PDA

View Full Version : Demo in de oefenruimte/thuis: hoe?



iWishmaster
17 augustus 2009, 09:44
Ik wil met mijn bandje een aantal demo's op gaan nemen. Alles tegenlijk met een paar ambience microfoons hebben we geprobeerd, maar dat niet echt een succes, dus we willen het iets 'beter' aanpakken deze keer.
Het moet low-budget, vandaar dat we ervoor hebben gekozen het in onze eigen oefenruimte op te nemen. Niemand van ons heeft enige recording ervaring, behalve ik een beetje klooien met wat gitaar / bastracks in een Line 6 toneport. We hebben er de tijd voor en het hoeft geen cd-kwaliteit te zijn en we willen het ook graag zelf doen ipv iemand inhuren.
Nu is dus de vraag: hoe gaan we dat aanpakken? Ik heb wat rondgezocht, maar ik kon tips genoeg vinden, maar echt een compleet plaatje niet, vandaar deze post.

Bezetting:
-Drums
-2x elektrische gitaar
-Basgitaar
-Zang
(We spelen trouwens vrij vlotte moderne metal)

We hebben beschikking over:
-Drum microfoons (eenvoudig 5-delig setje)
-Zang/gitaar microfoons
-Mengpaneeltje (8 mic inputs)
-Line 6 Toneport (UX1)
-Laptops in overvloed met Cubase en Audicity

Daar moeten we het ook mee doen, tenzij er iemand een tip heeft voor een waardevolle doch goedkope toevoeging aan dit lijstje? Waar ik het meeste tegenop zie is dat we maar 1 spoor per keer op kunnen nemen (ook voor de drums!). Iemand daar ideeën over?

Ons plan is als volgt:
Drums eenvoudig in een track zetten (misschien even snel wat gitaar / bas overheen opnemen met de toneport (thuis)) om als metronoom / meespeeltrack voor onze drummer te gebruiken. De drummer kan dan met koptelefoon op de drums inspelen. Hiervoor zullen we eerst de volumes van de 5 mics (of is het verstandig minder te gebruiken?) moeten afstellen en dan op 1 track opnemen.

Daarna kunnen we met die track de gitaren op gaan nemen. Is het nu verstandiger / makkelijk / beter met microfoons onze eigen amps te gebruiken (beide vrij degelijke buizenamps), of wellicht om alles rechstreeks in te spelen met de Line 6 Toneport? Ik nijg naar het eerste, maar dit brengt weer andere problemen met zich mee, zoals afstellen sound, microfoon plaatsing en het feit dat dit ivm met volumes in de oefenruimte moet en niet thuis kan. We willen echter wel iets van een 'eigen sound' creëeren, wat met de Toneport weer lastiger is denk ik.

Zang willen we als laatste opnemen. Gebeurt waarschijnlijk met de Line 6 Toneport. Dat is overigens iets waar ik helemaal niets van weet, dus alle tips zijn welkom. Galm? Delay? Tracks dubbelen? Meerstemming om kracht bij te zetten? Het gaat voornamelijk om screams en ander rauw stemgeluid: weinig echt cleane zang.

Harald
17 augustus 2009, 11:40
1 spoor tegelijk :???: Stereo lijkt me toch het minste wat nodig is, anders gaat de drums echt niet lukken. Zelfs dan, als je iets kunt lenen/kopen waarmee je iig 8 sporen tegelijk kunt opnemen lijkt me dat zo'n beetje het minimum. Alles overdubben kan wel, maar dat krijgt een heel andere energie dan als je live inspeelt. Zou eigenlijk alles live inspelen en dan de zang dubben. Evt. solo's achteraf dubben.

een 8 sporen mixer is voor repeteren wel ok, voor opnames is dat wel wat karig. Een extra mixertje om alvast de drummicrofoons naar stereo te mixen kan dan wel helpen. Dan heb je er wel genoeg aan. Als de gitaarmics/signalen rechtstreeks op je opname interface kunnen lukt het ook wel met 8 sporen.

We hebben indertijd, voordat we bij Han de studio indoken, alle nummers in een weekendje opgenomen met eigen spullen. Drums met bas naar 2 kanalen opgenomen, bluesharp en gitaar op de andere 2 sporen (naar een Roaldn VS880, 4 tracks tegelijk opnemen) daarna keyboard, zang en percussie dubs gedaan. Thuis heb ik toen nog de gitaarsolos en enkele extra gitaarpartijen gedubt. Kan op zich dus met 4 sporen ook, maar met name de bas en de drums hadden beter gescheiden opgenomen geweest, dat had toch echt beter geklonken. We hadden wel een vrij goed mengpaneel tussen de mics en de Roland zitten. Dat is dan toch haast wel een must.

Je kunt natuurlijk de basis op de mixer goed mixen en dat in stereo opnemen, daarna 1 voor 1 overdubs inspelen. Maar dan zou je de mixer eigenlijk in een andere ruimte moeten kunnen zetten. Zelfs met een gesloten headphone heb je in dezelfde ruimte teveel last van de aanwezige herrie om op koptelefoon te kunnen mixen terwijl je opneemt.

iWishmaster
17 augustus 2009, 11:51
Ik zou opzich wel stereo op kunnen nemen met wat creatief draden leggen: nadeel is dat ik dan de geluidskaart van mn laptop moet gebruiken en dat is toch een stuk slechtere kwaliteit dan de toneport (ook geen wereldwonder, maar het verschil is goed hoorbaar).
We hebben overigens 2 mengpanelen: 1 van de oefenruimte (PA) en 1tje van onze gitarist. Ik zal het type opvragen van die van onze gitarist, want ik heb geen idee wat het is.
Edit: het is een Phonix MU 1822x (http://www.meetmusic.com/nl/archivedetail.asp?id=385&subrubriek=6)

Hoe mix ik de drums dan trouwens? Wat links / rechts? Welke tracks samen en welke beslist apart?


Je kunt natuurlijk de basis op de mixer goed mixen en dat in stereo opnemen, daarna 1 voor 1 overdubs inspelen. Maar dan zou je de mixer eigenlijk in een andere ruimte moeten kunnen zetten. Zelfs met een gesloten headphone heb je in dezelfde ruimte teveel last van de aanwezige herrie om op koptelefoon te kunnen mixen terwijl je opneemt.

Dat is zo ongeveer wat we in gedachte hadden. Waarom mixen in een andere ruimte? Tijdens het opnemen hoeft er toch niet (noodzakelijk) actief gemixed te worden? Overigens is dat geen probleem: we hebben 2 (akoustische 'gescheiden') aparte ruimtes in ons oefenhok.

Harald
17 augustus 2009, 12:06
Misschien ook eens op Marktplaats kijken voor standalone recorders of een interface naar de laptop.Dat laatste is misschien nog het handigst, kun je het gelijk in Cubase zetten en mixen. Met 8 sporen kan het net zonder submix voor de drums.

Je zou dan voor de basis tracks als volgt kunnen werken

1 Bass drum
2 Snare
3 Hihat
4 overhead drums L
5 overhead drums R
6 basgitaar
7 gitaar 1
8 gitaar 2

Tijdens de opnames kun je evt. ruimte vrijlaten voor de solos en die overdubben. Je kunt ze natuurlijk ook live inspelen. Dan daarna overdubs opnemen voor zang en evt. solos of gitaarpartijen aandikken. Bedenk wel dat de demo ook weer niet zo strak moet worden dat mensen gaan roepen dat je het live niet kunt waarmaken...

4 sporen wordt live inspelen al lastiger. Je zou de bas dan mee kunnen nemen in de drum submix, maar de goede verhouding is lastig in te schatten, dat geldt bv. ook voor bassdrum en snare. Is nl. ook weer afhankelijk van hoe de gitaren erin komen.

Stereoplaatsing moet dan gewoon zoals je het uiteindelijk in de mix wilt hebben. Daar is nl. achteraf niets meer aan te doen.

En tweedehands is een recorder die 8 sporen tegelijk opneemt, of een interface die dat kan toch echt aan te raden, en ws. in een prijsklasse die je met 1 gig terugverdient hebt. Alles overdubben lijkt me geen pretje, en het is echt moeilijker dan je denkt, zeker als je niet met clicktrack speelt.

Harald
17 augustus 2009, 12:08
Waarom mixen in een andere ruimte? Tijdens het opnemen hoeft er toch niet (noodzakelijk) actief gemixed te worden? Overigens is dat geen probleem: we hebben 2 (akoustische 'gescheiden') aparte ruimtes in ons oefenhok.

Het lukte mij niet echt op hoofdtelefoon een goede submix van de drums te maken terwijl John zat te drummen (en onze drummer speelt als het even kan juist vrij zacht) Ik hoorde teveel lekkage van het drumstel. Zit je in een andere ruimte dan heb je dat probleem niet. En die submix maak je weliswaar van te voren, maar dat doe je toch terwijl er gemixt wordt. Instellen, opnemen, terugluisteren en dan aanpassen, opnieuw opnemen, terugluisteren en aanpassen totdat het goed is kan wel, maar dat is behoorlijk bewerkelijk.

Het is dan ook aan te raden om te zorgen dat je een dag of twee de tijd hebt, zodat je op je gemak de boel kunt inregelen, en kunt laten staan. Voordat je daadwerkelijk aan opnemen toekomt ben je snel een paar uur verder. Galm en effecten moeten uiteraard als je rechtstreeks naar stereo mixt ook meegenomen worden in de soundcheck.

iWishmaster
17 augustus 2009, 12:19
Bedankt voor je replies! Overspraak tijdens het mixen had ik nog niet aan gedacht, maar dat komt wel goed: we gebruiken een ruimte die in principe als doe-het-zelf-studio is ingericht (sowieso 2 ruimtes).

Een interface om meerdere sporen naar mijn laptop (via USB of FireWire) op te nemen zou natuurlijk geweldig zijn. Ik zal er eens naar rondkijken, tips natuurlijk welkom ;). Ik besef me net trouwens dat ik wel in stereo op kan nemen, ik heb het alleen nog nooit gebruikt: eens kijken of dat goed werkt voordat we gaan opnemen ...

Het idee is dat de drummer met een clicktrack de drums inspeelt, en wij daarna de rest met de drumtrack op koptelefoon inspelen en overdubben. We hebben 1 dag geplanned om van 3 nummers de drums op te nemen. Wanneer we tijd over hebben ook nog de gitaren en bas, anders doen we dat een week later.
Ik begrijp dat het niet optimaal is, maar dat hoeft eigenlijk ook niet. We zijn pas net begonnen met de band en de eerste paar nummertjes zijn net af. Dat willen we vastleggen om op een website te zetten en aan mensen laten horen. Evt. over een tijdje ook om naar mensen te sturen om wat gigs te regelen.

Harald
17 augustus 2009, 12:32
Tot voor kort nam ik op met een Roland VS880.

Ik heb zelf sinds kort een Presonus (firewire) Firestudio project, goede kwaliteit microfoon preamps, 8 sporen tegelijk + evt. 2 extra via een digitale input. Heb nog niet zoveel ermee opgenomen, en nog niets qua overdubs (dus nog geen idee hoe het met latency is, zegt ook weinig, dat is ook weer van de firewire chip en de rest van de pc afhankelijk), het geluid is goed. Je hebt dan gelijk een upgrade van de geluidskaart van je laptop, want de interface is zelf tevens geluidskaar als je ermee werkt.

Neus eens rond op het recording subforum, er is genoeg over interfaces geschreven.

iWishmaster
17 augustus 2009, 14:00
En tweedehands is een recorder die 8 sporen tegelijk opneemt, of een interface die dat kan toch echt aan te raden, en ws. in een prijsklasse die je met 1 gig terugverdient hebt. Alles overdubben lijkt me geen pretje, en het is echt moeilijker dan je denkt, zeker als je niet met clicktrack speelt.

Geld verdienen met gigs? Dat is me nog nooit overkomen en ik verwacht niet dat dat de komende jaren gaat gebeuren :chicken:. Niet omdat we zo slecht zijn (vind ik dan), maar gewoon omdat met eigen werk geen droog brood te verdienen valt ... Deze demo's zijn bedoeld als samplemateriaal om het anderen te laten horen en om uberhaupt gigs te gaan krijgen ...

Harald
17 augustus 2009, 15:15
Even off topic, maar dat je met eigen werk geen geld kunt verdienen klopt niet helemaal, tenzij je natuurlijk in een van de betere top100 bands speelt. Zowel met onze band als solo geldt voor ons/mij, juist de beter betalende gigs zijn te danken aan de aanwezigheid van een goede cd met eigen werk.

Ik hoop toch wel dat jullie niet helemaal voor nop, of een gratis biertje spelen. Met een kleine kroeggig voor een paar honderd euro moet toch echt al iets mogelijk zijn. Uiteraard heb ik het bij kroegjes wel over de totale gage (minus reiskosten) niet over wat je daarvan pp mee naar huis neemt. Dat houdt idd. niet snel over bij kroegjes.

iWishmaster
17 augustus 2009, 15:31
We hebben tot nu toe 3 'try-outs' gehad, echt optredens wil ik het niet noemen. Allemaal voor een paar biertjes: zelfs reiskostenvergoeding zat er niet in, maar het was ook wel allemaal 'om de hoek'. Nu hebben we wat wijzigingen in de band (nieuwe drummer en bassist) en zijn we opnieuw (wat serieuzer) begonnen met schrijven aangezien we toch al niet 100% tevreden waren over de nummers.

Ik hoop dat wanneer we een leuke set (30-45 minuten minimaal) kunnen spelen we voortaan af en toe optredens kunnen doen waarvoor in ieder geval de (reis/drank)kosten gedekt zijn. Dat we er met de band wat aan overhouden om kosten van bijv. de oefenruimte te dekken en zelfs spullen voor de band kunnen kopen zal nog wel even duren.

Ik snap dat het hebben van demo's of een CD daarbij helpt: maar ieder 100 euro lappen om even een opname te maken zit er gewoon niet in helaas. Daarom proberen we het eerst zo om te kijken of het een beetje van de grond komt.

Han S
17 augustus 2009, 17:40
Begin jaren 80 speelde ik in een rockbandje en we maakten opnamen in de woonkamer met een Teac/Tascam 3440 4 sporen recorder en twee mengpaneeltjes, een Teac 2A met zes inputs en vier outputs en een Yamaha powered mengpaneeltje met zes inputs. De drums (ik had een enorm drumstel met zes racktoms en twee floortoms) nam ik meteen in stereo op naar twee sporen, waarbij we eerst uitgebreid proefopnamen maakten om de balans te maken.

De bas en de gitaar gingen naar spoor 3 en 4. Dan maakten we een tussenmix van die vier sporen naar een stereo tapemachine met twee keer twee stereo. Dan ging de tape terug op de Tascam 3440 en namen we de zang op en de solo's op de twee nog resterende sporen. Ik heb laatst die tapes overgezet naar CD en eigenlijk was ik behoorlijk verrast hoe goed het klinkt, effecten en processors hadden we niet dus we gebruikten een oude taperecorder als echo apparaat en dat was het.

Harald
17 augustus 2009, 18:24
Pingpongen hoeft dan weer niet tegenwoordig :) Maar daar waren heel aardige resultaten mee te halen. Tracks toevoegen aan de basistrack is verder geen probleem. Op de laptop heb je sporen galore.

iWishmaster
17 augustus 2009, 19:02
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan zondag: dan ga ik een poging wagen de drums te 'pre-mixen' en opnemen. Ik hoop stiekum dat dat in ongeveer een halve dag te doen moet zijn (voor 3 nummers). Daarna overdubben en kijken of er nog iets af te mixen valt. Gelukkig hebben de nummers geen ingewikkelde solo's etc., dus weinig tot geen knippen en plakken hopelijk.

martijn3293
17 augustus 2009, 20:48
Ik had net dezelfde vraag als iWishmaster. Srry dat ik hier even verder ga met een andere vraag van mij, maar ik ben nu zowat aan het kijken wat ik eigenlijk nog zou moeten aanschaffen. Ik gebruik cubase. Als interface heb ik een guitar rig session en ik heb een mengmaneel (Behringer 1832FX) wat ik ook via USB kan aansluiten op mijn laptop. Wat ik nog moet kopen zijn amp mics (voor elektrische gitaar en eventueel bas). Maar heb ik voor de bass ook een aparte mic nodig, of kan ik dat ook gewoon via DI box doen?
En ik heb nog een vraagje. Ik weet niet hoe het precies noemt, maar zo van die langwerpige "kastjes", deze dingen http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Recording/Converters-/-Signaal-Verdelers/cat-RECORDING-RECSIGNAL waarvoor dienen die? en heb ik er ook zo nodig?
Ik zou alles graag kopen wat ik nog moet kopen, low budget. Kan iemand mij advies geven?

iWishmaster
17 augustus 2009, 21:54
Bas gaat prima via DI. Er is een sticky met tips voor microfoons in dit deel van het forum: Shure Sm57 doet het prima en de Behringer B1 krijgt ook prima reviews. Langwerpige doosjes zijn er ongeveer miljoenen varianten, van luciferdoosjes tot gitaar power amps en doodskisten: daar moet je iets specifieker in zijn :dontgeti:.

martijn3293
17 augustus 2009, 21:59
Bijvoorbeeld van deze dingen http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchCategoryUUID=4YvVqHzp9HAAA AEZbShFop5k
Ik weet niet waarvoor zoiets dient, en of ik dat wel echt nodig heb. En voor die shure sm57 zou ik ook willen gaan eigenlijk :D Heb ook al goeie revieuws gelezen :D

iWishmaster
17 augustus 2009, 22:17
Die heb je niet nodig.

Nog een vraagje trouwens:
Bij het opnemen van de drums. Kan ik beter alles zo goed mogelijk afregelen inclusief effecten (waarschijnlijk alleen compressie en misschien een beetje reverb)? Of kan ik beter zo kaal mogelijk opnemen en later softwarematig compressie en effecten toevoegen?

Han S
17 augustus 2009, 23:23
Een kant en klare gebruiksaanwijzing zou natuurlijk wel handig zijn, maar ga gewoon experimenteren zoals iedereen dat doet als hij begint.

Drums opnemen is niet simpel, hoe meer microfoons hoe meer problemen. Veel microfoons op drums gebruik je omdat je in geval van een band of orkest in een keer opnemen in één ruimte zoveel mogelijk controle wilt en zo weinig mogelijk overspraak. Maar als je de drums apart opneemt heb je dat probleem niet en kun je zelfs met drie microfoons een goed dumgeluid opnemen.

Fasefouten is een ander probleem met multi micing, is ook al veel over gezegd op dit subforum, met uitleg.
Galm op de drums? een korte room op de snare is ongeveer alles wat ik zou doen.

Gewoon aan de gang heren, luisteren, nadenken, niet lullen maar poetsen.

iWishmaster
18 augustus 2009, 07:55
Ah, zoiets vreesde ik al. Dat wordt een 'leerzame' middag in ieder geval ;)

Bedankt voor de hulp :ok:!