PDA

View Full Version : Elektrische gitaar op bass versterker?



Bas123
15 augustus 2009, 12:33
Hallo,

Ik ben van plan mijn bass te verkopen en terug een elektrische gitaar aan te schaffen. Kan ik de versterker gebruiken van mijn bass? Of zal de klank niet goed genoeg zijn? Ik heb in een vorig bericht gelezen dat het goed is voor blues en jazz.. zal er ook gewone rock/metal klank uit komen?
Of kan ik op een of andere manier mijn gitaar aansluiten op mijn versterker waar mijn PC is op aangesloten zodat mijn geluid uit men luidsprekers komen? (Het zijn wel grote, deftige boxen)?

Mvg,
Bas

Thundermane
15 augustus 2009, 12:46
Hallo,

Ik ben van plan mijn bass te verkopen en terug een elektrische gitaar aan te schaffen. Kan ik de versterker gebruiken van mijn bass? Of zal de klank niet goed genoeg zijn?
Of kan ik op een of andere manier mijn gitaar aansluiten op mijn versterker waar mijn PC is op aangesloten zodat mijn geluid uit men luidsprekers komen? (Het zijn wel grote, deftige boxen)?

Mvg,
Bas

Hoi en welkom bij gitaarnet.
Zelf ben ik er geen voorstander van om niet de juiste gear bij elkaar te gebruiken.
Zelf had ik uit nood dat met oefenen een andere gitarist op de versterker van mij computer speelt, maar na een tijdje begonnen de speakers toch in kwaliteit te verliezen, waarschijnlijk simpelweg omdat het er niet voor bedoeld was. Ik weet niet hoe de ervaring met anderen zijn, maar bij is toch vaak als niet de juiste spullen gebruikt worden dat je het gaat merken.

budje
15 augustus 2009, 12:59
Je kan prima gitaarspelen op een basversterker, maar mijn ervaring is wel dat vervorming vaak anders klinkt dan je verwacht, dus echt met distortion oid zal niet heel mooi klinken

arcane
15 augustus 2009, 13:10
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar echt mooi klinkt het niet. Vooral de hoge tonen komen niet mooi door.

Bas123
15 augustus 2009, 13:14
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar echt mooi klinkt het niet. Vooral de hoge tonen komen niet mooi door.
Oké, dank u allebei voor de snelle reacties! Ik zal het gewoon eerst eens proberen en dan zien we wel.

rijsberman
15 augustus 2009, 13:50
De Fender Bassman is een basversterker, die toch door heel veel gitaristen wordt gebruikt. Kan dus in principe best, maar hoe het uitpakt zal afhangen van je versterker en je muziekstijl.

budje
15 augustus 2009, 14:02
Zal vaak ook afhangen van de gebruikte apparatuur. Ik had hier "vroeger" (tot plm anderhalf jaar terug) een basversterkertje van Peavey, die klonk geweldig met mijn strat maar vreselijk matig met mijn gumika met humbuckers.

Saf
15 augustus 2009, 14:10
ligt aan je versterker. Heb hier een musicmaster bascombootjes staa nvan fender .Die heeft het mooist gitaarclean wat ik ken.

ellisvertellis
15 augustus 2009, 15:23
Idd gewoon proberen, lijkt mij. Wie weet is dat net wat je mooi vind?

Plant
15 augustus 2009, 16:35
Hallo,

Ik ben van plan mijn bass te verkopen en terug een elektrische gitaar aan te schaffen. Kan ik de versterker gebruiken van mijn bass? Of zal de klank niet goed genoeg zijn? Ik heb in een vorig bericht gelezen dat het goed is voor blues en jazz.. zal er ook gewone rock/metal klank uit komen?
Of kan ik op een of andere manier mijn gitaar aansluiten op mijn versterker waar mijn PC is op aangesloten zodat mijn geluid uit men luidsprekers komen? (Het zijn wel grote, deftige boxen)?

Mvg,
Bas

Dat laatste zou ik niet doen als je die speakers 'deftig' wilt houden. Dit soort speakers - hoe groot ook - zijn mechanisch niet ontworpen voor (bas)gitaar. En voor een rock / metal klank hebben ze een te groot frequentiebereik. De distortion gaat te krasserig klinken.

Of je basversterker goed gaat klinken met gitaar hangt idd van de versterker af. Als je een niet te grote speaker hebt, kan het voor sommige genres redelijk uitpakken. Een 15" speaker heeft een frequentiebereik dat voor de bas erg geschikt is, vooral aan de laag-kant. Maar die gebruik je bij gitaar niet. In het hoog valt die speaker juist wat eerder af, waardoor je gitaargeluid - zeker met distortion - erg mellow klinkt.

Er zijn basversterkers die door jazzgitaristen hierom clean erg geliefd zijn. De Polytone Minibrute (3 of 4) is daar een voorbeeld van. Ik heb zelf een PM4 gehad, die vond ik voor gitaar duidelijk minder, terwijl ik het ding wel van een gitarist kocht. Ik speel zelf beide, maar gebruikte de amp uiteindelijk alleen voor bas.

Bedenk ook dat de toonregeling van basversterkers op andere frequenties regelt dan de regeling van gitaarversterkers. Het kan alsnog een bruikbare sound opleveren, maar mogelijk ook niet.

Zelf heb ik ooit een heel klein basversterkertje uit zo'n Ibanez starterspakketje van iemand overgenomen. Voor oefendoeleinden op een laag pitje met de bas goed genoeg, hoewel er geen echt laag uitkomt met een 6.5" speakertje in een gesloten kastje :seriousf:
Ergens op een forum las ik dat mensen dit ding gebruikten met gitaar en dat de cleane sound geweldig was. Ik geprobeerd natuurlijk en ... ze hebben gelijk! :crazyhappy: Toen ook even mijn tubescreamer aangesloten, want een distortion heeft de amp niet... dat werd al minder. Er zit een 4 bands toonregeling op (bass - mid - high - presence) maar zelfs dat is voor de hoogkant niet voldoende. Ook met de tone-regelaar op de tubescreamer krijg ik het niet op smaak. Met een hele lichte crunch kun je nog wel een rockabilly soundje krijgen, maar metal :???: nee :(

Saf
15 augustus 2009, 16:56
15" voor gitaar kan heerlijk zijn. Heb een London city DEA130 met een 4x15" en een 2 x 15" kast en dat blaast gek. Juist met gitaar die druk is geniaal. Met een zwaar overstuurde fuzz ga je om. Voor stoner en zwaardere rocksoorten geniaal naar mijn mening.

Bas123
15 augustus 2009, 18:44
Mijn versterker is een Laney hardcore 30 Watt...
Ik zal komende dinsdag ofzo mijn gitaar afhalen. Ik zal dan wel nog eens mee delen hoe de klank is ;)

Thx voor de reacties btw..