PDA

View Full Version : loop pedaal



RolandT
17 augustus 2009, 09:28
Iemand ervaring met of de Akai Headrush (http://www.thomann.de/de/akai_headrush.htm) of de Boss RC2 (http://www.thomann.de/de/boss_rc2.htm)? Ik zie dat Boss ook drums heeft dus dat is ook een plus maar vooral zoek ik een goed en eenvoudig te bedienen loop pedaal.

Morphine
17 augustus 2009, 09:57
over boss rc2: een looper met maar 1 footswitch

ik noem dat rommel

ellisvertellis
17 augustus 2009, 10:03
Waarom?

1235487

RolandT
17 augustus 2009, 10:06
boss rc2:...ik noem dat rommelaha dat is een uigesproken mening. Is 1 switch een te grote beperking?

René`
17 augustus 2009, 10:57
Een vriend van mij heeft de Boss RC2, ik vind het een leuk ding om af en toe mee te spelen maar ik kan begrijpen dat twee switches handiger zijn.
Ik heb namelijk altijd moeite met met het bedienen van dat ding.

Het grootste nadeel aan de Boss RC2 vind ik (en ik weet niet of dit verschilt bij andere merken/pedalen van boss) dat je alleen je laatst opgeslagen sample kan wissen. Zo blijft alles wat je probeert te spelen een beetje eentonig.

Maar ik kan niks zeggen over andere pedalen, dus misschien wordt het gewoon niet beter.

Nielsje
17 augustus 2009, 11:13
Er is al genoeg geschreven over beide loopers.
Gebruik de searchfunctie eens.

Overigens is de RC-2 uit te rusten met een extra (duo) switch, dan heb je drie knoppen, woehoe! Maar het zit natuurlijk niet geïntegreerd in het pedaal, dus volgens Morphine is het natuurlijk nu rommel.

Boss voert ook de RC-20 en RC-50. Beide pedalen kunnen meer dan de RC-2, maar daar is de prijs natuurlijk ook na...

FruscianteFan
17 augustus 2009, 11:34
Ik wil graag lovend zijn over de E2 Headrush. Als je je loops niet op wilt slaan, is-ie in theorie perfect (tenzij je langere opnametijd met overdub wilt ofzo). Erg simpel enzo: knop 1 om op te nemen, knop 2 om te stoppen met opnemen en direct af te spelen. Nogmaals knop 2 en je zet de loop uit, om hem met knop 2 weer aan te zetten. Als hij afspeelt, druk je knop 1 voor overdubs. Overdubs sla je op met knop 2, je kunt alle overdubs wissen door knop 1 nog eens in te drukken als je overdubs aan het opnemen bent. Je bent de loop kwijt als je een nieuwe opneemt, of als je door de modi schakelt.

Maar de eerste had waardeloze voetschakelaars, de tweede vergat regelmatig spontaan de loop (gewoon, alsof je nog geen loop hebt opgenomen), en mijn huidige heeft allebei een beetje.

Zeker thuis is het dus ideaal, als het niet erg is dat je een klein risico loopt dat de loop uitvalt en als de schakelaars tenminste werken. In m'n bands gebruik ik de looper voor introotjes, want dan overleven we het wel als hij in die korte tijd toch uit zou vallen. Nu we echter met één van de bands een nummer aan het schrijven zijn, waarin de looper veel langer nodig is, ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik kan er gewoon niet op vertrouwen dat de Headrush zijn werk doet.

Neemt niet weg dat ik drie gitaristen ken, waaronder Ed O'brien (Radiohead), die er wel op vertrouwen.

Eezz
17 augustus 2009, 12:05
Ik heb lang met de headrush gespeeld en er nooit problemen mee gehad. Maar over de onbetrouwbaarheid van die dingen heb ik wel meer gelezen op het net. Wel erg goedkoop (volgens mij toen 110 E in Duitsland ergens) en ze werken erg handig. Toen ik naar een stereo setup ging moest ik noodgedwongen naar een stereo in/stereo out looper en kwam ik op de Digitech Hardwire DL-8 uit, ook zo een met maar een pedaaltje. En inderdaad, dat werkt niet best, het is echt moeilijk om de loop op het juiste moment van overdub naar play te laten gaan, omdat het pedaal los moet laten om dat te doen.

Kortom, ik zou voor de Headrush gaan als je je wilt beperken tot de twee die je noemt.

RolandT
20 augustus 2009, 22:14
Vandaag de RC-2 gaan kopen. Uren speelplezier heb je met zo'n ding. Loops en overdubs gingen onmiddellijk om de drums in sync te krijgen heb ik toch even de handleiding moeten lezen. Een aanrader:ok: