PDA

View Full Version : stemmen met nul-fret...



ellisvertellis
13 augustus 2009, 19:39
Heeft er iemand een idee waarom de vorige eigenaar het volgende zou doen?
Het gaat om het stukje papier net boven de nul-fret op de la-snaar: http://img99.imageshack.us/img99/8434/corasnarena.jpg

Zoals je ziet zweeft de la-snaar boven de nul-fret. De gitaar valt niet juist te stemmen, o.a. daardoor. Voor ik het eruit haal, iemand een idee? Het is nl de eerste keer dat ik een gitaar met nul-fret bespeel, en ik moet ze ook nog teruggeven...

Het gaat trouwens om de volgende gitaar:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=125744

grtz!

wietse
13 augustus 2009, 19:57
gewoon dat papier er uit halen, de topkam van een gitaar met een 0 fret is er alleen maar om de snaren te geleiden en mag dus ook wel ruig gesneden zijn, luistert niet nauw, zolang de snaar maar op de 0 fret ligt.

ellisvertellis
13 augustus 2009, 20:30
Ok, bedankt Wietse.


grtz!!

Plant
13 augustus 2009, 20:51
Heeft er iemand een idee waarom de vorige eigenaar het volgende zou doen?
Het gaat om het stukje papier net boven de nul-fret op de la-snaar

Misschien hoort de vorige bespeler fretbuzz bij deze snaar en heeft hij / zij dit op deze manier verholpen. Gewoon eens luisteren wat er gebeurt zonder dit papiertje (?) ertussen.
Als er nare bijgeluiden zijn bij de eerste posities op alle snaren, kun je weleens een te bol staande hals hebben. Als de gitaar een trussrod, trekstang of hoe je het wilt noemen heeft, kun je beter dit goed (laten) afstellen. En mogelijk deugt het fretwerk niet meer bij de eerste posities - vlakken geblazen.

aaronstonebeat
13 augustus 2009, 22:09
Fret buzz lijkt me sterk, bij open snaren althans. Moet je kijken hoever die snaren boven de 1ste fret zitten !!! :soinnocent:

Bizarre ingreep bij die A-snaar. Gedaan door een gitarist?

ellisvertellis
14 augustus 2009, 03:13
Ja, voor zover ik weet speelde hij in een bandje en gaf optredens... Niet erg veel informatie, ik weet het.

Bij brug van de gitaar staan merkwaardig genoeg alle brugelementen op eenzelfde lijn. Misschien wist hij gewoon niet hoe hij een gitaar moest afstellen?

Het zou kunnen dat de hals te bol staat, mij valt het nog niet echt op. Ik zal mijn gitaardokter eens een bezoekje brengen en dan zien we wel...

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 03:25
Als je een snaar indrukt bij de 1ste en bv de 19 fret moet ie in het midden (zeg bij de 6de of 7de) net iets boven de fret zweven. Teveel afstand en de hals is te hol, te weinig cq geen en hij is te recht of bol.

't Zou jammer zijn als er iets mee is want ik zie geen truss rod. Lijkt me echt wel een bijzondere gitaar.

wietse
14 augustus 2009, 06:03
de kans dat die hals krom is is vrij klein met zo'n gelamineerde hals, daar gebeurt eigenlijk nooit wat mee.

snaarplukker
14 augustus 2009, 13:03
Het lijkt erop dat die nulfret er later ingezet is. Als de afstand tussen de 0 en 1 fret niet goed is in verhouding met de mensuurlengte is die gitaar helemaal niet goed af te stemmen.

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 13:17
Het lijkt erop dat die nulfret er later ingezet is. Als de afstand tussen de 0 en 1 fret niet goed is in verhouding met de mensuurlengte is die gitaar helemaal niet goed af te stemmen.

Dat dacht ik ook even; maar dit type gitaar is standaard zo uitgerust.

ellisvertellis
14 augustus 2009, 14:47
De gitaar heeft idd geen truss-rod, de kromming in de hals is goed lijkt mij, na er nog eens op gespeeld te hebben. Als ik de hoogte van de snaren tov de middelste fret (9de pos) bekijk op de manier de Aaron beschrijft, heb ik niet meer dan 1 mm ruimte...

Ik heb het stukje papier eruit gehaald en opnieuw gestemd: klinkt goed. Beter dan met het stuk papier in elk geval. De la-snaar zit even strak gespannen over de nul-fret als de 5 andere snaren.

Het enige wat mij opviel is de kleine inkeping op de fret, daar waar de snaar de fret raakt, wat eventueel voor te snelle slijtage van de snaar zou kunnen zorgen. Misschien gebruikte hij daarvoor dat papier? Ik neem aan dat je een nieuwe fret moet steken om dat te verhelpen?

Soit, het is natuurlijk mijn gitaar niet, maar toch...

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 14:55
1 Mm speling is eigenlijk al aan de ruime kant, maar het zou nog wel te doen moeten zijn.

Het is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf de foto maar naar mijn idee zou die hele 0-fret nog een stuk lager kunnen zijn. Zo hoog als de A-snaar met papier boven de 0-fret hing, zo zouden alle snaren boven de 1ste fret mogen hangen.

Verder is het ook wel normaal dat die 0-frets na verloop van tijd inslijten, net als de andere frets. Snellere slijtage van de snaren verwacht ik daar niet van.