PDA

View Full Version : tokkelritme



fishie37
16 augustus 2009, 19:23
beste,

ik ben bezig met het liedje "het is en nacht" van guus meeuwis maar ik begin dus tokkelend "je vraagt of ik zin heb in een sigaret....... t/m het is een nacht" maar ik kan er niet mee mee zingen omdat het niet klopt.
De akkoorden zijn allemaal goed maar is er een ritme waarin je moet tokkelen?
ik doe namelijk precies hetzefde wat g en g doen maar het is gewoon niet zo dat ik mee kan zingen.
Zou dit aan mijn gitaar kunnen liggen?
ik heb namelijk een spaanse met stalen snaren te leen.

bedankt

Jedeel
16 augustus 2009, 20:09
beste,

ik ben bezig met het liedje "het is en nacht" van guus meeuwis maar ik begin dus tokkelend "je vraagt of ik zin heb in een sigaret....... t/m het is een nacht" maar ik kan er niet mee mee zingen omdat het niet klopt.
De akkoorden zijn allemaal goed maar is er een ritme waarin je moet tokkelen?
ik doe namelijk precies hetzefde wat g en g doen maar het is gewoon niet zo dat ik mee kan zingen.
Zou dit aan mijn gitaar kunnen liggen?
ik heb namelijk een spaanse met stalen snaren te leen.

bedankt
Ik ken het liedje niet goed genoeg, maar op een tab die ik op het internet aantrof leek het wel of 4/4 en 3/4 worden afgewisseld.
(Bij 4/4 zou jij 8 tonen kunnen laten klinken en in 3/4 6 tonen.

Pas op met stalen snaren op een spaanse!
De trekkracht van stalen snaren en veel groter dan nylon snaren. Dus; pas op voor het zadel!

fishie37
17 augustus 2009, 15:20
Die gitaar was een best wel goedkope en die stalen snaren zitten er al een jaar of 2 op dus dan zal de hals wel krom zijn ofniet?

Jedeel
17 augustus 2009, 17:55
Die gitaar was een best wel goedkope en die stalen snaren zitten er al een jaar of 2 op dus dan zal de hals wel krom zijn ofniet?
Ja, die vraag kan jij zelf het beste beantwoorden door er langsheen te kijken :soinnocent:

Heeft mijn tip over 4/4/ en 3/4 jouw kunnen helpen, trouwens?

fishie37
17 augustus 2009, 18:47
Nee sorry:p
begin net dus snap nog niet echt wat je bedoelde.
zou je het mischien nog een keer willen uitleggen?
en als de hals krom is wat die dus is, is het geluid dan ook minder?
en dat verklaart natuurlijk ook waarom ik zoveel kracht moest zetten op de snaren om een akkoord te zetten.

bedankt

Jedeel
18 augustus 2009, 20:39
Nee sorry:p
begin net dus snap nog niet echt wat je bedoelde.
zou je het mischien nog een keer willen uitleggen?
en als de hals krom is wat die dus is, is het geluid dan ook minder?
en dat verklaart natuurlijk ook waarom ik zoveel kracht moest zetten op de snaren om een akkoord te zetten.

bedankt
Fishie37, of het geluid minder wordt is moeilijk te zeggen. Je kan wel problemen krijgen met de intonatie (stemming) v.d. gitaar.
Als je akkoorden rond de eerste frets speelt, kan de gitaar goed klinken. Maar als je dan hoger op de hals speelt kan de gitaar ontstemt klinken.
Als de hals krom is, staan over het algemeen de snaren ook wat hoger boven de frets, waardoor je weer 'zwaarder' moet spelen.

Wat betreft de 4/4 en 3/4....
4/4 ofwel vierkwarts-maat kent 4 tellen in de maat: 4 kwart-noten ofwel 8 achste-noten. De laatste is meestal de tokkelpartij in een 4/4.
Je telt dus 1-ne, 2-je, 3-je, 4-re.
(Er gaan 8 noten klinken.)

3/4 ofwel driekwarts-maat kent dus 3 tellen in de maat: 3 kwart-noten ofwel 6 achtste-noten.
Bij deze tel en speel je 1-ne, 2-je, 3-je.
Hier klinken dan b.v. 6 noten.

Dit is geen standaard regel, er kan afgeweken worden, maar laat ik zeggen dat dit basisoefeningen zijn.
Ik hoop dat dit wat duidelijker wordt?

Lees anders eens in dit (sub)forum eens hier;
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57694

Suc6!!

Misty
18 augustus 2009, 21:52
kijk hier nu naar ,hij heeft een fles of 3
jan wandelaar op ,maar t hele liedje legt die uit
tokelen ,ritme,akkoorden
http://www.youtube.com/watch?v=IeVJaSSAKlc
je hebt deze al ,dus kijk ,luister en speel :hippie:

aaronstonebeat
18 augustus 2009, 22:17
Nou die G, ik zou er niet al te veel op af gaan. De eerste toon die hij je laat spelen is al verkeerd :D

Misty
18 augustus 2009, 22:21
Nou die G, ik zou er niet al te veel op af gaan. De eerste toon die hij je laat spelen is al verkeerd :D

gaat om t ritme ,dat wil die weten ,de maat ,slag
ach ken mij t verschelen ,zal er nooit aan beginnen
en liedjes kan je in veel verschillende akkoordjes spelen toch
maar er zijn kenners die ...............................zet is wat erop dan :blast:
guitarman van elvis op je site ,kan je ook in G,A ,B
zelfs in C spelen

aaronstonebeat
18 augustus 2009, 22:30
Je kunt inderdaad alles naar andere akkoorden transponeren. G speelt wel de goede akkoorden maar hij begint de eerst Em met de toon b (a-snaar 2de positie) ipv de open lage e-snaar.
Nou ben ik ook wel een zeikerd met dat soort dingen :soinnocent:

Het ritme is een 4 kwarts maat waarbij je, zoals al eerder gezegd elke tel in tweeën deelt. Bij sommige maten wordt dan op elke halve tel een tokkel gedaan, bij andere niet op elke (maar bv. 1-e 2-e-3-e-4-e; op tel 3 wordt dan niet aangeslagen maar klinkt de vorige toon door)

fishie37
18 augustus 2009, 22:52
oke bedankt, dan zou ik dat maar is gaan proberen, bedankt allemaal.

Misty
19 augustus 2009, 00:08
Je kunt inderdaad alles naar andere akkoorden transponeren. G speelt wel de goede akkoorden maar hij begint de eerst Em met de toon b (a-snaar 2de positie) ipv de open lage e-snaar.
Nou ben ik ook wel een zeikerd met dat soort dingen :soinnocent:

Het ritme is een 4 kwarts maat waarbij je, zoals al eerder gezegd elke tel in tweeën deelt. Bij sommige maten wordt dan op elke halve tel een tokkel gedaan, bij andere niet op elke (maar bv. 1-e 2-e-3-e-4-e; op tel 3 wordt dan niet aangeslagen maar klinkt de vorige toon door)

sorry ,wilde je niet afschrijven als zeikerd.
ik ben de slechtste en lelijkste gitarist op dit forum
en die info van je ,daar snap ik niks van
(maar bv. 1-e 2-e-3-e-4-e; op tel 3 wordt dan niet aangeslagen maar klinkt de vorige toon door)
Is voor mij Shaka zulu taal ,ik luister en voel The Blues
maar ja dat ben ik ,niveau Sub-Zero :seriousf::soinnocent:

aaronstonebeat
19 augustus 2009, 00:42
Zo had ik het ook helemaal niet opgevat hoor :cheerup: En ik noemde mezelf een zeikerd :)
Misschien is het wel zo dat de meest getalenteerde muzikanten al die analyse niet nodig hebben om geweldige muziek te maken. Spontaan en direct in klank omgezette emoties en gedachten.

Dat ben ik zelf allerminst, ik heb een hoop dingen eerst in kleine stukjes moeten hakken, ahw uittekenen en stap voor stap steeds weer doorlopen voordat het een beetje vanzelfsprekender begon aan te voelen. En daardoor heb ik terloops ook ontdekt dat het een prima manier is om dingen onder de knie te krijgen; ik doe het nog steeds als er bijvoorbeeld nieuwe nummers zijn die ik moet spelen en ik heb bij passages moeite om zowel de zang- als de gitaarpartij correct uit te voeren. Dan zit ik nog steeds te 'een-e-te-twee-e-ten'.

Over G en G: een tijdje terug is er hier ergens een discussie over gevoerd. Ik vond en vind dat ieder moet doen wat 'm goed dunkt, ook G en G. Niemand dwingt je om hun lessen te nemen en ze zijn gratis.
Maar ik ben meer een fan van Justin Sandercoe (http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe), ik heb hem al vaker genoemd; heel erg veel uitstekende lessen, zeker voor de beginnende gitarist en ook een hoop voor gevorderden.
SoloDallas (http://www.youtube.com/user/SoloDallas) volg ik al een hele tijd vanwege zijn encyclopedische kennis van AC/DC-nummers en Angus Young-solo's. En John Heussenstamm (http://www.youtube.com/user/johnhguitar) presenteert aan de lopende band interessante gitaren en heeft ook een hoop leuke muziektheoretische dingen.

Misty
19 augustus 2009, 01:03
ach ik heb 50 uur les gehad ,wie kan er op tegen een pro :lp:
dus ik kan niets anders zeggen ,je hebt gelijk :ok:
Mijn held is ,en ik weet niet wat er in zijn peuk zit :seriousf::soinnocent:
http://www.youtube.com/watch?v=KCHVpDwMS2k
de groeten guitarman :cooler: mot slapen ,werken morgen

aaronstonebeat
19 augustus 2009, 14:02
In die peuk zit gewoon tabak, denk ik. SRV zocht het meer in de drankjes, heb ik begrepen; althans tot hij op een dag besloot dat het hem geen goed deed.

Geweldige gitarist :ok:

fishie37
19 augustus 2009, 18:51
Ga binnekort eerst is kijken voor een redelijke gitaar en dan laat ik het weten of het lukt, de akkoorden ken ik allemaal al, nu nog snel kunnen wisselen:p