PDA

View Full Version : EMG's in goedkope gitaar... loont het de moeite?



Gerth
14 augustus 2009, 13:58
Hoi allen!

Heb dus nog steeds mijn Ibanez GRX-170 BK LH, waar ik nog steeds héél blij mee ben (en nee, heb nog geen foto's... ;)), en waarmee ik hoofdzakelijk het ruigere werk probeer te vertolken.

De kwaliteit valt reuze mee en de brughumbucker snijdt relatief lekker met veel strakke bassen, metal geen probleem dus, maar nu vroeg ik mij af of het de moeite zou lonen om een EMG-setje te laten plaatsen, (waarschijnlijk 85 - 81 of 60, ik zie nog wel).

Ik overweeg dit omdat de gitaar toch een evenwichtige en betrouwbare indruk maakt, zeker qua hals en constructiekwaliteit, maar vooraleer over te gaan tot een upgrade die mij in verhouding een stuk meer zal kosten dan de gitaar zélf (100 euro 2dehands... superkoopje!) had ik toch graag enkele meningen van meer ervaren forumleden gekend.

Trouwens, eventuele tips voor een adresje waar ik dit zou kunnen laten doen (in België) en een ideetje van de prijs voor het geheel zouden ook welkom zijn.

Nog een bedenking, als volgende gitaar zou ik toch iets in de richting van een Ltd - sg model gaan, met reeds EMG's aan boord, waar we toch over minimum 700 euro spreken, dus daar zit toch relatief veel verschil met de upgrade, vandaar deze overweging.

Reeds bedankt!

almarvk
14 augustus 2009, 14:11
Tjah, wat is het waard? Zoveel als jij om de gitaar geeft. Als jij 'm super vindt spelen, dan wel. Ik zou zelf niet voor een neckhumbucker gaan, aangezien mijn ervaring is dat je die in metal amper gebruikt.

Igos du Iskana
14 augustus 2009, 14:11
Ik heb een Epiphone SG special (ook een heel simpele instap-plank) gepimpt met nieuwe pickup's(het setje was ook duurder dan de gitaar zelf). het was een heel fijn spelende gitaar en het was een enorme verbetering ten opzichte van de stock pickups. Maar sinds ik een 'goede' gitaar heb, (een Fender Tele met stock pickups) raak ik haar niet meer aan. zelfs metal speel ik liever op m'n tele.
De Gitaar is zelf verantwoordelijk voor een groot deel van de klank:
een van de forumleden heeft het ooit zo gezegd (ik weet niet van wie deze wijsheid heeft geschreven)

Een slechte gitaar met goede pickups klinkt nog steeds best slecht,
een goede gitaar met slechte pickups klinkt nog steeds best goed.

dus... ik zou me even bedenken of het niet de moeite waard is om even door te sparen voor een mooie Ltd. Ik denk dat je daar uiteindelijk veel meer waar/plezier voor je geld krijgt.

doe ermee wat je wilt :)
Auke

Gerth
14 augustus 2009, 14:17
Mmmm... kan beide meningen goed volgen, waarvoor reeds dank.

Misschien zou ik inderdaad enkel de brugHB kunnen vervangen door een 81, is misschien een mooie tussenweg...

telecastermaster
14 augustus 2009, 14:35
Volgens mij wel hoor. Bij EMG's maakt het houtsoort e.d. toch geen ruk uit; die klinken allemaal hetzefde. Dus als de rest van de gitaar je bevalt zou ik zeggen "gewoon doen".

Gerth
14 augustus 2009, 14:47
Zou ook zoals ik reeds zei enkel een 81 aan de brug kunnen zetten en de andere pickups eruit halen en de boel opvullen... bij ESP zijn er zo enkele signatures te zien, en kijk maar naar de Dinky's en soortgenoten... lekker extreem metal, waarom niet?

Of een HZ H4, idem 81 maar passief, kwestie van de verbouwingswerken beetje binnen de perken te houden... iemand trouwens ervaringen met dit passieve broertje?

Thundermane
14 augustus 2009, 14:52
Volgens mij wel hoor. Bij EMG's maakt het houtsoort e.d. toch geen ruk uit; die klinken allemaal hetzefde. Dus als de rest van de gitaar je bevalt zou ik zeggen "gewoon doen".

Het klinkt allemaal wel idd, maar ben het niet helemaal met je eens.
Ik heb een EMG81 in de bridge en een vriend van mij ook in zijn gitaar, en toch klinkt het totaaaaal anders. De mijne klinkt scherper en de zijne dieper. En dat ligt toch echt aan de gitaar. Zijn gitaar is een basswood explorer type geloof ik. De mijne een mahogany les paul type.

Dark_Tranquillity
14 augustus 2009, 15:50
Het loont vaak wel als je van plan bent je gitaar te houden. EMG's kun je makkelijk zelf installeren, dit is echt geen grote moeite!

Om even terug te komen op het gezeik dat EMG's altijd hetzelfde klinken; Probeer er zelf eens één, voordat je dom begint te lullen.

Madcow
14 augustus 2009, 16:59
Indeed erg irritant dat mensen zeggen dat emg's overal hetzelfde in klinken. Iemand heeft het ooit een keer gezegt. en sindsdien lult iedereen mekaar na.

arcane
14 augustus 2009, 17:44
Hoogie, ook hier op het forum, heeft een EMG 707 in zijn J&D 7-snaar gezet. De gitaar was meen ik nog geen 140 euro. Maar de upgrade was echt een enorm goede zet. Het klinkt echt super (afgezien van clean dan he).

Gothra
14 augustus 2009, 19:10
Ik heb EMG's in mijn goedkope ibanez rg170dx, met basswood body (netzoals die van jou waarschijnlijk) en dat klinkt wel goed hoor!

Thundermane
14 augustus 2009, 20:03
Hoogie, ook hier op het forum, heeft een EMG 707 in zijn J&D 7-snaar gezet. De gitaar was meen ik nog geen 140 euro. Maar de upgrade was echt een enorm goede zet. Het klinkt echt super (afgezien van clean dan he).

Zelfs een EMG 707 kun je clean goed laten klinken, het betekent alleen dat je flink moet terugnemen. Ook als iemand nou eens eindelijk de tone-knop zou gebruiken dan snapt die dat het zinnig is. Met name bij EMG pickups vind ik dat de tone-knop veel uitmaakt.

Hoogie
14 augustus 2009, 22:05
Ik speel alleen maar metal op de J&D.:blast:

Braindead
14 augustus 2009, 23:06
Zoals hier al gezegd is klinken emg's niet in elke gitaar hetzelfde. Wel is het zo dat emg's je signaal boosten en een bepaalde kleur toevoegen. Je raakt wat van je oorspronkelijke klank kwijt en krijgt er een (zoals sommige beschriujven) "hiss" voor terug.
M.a.w. je geluid verandert enorm door emg's en dat geldt denk ik ook voor een goedkope. dat je wat van je oorspronkelijke klankkleur inlevert bij een slechte gitaar (goedkoop hout wellicht multiplex of weet ik wat) is dan denk ik iets minder erg dan bij een gitaar die van zichzelf al een mooie klankkleur heeft. Vanuit dat oogpunt zou ik zeggen, je kunt het doen maar let wel dat je de electronica die je er verder nog op hebt zitten ook vervangt voor wat beters (voor zover het niet bij de emg bijgeleverd wordt) . Denk verder ook aan je stemknoppen enzo. Wel lijkt het mij vooral interessant als je ze zelf kan inbouwen. Het wordt anders toch al een aardig duur grapje denk ik. Voordeel is dat je de emg's altij weer mee kunt nemen naar een andere gitaar als je toch besluit van die oude af te willen. Een emg blijft denk ik wel een gewilde pickup (in bepaalde stromingen) voor sommigen. Al lijkt de SD Blackout ook wat aan publiek te winnen.