PDA

View Full Version : 24 frets en single coil neck PU, no go?



Reb
15 augustus 2009, 21:10
Inmiddels speel ik al weer een aardig tijdje op mijn Silhouette. Fijne gitaar, maar ik mis een beetje de single coil neck pickup sound. Nu heb ik wat rondgevraagd en gekeken wat er mogelijk is. Niet veel zo blijkt. Een gitaar met 24 frets en een single coil neck pickup klinkt gewoon niet.

Ik ben hier niet compleet van overtuigt en vraag me ook af of er niet een oplossing voor is. 24 frets vind ik namelijk erg handig en fijn spelen, maar als dat de sound verpruts moet ik toch echt een andere gitaar gaan zoeken.

Wellicht kan iemand hier wat meer over vertellen? :)

Spitfire
15 augustus 2009, 21:14
Ik kan niet inzien waarom dat niet zou klinken, maar mij lijkt het zo simpel als een vervangende slagplaat en enkelspoels-element kopen en die op je gitaar monteren. En als het nodig is de slagplaat bijvijlen als het allemaal niet past en er andere potmeters opzetten.

barno
15 augustus 2009, 21:17
theoretisch zit de "sweet spot" van een gitaar op de plaats waar fret 24 zit, maar theory is very not rock 'n roll :)

ik zou niet weten waarom een single coil die wat verder staat niet zou klinken. hij klinkt theoretisch mss niet optimaal, so what. Een scoil in het midden (3 pup config) klinkt toch ook.

Reb
15 augustus 2009, 21:25
Nu heb ik een HSH setup. In positie 4 gebruikt hij de buitenste coil van de humbucker bij de neck + de middelste single. Dit klinkt redelijk, maar niet zo rond/vol/sprankellend. :(

vulvasonic
15 augustus 2009, 22:22
Waarschijnlijk niet helemaal wat je bedoelt, maar Gibson heeft bijvoorbeeld een aantal juniors, voorzien van een hals met 24 frets en een P90 (tsja, is tenslotte OOK een single coil element!) in de hals positie. En die dingen klinken als een klok! :ok:

Ik snap echter best dat je het niet hebt over P90's, maar over Fender-sized SC's. En dan lees je inderdaad veel over die 'sweet spot'. Nu wil ik het bestaan en het effect van die 'sweet spot' niet gaan betwisten, maar we moeten het ook niet gaan overdrijven. Op een goede gitaar zal de juiste SC absoluut goed klinken, ook al staat het element niet helemaal exact op die 'heilige' plek.

Luke-wannabe
15 augustus 2009, 22:50
Ik moet zeggen dat ik het altijd heel goed merk als een element niet op de sweet spot zit.
Maar ik ben er inmiddels ook achter dat het afhangt van je manier van spelen of je dat stoort of niet.

@ TS: Dan moet je denk ik toch aan een 22 of 21 fret gitaar. EBMM's zijn er geloof ik ook met 22.