PDA

View Full Version : rackje aangesloten, maar nu programmeren :)



sell
16 augustus 2009, 20:53
Eindelijk mn rackje bekabelt.... Ff wat oude patch kabels uit de oefenruimte getrokken. De andere moet ik nog binnenkrijgen en solderen.

Ik heb nu...
Een voodoolab GCX met
in loop 1: engl E530 preamp
in loop 2: Marshall JMP1 preamp
in loop 3: clean / gain van de engl preamp
in loop 4: Hi / low gain van de engl preamp

De G-force zit tussen mijn preamps en engl eindtrap in

Dit alles stuur ik aan met een roland FC 200

Ik wil nu een patch maken met de clean van mijn engl en wat effect van mijn g force...

Waar moet ik beginnen???:???:

Moet ik in Mijn G force nu als het ware de loops van de GCX in programmeren?

groeten,
Marcel

Liquid_Metal
16 augustus 2009, 21:38
Je patches maak je door een combinatie te maken tussen preamp en effecten. Je preamp stuur je aan via GCX en dus met je pedalboard. Je moet op je pedalboard dus allereerst zorgen dat je de juiste boodschappen uitstuurt. Te beginnen met clean is dat:
-amp selecteren met CC's (dus alles een CC=0 sturen behalve die van de amp. Kanalen ook 0 want clean=default (iig op de engl)
-PC sturen naar je G-Force
-effecten in de G-Force programmeren

Zorg dat je allereerst de juiste amp heb geselecteerd en het juiste kanaal aanstaat. DUS beginnen met de GCX, via je pedalboard. Daarna de effecten er overheen. Ik zou de patches van G-Force en Pedalboard overeen laten komen (dat werkt wel zo prettig).

hole
17 augustus 2009, 08:02
Je G-force heeft helemaal niets met je preamps te maken, die moet je echt los zien.

Wat je moet doen is

1: juiste pre-amp kanaal selecteren
2: clean/gain instelling van ENGL selecteren
3: Hi/Low gain instelling van ENGL selecteren
4: Juiste patch op je G-force selecteren

Dit alles via je footcontroller. Lees de midi FAQ eens door. Hier staan alles prima uitgelegd.

Edit: volgens mij kan de FC200 niet tegelijkertijd én PC's en CC's uitsturen?? Da's op zich wel een klein probleem voor je.

sell
17 augustus 2009, 13:16
Edit: volgens mij kan de FC200 niet tegelijkertijd én PC's en CC's uitsturen?? Da's op zich wel een klein probleem voor je.

Uhmmm klein probleem??? wat betekend dat precies? :???: een andere controller?

hole
17 augustus 2009, 14:24
Zoals eerder gezegd: ik heb het idee dat je echt geen idee hebt waar je mee bezig bent (da's niet erg ik/we helpen graag, maar het is gewoon een observatie van mijn kant)

Om zowel kanalen te kunnen wisselen op je preamps met de GCX (door middel van het sturen van Control Changes (CC)) én tegelijkertijd presets te kunnen wisselen op je G-force (door het sturen van Program Changes (PC)) moet je controller beiden tegelijk kunnen versturen.

Omdat het wisselen van kanalen (samen met high/low gain en dat andere) niet kan met één enkele CC, zal je controller ook enkele (minimaal 2 denk ik, maar liever meer) CC's per preset uit moeten kunnen sturen.

BV Stel je staat ingesteld op je JMP amp, met G-force patch 2
Om een naar High gain + preset change op je G-force te kunnen doen moet je bv dit sturen door een druk op de knop van de Roland
*Loop 2 uit -> CC
*Loop 1 aan -> CC
*Loop 3 aan -> CC
*Loop 4 aan -> CC
*G-force patch veranderen -> PC

En dan heb ik het nog niet eens over het in/uitschakelen van effectgroepen binnen een patch op je G-force

Wellicht dat een Behringer FCB (zie sig van Liquid_Metal) met UNO mod is een mooie budget oplossing hiervoor. Een wat minder budget oplossing is de Gordius (www.gordius.be) Little Giant module (info bij Yek1), of de wat bekendere Ground control pro (waar Liquid_Metal je meer over kan vertellen)

Disclaimer: Ik ben er niet zeker van of de Roland wel of niet geschikt is. Ik DENK van niet. Volgens mij heeft Nocki ooit zo'n ding gehad. Misschien kan die je meer vertellen.

P.S. Waar woon je? Als het niet ver is wil ik best een keer langskomen om e.e.a. uit te leggen als je wilt.

sell
17 augustus 2009, 15:44
Je hebt idd gelijk van techniek heb ik geen idee, zoals ik eerder zei had ik eerder een marshall top en een explorer en gaan met die banaan.

Ik begin midi nu een beetje te begrijpen. Daarnaast heb ik een kleine handicap... ondanks dat ik een redelijk iq heb is lezend leren voor mij erg lastig.

Een voordeel.... Ik weet wel wat ik wil. Das wel eens lastig als je niet goed weet hoe je er moet komen lol


Je woont in tilburg zie ik.... ik in nagele dus das een eindje.

hole
17 augustus 2009, 15:51
Naja, via het Interwebs komen we er ook wel uit hoor ;)

laat maar weten waar je blijft steken.

ateng
17 augustus 2009, 16:58
Hier een GCP

http://muziek.marktplaats.nl/effecten/272327894-voodoolab-gcx-groundcontrol-incl-adapter.html?return=&df=1

Misschien dat je ze los kan kopen

sell
17 augustus 2009, 17:00
Maar het is idd zo dat de roland geen PC's en CC's tegelijk kan versturen. (las ik op harmony central). Dus dat word ff shoppen vrees ik.

Yek1
18 augustus 2009, 10:38
P.S. Waar woon je? Als het niet ver is wil ik best een keer langskomen om e.e.a. uit te leggen als je wilt.

Hee, ik snap niet hoe ik mijn huis moet schoonmaken. Wil je een keertje langskomen om het uit te leggen en vooral voor te doen?

;-)

hole
18 augustus 2009, 11:07
Ja da's goed hoor, als ik dan 's middags vrij krijg, ga ik effe naar het strand ;)

Yek1
18 augustus 2009, 11:21
Ja da's goed hoor, als ik dan 's middags vrij krijg, ga ik effe naar het strand ;)

Hehe, daar komen we wel uit.

sell
12 december 2009, 18:33
Hoi allen,

Door omstandigheden helemaal niets meer met mijn rack kunnen doen. Dus ik ben na 3 maanden nog geen stap verder.

@hole.... ik zie nu pas je bericht die je eind augustus hebt gestuurd :soinnocent:

Maar goed.... ik ben nu eindelijk zover om te gaan programmeren. In plaats van het mezelf makkelijk te maken heb ik voor de budget oplossing gekozen. De beruchte FCB 1010 met UnO Mod.

Handleiding gelezen. Al wat aangerommelt. Maar snap dr geen fuck van lol.

Kunnen jullie mij stap voor stap helpen? wellicht via MSN of zoiets.

Groeten,
Marcel

Liquid_Metal
12 december 2009, 19:00
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de UnO mod, maar de FCB1010 kan normaliter maar 2 CC's per kanaal uitsturen. De GCX werkt alleen met CC's dus dat gaat je niet lukken als je met de UnO mod nog steeds maar 2 CC's kan versturen.
Als het niet gaat lukken met de FCB zou je slechts 2 loops kunnen gebruiken, dus zul je een nieuwe footcontroller aan moeten schaffen (of de GCX verkopen, dan wil ik 'm wel hebben :sssh:).

sell
12 december 2009, 20:06
http://www.ossandust.be/files/comparison%20Behringer%20Uno.pdf

Deze link opent een pdf waarbij de normale fcb1010 vergeleken word met de fcb met de UnO mod.

Voor mij grotendeels nog onleesbaar maar ik ben ervan overtuigt dat jij het wel snapt.

sell
13 december 2009, 19:51
ahwww niemand?

Liquid_Metal
13 december 2009, 21:12
Volgens mij nog steeds maar 2 CC's. Er staat:
"Each patch can have 2 independent CC messages (each with its own MIDI channel). For each of these message, 2 values can be programmed in order to implement toggling behaviour – no more need to combine both CC messages for this."
Beter dan zonder de UnO, maar alsnog kun je maar 2 loops van de GCX gebruiken. Dus een nieuwe floorcontroller aanschaffen of een andere looper, denk ik (helaas helaas).

Nocki
14 december 2009, 09:48
De juiste controller aanschaffen gaat het ook makkelijker en begrijpelijker maken voor je!
Ik zeg: "gewoon doen"

sell
14 december 2009, 18:11
Okido, bedankt voor de hulp. Helaas nu niets op marktplaats te vinden dus ik wacht nog even. Hij kost 440 euro bij thomann. Das best wel een aderlating ;)
:(

Liquid_Metal
14 december 2009, 18:15
Dan heb je het over de GCX? Qua controller zou je voor een GCP kunnen gaan (ook zo duur), die is daar voor gemaakt (en hij kan uiteraard nog veel meer).
Voorlopig gewoon aansluiten en proberen wat je met 2 loops kan doen.

sell
14 december 2009, 19:35
Yep ik heb het over de ground control pro. Die kost 444,-

http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_ground_control.htm

De GCX had ik al ;)

Liquid_Metal
14 december 2009, 21:33
Ik heb de mijne (eigenlijk wel een DMC, maar het binnenwerk is nieuwer) 2ehands gekocht voor 300 euro. Vind ik ook nog een héle hoop geld.
De GCX koop ik hopelijk voor 350 euro, na de vakantie.

Erik70
15 december 2009, 18:19
Die groundcontrollers worden met regelmaat 2ehands aangeboden, idd voor rond de 300 euro. Zou ff zoeken voordat je een nieuwe koopt...

ateng
15 december 2009, 23:11
Ik zou inderdaad blijven zoeken want ik had m ook bijna nieuw gekocht uit de VS omdat het daar goedkoper was. Maar gelukkig kwam ik er 1 tegen via marktplaats en wat was ik blij dat ik toen even achter mijn pc ging zitten want ik kwam net terug van een optreden en was best wel moe.
Kreeg de GCP + de GCX mee voor geloof ik 575 euro en omdat hij (ivm theatertour) weer terug ging naar alleen een combo en twee pedaaltjes wou hij ze snel kwijt.

Dus blijven zoeken en geduld hebben ;)

Liquid_Metal
15 december 2009, 23:23
Geduld is inderdaad wel erg belangrijk, en wees niet bang om internationaal te gaan. Ik zou het wel binnen de EU houden want dan heb je geen gedoe met belasting en douane. Verzendkosten zijn meestal wel te overzien, alleen letten op stekkertjes (daarom doe ik geen USA: da's 110V).

ieme
16 december 2009, 07:33
Die controller gaat niet werken met wat jij wil... die fc200

sell
16 december 2009, 09:10
eerst maar eens ff kijken wat de baas voor eindjaarsuitkering in petto heeft ;)

hole
16 december 2009, 11:23
3,3% :rockon: + 13 Maand

(= AxeFx Ultra here we come)

ateng
16 december 2009, 12:20
Hahahaha ja echt... ga je voor de AxeFX Ultra.
Ben nog niet helemaal overtuigd hoor en ze klinken wel te gek maar nog niet om mijn rack te vervangen. Speel bij kleine optredens met een Tonelab SE rechtstreeks en ben er tevreden over dus heb niks tegen simulators maar mijn rack blijft... voorlopig ;)

Yek1
16 december 2009, 12:54
3,3% :rockon: + 13 Maand

(= AxeFx Ultra here we come)

Bonus van 13 maanden gekregen? Vriend, we gaan op stap! Jammer dat Yab Yum dicht is.

hole
16 december 2009, 13:25
Laatste offtopic post, dit is SELL zijn thread!

@Ateng: jawel, maar ik hou mijn CAE/VHT rack ook zeker aan hoor!

@Yek1: Jeuh!. Hoef ook niet zo nodig naar een hoer'nkeet hoor ;)

Yek1
16 december 2009, 13:36
Laatste offtopic post, dit is SELL zijn thread!

@Ateng: jawel, maar ik hou mijn CAE/VHT rack ook zeker aan hoor!

@Yek1: Jeuh!. Hoef ook niet zo nodig naar een hoer'nkeet hoor ;)

Off topic: kan nog een heleboel andere leuke dingen bedenken om jouw geld op te krijgen. :-)

On topic: waarom smeert iedereen de TS-er nu al nieuwe spullen aan terwijl ie nog geen weet heeft hoe eea werkt?

Liquid_Metal
16 december 2009, 16:13
Waarom smeert iedereen de TS-er nu al nieuwe spullen aan terwijl ie nog geen weet heeft hoe eea werkt?

Het valt toch wel mee? Met de controller die hij nu heeft kan 'ie de GCX niet optimaal gebruiken en zeker de setting die hij beoogt gaat niet lukken.
Gewoon aansluiten en kijken wat je er van kan maken zou ik zeker wel doen, daar leer je van en dan kun je tenminste al het een en ander. Gewoon met goedkope kabeltjes die je al hebt. Als je zeker weet wat voor setup je wilt hebben kun je kabels op maat gaan maken. Dat heb ik van de zomer ook gedaan (en 2 maanden later was m'n rack alweer veranderd :sssh:).

sell
17 december 2009, 11:11
Het gaat mij om de kwaliteit van het geluid en me te bevrijden van de beperking van een top met pedaaltjes. Het kunnen programmeren is noodzakelijk maar uiteindelijk bijzaak. Tenzij het programmeren je uiteindelijke doel is ;)

sell
24 december 2009, 18:51
JAAAAAAA ik heb hem eindelijk.... de GCP!!

Na wat vogelen ben ik een klein eindje op weg.
Ik snap nu hoe de GCP combinaties van loops kiest op de GCX. Wat ik nog niet snap is hoe hij tegelijkertijd ook PC's stuurt.

Iemand?

ateng
25 december 2009, 20:35
Je kan op 2 manieren je GCP gebruiken, 10 presets/bank (alleen PC) of 4 presets/bank met instant acces (PC en CC).
Ik gebruik 4 presets/bank met 8 instant acces zodat ik in een presets toegang heb tot mijn 8 loops van mijn GCX.

sell
26 december 2009, 11:59
Ik heb kan nu in 1 preset de loops van mijn PCX schakelen. Dus onder preset 1 schakelt hij mijn Gforce en Engl E530 in. Onder preset 2 Gforce en Marshall.

Nu wil ik binnen een preset mijn Gforce kunnen schakelen. Dus een CC naar de Gforce zodat die bijvoorbeeld mijn compressor aan en uit schakelt, mijn tuner aan/uit enz...

Of vraag ik nu teveel?

ateng
26 december 2009, 14:05
Nee hoor alleen moet weer ff denken hoe het ook alweer ging :)

Je gaat eerst naar Setup (#1 en EDIT tegelijk ingedrukt houden) en dan druk je Instant Acces (#6) in.
Daar stel je dan in welke switch (1-8 ) een CC/loop aanstuurt en je stel ook in welke parameter, fx (aan/uit) of tuner geschakelt wordt of niet.
Het is eerst handig, tenminste als je meerdere fx-processors heb, om elk unit een channel te verwijzen dus bijvoorbeeld G-Force channel #1, Intellifex channel #2 enz.

Iceman
26 december 2009, 16:12
Mag ik een tip geven om de volumes van je presets juist in te stellen zodat je balans in het bandgeluid evenwichtig blijf?

Klinkt stom maarrrrrrrrrrrrr......

Zet tijdens het instellen maar eens een draaiende stofzuiger naast je neer. Dan heb je een dusdanige hoeveelheid vervuiling van je omgevingsgeluid dat je vanzelf hoort of je gitaargeluid te hard of te zacht is.

Of draai een deathmetalplaat hard mee, die klinken ook als stofzuigers.

Liquid_Metal
27 december 2009, 17:33
Hmm dat van die stofzuiger klinkt wel heel erg logisch eigenlijk. Ga ik eens proberen. Maar wat is de logische reden er achter? Wat ga je anderse instellen met zoveel herrie bij je sound?

(owja, ben weer terug van wintersport :))

sell
28 december 2009, 12:57
Na lang vogelen nog geen meter verder.....loops aansturen van de GRX is geen probleem maar de Gforce aansturen is nog niet gelukt...

Iemand verstand van de gcp? Met wat hulp op msn moet het lukken denk ik.

Dandro@live.nl

Liquid_Metal
28 december 2009, 13:11
Je moet je G-Force ff 'installeren' op je GCP. Via het menu naar devices en dan een naampje en een PC-nummer geven (en in de G-Force moet de G-Force natuurlijk op dezelfde PC reageren). Dan kun je vervolgens per patch (in de GCP) instellen welke PC je wilt versturen en de G-Force wisselt dan waarschijnlijk naar die patch (zo werkt het bij mijn G-Major2 iig wel).

sell
28 december 2009, 13:23
yep zover was ik idd.... heb de gforce kanaal 3 gegeven.... In de Gforce heb ik ook kanaal 3 gekozen (stond eerder op omni)

Maar net nog ff gevogeld en JAAAAAAAA het werkt!!!!

JeroenSchaaf
28 december 2009, 13:24
Mooi man gefeliciteerd!
:cheerup:

sell
28 december 2009, 13:46
thanks nu ff uitvogelen hoe ik de presets kan schakelen van de gforce

sell
28 december 2009, 13:51
whoohooo ook gelukt

nu ist peanuts

iedereen bedankt tot voor zover ;)

sell
28 december 2009, 15:39
toch iets te optimistisch.....
Op de een of andere manier krijg ik mijn JMP-1 niet goed geschakeld.

Ik vraag om patch 2 en krijg elke keer 17

Iemand een idee?

sell
28 december 2009, 16:22
Die heb ik ook gevonden....

Toen ik de marshall instelde op starts at 00 was het goed

ateng
28 december 2009, 21:29
Hahahaha je komt er wel ;)