PDA

View Full Version : zoemmmm in zelf aangesloten humbucker...



Sjoerdo
14 augustus 2009, 12:51
Ik heb een evh-style frankenstein gebouwd.

Hiervoor heb ik een humbucker direct aangesloten op de volumepod. De pod heb ik geaard aan de tremelohouder onderop.

Desondanks blijft hij flink zoemen...

Heeft iemand tips om dit weg te werken?

Ik zal zsm wat foto's plaatsen!

JurjenYarr
14 augustus 2009, 13:07
is de brug zelf wel geaard?
EDIT: en heb je de aarde van de pickup zelf goed aangesloten?

snaarplukker
14 augustus 2009, 16:13
Als het zo (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1hum_1vol) aangesloten is mag het niet zoemen.;)

Sjoerdo
14 augustus 2009, 17:51
Bedankt, dat is een duidelijk schema!

Maar volgens mij heeft mijn element een draad minder...

ik zal vanavond nog eens goed kijken!

iig bedankt alvast voor de reacties!

Sjoerdo
21 augustus 2009, 18:01
Ik heb de draden op alle mogelijke manieren aangesloten maar geen veranderingen te merken.

Zoals op de foto is de enige juiste aanlsuit manier, maar met zoem. De zoem verdwijnt volledig als ik mijn hand op de snaren houdt.

Iemand nog ideeen, of ligt het probleem aan de humbucker zelf?

http://i31.tinypic.com/efl1na.jpg

aaronstonebeat
21 augustus 2009, 18:12
Wat je beschrijft, is volstrekt normaal; daarom is er een aardeverbinding met de snaren.
Als je versterker op een ongeaard stopcontact is aangesloten, is de brom vaak een stuk sterker. Nabijheid van transformatoren, beeldbuizen en dimmers maakt de brom ook erger; net als bijvoorbeeld koelkasten die op dezelfde groep zijn aangesloten.

Sjoerdo
21 augustus 2009, 18:23
nee, met mijn andere gitaren heb ik dit probleem niet (scheelt misschien dat ik die niet zelf gewired heb ;) ).

het is trouwens echt een harde zoem!

aaronstonebeat
21 augustus 2009, 19:20
Ik kan het op de foto niet helemaal duidelijk zien, maar heb je de mantel van het kabeltje naar de pickup aan één van de buitenste lipjes van de potmeter gesoldeerd?
Zo ja, dan zou dat het probleem kunnen zijn.

Sjoerdo
22 augustus 2009, 21:55
de mantel van de pickupkabel is gemonteerd aan een van de buitenste lipjes van de pot.

waar moet deze anders dan?

aaronstonebeat
22 augustus 2009, 22:07
Dan loopt nu het signaal van de pickup via de mantel van het kabeltje naar de potmeter. De mantel is bedoeld voor de aardekant zodat ie als afscherming kan dienen en moet aan het huis van de potmeter zitten.

Ik kan het nog steeds niet helemaal precies zien op de foto: komen er uit die groene kabel van het element een rode draad, een witte draad en een mantel? En welke is aan het huis van de potmeter gesoldeerd?

Sjoerdo
22 augustus 2009, 22:26
dat klopt ja, uit de pickup komt de groene draad die uitloopt in een mantel en een rode ne witte draad.

dit was de originele configuratie;

http://i26.tinypic.com/28bbn9h.jpg

aaronstonebeat
22 augustus 2009, 22:41
Dan zal hij toen toch minder gebromd hebben, denk ik?
De mantel moet hoe dan ook aan de aarde. Wat je met die rode en witte moet, hangt ervan af hoe eea in het element is aangesloten. Als ik wist welke type schakelaar op de foto staat, zou ik het waarschijnlijk daaraan af kunnen leiden.

Sjoerdo
22 augustus 2009, 22:44
dus de mantel op de pod zelf aansluiten om goed aarde te maken?

Ik zal dan wel even spelen met de rode en witte om te kijken wat er nodig is om het signaal door te zenden...

Bedankt alvast voor het meedenken!

aaronstonebeat
22 augustus 2009, 23:13
Elke gitaar is een antenne (de pickups, de verbindingsdraden, alle metalen onderdelen, zelfs de gitarist speelt er een rol in). En onze omgeving is vergeven van elektromagnetische golven. In het hoorbare gebied is vooral de 50 Hz van de netspanning een probleem.

Gelukkig is er de aarde. Een gigantische massa met een voltage van nul. Alles wat daarmee verbonden is, kan gebruikt worden om elektromagnetische golven te weren; en wel door de signaalkant in te pakken met de aardekant.

Over die rode en witte draad:
Ik denk dat twee mogelijkheden voor de hand liggen. Of het is een humbucker in serie met de mantel en grondplaat helemaal los van de spoelen (geschikt om uit fase te zetten) of het is een humbucker met mogelijkheid tot coiltap (één van de draden komt uit het midden tussen de twee spoelen; Peavey doet of deed dat wel).

Hoe dan ook: mantel aan de aarde!

snaarplukker
22 augustus 2009, 23:14
De witte moet naar de switch en de rode naar massa/aarde (of andersom).
Even uitproberen welke optie het beste klinkt.
Als de humbucker splitbaar is dan moet je even doormeten hoeveel ohm er tussen de rode draad en mantel staat en tussen de witte draad en mantel.

Sjoerdo
23 augustus 2009, 23:05
Ik heb de mantel direct op de pod gesoldeerd en de rode draad aan het lipje gesoldeerd de witte los gelaten en afgeplakt.

Stuk beter nu, zoem is weg!

Thanks voor alle hulp!

snaarplukker
24 augustus 2009, 00:06
Stuk beter nu, zoem is weg!
Maar komt er verder wel geluid uit?

aaronstonebeat
24 augustus 2009, 00:19
Maar komt er verder wel geluid uit?

:seriousf:

EDIT:
Mooi! Heb je nu een humbucker- of een single coil-geluid?

Sjoerdo
24 augustus 2009, 10:24
Als ik de witte draad op de pod zou monteren krijg ik een single coil geluid, zodra ik hem los laat is het humbucker.

@snaarplukker; sommige mensen zouden mijn gitaarspel inderdaad bestempelen als 'geen geluid' ;)