Inloggen

View Full Version : Versterker uitschakelen



Maarten16
15 augustus 2009, 20:36
Ik heb onlangs een buizenversterker gekocht en laat voor het spelen hem altijd eerst netjes opwarmen maar hoe zit dat met uitschakelen. Ik zet hem na het spelen als ik stop op standby en na ongeveer 20 minuten zet ik hem helemaal uit. Maar kan je hem ook gelijk helemaal uitzetten of is dat niet goed voor je buizen?

vincedepooh
15 augustus 2009, 20:41
Dat vraag ik mij ook af. Thuis ben ik altijd ongeduldig omdat ik gelijk wil spelen en zet em dan maar ff standby. Met uischakelen laat ik em wel altijd even op standby staan maar laatst stond ie een nacht en een volle dag standby omdat ik vergeten was om em uit te zetten. oeps...

iWishmaster
15 augustus 2009, 20:45
Het kan sowieso geen kwaad even te wachten voordat je de versterker helemaal uit zet. 20 minuten is wel overdreven trouwens, 1-2 minuutjes opwarmen en laten 'afkoelen' is genoeg.

De 'theorie' (of eigenlijk meer mijn theorie ...):
In een buis zit een verwarmingselement en een anode/kathode/grid. Wanneer je de versterker aanzet, gaat alleen het verwarmingselement aan zodat vooral de anode (ookwel 'plaat' genoemd) warm kan worden. Deze moet warm worden om de versterker fatsoenlijk zijn werk te laten doen. Wanneer er spanning op komt te staan wanneer deze koud is, lijdt dat ook tot versnelde slijtage. Wanneer je de versterker uitzet duurt het even voordat de (hoog)spanning 'weggevloeid' is: gedurende die tijd moet de buis wel warm blijven, dus moet het verwarmingselement nog wel even aanblijven.

Geen idee of dit ook echt het geval is, maar ik vind het zelf wel aannemelijk klinken en spoort met de verhalen die ronddoen over het moeten laten 'afkoelen'. Overigens is het dus geen afkoelen, maar eerder 'warm houden'.

nico verduin
15 augustus 2009, 21:56
De 'theorie' (of eigenlijk meer mijn theorie ...):
In een buis zit een verwarmingselement en een anode/kathode/grid. Wanneer je de versterker aanzet, gaat alleen het verwarmingselement aan zodat vooral de anode (ookwel 'plaat' genoemd) warm kan worden.
Niet helemaal...
Om de gloeidraden zit een koker bekleed met een speciaal materiaal. Deze wordt door de gloeidraden verhit. De electronen gaan sneller bewegen en sommige zullen los schieten van het kokertje en weer teruggetrokken worden. Als het heet genoeg is, ontstaat er ahw een wolk van vrijgekomen electronen rondom dit kokertje. Dit kokertje is btw de Kathode.
Als er een positieve spanning op de Anode (die grijze/zwarte huls die je door het glas ziet) wordt gezet, zullen de electronen naar de anode aangetrokken worden. De kathode wordt nu een beetje positief omdat hij electronen tekort komt (die zijn immers naar de Anode vertrokken). Om dit te neutraliseren zal de kathode nieuwe electronen aantrekken om weer neutraal te worden. De Anode heeft zat electronen over (immers van de kathode verkregen) dus via de voeding gaan er electronen bewegen naar die kathode. En nu loopt er een stroom.

Tussen die Kathode en Anode zit een roostertje dat negatief is geladen. De electronen die door de Anode worden aangetrokken worden deels weer afgestoten (negatief stoot negatief af) en ahw teruggestuurd naar de Kathode. Hoe meer negatief het rooster wordt, hoe minder electronen naar de Anode kunnen gaan. Hoe minder negatief, hoe meer electronen naar de Anode kunnen.
Samengevat, het roostertje werkt als een soort kraan om de stroom te regelen.

Zo werkt een buis dus.

Puerco
15 augustus 2009, 23:16
Mooi stukje theorie in Jip en Janneke taal Nico!!!
Zou nog mooier zijn als je hierbij over het nut van de standby knop wat zou uitleggen.
Volgens mij is het nut van zo een standby knop namelijk nogal omstreden of was dat alleen bij amps met een tube rectifier ??? (de langzame opwarming van de tube rectifier zou beter zijn voor de amp dan de plotselinge spanningspiek veroorzaakt door de standby knop over te halen).
Zelf zet ik altijd de amp aan op standby, stem m'n gitaar (met zo een korg zak apparaatje) en plug dan in op de amp en zet dan de amp in speelstand.
Bij het uitzetten eerst op standby en direct uit (en de stekker eruit) maar dat is meer zodat bij een volgend gebruik de amp al op standby stand staat dan om de amp af te laten koelen.

soup
15 augustus 2009, 23:18
Laatst nog gelezen in een oude edite van guitar world en het maakt absoluut niet uit, je kunt hem onmiddellijk uit zetten.


Zelf wacht ik altijd 1-2 min, gewoon, om het toch maar te doen.

iWishmaster
16 augustus 2009, 03:18
...
Zo werkt een buis dus.

Ik weet hoe een buis werkt ;), maar mijn verhaaltje is inderdaad wat te kort door de bocht verteld. Wat ik bedoel te zeggen is alleen dat er hoogspanning op de buis blijft staan nadat je de standby knop uitzet, omdat de elco's nog moeten ontladen. Pas wanneer je die zo goed als leeg zijn, zou je 'veilig' de verwarmingselementen uit kunnen zetten, aangezien er dan geen spanning meer op de (relatief) koude buis kan staan.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet of dit echt helemaal 100% nodig is en betwijfel of het echt significant uitmaakt in de levensduur van de buizen.

Puerco
16 augustus 2009, 07:10
Ik weet hoe een buis werkt ;), maar mijn verhaaltje is inderdaad wat te kort door de bocht verteld. Wat ik bedoel te zeggen is alleen dat er hoogspanning op de buis blijft staan nadat je de standby knop uitzet, omdat de elco's nog moeten ontladen. Pas wanneer je die zo goed als leeg zijn, zou je 'veilig' de verwarmingselementen uit kunnen zetten, aangezien er dan geen spanning meer op de (relatief) koude buis kan staan.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet of dit echt helemaal 100% nodig is en betwijfel of het echt significant uitmaakt in de levensduur van de buizen.

Gaat niet helemaal op want die elco's zijn echt niet in een paar seconden ontladen (tenzij je bleeder weerstanden geinstalleerd hebt). Die dingen kunnen dagenlang spanning vasthouden. Daarom kun je ook meestal na het uitzetten van de amp nog enkele seconden doorspelen en is een buizenamp ook met de stekker UIT het stopcontact ook nog steeds gevaarlijk (dit heb ik persoonlijk ondervonden en heeft me ongeveer een halve dag een verlamde arm opgeleverd, ik had schijtmazzel dus).

nico verduin
16 augustus 2009, 09:42
Wat ik bedoel te zeggen is alleen dat er hoogspanning op de buis blijft staan nadat je de standby knop uitzet, omdat de elco's nog moeten ontladen. Pas wanneer je die zo goed als leeg zijn, zou je 'veilig' de verwarmingselementen uit kunnen zetten, aangezien er dan geen spanning meer op de (relatief) koude buis kan staan.Als je de versterker eerst op standby zet, dan blijven de elco's juist langer geladen. Door de hoofdschakelaar uit te zetten, zijn de buizen nog warm (eventjes) en kun je door een paar akkoorden aan te slaan gebruik maken van het feit dat er nog steeds electronen loskomen van de kathode. Er blijft dus stroom lopen. De elco's worden niet meer bijgeladen (immers de spanning is er af) dus die trek je grotendeels leeg.

Baker
16 augustus 2009, 09:50
Het kan sowieso geen kwaad even te wachten voordat je de versterker helemaal uit zet. 20 minuten is wel overdreven trouwens, 1-2 minuutjes opwarmen en laten 'afkoelen' is genoeg

Dit hoeft dus niet.

aan:
-On
-na een minuut: van standby af

uit:
-standby
-meteen off.

maw, aan ff wachten. Uit kan meteen.
Voordeel van deze methode is dat je zeker weet dat ie op standby staat zodra je hem weer aanzet.

Mitch
16 augustus 2009, 10:21
Uit kan meteen.
Voordeel van deze methode is dat je zeker weet dat ie op standby staat zodra je hem weer aanzet.
Een erg eenvoudig, maar wel heel praktisch voordeel inderdaad.

soup
16 augustus 2009, 10:45
q


my main amp is a marshall bluesbraker reissue. I know it's important to leave a tube amp on standby for a while after turning it on and to place it on standby for a few minutes before shutting it off.

But why is this important, and how long should i leave the amp on standby? Also, is there a golden rule about whether or not the guitar is plugged in while the amp is in standbymode?



a


by turning on your amplifier and letting it sit for a few minutes before you play, you feed the voltage to the capacitors, allowing them to charge, and you give the tubes an oppurtunity to achieve a proper operational temperature.

Expecting a tube to deliver top performance without the benefit of warm up can make it fail prematurely and decrease the lifespan of the amp's other components too.

I don't see a problem having the guitar plugged in while the amp is in standby mode, but as a safety measure, make sure the guitar's volume pot is turned down completely.

as for placing the amp in standby mode before shutting it off, the benefits are probably minimal, since the tubes cool off gradually anyway when the power is switched off................

iWishmaster
17 augustus 2009, 08:57
Eigenlijk nooit geprobeerd, doorspelen nadat de knop om gaat, maar dr zou geluid uit moeten blijven komen inderdaad.

Ik ga er ook vanuit dat het effect van 'even aan laten staan' minimaal is, maar ik doe het toch ... Al is het maar om het psychologische effect...