PDA

View Full Version : Geluid valt weg of is er helemaal niet



astrid9017
16 augustus 2009, 18:32
Ik heb een Roland Cube 30X.
Deze is tweedehands, ik zeg het er gelijk maar bij. Via marktplaats.

Geen probleem, ik speel er al meer dan een half jaar op. Nou valt het mij op dat de laatste tijd het geluid weleens wegvalt als ik bv overschakel van gain naar clean of als ik even niks aansla. Na het opnieuw aanslaan is het een hele doffe toon.

Vandaag, na 3 weken vakantie, wilde ik weer wat spelen maar het geluid dat ik eruit krijg is niet bepaald leuk. Het hapert als een gek en ik krijg er geen goed toontje uit.

Ik heb de ballen verstand van versterkers (inhoud en dat allemaal) dus ik vraag het hier maar.

Iemand een idee? Nodig om 'm weg te brengen voor iets van reparatie?

Nielsje
16 augustus 2009, 18:45
kabel en inputs (amp / gitaar) gecontroleerd?

astrid9017
16 augustus 2009, 19:04
Ja, deze zitten allemaal goed. Hij doet hetzelfde op beide gitaren. Als ik 'm nu aanzet komt er alleen geruis uit.

Maar dan zou het dus aan de kabel kunnen liggen. Deze is net 2 maanden oud. Maar ik heb nog een kabel, zal deze eens proberen.

Mitch
16 augustus 2009, 19:29
Ik weet dat bij De Gier in Schiedam (niet te ver bij je vandaan dus) tegenwoordig een techneut is die versterkers repareert, ook solid state. Zou je eens kunnen bellen. Maar goed, ij kleine solid state ampjes loop je al gauw het risico dat een reparatie in verhouding tot de nieuwwaarde (of tweedehands aanschafprijs in jouw geval) minder interessant is.

astrid9017
16 augustus 2009, 19:44
^Ik zal het onthouden. Je weet maar nooit. Dankjewel

Ik heb de kabels eens veranderd. Met en zonder pedaaltje geprobeerd. Elke kabel op een andere plaats. Geluid is terug. Zelfs als ik de kabels op de oude positie zet werkt het:dontgeti:

Aan en uit gedaan, werkt.
Pauze van 5 minuten en het ruis is er weer.
Weer uit gedaan, andere gitaar erop, zelfde.

Ik zag het allemaal niet zo erg meer zitten. Maarja, toen ik ;m weer aandeed, deed ie het weer. Alleen lijkt het net alsof het geluid golft. Niet heel duidelijk maar storend genoeg.

nico verduin
16 augustus 2009, 19:58
vuil ergens bij een jack of een rotte print.

AART
16 augustus 2009, 20:25
Corrosie op een jack of in een input denk ik eerder, dat heb ik vaker meegemaakt bij goedkopere amps/gitaren/kabels. Even de jacks een paar keer in en uit de inputs halen en het kan er weer tegenaan. Mocht je er erg veel last van hebben dan kan je zoeken naar een kabel met gold-plated jacks, die corroderen niet (goud is edelmetaal, roest niet).

flitslicht
16 augustus 2009, 20:32
Misschien ook de potmetertjes (volumeknop etc) een paar keer goed heen en weer draaien, vooral als die altijd in dezelfde stand staan. Kan ook aan het pedaaltje liggen misschien, hiervoor dus dezelfde handelingen.

Mufftin
16 augustus 2009, 23:37
ff met een wattenstaafje door de inputs gaan, gewoon overal doen. Misschien dat het helpt!

astrid9017
17 augustus 2009, 14:54
Ik ben alle inputs nagegaan en volgens mij is het meeste van het golvende geluid wel weg. Alleen toen ik 'm aanzette en wat snaren aansloeg hoorde ik het erg, daarna niet meer. Heb ook de potmetertjes eens flink laten draaien

Het ruis en alles aan het begin van het topic is niet meer teruggekomen :)

cluseau
18 augustus 2009, 09:29
Alleen toen ik 'm aanzette en wat snaren aansloeg hoorde ik het erg, daarna niet meer.

Je probleem is waarschijnlijk niet opgelost alleen uitgesteld. Wat je zelf zou kunnen proberen is wat spaarzaam contactspray in de jack ingang te spuiten en dan een tiental keren een jackplug erin rammen. Je maakt hiermee de schakelcontacten op de ingangen schoon. Deze willen een dergelijk probleem wel eens veroorzaken. Meer voor de hand liggend is een component dat op het randje van instorten staat of een component wat los in de print zit. Even hersolderen zou dan de oplossing kunnen zijn maar denk niet dat je zelf in staat bent dat op te lossen. Niet getreurd, alles is te maken hoor, ook SolidState!

Frans