PDA

View Full Version : pickup ringen maken



niekb
15 augustus 2009, 22:35
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een poging gedaan om pickup ringen te maken voor Firebird formaat minihums. Het doel was om lp achtige ringen te maken ter vervanging van de platte ringen. Ik wil deze elementen gaan gebruiken op een Les Paul.

Het probleem is dat ze mooi strak moeten aansluiten en op de een of andere manier lukt het niet. In eerste instantie wilde ik de metalen ring als mal gebruiken maar dat werkte niet. Het gevolg is dat de ring verkl**t is en een mooi stukje palisander..

Heeft iemand ideeen hoe dit te doen. Het is een beetje priegel werk en kwetsbaar vandaar de vraag hier.

Hopelijk heeft iemand tips n tricks.

Helaas zijn er geen replacements te verkrijgen (buiten de standaard platte)

Grtz.

Ike57
15 augustus 2009, 23:17
Een tijdje geleden heb ik, als proef, een houten cover gemaakt voor een single coil. Hiervoor heb ik een stuk oude "strat-achtige" slagplaat als mal gebruikt.
Het stuk slaplaat heb ik met dubbelzijdig plakband op het hout geplakt en hierna met een kopieerbit in de bovenfrees de zaak uitgefreesd. Dat werkte perfect. Het is wel voorzichtig werken om dat een slagplaat als mal verrekte dun is :D

Foto's staan hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125295&page=2)

niekb
16 augustus 2009, 00:13
Dat probeerde ik dus ook... Ik heb nog 1 goede ring. Wellicht morgen nog maar eens proberen. Het is idd erg dun. Ik wil sowieso eerst een malletje maken zodat ik die ring niet vaker hoef te gebruiken. Jammergenoeg heb ik geen rosewood meer voor 2 ringen. Het was nog net genoeg.
Ik heb nog wel ander hout dan ga ik dat wel stainen en lakken als het gelukt is. Eerst maar eens kijken of ik een goede mal kan fabriceren..

superfly
16 augustus 2009, 08:55
He Niek
Op "het andere gitaarbouw forum" staat een aardige houten pickupring draad met (zotezien) bruikbare informatie
Succes, en laat het resultaat zien!

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=41409

Wim

Gothra
16 augustus 2009, 12:13
Als je een watersnijder hebt (waarschijnlijk niet) kan je daar prima pu ringen mee maken, heb een tijdje geleden aluminium pickup ringen gemaakt hiermee

oigun
16 augustus 2009, 20:41
Als het vrij fragiel is dan misschien gewoon oldscool met een figuurzaag en een schuurklosje. Je kan natuurlijk wel eerst de buitenvorm frezen of de binnenvorm net wat je het makkelijkst vind. Wat je ook kunt proberen is het te frezen hout op een dikker stuk te plakken met een papiertje ertussen. als je het na het frezen in het water gooit komt het vrij makkelijk los. Deze truc gebruik ik wel eens met draaiwerk waarbij ik b.v twee halve pilasters nodig heb.(geen watervaste lijm gebruiken)

niekb
16 augustus 2009, 22:58
Wim: Dank voor de link. Dat ziet er handig uit.
OIgun: Dat is ook een goede optie. Wellicht dat ik dat ook nog eens probeer.

Vanmiddag nog een poging ondernomen. Ik heb eerst het binnendeel gefreesd en pasgemaakt. De ronding van de frees is te groot dus daar zat nog wat handwerk in. Daarna heb ik met een lintzaag de vorm uitgezaagd.
Ik heb ze nu wat afgerond en dat ziet er op zich ok uit. Het kan nog wel strakker.
Ik ga het dus nog een keer doen. Wat ik nog bedacht is gewoon met latjes het binnenwerk fresen. Eerst op de hoeken gaten boren met de juiste radius en dan de rechte lijnen fresen. Ik hoop dat het dan strakker is dan gepriegel na het fresen. Ik heb het nu gedaan met de ring maar is nog niet helemaal strak geworden.

Ik heb even snel een laagje zwart erop gespoten om te kijken hoe het staat:

http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Foto241.jpg