PDA

View Full Version : Kelfort Tix Expresse lijm bruikbaar?



Ike57
17 augustus 2009, 10:20
Van een kennis kreeg ik een koker met "Kelfort Tix Expresse".
Dit is volgens de beschrijving

een zeer snelle, hoogwaardige, gebruiksklare, pasteuze 1-comp. PU-lijm voor watervaste en temperatuurbestendige houtverbindingen zoals raam- en deurkozijnen, deuren, gevelbetimmeringen, botenbouw, ladders enz.
- Groot vullend vermogen
- Makkelijk uitstrijkbaar
- Enorme kleefkracht
- thiotroop, dus ook zeer geschikt voor verticale lijmverbindingen

Ik ben altijd een beetje huiverig om lijmen waarmee ik nog nooit heb gewerkt te gaan gebruiken hoewel de beschrijving mij eigenlijk wel aan staat.

Vandaar mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze (dit soort) lijmen en zo ja, wat zijn de ervaringen?

stijnkenens
17 augustus 2009, 20:53
voor mij lijkt dat eerder een lijm voor als het niet zo heel nauw komt:
- pasteus.
- groot vullend vermogen.

Met een pasteuse lijm krijg je niet echt twee stukken hout mooi opeen, en dat gaat waarschijnlijk nog harder drijven dan witte lijm.

En een vullend vermogen is voor huis- en tuin klussers. (of de Poolse aannemer die denkt dat alles met kit kan opgelost worden :))



s

Ike57
17 augustus 2009, 21:33
voor mij lijkt dat eerder een lijm voor als het niet zo heel nauw komt:
- pasteus.
- groot vullend vermogen.

Met een pasteuse lijm krijg je niet echt twee stukken hout mooi opeen, en dat gaat waarschijnlijk nog harder drijven dan witte lijm.

En een vullend vermogen is voor huis- en tuin klussers. (of de Poolse aannemer die denkt dat alles met kit kan opgelost worden :))



s

Bedankt Stijn. Ik was al een beetje huiverig om het te gebruiken. Ik hou het dus maar op mijn vertrouwde witte lijm.

Dit is dus meer het type van : "Waar het verstand ophoudt begint de lijm" :D

stijnkenens
18 augustus 2009, 07:23
Die is wel goed.

Ook: "wij doen ons best, en gupa (http://www.sadolin.be/nl/inside/products/GupaWoodfiller.htm) doet de rest ..."

;)

s

Javaca
20 augustus 2009, 06:25
"Waar vakmanschap ophoudt begint gupa"
"Het einde van gupa is het begin van purschuim"
en
"Waar verstand ophoudt begint ducktape."


Over het algemeen zijn lijmen met vullend vermogen voor dingen die gebeuren met wat ik noem 'militaire precisie'. ;)