PDA

View Full Version : VOX VT30 en AD30VTXL vergeleken! Metalheads, opgelet!



Speeddemon
14 augustus 2009, 23:10
Vandaag bij Musicstore Köln eventjes de 2 Voxjes aan de tand gevoeld.

AD30VTXL:

http://www.guitarvillage.co.uk/admin/pages/upload/Vox/Vox_AD30VT-XL.jpg

AD30VTXL was een doorontwikkeling van de AD30VT, maar met een 12" ipv 10" speaker en de amp-model focus op metal.
Er zitten 11 amp models in, waarvan maar 2 clean, 2 crunch en de rest high gain.

Close-up van control panel:
http://img.store.pchome.com.tw/~prod/M02342447/IMG_2895.jpg

Glass is echt zo'n Roland Jazz Chorus clean sound; wel bekend, denk ik.
Funked Ik moest gelijk denken aan Pink Floyd's "Another Brick in the Wall" clean sound. Heel compact, met een eigen smoel en strak. En natuurlijk geweldig voor allerhande funk-slagjes.
Buzzsaw klinkt enger dan dat ie is. Meer een crunch rocksound.
Crunched spreekt voor zich. Hier kun je ook een beetje de Vox AC30/Matchless/Hiwatt achtige vervorming mee proberen te benaderen.
Thrashed, denk aan Metallica's tone op Kill 'em all. Echt een ruwe, early 80's heavy/thrash tone. (Andere bands: Exciter, Mercyful Fate), maar die bij weinig gain ook erg mild wordt...meer richting oude Priest en UFO.

Daarna wordt 't wisselend goed/middelmatig. Ik vond voor mezelf met name Molten gaaf klinken; veel mids en laag erin en je hebt een heerlijk chunky sound. Niet te ouderwets, niet te modern.
Black is echt een old school Black metal sound; krasserig al om (en erg grappig, als je de treble open gooit en mid en bas dicht.)
De EQ reageert goed en met de effecten kun je ook alle kanten op.
Effecten zijn ook zeer bruikbaar en met 4 parameters per effect(encombi) te editen. Veel uitgebreider dus, dan wat de Roland Cube-serie biedt.
De Valve Reactor 'engine' is bij menigeen ondertussen wel bekend;
Maar voor strakke metalsounds, vind ik de gesimuleerde 'tube-sag' eerder een bezwaar dan een plus. Oplossing: output wattage knop vol open, en je uitgangsvolume regelen met de Master Volume knop. (als je de Master vol open zet, en de output wattage knop terughaalt, krijg je dus wel de 'tube sag'.)

Conclusie: zeer leuke beginners/amateur-amp, waarmee je echt effe vooruit kan als rock/metalliefhebber.
Er zit een noise-gate in, die ook erg goed werkt. Nagenoeg geen bijgeluiden.Liefhebbers van crunchy sounds, milde overdrives and bluesy dingetjes kunnen beter kijken naar de VT30. (recensie volgt zo.)

Speeddemon
14 augustus 2009, 23:37
Vox VT30:

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/105885/Vox-VT30-Valvetronix.jpg

De VOX VT30 was ik zeer benieuwd naar.
Ik was al gecharmeerd van de oudere AD30VT, met name vanwege diens crunchy en medium drive geluiden, en aangezien ie meer kon (meer amp models, meer effecten en edit-bare effect-parameters, 2 opslaanbare presets) dan de ongeveer gelijkgeprijsde Roland Cube 30.
Wat ik er minder aan vond, waren de high-gain geluiden. Daar vond ik de Cube 30 beduidend strakker in (R-Fier model, mid en bas helemaal open, treble naar smaak tussen 0 en 5, en gas erop!)

Aanzicht controlpanel:
https://www.ellaways.com.au/store/sites/default/files/VT302.jpg

Wat is er nu anders bij de VT30?
-meer amp models! 22 ipv 11.
-3 verschillende preset modes PER amp model!
(green=manual, orange=heavy on fx, red=song signature sounds)
-losse reverb-knop, zodat reverb te mixen is met de overige effecten. Compressor+Chorus+Reverb is nu dus mogelijk en zeer bruikbaar voor 80's cleane sounds.
-op de versterker 4 oproepbare user-presets met meerdere 'banks'.
-duidelijke verbetering voor de metalsounds!

Eerste indrukken: dit is me toch een heerlijk versterkertje! Gitaristen die nu beginnen, hebben het met dergelijke gear-mogelijkheden toch zoveel beter!
Toen ik 14 was en 1 jaar gitaar speelde, kocht ik een Fender Champion 110 versterker, voor iets van 500 gulden. Deze VOX VT30 kost 189 euro! Nog geen 425 gulden dus!!! En ipv een dun klinkend ding, met 2 kanalen, heb je hier 22 basissounds + effecten!
In tegenstelling tot de AD30VT XL zit hier een 10" speaker in, maar doet qua geweld/vetheid er nauwelijks voor onder.
Verder zijn hier maar 4 van de 11 'amp-standen' echt op hardrock/metal gericht, en zitten er dus beduidend meer medium crunch/mild OD amps bij, dan bij de AD30VT XL.
Bij sommige high gain geluiden lijkt de inwendige noisegate wel iets meer bijgeluiden door te laten, maar ik kan me voorstellen dat Vox deze subtieler heeft afgesteld, voor een doelgroep, die ook vaker met minder gain zal spelen, dan bij de AD30VT XL.
Niettemin twijfel ik heel erg of ik deze toch niet zelf moet aanschaffen, ook al heb ik een goede thuis-amp (Roland JC-55), met een hele rits effecten ervoor (waarbij m'n distortion haal uit een Tubefactor+modded DOD 250.) Maar ik heb net een POD X3 aangeschafd... en ik wil de Peavey Vypyr 30 er ook nog eens naast horen...

Conclusie:
Een stuk veelzijdiger versterker dan de AD30VT XL, met meer focus op de 'in between' sounds. De losse reverb knop is een 'godsend'! En hij klonk ook groter, dan z'n grootte, 10" speaker en uiterlijk deed vermoeden.
Met kop en schouders boven de Roland Cube 30, zeg ik en misschien wel de meest veelzijdige en goede 'instap' versterker, voor degenen die slim zijn en de 10W/15W starterpack-amps overslaan.

Caveat: Er stond een Peavey Vypyr 30 naast, welke het niet deed. Deze gaat nog verder qua modelling-mogelijkheden, met een aparte stompbox-modelling vóór de amp-modelling, en een losse instelbare delay en reverb. (de 15W versie mist de stompbox-modelling, en de 75W en 100W (2x12") versies hebben nog een aparte Power Sponge knop, die ook een soort tube-sag emuleert). Ik heb de 100W versie WEL getest en deze klonk loeivet voor metal. Meerder Peavey-amp models zitten erin en het klinkt allemaal erg vet.
Maar de 30W versie (met een 1x12" speaker) deed het dus niet.

undertaker321
14 augustus 2009, 23:44
Ik heb de AD100VT.

Boutique cl : De "beste" clean, lekker 'fender' clean

Black 2 x 12: Vind ik persoonlijk iets te 'dun'

Tweed 4x10 : is wel lekker met wat gain erop

ac15: Spreekt voorzich

ac30TB: Is een top boosted ac 30

uk '70s: Gewoon een plexi

uk '80s: Gaat een beetje de kant op van een jcm 800

uk modern: Met de juiste tweak's een beetje jcm 2000

numetal: Die gebruik ik nooit dus kan er weinig over zeggen

us higain: Wel een goede 'metal' bite

Boutique od: Is gewoon een heerlijke overdrive voor de 'Gary Moore tone'

marc_o
14 augustus 2009, 23:45
Wat een toeval, heb ook de VT30 en de VT100 getest deze week en mijn bevindingen zijn zo'n beetje hetzelfde. Tot en met milde drivesounds was ik zeer positief verbaasd, klonk echt erg goed, zeker de 100 watt 212 versie. Voor echte highgainzou ik zeker iets anders zoeken, daar werd ik niet blij van, maar voor het geld hoef je het niet te laten in ieder geval.

sjaak1990
15 augustus 2009, 03:17
Aparte beschrijvingen net alsof de amps klinken als wat ze simuleren. Wel mooi uitgebreid. Wat is er met metalheads?:hippie:

flitslicht
15 augustus 2009, 12:10
Eerste indrukken: dit is me toch een heerlijk versterkertje! Gitaristen die nu beginnen, hebben het met dergelijke gear-mogelijkheden toch zoveel beter!


Dat kan ik onderschrijven. Als ik hem op AC30 zet doet het geluid me heel erg aan mijn AC30 top denken waar ik in het verleden altijd op speelde toen ik nog in bandjes zat. In mijn herinnering was dat geluid wel mooier, maar ja, dat is niet zo heel vreemd natuurlijk.

Ik wilde een versterketje voor thuis en om af en toe een beetje te jammen, terwijl mijn één jarige licentie van Amplitube was verlopen (bij de EMU 404 gekregen). Een volledige licentie voor Amplitube kost €175, heeft minder mogelijkheden dan de Vox VT30 en je kan er niet live mee spelen. In de winkel was ik erg gecharmeerd van de Vox en thuisgekomen bleek het geluid uit de hoodtelefoon uitgang ook nog eens voller dan wat ik met Amplitube voor elkaar krijg.

Jouw conclusies komen overeen met de mijne, alhoewel ik niet echt veel huidige versterkers heb uitgeprobeerd. Als non-metal gitarist gebruik ik zelf de 12 cleanste sounds, daarna begint het wat teveel van het goede te worden.

De AD50VT XL heb ik ook geprobeerd maar die vond ik zelf minder (te metal) en bovendien had ik in de winkel sterk de indruk dat de VT30 een stuk harder ging vol open nadat ik het geluid min of meer hetzelfde had afgesteld, maar dat kan ook aan een instelling gelegen hebben want er zitten zoveel mogelijkheden op die dingen.

Ik heb ook het verschil proberen te vinden tussen opnemen via de koptelefoon uitgang en via een Sennheiser all-round microfoon uit het onderste segment en dat is opmerkelijk gelijk. De wired oplossing is iets cleaner, opnamen overigens op huiskamer volume.

Zelf ben ik erg blij met mijn keus. Hier een dichtbij opname van de knoppen, die staat bij Vox niet online:

http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/VoxVL3001.jpg

Speeddemon
15 augustus 2009, 12:51
Aparte beschrijvingen net alsof de amps klinken als wat ze simuleren. Wel mooi uitgebreid. Wat is er met metalheads?:hippie:
Als ik dergelijke budget-modelling versterkers test, zit ik er echt niet op te letten of de Rectifier-simulatie precies zo klinkt als een echte. Zoiets is mooi meegenomen.
Waar ik wel op let, is of je er verschillende BRUIKBARE geluiden uit krijgt.

Verder wees ik op metalheads, aangezien die doelgroep vaak VOX als merk overslaat (in het verleden wat vaker terecht dan nu).

JeanPaul du Vinnie
15 augustus 2009, 16:39
Als ik dergelijke budget-modelling versterkers test, zit ik er echt niet op te letten of de Rectifier-simulatie precies zo klinkt als een echte.
Heh, feit. Met name de Recto-simulaties van de Cubereeks (verder wel fantastische versterkers, vind ik) zijn op dat vlak echt huilen met de pet op. Gewoon een iele en gemidscoopte pedaaltjesmetalsound die in de verste verte nog niet in de buurt komt van een donderende Rectifier. Logisch dat dat niet kan met zo'n solid state bakje met één 12"-speaker, maar dan zouden ze dat kanaal ook niet "Rectified" moeten noemen.

Los daarvan, mooie review. Als mijn Cube 30 het ooit begeeft, zal ik 's een kijkje nemen naar die Voxjes.