PDA

View Full Version : Beter clean uit metal-amp



ibbie
16 augustus 2009, 23:31
Hoi medegitaristen,

Ik speel nu al geruime tijd over een Peavey 5150 en ben er nog steeds zeer content mee. Één ding stoort mij echter: het cleane kanaal. Het scheurkanaal is heerlijk, maar het is vrijwel onmogelijk om er een mooie warme sound uit te toveren op het cleane kanaal.

Zijn er apparaatjes te koop die zorgen voor een warmere clean? Ik weet dat ik eventueel een multi-effect aan zou kunnen sluiten, maar ik heb het daar niet bepaald op. Doe mij maar losse pedals.

Ik heb de search redelijk doorzocht, maar niks gevonden.

Hoor graag van jullie!

Groeten,

MSNL
16 augustus 2009, 23:41
hoi,

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem: gebruik een Soldano preamp die te gek is voor alles met vervorming (veel of weinig), maar clean krijg ik hem niet helemaal zoals ik wil.
Ik heb het nu opgelost met een andere preamp (Mesa Boogie V Twin rack) die ik soms gebruik voor het clean ipv de Soldano. Soms gernuik ik de Soldano met een buizen eq-pedaal dat ik zelf gebouwd heb.

Wat bevalt je precies niet aan het cleane geluid? Moet het wat meer Fender-achtig zijn? Te veel hoog? Of juist te warm en wil je meer sprankel?

Wat je zou kunnen doen is de Barber BarbEQ. Dit is een pedaal met een tone stack a la Fender Blackface, Tweed of een Marshall tone stack.
Een andere mogelijkheid is de Reussenzehn Blackface. Dit is ook een pedaal (alleen zonder aan/uit schakeling) met buis a la Fender
Ik heb zelf ook zo'n soort pedaal gemaakt met Fender Tone stack. Hiermee krijg ik de Soldano ook redelijk goed in de buurt van een Fender.
Dus afhankelijk wat je wilt veranderen, denk ik dat je in eerste instantie een equalizerpedaal kunt proberen.

Succes!

Martin

robert-gitarist
16 augustus 2009, 23:42
Staat de 5150 ook bekent om ;) ontzettend goede scheur maar het cleane kanaal is minder. Je zou gebruik kunnen maken van je volumepotmeter van je gitaar, als je clean speelt, die een stukje dicht draaien.

Nielsje
17 augustus 2009, 00:05
Neuh..

Het gaat je niet lukken om met een pedaal een beter clean uit die bak te trekken.
Een (low output) single coil in je gitaar wil nog wel eens helpen
Als je clean wil, zou ik gewoon een andere amp nemen. Period.

the sure thing
17 augustus 2009, 09:25
Neuh..

Het gaat je niet lukken om met een pedaal een beter clean uit die bak te trekken.
Een (low output) single coil in je gitaar wil nog wel eens helpen
Als je clean wil, zou ik gewoon een andere amp nemen. Period.Ha Nielsje, geef m nog een kans :)

Je zou een compressor kunnen proberen, die "dikt" het e.e.a. aan waardoor het gehoor dit kan vertalen als "warmer, mooier". Of... (en dat doe ik altijd) een chorus inschakelen en deze hhhhhhhhhheeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllll licht afstellen waardoor het geluid net iets "geiler" wordt, om ff in het favo taalgebruik van Nielsje te blijven ;-)

interessander
17 augustus 2009, 09:28
Ik had mijn oude 5150 voorzien van een bias mod, dat hielp wel, al was het geen verschil van dag en nacht...

Dick Wolkendeck
17 augustus 2009, 10:18
Ik had mijn oude 5150 voorzien van een bias mod, dat hielp wel, al was het geen verschil van dag en nacht...


Ik ook. Ik vind de clean goed genoeg voor live. Zolang ze je maar horen, toch? :seriousf:

In de studio leen je toch even een fendertje of een roland? En ik heb een mxr Dynacomp, dat werrkt ook wel, zoals The Sure Thing al tipte.

De clean is zo plat omdat het ontwerp erin voorziet dat het signaal altid door 5 gain stages gaat. Is goed voor distortion, maar het clean wordt er een beetje door afgeknepen.