PDA

View Full Version : Roland cube 20x dome tweeter stuk?



Milan0
14 augustus 2009, 16:56
Beste mensen,

Ik heb in maart een mexi HSS strat aangeschaft (enige gitaar) en een roland cube20x.
Nu ging al een tijdje steeds de input jack van de cube los door het zijwaards trekken van de kabel. Dit zorgde ervoor dat ik soms m open moest schroeven aan de voorkant om de input jack weer omhoog te drukken en vast te draaien.

Hiervoor moest uiteraard het beschermende rooster aan de voorkant af.. je voelt m al aankomen...

Ik heb drie katten thuis, waarvan 2 katers van 8 maanden oud. Nu zag ik ze een paar weken geleden midden in me amp crashen. Nu had ik m daarna nog clean bespeeld even of alles nog werkte, en daarna niet meer, ging op vakantie.

Kom terug, meteen gaan spelen uiteraard. Geluid klinkt erg zwaar bassig op hoge volumes met de bass op 12 uur gedraaid! Nu lag mn gitaar ook op de grond toen ik thuiskwam, dus die zullen ze wel omgegooid hebben. maar kan me niet voorstellen dat er een ground wire is losgeschoten, want ik heb de zelfde matige ground buzz die ik altijd heb (en verdwijnt met de handen op de gitaar).

Volgens mij zijn tweeters ook best gevoelig voor vervormingen...en ik hoor de dome zelf ook een raar 'flapperend' geluid maken als ik het volume opschroef (ver binnen marges) :/

Ben ik nu de lul voor een amp van 155 euro? Zit uiteraard nog garantie op alleen weet niet of dit ondervangen wordt door de garantie...betwijfel het eigenlijk. (bij feedback gekocht)

geen zichtbare schade aan de tweeter btw (buitenkant)

Puerco
14 augustus 2009, 18:20
Tweeter???? Dat zit toch alleen in audio speakerkasten??? Een tweeter en een woofer???
Zo een cube 20 heeft maar 1 speaker, mogelijk zit daar een scheurtje in en als het niet te erg is kan het goed gerepareerd worden en anders zul je hem moeten vervangen. Er van uitgaande dat het probleem inderdaad in de speaker zit.
Neem niet aan dat schade door katten onder garantie valt maar je kunt het proberen, die jackplug zou er in ieder geval wel onder moeten vallen.
Een klein scheurtje valt goed te repareren met wat tissue papier en houtlijm, door het in te smeren met lijm en een patch van tissue papier er overheen te plakken en nog een keer in te smeren zijn al heel wat speakers gerepareerd.
De truc is om de vezels van de cone mbv de lijm en papier weer bij elkaar te brengen en te fixeren.
Succes in ieder geval.

Plant
14 augustus 2009, 20:29
De Cube 20X heeft idd één 8" speaker, geen tweeter: http://www.roland.com/products/en/CUBE-20X/specs.html

Als die schatjes daaraan gekrabt hebben of kopjes hebben gegeven, moet je dat kunnen zien. Als je niks ziet, kun je voorzichtig eens met de hand de conus naar achteren duwen en laten terugveren. Als het goed is hoor je dan geen schrapende bijgeluiden. Hoor je dit wel, dan loopt de spreekspoel achter de conus aan langs de magneet. Dat kost je een nieuwe speaker.

Of er is iets ander aan de hand. Mogelijk heeft er een tegenaan gezeken om te laten blijken dat het zijn territorium is. Maar dat ruik je snel genoeg :mad:

the sure thing
14 augustus 2009, 21:58
Een speaker die kapot is, gaat niet plotseling veel MEER bas geven, eerder minder. Je zal niet de eerste zijn wiens kat alles onderzeikt en zo electronica om zeep helpt. Ik heb er hier ook een rondlopen :(

Milan0
24 augustus 2009, 19:22
Uh sorry is idd gewoon 1 cone, beschreef het verkeerd:P
Heb inmiddels de scheur gevonden langs de rand van de cone ongeveer 1/5e...ga het achterlangs proberen te fixen met wat koffiefilter oid en wat bisonkit. Wel een broos materiaal die cone :/

Heb alesis prolinear monitor speakers, die hebben kevlar cones, veel degelijker.

En inderdaad geeft minder low end...en met meer bass bedoelde ik zwaar muddy geluid. Wat dus het ratelen van de cone is me dunkt.
Hoge tonen klinken prima.