PDA

View Full Version : vervangen elementen stratocaster



bigjeroen
15 augustus 2009, 02:20
hallo

ik bezit nu ruim een jaar en stratocater van het vrij onbekende merk "jordan". omdat ik een beginnende gitarist ben heb hem toen redelijk goedkoop nieuw gekocht op een online muziekwinkel.
maar het probleem is als volgt: als ik met de 5-standen schakelaar een element apart kies krijg ik een redelijk hoorbare ruis. ik heb wat zitten spitten op internet en ben erachter gekomen dat dat niet hoort. dus heb ik besloten om de elementen te vervangen. ik ben dus op zoek naar (redelijke) goedkope elementen, en ik kwam dus hier terecht: http://mainmusic.nl/nl/product/6805/61/gitaar/gitaaronderdelen/elementen_&_equalizers/boston/gitaar_element_single_coil_st_zwart.html. ik zit echter nog met de vraag of ik nu 3 dezelfde elementen moet kopen of moet ik daar 3 aparte voor kopen??? ik ben nog maar een beginnende gitarist dus ik weet er nog niet zoveel van.
ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

groeten jeroen

geert1976
15 augustus 2009, 10:25
Dit hoeft niet persee aan je elementen te liggen hoor.

indien de ruis verdwijnt zodra je de snaren aanraakt kan het ook aan bv de aarding van de gitaar liggen, maar ook aan de versterker, want indien je de versterker niet heb aangesloten op een ge-aard stopcontact kan ook een behoorlijke ruis optreden.

Indien het probleem zich pas voordoet kun je ook eens kijken of de aardedraad van de gitaar nog vastzit aan houder van de tremolowveren.

Als je het kapje aan de achterzijde van de gitaar eraf haalt, zie je de houder en de veren zitten en als het goed is zie je dan ook een draad gesoldeerd aan de houder zitten, zit die los?, dan kan daar je probleem zitten.

Ik geloof niet dat je elementen stuk zijn, omdat zoals ik het uit je verhaal begrijp er ruis optreedt bij alle drie de elementen.

snaarplukker
15 augustus 2009, 11:04
Op singlecoils heb je altijd ruis dat harder wordt als je de gain ook hoger zet. In de standen 2 en 4 werken de coils al een humbucker. De ruis kan je verminderen door je versterker aan een geaard stopkontakt aan te sluiten.
Nu kan het zijn dat je op je kamer geen geaard stopkontakt hebt, in dat geval kan je een draad aan de aarde van je versterker bevestigen en de andere eind aan een CV pijp in je kamer.
Om helemaal geen ruis meer te krijgen kan ik je aanbevelen de calibrated set of lilkillers (http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/casetof3lilk.html) er in te zetten. Die klinken heel vet in een cheapo stratje. Nou ja, vind ik.

Shaggy
15 augustus 2009, 11:15
Als ik een element apart selecteer op mijn strat heb ik ook meer "noise" dan in een humcanceling positie. Ik denk dat heel wat strats dit hebben. Op mijn rh4 heb ik het echter niet, maar op de texas standard pro en 72 fender wel.

RS-Rik
15 augustus 2009, 15:35
Ik heb hele goeie ervaringen met de echte versie van de "lil killer" de seymour duncan hotrails. Het zijn eigenlijk kleine humbuckertjes die in je single-coil gat passen.
De echte hotrail klinkt in ieder geval echt goed

snaarplukker
15 augustus 2009, 16:34
Ik heb hele goeie ervaringen met de echte versie van de "lil killer" de seymour duncan hotrails. Het zijn eigenlijk kleine humbuckertjes die in je single-coil gat passen.
De echte hotrail klinkt in ieder geval echt goed
Ja, dat geloof ik graag. Maar ik denk niet dat hij SD's in deze strat (http://mainmusic.nl/nl/product/19183/10/gitaar/elektrische_gitaren/starters_packs/jordan/elektrische_gitaar_startersset_+_versterker_&_accessoires_.html) gaat zetten.;)

Pepe
15 augustus 2009, 16:51
hallo

ik bezit nu ruim een jaar en stratocater van het vrij onbekende merk "jordan". omdat ik een beginnende gitarist ben heb hem toen redelijk goedkoop nieuw gekocht op een online muziekwinkel.
maar het probleem is als volgt: als ik met de 5-standen schakelaar een element apart kies krijg ik een redelijk hoorbare ruis. ik heb wat zitten spitten op internet en ben erachter gekomen dat dat niet hoort. dus heb ik besloten om de elementen te vervangen. ik ben dus op zoek naar (redelijke) goedkope elementen, en ik kwam dus hier terecht: http://mainmusic.nl/nl/product/6805/61/gitaar/gitaaronderdelen/elementen_&_equalizers/boston/gitaar_element_single_coil_st_zwart.html. ik zit echter nog met de vraag of ik nu 3 dezelfde elementen moet kopen of moet ik daar 3 aparte voor kopen??? ik ben nog maar een beginnende gitarist dus ik weet er nog niet zoveel van.
ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

groeten jeroen

De gitaar lijkt me het niet waard maar je kan goeie pickups kopen en die laten meeverhuizen naar je volgende strat.
Ruis hou je altijd bij vintage single coils maar zolang je niet in de buurt van je amp, tl balk of computerscherm zit is het werkbaar. Je gitaar goed aarden is goedkoop, zelf te doen en meestal efficienter. Folie in de frezing, een fender shield monteren, draadje vervangen, dat soort dingen.

bigjeroen
15 augustus 2009, 17:46
ik heb dat plaatje aan de achterkant erafgehaald en het aarde-draadje bleek inderdaad los te zitten. heb hem vastgesoldeerd en de ruis is weg :crazyhappy: bedankt voor de hulp.:ok:

geert1976
16 augustus 2009, 03:18
ik heb dat plaatje aan de achterkant erafgehaald en het aarde-draadje bleek inderdaad los te zitten. heb hem vastgesoldeerd en de ruis is weg :crazyhappy: bedankt voor de hulp.:ok:

mijn post heeft je dus geholpen=:cheerup:

snaarplukker
16 augustus 2009, 12:13
ik heb dat plaatje aan de achterkant erafgehaald en het aarde-draadje bleek inderdaad los te zitten. heb hem vastgesoldeerd en de ruis is weg :crazyhappy: bedankt voor de hulp.:ok:
Nou, daar spaart je weer kosten voor nieuwe pickup's uit.;)