PDA

View Full Version : HS Tele Wiring - 3 way switch - 2 Volumes - No Tone - Met bedradings schema



flo123
16 augustus 2009, 21:38
Ik heb mijn Telecaster met een Little '59 Humbucker van Seymour Duncan in de brug uitgerust.
In de nek positie zit de orginele Fender single coil.

De bedrading heb ik volledig omgegooid zodat ik nu 2 volume knoppen heb:
1 voor de nek single coil die het volume regelt van de nek en midden positie van de 3-way Tele switch.
en
1 voor de brug humbucker die het volume regelt van de brug positie van de Tele pickup schakelaar.
De toon regeling heb ik eruit gehaalt want die gebruikte ik nooit.

Voor beide volumes heb ik een 500k pot gebruikt. Hierdoor werd het geluid lekker fris en vol hoge tonen. Dat kon de humbucker wel gebruiken want in een normale Tele zit een 250k volume pot en daar werd de humbucker te dof van. Ook bij nek single coil pickup vind ik een 500k lekkerder dan een 250k volume pot.

Ik heb geprobeerd in de middenstand de nek single coil parallel aan een single coil van de humbucker te zetten (north bridge). Daar moest ik wel een uurtje over denken maar volgens mij ben ik eruit gekomen. Klinkt lekker in ieder geval. De midden stand is nu iets tussen de nek en brug sounds, best ok en bruikbaar. (De nek volume pot geeft trouwens tussen 1u en vol open een flinke klankverandering.)

Ik kan nu ook lekkere stutter (killswitch) effecten maken met de pickup schakelaar door:
- Een dikke distortion aan te zeten,
- Het volume van de nek pickup dicht te draaien,
- Het volume van de brug pickup open te draaien,
- Met de schakelaar snel van Midden naar Brug positie en terug te schakelen.
(Van Halen iemand? ... ;) )

Mogelijk is zoiets al op het internet te vinden maar na flink zoeken bij Seymour Duncan kon ik niets vinden dat er precies op leek, met name bij de midden stand. Toch is het slechts een simpel bedradingsschema.
Mocht iemand nog suggesties hebben dan hoor ik het graag!

Bedradings diagram:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/HSTele-3wayswitch-2Volumes-NoTone-F.jpg

flo123
19 augustus 2009, 18:36
Ik had moeten schrijven:
North coil ipv North bridge.
South coil ipv South bridge.

Informatie over de bedrading van een Seymour Duncan humbucker:

GREEN = start of adjustable/screw/south coil
RED = finish of adjustable/screw/south coil
BLACK = start of stud/slug/north coil
WHITE = finish of stud/slug/north coil

South coil is the closest to the bridge.
North coil is the furthest to the bridge.

FruscianteFan
19 augustus 2009, 19:37
Als ik het goed heb, heb je de schakeling nu goed wat betreft de elementschakeling. Maar ik denk dat als je het zo aansluit, je in de middenpositie in feite geen volumeknop hebt voor je brugelement. Dat wil zeggen, je draait de hals erbij of weg, maar de enkele spoel van de humbucker gaat zonder potmeter naar de output. Hoewel, hij staat via die output wel in verbinding met de volumepot van de hals (zelfde idee als middenpositie van Les Pauls: één volumepot dicht is geen geluid).

Denk ik hoor.

snaarplukker
19 augustus 2009, 22:21
Volgens mij moet bij de SD humbuckers de groene draad aan aarde, de zwarte als signaal naar de potmeter------>switch, de witte draad kunnen switchen naar rode draad (full humbucker) of aarde (single north coil).

Vertaald naar je schakelaar:
Zwarte draad via pot naar switch op de vrije pin tussen de P en waar de neck pickup zit aangesloten.
Draad van de P aan de linkerkant weghalen, op de bovenste pin je rode draad, 2e pin je witte draad en 3e pin een draad naar aarde. Enkel je overgebleven signaaldraad aan de P rechts blijft behouden.
Ohh, en je groene draad naar aarde.

flo123
20 augustus 2009, 22:12
Maar ik denk dat als je het zo aansluit, je in de middenpositie in feite geen volumeknop hebt voor je brugelement. Dat wil zeggen, je draait de hals erbij of weg, maar de enkele spoel van de humbucker gaat zonder potmeter naar de output. Hoewel, hij staat via die output wel in verbinding met de volumepot van de hals (zelfde idee als middenpositie van Les Pauls: één volumepot dicht is geen geluid).


In de middenstand van de pickup schakelaar, regelt de hals volume pot als enige het volume maar op een wat aparte manier:
De humbucker North coil is nu aan 1 kant op de wiper van de hals volume pot aangesloten.
Met de hals volume pot open, staan de hals single coil en de humbucker North coil netjes parallel.
Met de hals volume pot dicht (wiper aan aarde), komt van de hals single coil geen signaal door en is de humbucker North coil kortgesloten naar aarde en geeft dus ook geen signaal meer door.

Pas als het volume een beetje dichtgedraaid word, ontstaat een wat vreemd "blending" effect: Het hals volume wordt lager maar het volume van de humbucker North coil blijft redelijk aanwezig en gaat snel overheersen in de mix. Bij verder dicht draaien van de pot wordt de North coil steeds meer belast door de kleiner wordende weerstand tussen de wiper van de volume pot en aarde. Hierdoor wordt het volume van de humbucker North coil ook steeds lager maar wordt de klank wat dof. Ik heb hier geen last van want de volume pot staat normaal helemaal open of helemaal dicht.

Niet echt "normaal" maar het werkt wel!

flo123
20 augustus 2009, 22:22
Volgens mij moet bij de SD humbuckers de groene draad aan aarde, de zwarte als signaal naar de potmeter------>switch, de witte draad kunnen switchen naar rode draad (full humbucker) of aarde (single north coil).


Normaal moet dan inderdaad maar in combinatie met Fender pickups (mijn nek single coil is een Fender pickup) moet het precies andersom anders zijn de pickups niet in fase. Dat staat als notitie bij de bedradings schemas van SD.
Toen ik dat niet deed klonken de pickups parallel erg zwak en slecht: Uit fase dus.
Maar misschien heb ik het fout?

snaarplukker
20 augustus 2009, 22:43
Normaal moet dan inderdaad maar in combinatie met Fender pickups (mijn nek single coil is een Fender pickup) moet het precies andersom anders zijn de pickups niet in fase. Dat staat als notitie bij de bedradings schemas van SD.
Toen ik dat niet deed klonken de pickups parallel erg zwak en slecht: Uit fase dus.
Maar misschien heb ik het fout?
Dat kan, maar werkt alleen als je full humbucker hebt en is de north en south pole niet los van mekaar aan of uit te schakelen.
In jou schema kan de southpole geen signaal geven omdat start en finish beiden aan het signaal zit terwijl dat spoeltje geen aarde maakt.

flo123
21 augustus 2009, 00:26
Ik dacht het volgende:

- Als de 3-way pickup schakelaar in de brug positie staat, is de (grijze) draad vanaf de rood/wit connectie naar de schakelaar toe verder nergens mee verbonden. Dus staat daar de volledige humbucker met beide spoelen in serie verbonden met de uitgang zoals "normaal".

- Als de 3-way pickup switch in de midden positie staat, is de (grijze) draad vanaf de rood/wit connectie naar de schakelaar verbonden met de wiper van de hals pickup. Nu staat de humbucker North coil (tussen de zwarte en witte draad) parallel en in fase met de nek pickup als de hals volume pot open staat.
De groene draad vanaf de wiper van de brug volume pot naar de schakelaar toe, is nu verder nergens mee verbonden. De humbucker South coil (tussen de rode en groene draad) staat nu in serie met de brug volume pot naar aarde, en deze staan samen dus ook weer parallel aan de andere pickup coils en zal geen/weinig signaal geven. (... ehhh denk ik.)

Lijkt wel aardig te werken in ieder geval. :)
Maar misschien is de middenstand een "crap" wiring. ;)

flo123
21 augustus 2009, 00:42
Wie oh wie heeft anders een variant bedradings schema voor mijn HS Telecaster:

- 2x volume pot.
- 1x standaard 3 standen Telecaster pickup schakelaar (2P3T).
- Geen toon pot.
- Geen extra schakelaars.

- Nek positie: Alleen (Fender) nek pickup over de "nek" volume pot.
- Midden positie: Nek pickup parallel aan slechts 1 van de humbucker coils. Het liefst over slechts 1 volume pot.
- Brug positie: Alleen SD humbucker over de "brug" volume pot.

FruscianteFan
21 augustus 2009, 01:23
Misschien kunnen ze je op guitarnuts beter helpen. Ik betwijfel eigenlijk of het überhaupt wel mogelijk is om één spoel in twee verschillende standen aan twee verschillende pots te koppelen, met die 2P3T. Ik denk dat je op zich die schakelaar zo goed hebt ingericht, maar dat kun je zelf heel makkelijk controleren door in de verschillende standen met een schroevendraaier tegen de polen van de elementen te tikken (als een element aanstaat, hoor je dat duidelijk door de versterker).

Maar goed, ik ben bang dat je aparte 'polen' nodig gaat hebben om, heel simpel eigenlijk, het signaal ná de schakelaar naar verschillende volumepots te sturen. Je wilt nu namelijk het signaal van één van de spoelen van de humbucker, afhankelijk van de positie van de schakelaar, door de een of de andere pot halen. Dat kan natuurlijk wel, maar je hebt er wat ruimte voor nodig. Je zou bij wijze van spreken de linkerkant van de schakelaar hiervoor kunnen gebruiken, maar voor die elementschakeling kun je niet zonder de hele schakelaar.

flo123
21 augustus 2009, 02:08
Ik heb getest maar in de middenstand geven beide spoelen van de humbucker geluid met de "schroevendraaier test". Het werkt dus niet helemaal zoals ik hoopte.

Nogmaals het bedradings schema bekeken.
Ik denk dat in de middenstand nu alle drie de spoelen parallel aan elkaar staan (met de nek volume pot open).
De humbucker "south" coil (tussen rood en groen) heeft ook de 500k brug volume pot als weerstand in serie staan naar aarde toe. Ik nam aan dat deze dan geen noemenswaardig signaal toe zou voegen maar dat is blijkbaar niet zo.

Goed nieuws:
De nek en brug standen klinken prima zoals verwacht en laten zich ieder via hun eigen volume pot regelen.
De midden stand is qua volume ongeveer gelijk en qua klank in ieder geval anders dan de andere twee standen en dus bruikbaar. Het laat zich via de nek volume pot regelen, de brug volume pot heeft geen invloed.

Ik ga nog even verder browsen op de site van guitarnuts...

flo123
23 augustus 2009, 01:53
Alle spoelen parallel in midden stand van de pickup schakelaar, volume regeling met alleen nek volume pot:
http://i279.photobucket.com/albums/kk146/flo0987654321/HSTelewiring-3wayswitch-2volumes-no.jpg