PDA

View Full Version : veel te veel snaren( 12 snarige superstrat)



wietse
15 augustus 2009, 19:00
vanmorgen gekocht voor 6 tientjes in bakkeveen, de verkoper had hem de vorige keer ook mee maar vroeg er toen nog 100 euro voor te veel omdat het fretboard los zat aan 1 kant en bij een 12 snaar wet je nooit de reden waarom.
maar hij had hem nu nog en vroeg mij of mijn bod van de vorige keer nog stond, dus maar meegenomen.
dus die vester maar meegenomen, in ieder geval geen multiplex en 24 frets, en gotoh tuners dus zijn geld in onderdelen al waard.
thuis de oude roestige snaren verwijderd, houtlijm tussen toets en hals laten vloeien en een hele rits lijmklemmen er op (6)

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/vester.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/vesterback.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/my%20guitars/vestermercy.jpg

output jack vervangen, en opnieuw besnaard, alleen dat stemmen, ik word er horendol van.
weet ook zo uit de blote bol niet meer hoe je zo'n ding moet stemmen, die extra snaren dus, heb er altijd ruzie mee.
de bespeelbaarheid is in ieder geval niet slecht, beetje hoge aktie maar voor een 12 snaar normaal.
weet nog niet wat ik er mee doe, het is ongewoon zo'n 12 snaar maar hij is mij ook wel wat te modern, ding is trouwens beestachtig kopzwaar, dat is erg jammer.

misschien wel een leuke aanwinst voor die man met de vester site.

Liquid_Metal
15 augustus 2009, 19:06
Gaaf man, ziet er netjes uit! Maar het lijkt me dat je op overdrive veel te veel tonen door elkaar hebt. Clean zal het wel erg goed klinken, maar het ziet er niet naar uit dat die gitaar daarvoor is gebouwd. Werkt het op scheur?

wietse
15 augustus 2009, 19:12
Gaaf man, ziet er netjes uit! Maar het lijkt me dat je op overdrive veel te veel tonen door elkaar hebt. Clean zal het wel erg goed klinken, maar het ziet er niet naar uit dat die gitaar daarvoor is gebouwd. Werkt het op scheur?

geen idee, heb hem nog niet volledig gestemd( word er echt dol van), het is een mooi ding voor een gitarist in een coverband waar ze nummers spelen die op een 12 snaar horen.
en trouwens looks zeggen niks, de flying V en explorer waren ook voor jazz bedoeld.

ik heb een haat/liefde verhouding met 12 snaren, vind ze prachtig klinken alleen dat stemmen en snaren wisselen.

direct eerst de auto volgooien voor de rommelmarkt en dan zien we wel verder.

grayfink
15 augustus 2009, 19:30
Stemmen is niet zo'n punt. Groot verschil in dikte is twee octaven verschil, wat kleiner verschil een octaaf, geen verschil is gelijk. (De E en B dus).

Thundermane
15 augustus 2009, 19:37
Vind het wel een mooi en tof ding voor de prijs.
Ik denk dat je na wat tweaken er een echt goed gitaartje van kan maken.

Jasper.
15 augustus 2009, 19:38
Ik vind het een mooi ding om te zien. De kop is ook niet zo overdreven groot zoals ik bij veel 12-snarigen vind.

budje
15 augustus 2009, 19:46
(Met de gebruikelijke jaloerse ondertoon)

Gefeliciteerd, leuk ding (al zou ik 'm snel een ander kleurtje geven, dit is veeeeel te heavy)

Hoe krijg je het altijd voor elkaar, volgens mij heeft heel 2ehands noord-nederland jou op de radar staan :seriousf:

edje kadetje
15 augustus 2009, 22:16
Ik vind hem geweldig.

Ook overstuurd kan 12-snarig best lekker klinken hoor. Maar meestal heb jij die drive niet nodig en is clean al prachtig.

telecastermaster
15 augustus 2009, 22:40
Leuk ding, Wietse. Goeie vangst weer!

Misschien kun je deze kerel een keer mail om te vragen wat ie waard is: http://www.vesterfansite.nl/page10.php?view=preview&category=21&image=3025

Noid
16 augustus 2009, 14:56
Interessant zeg, een 12 string superstrat ... niet een combi die ik meteen zou verwachten. Ziet er op zich goed uit, maar hoe is het nu met dat fretboard? Helemaal goed gekomen met lijmen? Geen fret's die uitsteken of zo?

Is de hals breder dan normaal? Zijn de humbuckers ook breder?

interessander
16 augustus 2009, 15:03
Vreemd model inderdaad, maar het heeft wel wat, ibanez had er ook ooit een in de RT serie. Ik heb eens een band live gezien met onderstaande gitaar en dat ding was altijd vals:

http://www.ibanezregister.com/images/groups/matt%20cafissi/Ibanez-RT-452-am-1.jpg

wietse
17 augustus 2009, 07:44
Interessant zeg, een 12 string superstrat ... niet een combi die ik meteen zou verwachten. Ziet er op zich goed uit, maar hoe is het nu met dat fretboard? Helemaal goed gekomen met lijmen? Geen fret's die uitsteken of zo?

Is de hals breder dan normaal? Zijn de humbuckers ook breder?

fretboard is prima, staat nu een paar dagen op volledige stemming en het houdt stand, nog effe een lijmrestje wegschuren en klaar.
hals is even breed als een normale gitaar, dit is altijd zo volgens mij, heb namelijk ook nog een orpheum 12 snaar ( ES achtige) ook gewoon een standaard hals dus, net zoals de elementen.

klinkt in mijn oren alleen clean erg lekker, overstuurd is het wat rommelig, lichte drive is nog wel lekker trouwens, maar geen rectifier geluid op maximum oversturing.

Bram+
17 augustus 2009, 08:52
Je zou de onderste twee octaafsnaren natuurlijk kunnen weglaten voor een strakker geluid, het idee van de 10-strings van BC Rich zeg maar.

Hendriks
17 augustus 2009, 09:11
Gaan er nou 6 snaren door de bodie en de andere 6 door de brug?
Grappig ding ,maar kan net als Wietse niets met 12 snarige , gekloot met dat stemmen.

zoon van Piet
17 augustus 2009, 11:39
Stemmen is niet zo'n punt. Groot verschil in dikte is twee octaven verschil, wat kleiner verschil een octaaf, geen verschil is gelijk. (De E en B dus).

is er ergens een snarenpaar met 2 octaven verschil op een 12 te vinden? Ik speel pas 25 jaar 12snaar - en ben apetrots op mijn Guild- maar kennelijk heb ik het altijd verkeerd gedaan? ;)

Deze 12 is een rare misser van Vester. een 12 in een uitvoering voor frettenracers en/of metalcrunchers.. beide lenen zich absoluut niet voor 12 snaren.. en je kunt vraagtekens hebben bij humbuckers en 24 frets voor 12 snaren. Maar dat alles maakt m wel weer heel apart - en dus Wietsewaardig.
enkele tips: een 12 moet eigenlijk lager af te stellen zijn dan een 6 (omdat lichte rammeltjes minder opvallen in het rijke snarenboeket) en als je problemen hebt met de stemvastheid zou je kunnen proberen het ding lager te stemmen. Vaak staan ze gestemd vanuit D of zelfs B..

edje kadetje
17 augustus 2009, 13:57
is er ergens een snarenpaar met 2 octaven verschil op een 12 te vinden? Ik speel pas 25 jaar 12snaar - en ben apetrots op mijn Guild- maar kennelijk heb ik het altijd verkeerd gedaan? ;)



Dat dacht ik nou ook. Maar ik dacht dat ik het dan wel fout zou hebben. Is het niet zo dat e-a-d-g een oktaaf verschil hebben en de b en e-snaar geen verschil?

marter544
17 augustus 2009, 14:07
Dat dacht ik nou ook. Maar ik dacht dat ik het dan wel fout zou hebben. Is het niet zo dat e-a-d-g een oktaaf verschil hebben en de b en e-snaar geen verschil?

Tis zelfs zo dat alleen de E A en D snaren een octaaf verschil hebben.

edje kadetje
17 augustus 2009, 15:24
Tis zelfs zo dat alleen de E A en D snaren een octaaf verschil hebben.

Bij mijn 12 snarige acoustische en mijn 12-snarige electrische (van een dubbelneck) niet. Daar hebben ook de g-snaren een octaaf hogere partner.

budje
17 augustus 2009, 18:41
mijn 12 snaar (en mijn ex-12 snaar) hebben ook beiden E A D G als octaafsnaren, maar die ene die verkocht is had ook stemkuren.

Aan de andere kant zou ik deze gitaar best eens willen proberen... Okee, ik zou hem best willen kopen ook! (als ie niet zo'n om verf vragende saaie zwarte kleur had)

Maar toch... mocht ie weg moeten... :makeup:

rocker_71
17 augustus 2009, 21:14
Mooi ding Sietse!

wietse
17 augustus 2009, 21:22
Mooi ding Sietse!

wie????..........

rocker_71
17 augustus 2009, 21:25
wie????..........



OOoooooooooh sorry, ik bedoel Wietse :makeup:










Excuses :confused:

grayfink
17 augustus 2009, 22:14
Het is al een tijdje geleden dat ik een 12 snarige had, ik meende dat bij de lage E een hoge E zat. Ik keek net even hoe zo'n setje qua dikte in elkaar zit en ik moet toegeven dat ik het fout had. Maximaal één octaaf verschil.:ok: