PDA

View Full Version : JTM 45 combo clone/alternatief



the sure thing
15 augustus 2009, 12:49
Hallo,

De JTM 45 top is een veelgekloonde versterkertop. Maar hoe zit het met de JTM45 combo oftewel de bluesbreaker? De 2x12 combo versie? Welve versterkermerken behalve Marshall hebben een dergelijk (vergelijkbaar) model? Eventueel met met KT66 buizen? En tremolo?

nielsnielsniels
15 augustus 2009, 13:08
Ceriatone bouwt JTM45 clones, zijn erg goed.

E-J
15 augustus 2009, 13:37
De beste zijn volgens velen de Germino Classic 45. Die zouden niet onderdoen voor de originelen... ik heb al eens wat soundclips gehoord van een Germino tegen een origineel en je hoorde nauwelijks een verschil...

http://www.germinoamps.com/classic45.htm

nielsnielsniels
15 augustus 2009, 14:10
De beste zijn volgens velen de Germino Classic 45. Die zouden niet onderdoen voor de originelen... ik heb al eens wat soundclips gehoord van een Germino tegen een origineel en je hoorde nauwelijks een verschil...

http://www.germinoamps.com/classic45.htm

Behalve dan dat het geen combo's zijn, daar vroeg de topicstarter wel naar.

Maargoed, elke clone die je tegenwoordig tegenkomt zijn vaak erg goed, en kunnen erg dicht in de buurt komen van een Marshall JTM45. You can't go wrong.

Chris Winsemius
15 augustus 2009, 14:14
Maargoed, elke clone die je tegenwoordig tegenkomt zijn vaak erg goed, en kunnen erg dicht in de buurt komen van een Marshall JTM45. You can't go wrong.

Valt wel mee, verschillen zijn absoluut hoor- en voelbaar. Hoe dichter bij 'n originele of hoe beter hoe hoger de prijs....

E-J
15 augustus 2009, 14:31
Behalve dan dat het geen combo's zijn, daar vroeg de topicstarter wel naar.

Maargoed, elke clone die je tegenwoordig tegenkomt zijn vaak erg goed, en kunnen erg dicht in de buurt komen van een Marshall JTM45. You can't go wrong.

Kijk nog eens op die site, er staan geen foto's bij maar wel prijzen/clips van die 2x12 combo's ;)

nielsnielsniels
15 augustus 2009, 14:35
Kijk nog eens op die site, er staan geen foto's bij maar wel prijzen/clips van die 2x12 combo's ;)

Sorry, over het hoofd gezien :)

Puerco
15 augustus 2009, 23:55
Die Ceriatone is zeker niet slecht (ik heb er zelf ook één) maar moet je wel in Kuala Lumpur bestellen. Ok online gaat dat makkelijk maar er komen verzend en invoerkosten bij etc. Hier in NL kun je bij Franc Vernet terecht. In usa heb je nog Metro amps maar die zijn voornamelijk van de kits.
De combo is een groot en zwaar ding, houd daar wel rekening mee!!! Zo een combo is natuurlijk ook "open back" waar je bij een top wat meer vrijheid hebt.
De combo is ook origineel de tremolo uitvoering van de JTM45 dus ietsje anders, alleen het amp gedeelte is hetzelfde, de tremolo is daar aan toegevoegd.
Helaas is er echter niemand die een clone kan afleveren met een goed werkende tremolo, 1 van de onderdeeltjes daarvoor word niet meer gemaakt en schijnt geen goede vervanger voor te zijn dus bij de meeste (incl metro die toch als een van de betere bekend staat) werkt de tremolo niet of matig.
De reissue van Marshall zelf is helemaal een ander beest, daar is alles fout aan behalve de kast. Trafo's zijn fout, PCB inside met alle onderdelen erop fout en zelfs de foute buizen (5881 ipv KT66 hoewel de eerste JTM45 modellen 5881 hadden maar dat waren vnl de offset modellen, die hadden ook PIO caps ipv mustards)
Een goede JTM45 gekoppeld aan de juiste speakers kan magisch klinken, één van de grote klassiekers en van alle Marshall's het mooiste clean.

Ik ben heel erg bevooroordeeld en dit is mijn favoriete amp maar dat zul je aan het voorgaande al wel gemerkt hebben...:cheerup:

edit: CMW had ik hier niet genoemd omdat ik niet zeker wist of Chris ook JTM45 leverde (naast zijn vaste Plexi+ etc) maar dat doet hij dus wel en dan weet je zeker dat je wat moois krijgt (je betaalt wel iets meer dan bij de rest omdat Chris alleen hoogwaardige onderdelen gebruikt maar dan hoef je zelf niet meer te tweaken waar je bij bv een Ceriatone nog flinke winst kunt behalen door het één en ander te tweaken).

the sure thing
16 augustus 2009, 00:38
Dank voor alle reacties tot nu toe. Het tremolo deel dien ik dan maar te vergeten.... Maar het valt mij tegen dat zo weinig merken een JTM45 COMBO idee kunnen/willen bouwen, terwijl de tops van Marshall veelvuldig nagebouwd worden.

Nog andere suggesties voor combo's die KLINKEN als de JTM45 combo?

nielsnielsniels
16 augustus 2009, 01:33
Fender Bassman

nico verduin
16 augustus 2009, 09:59
1 van de onderdeeltjes daarvoor word niet meer gemaakt en schijnt geen goede vervanger voor te zijn dus bij de meeste (incl metro die toch als een van de betere bekend staat) werkt de tremolo niet of matig.
Dat is wel raar... het is een 2G374 PNP transistor) en die heeft een directe vervanger zijnde de NTE102A. En die is nog wel te bestellen hoor(duurt wel een paar weken... maar dan heb je wat). Ceriatone heeft gekozen om de tremolo direct in het circuit te hangen en deze dan aan en uit te schakelen (en dat zullen de meeste wel gedaan hebben). Bij de marshall loopt ie constant. en wordt hij via een transistor in het circuit geschakeld.

Door de transistor wordt de laag frequent golf (tremolo) toegevoegd aan het signaal. De diepte loopt via een 50K potmeter.

Rutger
16 augustus 2009, 10:19
Waarom hang je niet een JTM45 headchassis in een combobehuizing? Of wijken de circuits veel van elkaar af?

Lege combobehuizingen kun je vrij eenvoudig krijgen.

Puerco
16 augustus 2009, 11:55
Dat is wel raar... het is een 2G374 PNP transistor) en die heeft een directe vervanger zijnde de NTE102A. En die is nog wel te bestellen hoor(duurt wel een paar weken... maar dan heb je wat). Ceriatone heeft gekozen om de tremolo direct in het circuit te hangen en deze dan aan en uit te schakelen (en dat zullen de meeste wel gedaan hebben). Bij de marshall loopt ie constant. en wordt hij via een transistor in het circuit geschakeld.

Door de transistor wordt de laag frequent golf (tremolo) toegevoegd aan het signaal. De diepte loopt via een 50K potmeter.
Geen idee, bij Metro kregen ze het niet goed werkend en Ceriatone werkt alleen als je heel koud biast (klacht van mensen die zo een ding bezitten). Verder heb ik me er niet in verdiept, ik gebruik geen tremolo.
Ik vraag me wel soms af of het mogelijk is om dat hele trem circuit weg te laten en die vrijgekomen buis te benutten om reverb in te bouwen (niet historisch correct maar wel handig).


Waarom hang je niet een JTM45 headchassis in een combobehuizing? Of wijken de circuits veel van elkaar af?

Lege combobehuizingen kun je vrij eenvoudig krijgen.

Een gewone JTM45 in combo behuizing is nooit door Marshall verkocht maar dat hoeft je niet te stoppen om zo een ding in een combo cabinet te hangen uiteraard. Zo verkoopt George (Metro) ze nu ook bij gebrek aan werkende tremolo....

Chocola
16 augustus 2009, 12:40
De beste zijn volgens velen de Germino Classic 45. Die zouden niet onderdoen voor de originelen... ik heb al eens wat soundclips gehoord van een Germino tegen een origineel en je hoorde nauwelijks een verschil...

http://www.germinoamps.com/classic45.htm

DUUUUUR!!!!! :o

the sure thing
16 augustus 2009, 15:42
Valt wel mee, verschillen zijn absoluut hoor- en voelbaar. Hoe dichter bij 'n originele of hoe beter hoe hoger de prijs....

Ha Chris,

Jij nog suggesties?

nico verduin
16 augustus 2009, 16:07
DUUUUUR!!!!! :o
Vind het wel meevallen eigenlijk. prima onderdelen, uitstekende potmeters, speciale trafo's... Arbeidsloon. Niks mis mee.

E-J
16 augustus 2009, 16:18
Sorry, foutje gemaakt.

Metroamps. Dat is volgens veel (Amerikaanse) fora dé benchmark op het gebied van Marshall klonen.

Reinhardt is ook zeer geliefd, zo speelt Mark Knopfler (liefhebber van originele JTM45) de laatste tijd op hun versies van Marshall versterkers. Het aparte aan Reinhardt is dat ze veel gebruik maken van 'powerscale' techniek, een soort ingebouwde attuenator, maar dan 'beter'. Je regelt dan in feite het Watt vermogen van de versterker dus je kan hem op laag volume ook zeer goed laten klinken. Ik had er een halfjaar geleden bijna één gekocht...

Hier een fototje van MK's rig (Kill To Get Crimson tour)
http://www.guyfletcher.co.uk/images/cms/diaries/KTGC/Barcelona/MKAMPS.jpg

Dat combotje daar tussen in is een Tone King Imperial versterker, ik geloof een Fender Deluxe Reverb achtig ding.


Adresje in Vleuten ;)
(NIET als spam bedoeld hoor!!!)

CT-kit met betere trafo's + wat mods
TAD-kit, iets betere trafo's dan bovenstaand + wat mods
etc.


Klinkt goed, Chris!

Begin volgend jaar koop ik me een 'kit'. Een Ceriatone, Vernet of CMW... maar eerst een tijdje in Engeland studeren ;)

Chris Winsemius
16 augustus 2009, 16:25
Sorry, foutje gemaakt.

Metroamps. Dat is volgens veel (Amerikaanse) fora dé benchmark op het gebied van Marshall klonen.

Reinhardt is ook zeer geliefd, zo speelt Mark Knopfler (liefhebber van originele JTM45) de laatste tijd op hun versies van Marshall versterkers. Het aparte aan Reinhardt is dat ze veel gebruik maken van 'powerscale' techniek, een soort ingebouwde attuenator, maar dan 'beter'. Je regelt dan in feite het Watt vermogen van de versterker dus je kan hem op laag volume ook zeer goed laten klinken. Ik had er een halfjaar geleden bijna één gekocht...

Hier een fototje van MK's rig (Kill To Get Crimson tour)
http://www.guyfletcher.co.uk/images/cms/diaries/KTGC/Barcelona/MKAMPS.jpg

Dat combotje daar tussen in is een Tone King Imperial versterker, ik geloof een Fender Deluxe Reverb achtig ding.




Klinkt goed, Chris!

Begin volgend jaar koop ik me een 'kit'. Een Ceriatone, Vernet of CMW... maar eerst een tijdje in Engeland studeren ;)

Toneking: redelijk Fender-achtig qua circuit maar absoluut geen "standaard-clone" ;)
Van CT verkoop/gebruik ik geen kits maar wel chassis. 'n 1962 of JTM45 zal hier dan compleet gebouwd worden so to say....

Puerco
16 augustus 2009, 22:39
TAD-kit, iets betere trafo's dan bovenstaand + wat mods
etc.

Chris wat vind je van die TAD kits??? Als ik naar die foto op het plaatje kijk klopt er namelijk al geen moer van; 2 beker elco's IN het chassis (ipv 1 en de ander bovenop), cloth covered wire en bijna alles in geel etc.
http://www.tubeampdoctor.com/images/K-JTM45H.jpg

Ceriatone is ook niet helemaal historisch correct (ground bus wire zit op het board ipv achterkant pots, board materiaal is verkeerde kleur etc, verschillende kleuren draad maar helaas niet het roze dat er wel in hoort) maar het chassis komt aardig overeen met origineel muv de impedantie switch (klein gaatje zo groot als een standaard potmeter zeg maar, origineel is een groter gat met een ander soort switch) en zo een modern netstroom ding die ook op een computer etc zit (hoort origineel een rond gat te zijn met een bulgin plug.
Ik begrijp dat jij hier alleen het chassis van gebruikt en daar is dus niets op aan te merken (die netspanningsplug is volgens mij verplicht tegenwoordig en die impedantie switch kun je altijd groter boren als je zo een oude switch hebt)

Nielsje
16 augustus 2009, 22:55
Sorry Puerco,

je berichten hebben, in tegenstelling tot die van een hoop forumgenoten hier, vaak een hoop inhoud.

Maar begrijp ik het nou goed, en vind je het vervelend als de kleur draad niet roze is, of dat impedantie schakelaar een moderner type is?
Ik dacht dat het bij amps gaat over hoe goed ze klinken, niet of de kleur draad wel correct is.

Ik rol over de vloer van het lachen, en hopelijk kan je je ei kwijt bij je vrouw, wellicht dat ze graag wil praten over je kleuren probleem.. :D

Puerco
16 augustus 2009, 22:55
Nog een paar van m'n favoriete clipjes op youtube van een JTM45:
Udo Pipper met een 1965 JTM45 met een 412 met oude 20Watt greenbacks, heerlijke sound:
http://www.youtube.com/watch?v=gfCLYlzYO68&fmt=18

Deze gast speelt op een Park JTM45 (Park is een sub merk van Marshall zoals Squier van Fender en Epiphone van Gibson etc) met oude G12H30 speakers en die klinkt ook heerlijk (niet naar die gast z'n lelijke smoel kijken :D ):
http://www.youtube.com/watch?v=s1OYzH0Teo8&fmt=18

Puerco
16 augustus 2009, 23:19
Sorry Puerco,

je berichten hebben, in tegenstelling tot die van een hoop forumgenoten hier, vaak een hoop inhoud.

Maar begrijp ik het nou goed, en vind je het vervelend als de kleur draad niet roze is, of dat impedantie schakelaar een moderner type is?
Ik dacht dat het bij amps gaat over hoe goed ze klinken, niet of de kleur draad wel correct is.

Ik rol over de vloer van het lachen, en hopelijk kan je je ei kwijt bij je vrouw, wellicht dat ze graag wil praten over je kleuren probleem.. :D

ROFL :D:D:D Ja erg he..... Geluid komt altijd op de eerste plaats natuurlijk!!! Maar ik heb zo een ding van Ceriatone en het is een geweldig ding hoor, klinkt heerlijk maar ik wil al een tijdje zelf zo een ding bouwen met hele specifieke onderdelen die ook allemaal bijdragen om dat laatste beetje tone eruit te krijgen precies zoals begin jaren zestig.
Ik wil namelijk een offset clone (het eerste type) maar de meeste onderdelen zijn natuurlijk allang niet meer te koop. Ik wil wel zo vintage correct als mogelijk is dit ding bouwen en kan daarin soms een beetje overdrijven.
Zo weet ik wel het specifieke chassis voor dit model te koop (bevestiging in de hoekjes in plaats van die flappen aan de zijkant) maar dat heeft dan weer 2 switches aan de voorkant en mist die polarity switch die er in die tijd wel opzat maar tegenwoordig niet meer gebruikt (mag) word(en).
Trafo's kun je volgens eigen specificatie laten maken maar is ook natuurlijk niet heel goedkoop. Al met al heeft dit project al behoorlijk wat vertraging opgelopen maar komt goed.

Maar de vraag was eigenlijk aan Chris wat hij van die TAD kit vond en dat van die roze draad was een opmerking over wat er niet vintage correct was aan de Ceriatone, dat het geen hond interesseert of er nou wel of geen roze draadjes inzitten is niet van belang. Maar alles in 1kleur draad door de hele amp zoals op die foto van TAD..... Komop nou dat kan toch echt niet.....

Chris Winsemius
17 augustus 2009, 13:12
@all!

Excuses, mijn enthousiaste posts kwamen toch als spam over, excuses!!!


Chris wat vind je van die TAD kits??? Als ik naar die foto op het plaatje kijk klopt er namelijk al geen moer van; 2 beker elco's IN het chassis (ipv 1 en de ander bovenop), cloth covered wire en bijna alles in geel etc.
http://www.tubeampdoctor.com/images/K-JTM45H.jpg

Ceriatone is ook niet helemaal historisch correct (ground bus wire zit op het board ipv achterkant pots, board materiaal is verkeerde kleur etc, verschillende kleuren draad maar helaas niet het roze dat er wel in hoort) maar het chassis komt aardig overeen met origineel muv de impedantie switch (klein gaatje zo groot als een standaard potmeter zeg maar, origineel is een groter gat met een ander soort switch) en zo een modern netstroom ding die ook op een computer etc zit (hoort origineel een rond gat te zijn met een bulgin plug.
Ik begrijp dat jij hier alleen het chassis van gebruikt en daar is dus niets op aan te merken (die netspanningsplug is volgens mij verplicht tegenwoordig en die impedantie switch kun je altijd groter boren als je zo een oude switch hebt)

Hoe je een bepaalde sound/feel bereikt ligt imho meer aan het totale recept en de kok dan wel of geen correcte bedrading etc.

Bij de TAD-chassis kun je iig. geen Marshall/Heyboer/MM-formaat PTs gebruiken.....
Sommige mensen vinden "Marshalls" met cloth covered wire zelfs wat lekkerder klinken dan met standaard bedrading.

Elko's: speciefieke waarde en formaat hebben de meeste invloed, plaatsing imho wat minder.

Net-entree: ajb 'n nieuwe euro-entree, die oude dingen of replica's zorgen helaas voor onnodige problemen....

Chris Winsemius
17 augustus 2009, 15:47
ROFL :D:D:D Ja erg he..... Geluid komt altijd op de eerste plaats natuurlijk!!! Maar ik heb zo een ding van Ceriatone en het is een geweldig ding hoor, klinkt heerlijk maar ik wil al een tijdje zelf zo een ding bouwen met hele specifieke onderdelen die ook allemaal bijdragen om dat laatste beetje tone eruit te krijgen precies zoals begin jaren zestig.
Ik wil namelijk een offset clone (het eerste type) maar de meeste onderdelen zijn natuurlijk allang niet meer te koop. Ik wil wel zo vintage correct als mogelijk is dit ding bouwen en kan daarin soms een beetje overdrijven.
Zo weet ik wel het specifieke chassis voor dit model te koop (bevestiging in de hoekjes in plaats van die flappen aan de zijkant) maar dat heeft dan weer 2 switches aan de voorkant en mist die polarity switch die er in die tijd wel opzat maar tegenwoordig niet meer gebruikt (mag) word(en).
Trafo's kun je volgens eigen specificatie laten maken maar is ook natuurlijk niet heel goedkoop. Al met al heeft dit project al behoorlijk wat vertraging opgelopen maar komt goed.

Maar de vraag was eigenlijk aan Chris wat hij van die TAD kit vond en dat van die roze draad was een opmerking over wat er niet vintage correct was aan de Ceriatone, dat het geen hond interesseert of er nou wel of geen roze draadjes inzitten is niet van belang. Maar alles in 1kleur draad door de hele amp zoals op die foto van TAD..... Komop nou dat kan toch echt niet.....

Van CT-trafo's word ik zelf niet echt vrolijk, Mojo/TAD is dan al 'n stukje beter.....
Natuurlijk is het leuk om voor weinig geld 'n "handwired" clone te kunnen bemachtigen maar ze staan net zo ver van de originelen vandaan als de meeste Marshall re-issues imho.

Qua TAD: chassis heeft dus niet de juiste uitsparing voor de PT dus niet bruikbaar (voor laydown montage van MM/Drake/RS/Heyboer PTs)

Heb de mazzel gehad om diverse oude Marshalls qua spelen, bekijken en voelen mee te maken.

Zelf gebruik ik meestal verschillende kleuren bedrading om het tijdens de bouw (en controle) overzichtelijker te maken maar om hier nou moeilijk over te doen, het gros v/d pre '68 Fenders had ook maar enkele kleuren....

Bepaalde onderdelen haal ik zelf (natuurlijk) ook bij TAD, CT, etc. maar 'n KIT zou ik zelf niet snel gebruiken.

Puerco
18 augustus 2009, 00:30
Dank je wel Chris, duidelijk!!!


Sommige mensen vinden "Marshalls" met cloth covered wire zelfs wat lekkerder klinken dan met standaard bedrading. Is dat nou serieus of een grap??? Het maakt toch geen moer uit wat voor ommanteling er om een draad zit of toch???

Chris Winsemius
18 augustus 2009, 11:18
Dank je wel Chris, duidelijk!!!

Is dat nou serieus of een grap??? Het maakt toch geen moer uit wat voor ommanteling er om een draad zit of toch???

serieus.
je kan toch ook verschillen tussen verschillende gitaarkabels horen. Bij bovenstaand speelt ook massief vs. twisted mee qua draad zelf, maar je kan bijvoorbeeld ook twisted met reguliere kunstof isolatie vergelijken met teflon isolatie.

nico verduin
18 augustus 2009, 13:17
serieus.
je kan toch ook verschillen tussen verschillende gitaarkabels horen. Bij bovenstaand speelt ook massief vs. twisted mee qua draad zelf, maar je kan bijvoorbeeld ook twisted met reguliere kunstof isolatie vergelijken met teflon isolatie.
Zodra het draad bij het chassis komt (dus vrijwel altijd :seriousf:), krijg je een capacitieve lading tussen draad en chassis ... en bingo... een laag doorlaat filter. Isolerende werking van mantel bepaalt o.a. de capaciteit. Het zijn picofarads, maar dat is nu juist net wat dat hele hoog eraf haalt.
Daarnaast speelt het soort draad ook een rol. Er zijn mensen die zweren bij vertind zuiver koperdraad. Maar dat is er bijna niet meer. In het meeste draad zit ook ijzer verwerkt. Hou maar eens een magneetje bij het stukje draad (ook de component draadeinden). Massieve kern cq multikern speelt een rol. "skinning" (bij Hoogfrequent neigen de electronen zich beter te bewegen rond de buitenkant) zou het niet mogen zijn lijkt me omdat de frequenties laag zijn. Maar er is verschil.

Puerco
18 augustus 2009, 14:19
Interessant, weer wat geleerd. Dank hiervoor.
Iemand een adresje voor NOS draad dan maar??? Liefst roze, rood, zwart, blauw, groen, geel en paars zoals onderstaande foto.
Ik ga natuurlijk niet echt op zoek naar NOS draad maar origineel is 22AWG PVC stranded toch?

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/65JTM45-PA2-1.jpg

nico verduin
18 augustus 2009, 15:19
Interessant, weer wat geleerd. Dank hiervoor.
Iemand een adresje voor NOS draad dan maar??? Liefst roze, rood, zwart, blauw, groen, geel en paars zoals onderstaande foto.
Ik ga natuurlijk niet echt op zoek naar NOS draad maar origineel is 22AWG PVC stranded toch?

http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/65JTM45-PA2-1.jpgOf het 22AWG is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zou je moeten opmeten.

the sure thing
18 augustus 2009, 16:18
NERDS.................






:D

:cheerup:

nico verduin
18 augustus 2009, 22:58
NERDS.................






:D

:cheerup:
Kan niet.... mijn lenzen zijn te dun:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Puerco
19 augustus 2009, 07:39
NERDS.................






:D

:cheerup:

Dank je, ik beschouw het als een compliment :):):)
Excuses voor het (onbewust) kapen van het topic, ik word altijd een beetje over enthousiast als het over de JTM45 gaat....

the sure thing
19 augustus 2009, 09:07
(...) ik word altijd een beetje over enthousiast als het over de JTM45 gaat.... WIE NIET? Het blijft IMHO toch de "moeder" van alle versterkers (al was Fender eerder :))

nielsnielsniels
19 augustus 2009, 11:07
Misschien niet echt een JTM45 clone, maar een Watkins Dominator is weer de voorloper van de 1974x serie, vooral de v-font met 210 Elac speakers.. lijkt me gaaf zo een ding. Op Ebay staat er een voor 3400 dollar ofzo, maar als je rondzoekt kan je ze voor 1/3 van die prijs vinden.

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 11:46
Misschien niet echt een JTM45 clone, maar een Watkins Dominator is weer de voorloper van de 1974x serie, vooral de v-font met 210 Elac speakers.. lijkt me gaaf zo een ding. Op Ebay staat er een voor 3400 dollar ofzo, maar als je rondzoekt kan je ze voor 1/3 van die prijs vinden.

Totaal andere amp maar op zich 'n goeie suggestie om 'n "betaalbare vintage 18 Watter" te scoren....

nielsnielsniels
19 augustus 2009, 12:10
Vraag me wel af hoe die Watkins vergelijken met 18w clones. Vooral als ze vaak al zo oud zijn.. zou het heiligschennis zijn om er G12M's in te steken :???:

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 12:32
Vraag me wel af hoe die Watkins vergelijken met 18w clones. Vooral als ze vaak al zo oud zijn.. zou het heiligschennis zijn om er G12M's in te steken :???:

De oude/originele 18 Watters zijn min of meer clones van dat Watkins 17 Watt circuit maar dan iig. met andere (RS) trafo's.

M20s: wat groter dan 10"-ers.... ;)

(Gewoon zo'n amp op 'n 1 of 2 x 12" M20 cab aansluiten en de impedantie checken)

caliban
19 augustus 2009, 12:49
WIE NIET? Het blijft IMHO toch de "moeder" van alle versterkers (al was Fender eerder :))

En Gibson.

Chris Winsemius
19 augustus 2009, 12:57
En Gibson.

Rickenbacker (of Rickenbacher) naar mijn weten.
Fender begon (als merk Fender) in '46/'47.
Eerste Gibson amp (EH150?) rond de tijd v/d Charlie Christian ES150 gitaar (mid 30s).

JTM45 is 'n clone v/e 5F6A tweed Bassman ('57-'61) maar door wat verschillen toch weer "een andere amp".

guitarkid
19 augustus 2009, 19:41
Verdorie jongens.

Zit ik dit draadje door te lezen, begint het weer zo verschrikkelijk te jeuken.
En ik ben helemaal niet ontevreden met wat ik nu heb. Ik ben bang dat ik toch ook (ooit) aan een JTM45 clone o.i.d. moet.....
Maar ja, welke is niet zo eenvoudig, merk ik al wel ;)

Gr. C.