PDA

View Full Version : vragen ivm nieuwe KRK R5 G2's



flitslicht
16 augustus 2009, 02:18
Van de week naar Feedback in Apeldoorn geweest omdat ze volgens hun website daar nog de oudere KRK R5 (G1?) hadden voor €119 per stuk. Die bleken er dus niet meer te zijn ivm voorraad verschil en heb toen met wat korting de nieuwe R5 G2's meegenomen.

Fantastisch geluid, als ik die vergelijk met mijn (kapotgespeelde) Sony HiFi boxjes waar ik best tevreden over was geloof ik mijn oren niet. Die Sony's zijn net koekblikken :dontgeti: Wat ik een beetje jammer vind zijn die gele speakertjes, ik heb die dingen liever wat minder opvallend, en wat ik ronduit ergerlijk vindt zijn de KRK lichtreclames die ik nu in huis heb, maar die kan ik altijd nog afplakken.

Wat ik me afvraag is of ik met een beetje volume met bas en gitaar over die boxen kan spelen zonder ze kapot te maken. Ik steek dan de gitaren in de externe EMU 404 interface (de gitaar via de versterker en de bas via een Vox Amplug) en speel met de reeds opgenomen instrumenten mee. Ik hoor alles via de boxen. Naar mijn idee is dat qua druk/volume voor de boxen hetzelfde als dat je het geluid eerst opneemt op de computer en dan afspeelt, maar mijn Sony boxjes konden daar dus niet tegen. Ik begrijp het verschil niet.

Verder wil ik de boxen ook vooral voor gewoon hifi gebruiken, overigens ook via de computer en de interface. Ik wil ze daarom het liefste hoog ophangen. Nu denk ik dat dat de serieuze recorders hier de rillingen zal geven :crazyhappy:, maar wat zijn de consequenties, want van 'close monitoring' is dan geen sprake meer? Ik ben overigens gewoon een klooiende hobbyist wat muziek maken betreft en accepteer best een wat minder optimaal geluid.

Ik zal dan snoertjes van ca. 15/20 meter moeten solderen en gebruik daar dan waarschijnlijk dik twee aderig draad voor met een mantel en stereo jacks? 'Balanced' heet dat als ik het goed heb begrepen.

Verder kan het nogal eens stoffig worden in de ruimte waar ze komen te hangen, dus ik zit te denken om ze netjes in te pakken in plastic oid (ja het wordt steeds gekker :soinnocent:), ben ik gelijk van die gele speakertjes af maar dan zit ik met de warmte en misschien heeft het inpakken gevolgen voor het geluid. Ideeën? Ook zal ik een externe aan/uit schakelaar moeten maken, kan dat misschien nog kwaad (denk het niet).

Verder doe ik meestal vrij normaal hoor :seriousf:

Noctiis
16 augustus 2009, 07:22
Je hebt monitors gekocht die je vooral voor hifi wilt gebruiken? Bedoel je gewoon muziek luisteren en niet om te mixen e.d.?

Al jouw ideeen lijken me verkeerd, het zijn nearfields dus bedoeld om dichtbij en op oorhoogte te gebruiken (toch?). Je kunt ze wel hoog hangen en dan proberen te kantelen zodat ze wel op je oren gericht zijn. Inpakken in plastic lijkt me gewoon bizar maar of het kwaad kan weet ik niet. Pak gewoon eens in de week een Swiffer man :P

Het zijn natuurlijk geen bas/gitaar speakers maar op een beetje normaal volume moet je er toch wel over kunnen spelen via een pc, lijkt me.

flitslicht
16 augustus 2009, 11:21
Je hebt monitors gekocht die je vooral voor hifi wilt gebruiken? Bedoel je gewoon muziek luisteren en niet om te mixen e.d.?
Beide, maar aangezien opnemen een hobby is zal ik er waarschijnlijk vaker over naar de radio luisteren, of wat MP3 tjes. Het leek me een beetje overdreven 2 sets luidsprekers in dezelfde ruimte te zetten en die dan om en om op mijn computer aan te sluiten afhankelijk van wat ik wil doen. Verder werd er hier aangeraden om een cd van je favoriete band mee te nemen om monitors uit te zoeken; als die goed klinkt zijn de monitors goed werd er gezegd (door HanS meen ik, die lijkt te weten waar hij het over heeft).

Verder lijkt de prijs van gewone HiFi boxen nou niet bepaald lager dan die van de KRK's, die zijn doorgaans veel duurder wat ik zo zie.



Al jouw ideeen lijken me verkeerd,
Goed hé :seriousf:


het zijn nearfields dus bedoeld om dichtbij en op oorhoogte te gebruiken (toch?). Je kunt ze wel hoog hangen en dan proberen te kantelen zodat ze wel op je oren gericht zijn. Inpakken in plastic lijkt me gewoon bizar maar of het kwaad kan weet ik niet. Pak gewoon eens in de week een Swiffer man :P

Ja, als ik ze ophang en op mijn toekomstige 'speelplek' ga staan maakt de opstelling wel die driehoek die ze aanraden in de gebruiksaanwijzing. Alleen is de afstand dan ongeveer 6 of 7 meter. Dan gaat de ruimte meespelen dmv reflecties heb ik begrepen, maar ja, het is niet dat ik CD's ga mixen of zo voor een top-act natuurlijk. Gewoon lekker een beetje klooien. Dat inpakken is bedoeld als bescherming tegen stof. Wat is een Swiffer?



Het zijn natuurlijk geen bas/gitaar speakers maar op een beetje normaal volume moet je er toch wel over kunnen spelen via een pc, lijkt me.

Maar wat is het verschil als je direct erover speelt, via de computer, of het eerst opneemt?

Bedankt voor je antwoord.

bert k
16 augustus 2009, 11:51
Je kan er best direct overheen spelen, zolang je geen oefenruimte-volume aanhoudt. Boxen die je te zwaar belast waarschuwen wel voor ze ontploffen, je moet ze niet de vervorming injagen.
Dat hoog ophangen is natuurlijk zwaar waardeloos, maar als je het toch doet, kantel ze dan naar voren, zodat ze precies op je werkplek gericht staan.
Het grote verschil met hifi boxen is dat monitors heel nauwkeurig zijn met het stereobeeld, dus moet je ook altijd precies op de goeie plek zitten voor een goed geluid. (En dat is echt precies, ga geen tien centimeter naar rechts, dan hoor je het al veranderen.) Hifi speakers hebben dit veel minder, die klinken door de hele kamer goed.

flitslicht
16 augustus 2009, 12:30
Je kan er best direct overheen spelen, zolang je geen oefenruimte-volume aanhoudt. Boxen die je te zwaar belast waarschuwen wel voor ze ontploffen, je moet ze niet de vervorming injagen.

Cool, bedankt voor de info, het is toch meer huiskamer volume (al draaien sommige mensen op oefenruimte niveau in de huiskamer :). Een van mijn buren heeft om die reden een geluids-geïsoleerde woonkamer gemaakt).



Dat hoog ophangen is natuurlijk zwaar waardeloos, maar als je het toch doet, kantel ze dan naar voren, zodat ze precies op je werkplek gericht staan.
Het grote verschil met hifi boxen is dat monitors heel nauwkeurig zijn met het stereobeeld, dus moet je ook altijd precies op de goeie plek zitten voor een goed geluid. (En dat is echt precies, ga geen tien centimeter naar rechts, dan hoor je het al veranderen.) Hifi speakers hebben dit veel minder, die klinken door de hele kamer goed.

Dat precieze stereobeeld heb ik inderdaad gemerkt. Misschien dat ik ze in close-monitor opstelling zet en de radio dan wat minder stereo hoor. Mijn hifi boxen stonden altijd al zo om mijn oude opnameplek heen en daarmee had ik geen problemen met de radio. Ik ben ook absoluut geen audiofiel dus het zal wel loslopen, ga het verschil gewoon maar uitproberen denk ik.

bert k
16 augustus 2009, 13:56
Precies, voor de radio maakt het helemaal niet uit, dan wil je gewoon een gezellig muziekje. Maar voor een mix is de plaatsing van instrumenten erg belangrijk.
Ik heb hier een paar Linn boxen staan met een prachtig geluid, maar als monitors zijn ze in feite waardeloos omdat de plaatsing veel te vaag is.

flitslicht
16 augustus 2009, 15:18
Ja, logisch. Bedankt, zo leer je toch steeds weer wat meer van dat Internet (ik bedoel natuurlijk de posters op dat Internet).:lovelove: