PDA

View Full Version : waxpotten



wim59
14 augustus 2009, 15:11
Hallo gitaarnetters, heeft iemand ervaring met het waxpotten van pickups. Mijn SG fluit nogal snel, en dan bedoel ik niet de gewone feedback, maar echt of je een microfoon te kort bij de luidspreker houdt. Ik heb gehoord dat waxpotten hier tegen helpt, maar beïnvloed dat niet de sound?
Ik hoor graag iets van jullie

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 15:23
Ik heb het wel eens gedaan. Wat mij betreft heeft het geen negatieve invloed op het geluid; elementen worden minder 'microfonisch' (alhoewel bv. Neil Young het juist weer zo schijnt te willen hebben).

Onderdompelen in een au-bain-marie verwarmd mengsel van kaarsvet en bijenwas (de verhouding ben ik even kwijt); niet te warm laten worden. Klaar als er geen luchtbelletjes meer uitkomen.

Eventuele metalen kapjes worden ook weleens mee 'gepot'.

Puerco
14 augustus 2009, 22:43
HIER (link) (http://www.stewmac.com/freeinfo/Electronics/Pickup_building/a-lindyfralin.html) vind je wat info van Lindy Fralin over waxpotten en hoe je het moet doen.
De verhouding was trouwens 80% paraffine en 20% bijenwas. De meeste kaarsen zijn tegenwoordig van stearine gemaakt. Zuivere paraffine en bijenwas kun je kopen in van die winkeltjes waar ze spullen verkopen om zelf kaarsen te maken. 8 paraffine kaarsen en 2 van die bijenwaskaarsen (die van opgerolde honingraat) omsmelten kan natuurlijk ook.

heavy-metal-thunder
14 augustus 2009, 23:11
het maakt de klank iets donkerder. Oudere SG's (tot jaren negentig?) hebben er nogal snel last van, want die schijnen niet gewaxt te zijn vanuit de fabriek.

Ik ben geen pro in het waxen maar heb het toch al 3 maal met succes gedaan, en wil toch ff enkele aandachtspunten neerschrijven:

- opletten dat de wax niet te heet wordt, kan ontvlammen én het kan je PU naar de knoppen maken. Daarom, laat hem langzaam opwarmen tot hij vloeiend wordt van zodra je rond dit punt komt, probeer de wax op deze temperatuur te houden.

- een belangrijk punt dat zelden wordt op gewezen, is de temperatuur van de wax als je de pu er uit haalt. Als de wax nog heel vloeibaar is en je haalt er hem uit, wat gebeurt er dan? juist, de wax gaat er nog gedeeltelijk uit druppen en er komt dus lucht in de plaats. En dat willen we juist niet! Daarom, laat je de wax afkoelen en op het ogenblik dat het aan het stollen gaat, haal je de pu er uit en leg hem op een doek die op iets kouds ligt. Heel even wachten en dan de overtollige wax met een doek van de pu halen.

Zelf had ik de parafine + bijenwas (gratis gekregen bij een imker) in een blikken pot (pot van 1kg douwe egberts koffie) gedaan. Deze pot op zijn beurt in een waterkoker (met water) gezet. Zachtjes laten opwarmen. Omdat de waterkoker een thermostaat heeft, kun je vrij goed net boven de stollingstemperatuur blijven. Van zodra wax vloeibaar is, PU (aan een koordje) de wax in gedompeld. Met iets hards tegen de blikken pot tikken, laat de luchtbellen beter uit de pu komen. Soms lees je dat je de pu moet "soppen" in de wax (dus onderdompelen, boven halen, onderdompelen...), maar dat lijkt me juist geen goed idee, want telkens als je pu uit wax haalt, drupt deze er gedeeltelijk uit en komt er lucht in de plaats.

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 23:27
+1 voor het ontbrandingsgevaar, want dat is er inderdaad met hete was :ok:
Ik moet wel zeggen dat ik of veel geluk heb of dat het risico toch aanvaardbaar is want ik heb al heel vaak was in een pannetje gehad en de vlam is er nog nooit in geslagen.
Maar voorzichtigheid voor alles !!!

Erin en eruit lijkt mij ook niet bevorderlijk. Maar af en toe eens een voorzichtig rukje aan de draadjes terwijl het element wel helemaal onder 'water' blijft, geeft een indicatie van het verloop van de hoeveelheid lucht die nog tussen de draad zit.

wim59
17 augustus 2009, 09:36
Bedankt vor jullie reactie. Het waxpotten zelf waag ik me liever niet aan, maar er moet sowieso een en ander aan de gitaar verbeterd worden, dat laat ik liever aan een gitaarbouwer over. Het ging mij dan ook specifiek om de vraag of het waxpotten invloed op de sound heeft.

yhcmarc
17 augustus 2009, 09:42
Ik persoonlijk heb geen verschil gemerkt behalve dat de microfonische feedback was verdwenen.

Deze link geeft ook een mooie handleiding voor het potten: http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

snaarplukker
17 augustus 2009, 10:40
Parraffine kan je op het strand tussen Den Helder en IJmuiden vinden.;)