PDA

View Full Version : Welke genre "pick" voor jazz-muziek?



kuk
14 augustus 2009, 13:51
Zijn er hier jazzplayers?
Welke "picks" gebruiken jullie?
Kurt

vulvasonic
14 augustus 2009, 13:54
Dunlop Jazz III, kleine zwarte uitvoering met scherpe punt. :speed:

kuk
14 augustus 2009, 15:18
Moeilijke overgang van een Tortex .60?

Pepe
14 augustus 2009, 15:21
Dunlop II, kleine rode rakkers.


Op het conservatorium deden we ooit een testje met picks, welke de beste toon gaaf. De dunlop met kop en schouders, goeie attack, dikste toon.
Sindsdien gebruik ik niks anders. En rood, dan kan je ze nog wel eens terugvinden op een donker podium.

Ik koop ze vaak in bulk, stuk of 30, 40. Daar ben ik binnen een paar maanden door heen. Ze schijnen in lucht op te lossen? Alleen de laatste 3, die blijven trouw aan de baas.
Ik moet wel zeggen, een verhuizing, een pak naar de stomerij, auto stofzuigen... dat levert vaak wel een handvol dunlops op

kuk
14 augustus 2009, 15:35
In sep. ga ik ook (terug) naar conservatorium,heb er al (5)basgitaar opzitten en begin nu met el.gitaar

'k Zal ze eens proberen,thks
kurt

kuk
14 augustus 2009, 15:41
Wat zijn de verschillen ts. de I,II,III modellen?

EuroCinema
14 augustus 2009, 15:42
Ik heb echt vrijwel alles geprobeerd: alle verschillende jazzplectrums van dunlop etc. Ik speel nu met Planet Waves van .84, vergelijkbaar met dunlop tortex groen (waar Goudsmit volgens mij mee speelt). Mijn band speelt jazz/funk en ik wil een plectrum dat in cleane solo's jazzy klinkt, maar ook soepel en comfortabel genoeg is om langdurig funkslagjes mee te doen, een kleine Dunlop is dat voor mij niet. De rode XL's komen al meer in de buurt, het puntje geeft veel precisie maar minder dat "jazzplopje". Ook heb ik gemerkt dat ik met een helemaal "stijf" plectrum erg hard ga aanslaan, wat mijn souplesse weer beperkt. Het is dus zoeken naar de gouden middenweg voor mij. Als ik alleen traditioneel zou spelen zou ik wel voor zo'n dikke traanvormige Dunlop gaan, denk ik. Mooie toon geven die.

sjaak1990
14 augustus 2009, 15:50
Wat je fijn vind, de grote jazz 3 gebruik ik.

kuk
14 augustus 2009, 15:53
Merci voor reply's.

Wat ik ook al geprobeerd heb is niet met de punt maar met de zijkant van een plectrum(tortex oranje) te spelen,geeft een veel zachter geluid weer...

barno
14 augustus 2009, 18:22
Dunlop II, kleine rode rakkers.


Op het conservatorium deden we ooit een testje met picks, welke de beste toon gaaf. De dunlop met kop en schouders, goeie attack, dikste toon.
Sindsdien gebruik ik niks anders. En rood, dan kan je ze nog wel eens terugvinden op een donker podium.

Ik koop ze vaak in bulk, stuk of 30, 40. Daar ben ik binnen een paar maanden door heen. Ze schijnen in lucht op te lossen? Alleen de laatste 3, die blijven trouw aan de baas.
Ik moet wel zeggen, een verhuizing, een pak naar de stomerij, auto stofzuigen... dat levert vaak wel een handvol dunlops op

herkenbaar, kocht vroeger ook in bulk ,stubby's 3mm, was het zo beu van er afhankelijk van te zijn dat ik maar met vingers ben gaan spelen. ben nog niet geheel plectrumvrij maar da's toch wel mijn doel :)

Pepe
14 augustus 2009, 18:45
plectrum vrij, een nobel streven. Thuis is het soms zoeken naar een plectrum -zie eerdere post- en ik speel bijna net zo makkelijk met mijn vingers maar voor live zie ik dat niet snel gebeuren.
Ik gebruik alle vingers van mijn rechterhand en dan is de stap niet zo groot maar echt snelle runs of dat chunka chunka chunka gedoe, dat trek ik niet zonder plectrum.

kuk
14 augustus 2009, 19:48
Heb je dan dezelfde "attack" als een pick?

Pepe
14 augustus 2009, 19:58
Als je met je vingers attack wil gebruik je je nagels. En met een flamenco aanslag, waarbij je vingers een soort explosie beweging maken, kan je meer attack krijgen dan een pick aanslag, daar zit geen dynamiek in.

Maar goed, flamenco... dan ben je al weer een paar jaartjes verder om de rechterhand onder de knie te krijgen, figuurlijk dan...

bert k
14 augustus 2009, 19:58
Gewoon groene tortex, of paarse Gatorgrips, en de attack regelen door het plectrum wat schuin te houden. Ik slijp er trouwnes wel een scherp puntje aan, heb je meer precisie.

kuk
14 augustus 2009, 20:12
Ik speel al een tijdje op de zijkant van een tortex .60(smooth geluid),maar zal toch die jazz III'ers proberen.

barno
15 augustus 2009, 00:05
plectrum vrij, een nobel streven. Thuis is het soms zoeken naar een plectrum -zie eerdere post- en ik speel bijna net zo makkelijk met mijn vingers maar voor live zie ik dat niet snel gebeuren.
Ik gebruik alle vingers van mijn rechterhand en dan is de stap niet zo groot maar echt snelle runs of dat chunka chunka chunka gedoe, dat trek ik niet zonder plectrum.

ik laat mijn plectrum ook achterwege om mezelf te verlossen van de snelheidskunstjes waartoe ik me te vaak laat verleiden. Maar voorlopig is er on stage toch nog een plectrum in de buurt als ik even indruk moet maken :)

at kuk: nee plectrumloos klinkt anders, imo vaak beter, sound of flesh ... en geeft meer mogelijkheden tot dynamiek

kuk
15 augustus 2009, 07:41
Voor"jazz-chords" zal dit voller en smoother klinken.
Voor solo's met alle vingers zullen de meesten een tijdje werk hebben denk ik.
Loont dit dan de moeite?

Kakihara
15 augustus 2009, 08:58
Een andere speelstijl aanleren loont naar mijn mening altijd de moeite en zorgt voor meer variatie in je spel.
Je kan uit je vingers minstens evenveel attack krijgen als je plectrum (een beetje harder "trekken" aan de snaren of met steun spelen), en zelf kan ik ook meer nuances leggen al fingerpickend. En snelheid, daar kan altijd op geoefend worden. Kijk naar Wes Montgomery : speelde (vrijwel) uitsluitend met zijn duim en zijn stukken zijn heus niet allemaal even traag.

kuk
15 augustus 2009, 09:00
Inderdaad,gelijk heb je.

gorgasm
15 augustus 2009, 09:08
en joe!! Joe pass! en Pierre Van Dormael hoe het ook geschreven is.

FruscianteFan
15 augustus 2009, 12:20
herkenbaar, kocht vroeger ook in bulk ,stubby's 3mm, was het zo beu van er afhankelijk van te zijn dat ik maar met vingers ben gaan spelen. ben nog niet geheel plectrumvrij maar da's toch wel mijn doel :)
Ok, ik zit niet in de jazzhoek, maar het is wel herkenbaar. Zeker op akoestische gitaar heb ik ontdekt hoe mooi fingerpicking kan zijn. Maar in bands zal ik dat niet snel overwegen. Ik moet er niet aan denken dat ik het geweld dat ik mijn plectra nu aandoe, mijn vingers aan zou doen.

barno
15 augustus 2009, 12:28
nu, bij het plectrumloos spelen zijn er ook nog vele verschillende mogelijkheden:
heb het nu even over het soleren: er zijn er die 2, 3 of 4 vingers gebruiken (pickers), er zijn er die een vinger gebruiken. Voor snelle runs gebruik ik bv een ghostplectrum (ik noem het maar even zo) waarbij ik duim en wijsvingers samenzet en dezelfde techniek gebruik als met een plectrum, alleen is mijn wijsvinger nu het (geweldig dikke) plectrum.
En dan is er uiteraard het grote verschil tussen de nailplayers en de flesh mannen.