PDA

View Full Version : Dilemma



boy89
16 augustus 2009, 17:45
Hey,

Ben eigenlijk een beginnertje en wil graag een versterker voor mijn gitaar kopen.
Ik ken hier eigenlijk niets vanaf en had dus wel graag wat raad gekregen.
Ik heb eigenlijk 4 verschillende versterkers op het oog.

Line 6 Spider IV 30
Peavey Vypyr 30
Cube 30X
Vox VT15

Welke is de beste keuze?

Alvast bedankt

DVBAS
16 augustus 2009, 18:05
Over die spider IV kan ik nog niets zeggen, omdat ze nog niet verkrijgbaar zijn, maar de III's waren niet zo goed van klank. De roland cubes, vox valvetronix's en peavey vypyr's zijn in dat opzicht stukken beter.

Maar ik kan je niet helpen zonder dat je meer info geeft (niemand hier trouwens), namelijk:

1) Budget
2) Genre's die je speelt
3) Huidige gitaar
4) Gebruikplaats (enkel thuis, kleine optredens,...)
5) ...

Zelf ben ik niet zo'n fan van moddeling versterkers (ze klinken nogal steriel naar mijn mening). Je kan zelf eventueel overwegen om een klein eenvoudig buizenversterkertje te kopen als je alleen maar thuis speelt. Toch zul je eerst wat meer info moeten geven voordat ik je kan helpen.

boy89
16 augustus 2009, 18:28
Het budget gaat tot ongeveer 250 euro voor de versterker alleen.
Verder wil ik een beetje vanalles spelen aangezien ik maar net begin en ik niet
direct een voorkeur heb qua genre.
Het is dus vooral voor thuis gebruik.
Momenteel ben ik in bezit van een Fender squier Affinity tele

DVBAS
16 augustus 2009, 18:49
Als je echt nog geen idee hebt van wat je allemaal wil spelen, is een modelling versterker waarschijnlijk het beste idee (omdat er veel keuze's van ampmodellen inzitten). Het beste dat je eigenlijk kunt doen is je gitaar meenemen naar een winkel en daar alle mogelijke versterkers in jouw prijscategorie uitproberen.

Ik heb al goede dingen gehoord van de vox en de roland, maar van de peavey heb ik gehoord dat hij nogal overhyped is (maar daarom niet slecht). De spider IV's zijn, zoals ik eerder al zei, nog niet verkrijgbaar, waardoor niemand weet of ze goed of slecht zijn, dus ik zou er niet veel aandacht aan schenken.

Eventueel kan je een kleine 5 watt buizenversterker kopen als je een echt mooi geluid wil (maar die zal dan wel niet zo uitgebreid zijn in geluiden als die moddelingsversterkers). Zoiets als een vox AC4, peavey valveking royal 8, epiphone valve jr.,...

Probeer gewoon zo veel mogelijk uit en kies wat je het beste vind klinken ;)

boy89
16 augustus 2009, 19:09
Als ik mij niet vergis is de Vox VT15 toch ook een buizenversterker?:) die toch ook een redelijk uitgebreid assortiment heeft aan geluiden:) Of vergis ik mij compleet?

DVBAS
16 augustus 2009, 19:23
De vox valvetronix is een "hybride versterker", wat wil zeggen dat ze een buisje in de voorversterker hebben gestoken en beginners zo willen wijs maken dat ze het een class A buizenversterker is. Naar mijn mening is het allemaal een marketing-oplichting, omdat dat buisje weinig tot niets aan het geluid verandert.

Dit wil daarom niet zeggen dat het slechte versterkers zijn, in tegendeel zelfs, de valvetronix klinken naar mijn mening zeer goed. Als je echt een buizengeluid wilt, moet je een buizenversterker kopen. Maar als beginner maakt dat niet zo veel uit omdat je nog niet echt goed het verschil hoort als je ze niet naast elkaar hoort. Transistorversterkers zijn ook eenvoudiger om te onderhouden (je moet de buizen niet veranderen,...) en zeker niet slecht voor beginners.

Maar laat je nooit iets wijsmaken van "deze hybrideversterker klinkt even goed als een buizenversterker", want dit is meestal wel niet zo (er zijn wel uitzonderingen).

Fiendish
16 augustus 2009, 19:31
@ DVBAS : Een kleine correctie : het buisje zit bij die Vox in de poweramp, niet in de voorversterking : http://www.voxamps.com/us/valvetronix/vt-series/


Sophisticated modeling technology combined with the VOX Valve Reactor power amp circuit that uses a 12AX7 vacuum tube results in sound quality that overwhelms the competition.

DVBAS
16 augustus 2009, 19:33
ah, ok

maar dan nog, zo veel verschil zal het niet uitmaken ;)

Fiendish
16 augustus 2009, 19:35
Toch wel, maar het blijft altijd een hybrid, een goeie buizenbak zal altijd anders klinken.

zeiler
16 augustus 2009, 19:38
Toch wel, maar het blijft altijd een hybrid, een goeie buizenbak zal altijd anders klinken.

als je mijn AD15VT (voorloper van de 15VT) naast een DA15 zet, merk je echt wel verschil hoor!!! Die AD15VT klinkt toch mooier en ''ronder''!

ff half off-topic... in welke regio van 't land woon je?

DVBAS
16 augustus 2009, 19:50
Of beter nog, in welk land?

flitslicht
16 augustus 2009, 20:27
als je mijn AD15VT (voorloper van de AD15) naast een DA15 zet, merk je echt wel verschil hoor!!! Die AD15VT klinkt toch mooier en ''ronder''!


Volgens mij heb ik je post begrepen (moest wel even naar de Vox website).

Je bedoelt te zeggen dat jouw AD15VT mét Valvetronix buis (de voorloper van de huidige 15VT, ook mét Valvetronix buis) beter klinkt dan de huidige DA15, een versterker zónder buis.

Als ik het goed heb uiteindelijk maar één klein foutje (AD15 ipv 15VT) maar toch verwarrend, ondanks dat ik me onlangs verdiept heb in die versterkertjes en een 30VT heb gekocht. Dus ik vermoed dat de TS er niets van begrepen heeft :sssh:

zeiler
16 augustus 2009, 20:56
je hebt gelijk wat die AD15 betreft, ik zal het ff veranderen :)!

verder goed dat je het ff zegt (hopelijk heeft de TS het nog niet gelezen (a))!

typefoutje van mijn kant :$!

Chocola
16 augustus 2009, 21:49
Die buis scheelt enorm... Ik heb zelf een DA15 gehad en regelmatig gespeeld op VT's, scheelt echt enorm!

Koop een Peavey Vypyr, die zijn echt heel goed voor het geld. ik vind ze sowieso iets beter dan die Cubes (al scheelt dat niet veel), en al helemaal beter dan die DA's, maar das mijn mening. Ik vond de speakers bij die Vox heel erg goed (klonken echt lekker) maar die Vyper klinkt gewoon beter qua versterker.

Groetjes,

boy89
17 augustus 2009, 08:50
Ja de vraag is beter welk land denk ik, aangezien dit een nederlands forum is en ik in Belgie woon:)

Allen alvast bedankt voor de tips