk vast in die gitaar. Kun je wel uitbouwen, maar dan moet je het zadel shimmen of vervangen, en je houdt een gat waar de plug zit. Maar een vast pluggat vind ik eigenlijk toch wel heel handig, zo'n kabel die los voor je gitaar hangt is ook niet alles.

Sacksioni heeft dacht ik een Rare Earth in zijn Bozo (of iig een pickup die daarop lijkt) Klankgat element dus.

q-elvis-p
17 augustus 2009, 23:55
Het AER systeem heb ik in mijn Bozo. Bevalt prima. Maar dat zit dus wel duidelijk vast in die gitaar. Kun je wel uitbouwen, maar dan moet je het zadel shimmen of vervangen, en je houdt een gat waar de plug zit. Maar een vast pluggat vind ik eigenlijk toch wel heel handig, zo'n kabel die los voor je gitaar hangt is ook niet alles.

Sacksioni heeft dacht ik een Rare Earth in zijn Bozo (of iig een pickup die daarop lijkt) Klankgat element dus.

Mooi! Ik vind inbouwen geen probleem zolang er geen grote preamp in de klankkast komt. En inderdaad zo'n plug heeft eigenlijk allee maar voordelen:)

succes en groet

apekop
18 augustus 2009, 10:26
Maar bij de meeste klankgatelementen zit er ook een plug bij die je in kan bouwen en kun je kabel ook in de klankkast laten, dus geen loshangende kabels aan de buitenkant.

Bij het inbouwen van de plug hoef je volgens mij niks te boren, toch?

Harald
18 augustus 2009, 11:41
Niet boren!? Hoe wil je hem dan vastzetten. Meestal gaat die in het staartblokje waar de pin voor de riem zit. Voor invloed op de klank hoef je dus niet bang te zijn wat dat betreft. Maar zelfs van een preamp in de zijkant hoef je geen ellende verwachten qua akoestisch geluid. Je haalt alleen wel een behoorlijk stuk hout weg, en dat is later niet onzichtbaar op te lossen mocht je de preamp eruit halen.

apekop
18 augustus 2009, 15:18
Inderdaad, stom...ik meende dat de plug wel door het gat van de draagbandschroef zou passen, maar zo'n plug is natuurlijk veel groter. Daar moet dan toch weer wat aan geboord worden.

Dat maakt de klankgat element optie weer een stuk minder aantrekkelijk. Ook het feit dat het wat elektrischer klinkt vind ik geen plus.

Iemand trouwens ervaring met de Mi-si acoustic trio? deze maakt gebruikt van een LR Baggs piezo, hier is geen preamp voor nodig en hij is actief.

Harald
18 augustus 2009, 16:16
Geen ervaring mee. Voor het preamp gat zijn tegenwoordig best alternatieven LR Baggs gebruikt soms externe preamps. Maar vaak zie je tegenwoordig ook de optie een klein preampje met regelaars te gebruiken die in achter het klankgat geplakt wordt. Je hebt de regelaars dan aan de rand van het klankgat. (o.a.)Het AER systeem in mijn Bozo heeft dat. Is wel qua mogelijkheden een stuk beperkter, alleen volume en balans tussen mic en piezo. Maar goed voor de 12 string heb ik niet meer nodig. En bij de Bozo zou ik ook niet graag een groot stuk hout weghalen. Voor een 6 string is het soms best handig als je de EQ snel op de gitaar kunt bijstellen. Je kunt het dan evt. ook aanpassen voor een specifiek nummer.

sly
19 augustus 2009, 21:20
Sommige fabrikanten, maken het gat voor de draagband al zo groot dat je niet meer hoeft te boren om er een eindpinjack in te zetten. (b.v.Furch)

Bij mijn furch zat er een soort klembus in waar dan de draagbandpin in zat.

Dat eruit halen en zo je jackaansluiting er in.

:dontgeti:

Jailbird
20 augustus 2009, 16:45
Ik heb ook nog een vraag omtrend een klankgat element. (mooi hoef ik geen nieuw topic te openen;) )

Ik heb een preamp ingebouwd waaraan normaal een piezo (onder-de-brug) element op wordt aangesloten. Vanwege problemen met drukverschil etc. ben ik het zat met het piezo element.

Mijn vraag:
Bestaat er een klankgat element die ik kan aansluiten op mijn preamp ?


Thankyou.