PDA

View Full Version : Volume van versterker



Laer
15 augustus 2009, 17:47
Zetten jullie het volume van je versterker juist harder als je moet repeteren/optreden of juist het volume van de pedalen die er voor hangen?

Ik wilde graag weten of het iets uitmaakt of dat er iets eerder slijt als het volume van de versterker of juist de pedalen luider staan. Of ligt de keuze gewoon bij het soort geluid dat jij het beste vindt als een pedaal harder of zachter staat...?

Mitch
15 augustus 2009, 17:52
Je zet je versterker op het niveau dat je nodig hebt en daar pas je het volume van pedalen op aan. Andersom is niet zinnig. Zou het zelfde zijn dat je als het vriest in je meest luchtige kleding naar buiten gaat en dan maar heel hard gaat rennen om het weer warm te krijgen.

caliban
15 augustus 2009, 18:25
Als je een versterker wil boosten met bijvoorbeeld een tubescreamer, is het wel anders, dan gebruik je net het volume van de pedaal om je amp te boosten. Voor de rest moet je gewoon een goeie balans vinden. In principe moet je geluid met en zonder pedalen even hard zijn.
Wat is de specifieke situatie waarin de vraag zich stelde?

Laer
15 augustus 2009, 18:26
Was gewoon een algemene vraag, omdat ik ooit gehoord heb dat het niet goed zou zijn voor een versterker. Wat me toen al raar leek, omdat het niet voor niks een versterker is hehe.

Maar ok, het is bevestigd zoals ik al dacht, gewoon een balans vinden.

caliban
15 augustus 2009, 18:30
Als je het volume van je pedaal te hard zet, gaat je preamp heel waarschijnlijk oversturen. In bepaalde gevallen is dat wel de bedoeling (zoals bij een boost), in andere gevallen gaat dat misschien lelijk klinken. Je versterker daarmee zomaar stuk doen gaat niet snel gebeuren.

BeeJee
15 augustus 2009, 22:44
Als je een buizenversterker flink op zijn donder geeft met een boost, dan leidt dit tot vaak een lekkere en bruikbare vervorming. Bij transistor en digitale versterkers wordt vervorming van de voorversterker meestal niet als wenselijk (lees lelijk) ervaren.