PDA

View Full Version : Les Paul overleden



Vilow
13 augustus 2009, 18:52
Zojuist vernomen dat Dhr Les Paul is overleden:

http://edition.cnn.com/2009/SHOWBIZ/Music/08/13/obit.les.paul/

pannekoek
13 augustus 2009, 18:53
:dontgeti::dontgeti::dontgeti:

Luke-wannabe
13 augustus 2009, 18:55
Ik hoor het net van m'n pa! Spijtig!
Veel respect voor de heer Paul hierzo.

Daan_B
13 augustus 2009, 18:58
Damn, dat is wel even iemand zeg, rust in vrede.

Arjan12
13 augustus 2009, 18:58
:dontgeti::dontgeti::dontgeti:

Nu is die gitaar van je niets meer waard denk ik. Ik kom 'm morgen wel halen voor een tientje en een bak bami!

Zonde dat de beste man dood is.

barno
13 augustus 2009, 18:59
RIP Lester

fenomenale muzikant

pannekoek
13 augustus 2009, 19:01
Nu is die gitaar van je niets meer waard denk ik. Ik kom 'm morgen wel halen voor een tientje en een bak bami!

Zonde dat de beste man dood is.

nu is mijn gitaar nog duurder :D

gemaakt in de tijd dat lester w. polfuss nog leefde :seriousf:

bert k
13 augustus 2009, 19:06
Wow, echt een held die dood is. Nou heb je niks te klagen als je 94 wordt, maar dit was een legende.

aaronstonebeat
13 augustus 2009, 19:12
Droevig, maar wel een zeer gezegende leeftijd. En spelend tot het eind. Wij die er nog zijn, kunnen daar alleen maar op hopen.

Chris Winsemius
13 augustus 2009, 19:13
Jemig, naast de "vader" v/d Les Paul trouwens ook de grondlegger van meersporen opnametechnieken, zonder hem zou de (pop)muziek anders hebben geklonken....

geert1976
13 augustus 2009, 19:14
shit net gelezen:( de grondlegger van de moderne gitaar is niet meer.

Koeloe
13 augustus 2009, 19:14
Ach ja, wat wil je ook nog op die leeftijd.
Hij gaat nu iig de eeuwige roem in:lp:

jutter
13 augustus 2009, 19:17
Pffff, net op tijd een LP gekocht!!!!

Braindead
13 augustus 2009, 19:22
Dus nu zullen de Les Paul signatures wel flink in waarden stijgen toch? ...
Maar ff serieus, zonde dat ie is gegaan. Aan de andere kant is 94 niet eens zo heel verkeerd.
Een legende...

Het positieve zie ik maar daarin dat ik ondanks mijn lange gitaarhistorie nog net op de valreep een Gibson Les Paul heb aangeschaft. Hij heeft me dus na al die jaren en net 2 maanden voor zijn dood nog wel weten te overtuigen met zijn product!

RIP

losjansen
13 augustus 2009, 19:33
Tsja, de beste man heeft wel een respectabele leeftijd gehaald. En als er iemand is die er voor heeft gezorgd dat zijn naam voortleeft na zijn dood dan is het deheer Les Paul wel...
Heb trouwens ooit gelezen dat Les een bedragje per verkochte gitaar met zijn naam erop kreeg. Zou hij kinderen hebben? anders geef ik mijn bankrekening ff door aan de financiele administratie van Gibson...

RIP

Braindead
13 augustus 2009, 19:34
Ja, de Les Paul zal wel blijven bestaan. Daar is geen twijfel over. Dat heeft ie vast wel geregeld.

Bram+
13 augustus 2009, 19:39
Iets in mij zegt dat Les Paul (moge hij rusten in vrede) inmiddels al een 'paar jaar' niks meer te zeggen had over zijn 'signature' model.

DVBAS
13 augustus 2009, 19:43
R.I.P.

Een legende gaat heen :(

(maarja, hij heeft toch een prachtige leeftijd gehaald ;))

Chocola
13 augustus 2009, 19:50
Ik hou van de gast :(, hij was briljant. Opname techniek, Tape delay, LP-model, elektronica voor gitaren... die gast was briljant.

Moge hij rusten in vrede :):makeup:

EGH
13 augustus 2009, 19:53
Toen ik dit topic aanklikte dacht ik dat het over een Les Paul (gitaar) ging. Toch wel even schrikken dan!

Een man die zo ontzettend veel heeft betekend voor de wereld der gitaren!
R.I.P.

aaronstonebeat
13 augustus 2009, 19:56
Een ijzervreter ook. Zelfs een ernstig auto-ongeluk (waarbij meer dan een halve eeuw geleden zijn rechter arm in 'gitaarspeelstand' werd gefixeerd) en zware reumatiek hebben hem nooit belet door te gaan met gitaar spelen.
Een bewonderenswaardig aanpassingsvermogen. In die zin vergelijkbaar met Django Reinhardt.

Rinze
13 augustus 2009, 20:05
Daarom zit ie op die filmpjes ook zo raar volgens mij.

Kakihara
13 augustus 2009, 20:11
R.I.P. Lester William Polfuss en bedankt voor alles

vulvasonic
13 augustus 2009, 20:11
Mooi dat hij zo lang 'zijn ding' heeft kunnen blijven doen. Hij trad nog steeds wekelijks op, als ik het wel heb. Zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de moderne muziek was van dien aard, dat we daar nog eeuwen aan herinnerd zullen blijven.

R.I.P. :makeup:

livepulse
13 augustus 2009, 20:29
RIP Les Paul!

Ben benieuwd hoe de handige heren instrumentbouwers hier weer geld aan zien te verdienen. Ik zie de modellen al voor me: Tribute LP, Commemorative LP, en ga zo maar door... :(

kenx
13 augustus 2009, 20:32
Triestige bedoening, zo'n icoon die gestorven is... Nu kan het goed zijn dat veel 2dehands verkopers van les pauls, hun prijzen de lucht in jagen... Door hun eigen verzinsels...

Maar ja...


Verder staat dit topic redelijk verkeerd denk ik zo. Maar dat laat ik over aan de mods.

vulvasonic
13 augustus 2009, 20:58
De Les Paul (de gitaar dus, plus alle varianten die op de markt verschenen zijn), zal door zijn dood echt niet ineens duurder worden, of meer gewild dan voorheen. Daarvoor is de Les Paul an sich al, samen met de strat, de tele en de ES (om er een paar te noemen) een instrument waaraan alle andere gitaren gerefereerd worden.

Het gros van de Les Paul bezittende gitaristen, zal waarschijnlijk niet eens weten dat de gitaar iets te maken heeft met een man die zijn naam er aan verbonden heeft.





Nu ben ik eerlijk gezegd helemaal niet zo op de hoogte van de mate waarin Les Paul inspraak heeft gehad op de eerste Les Paul modellen. Ik weet alleen dat hij door Gibson (terecht) werd uitgelachen toen hij aan kwam zetten met zijn 'Log' en dat hij zo goed als niets te maken heeft gehad met de ontwikkeling van de 'nieuwe' Les Pauls, die later de naam 'SG' zouden krijgen. Naar het schijnt was Les Paul zelf ook helemaal niet zo te spreken over de eerste Les Paul.
Maar goed, ik kan de historische feitjes beter aan anderen overlaten. :soinnocent:

macwilliams
13 augustus 2009, 21:26
Gaaf dat hij het zolang heeft volgehouden. De grootste tijd van zijn leven een legende zijn, verbonden zijn met een zeer gewild produkt!!

Petje af en een diepe respectvolle buiging. :lovelove:

CrossFire
13 augustus 2009, 21:41
R.I.P. Weer een legende dood...

bert k
13 augustus 2009, 21:55
Verder staat dit topic redelijk verkeerd denk ik zo. Maar dat laat ik over aan de mods.
Tja, ik laat het dus gewoon staan. Les Paul hoort in Elektrische Gitaren. (Er loopt ook een topic in Off Topic.)

Luigi
13 augustus 2009, 21:56
Inderdaad een legende.
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=4aEsJMMkbc0&hl=nl) een mooi videootje met op het laatst hoe hij speelde in de Iridium Jazz Club in NY. Heb 'm daar in April nog gezien. Hij speelde eigenlijk nog nauwelijks door zijn rheuma maar het was een geweldige show met een prima band.

Luca P
13 augustus 2009, 21:58
Als je kan ,zoek dan het album Chester & Lester.
Eén van zijn beste.
RIP.

Midwolda
13 augustus 2009, 22:04
RIP Lester... ik zal goed voor je spullen zorgen. :lp:

Squier02
13 augustus 2009, 22:08
R.I.P. Lester, 94 jaar is een mooie leeftijd.:dontgeti:

guitarkid
13 augustus 2009, 22:40
Hallo allen.

Ik zag dit bericht net in een nieuwsgroep en ik moet bekennen dat het me meer doet dan ik ooit verwacht had. Misschien mijn leeftijd, maar ik snap de wat quasi-grappige en lichtvoetige reacties van sommige forumleden ("nou is m'n Les Paul meer waard etc...") niet helemaal. Misschien wat te zwaar van me, hoor, maar Les Paul heeft echt ongelofelijk veel betekend voor de muziekwereld. Niet alleen de Les Paul-gitaar, maar ook allerlei effecten, multi-track etc. We zijn (bijna) allemaal wel schatplichtig aan deze man en ik kan dan ook alleen maar iets schrijven met het grootst mogelijke respect. Ik ben niet iemand die op internet elk condoleance-register invult (integendeel, ik vind het eigenlijk vaak knap stupide), maar in dit geval wilde ik dit wel even met jullie delen. Voor wat het waard is....
En Bert K. heeft als mod zeer goed begrepen dat, als er iets thuis hoort in een gitaren-topic, dit het wel is. Waarvoor dank en complimenten !
Ik ga nu nog even een poosje op mijn 1978 LP Standard spelen, als hommage aan zijn ontwerper. Want wat is en blijft het een prachtinstrument...!!!!!!

C.

GeofJackon
13 augustus 2009, 23:02
Ik zag het op het nieuws.
Ik moet zeggen dat ik toch wel even stil werd.

R.I.P. De Legende blijft voortleven

macwilliams
13 augustus 2009, 23:07
Hallo allen.

Ik zag dit bericht net in een nieuwsgroep en ik moet bekennen dat het me meer doet dan ik ooit verwacht had. Misschien mijn leeftijd, maar ik snap de wat quasi-grappige en lichtvoetige reacties van sommige forumleden ("nou is m'n Les Paul meer waard etc...") niet helemaal. Misschien wat te zwaar van me, hoor, maar Les Paul heeft echt ongelofelijk veel betekend voor de muziekwereld. Niet alleen de Les Paul-gitaar, maar ook allerlei effecten, multi-track etc. We zijn (bijna) allemaal wel schatplichtig aan deze man en ik kan dan ook alleen maar iets schrijven met het grootst mogelijke respect. Ik ben niet iemand die op internet elk condoleance-register invult (integendeel, ik vind het eigenlijk vaak knap stupide), maar in dit geval wilde ik dit wel even met jullie delen. Voor wat het waard is....
En Bert K. heeft als mod zeer goed begrepen dat, als er iets thuis hoort in een gitaren-topic, dit het wel is. Waarvoor dank en complimenten !
Ik ga nu nog even een poosje op mijn 1978 LP Standard spelen, als hommage aan zijn ontwerper. Want wat is en blijft het een prachtinstrument...!!!!!!

C.

C... Vriend!
Je moet dit wel in het juiste perspectief zien. Ik zelf weet wie de man is maar heb hem nog nooit horen spelen. Ondanks zijn enorme invloed op de gitaar/muziek wereld moet je er rekening mee houden dat het de jeugd en jongvolwassenen het niet echt wat kan schelen.

Laatst is er ook een redelijk belangrijk gevonden persoon overleden, maar mij persoonlijk deed het niets. Maar dat neemt niet weg dat het triest is!

Nu hij overleden is zal ik toch een beetje anders naar mijn gitaren kijken en hopen dat ik ooit net zo kan spelen. En net zo oud mag worden!

Dus...:grouphug::hippie::lp:

:lp: :lp: :lp: :lp: :lp:

guitarkid
13 augustus 2009, 23:24
C... Vriend!
Je moet dit wel in het juiste perspectief zien. Ik zelf weet wie de man is maar heb hem nog nooit horen spelen. Ondanks zijn enorme invloed op de gitaar/muziek wereld moet je er rekening mee houden dat het de jeugd en jongvolwassenen het niet echt wat kan schelen.

Laatst is er ook een redelijk belangrijk gevonden persoon overleden, maar mij persoonlijk deed het niets. Maar dat neemt niet weg dat het triest is!

Nu hij overleden is zal ik toch een beetje anders naar mijn gitaren kijken en hopen dat ik ooit net zo kan spelen. En net zo oud mag worden!

Dus...:grouphug::hippie::lp:

:lp: :lp: :lp: :lp: :lp:

Hallo MacWilliams.

A: Dank voor een bijzondere aanhef, die me oprecht raakt, want ik weet dat je me begrijpt.
B: Ook dank voor de terechte "les". Je hebt gelijk, niet iedereen hoort of hoeft te weten wie Les Paul was. 't Zou mooi zijn, maar de realiteit is anders.
Maar, je zou zeker eens naar zijn muziek moeten luisteren. Hij heeft bijzondere dingen gedaan !

Gr. C.

bert k
13 augustus 2009, 23:38
En vergeet niet dat de goede man al 94 was. Dat is een leeftijd die de meesten niet halen, en hij speelde nog steeds. Vulvasonic zei het al, het is niet echt triest, het is zoals het gaat, maar we zullen hem missen. En daar mag best wel een beschaafd grapje bij.

Grapje van Les Paul zelf: hij heeft altijd veel op beurzen gespeeld, op de Gibson stand. Dan nam hij nooit een gitaar mee, hij pikte er gewoon eentje van de muur af. Dan zei hij: 'Het is een Gibson, die zijn allemaal goed.'

pannekoek
13 augustus 2009, 23:40
En vergeet niet dat de goede man al 94 was. Dat is een leeftijd die de meesten niet halen, en hij speelde nog steeds. Vulvasonic zei het al, het is niet echt triest, het is zoals het gaat, maar we zullen hem missen. En daar mag best wel een beschaafd grapje bij.

Grapje van Les Paul zelf: hij heeft altijd veel op beurzen gespeeld, op de Gibson stand. Dan nam hij nooit een gitaar mee, hij pikte er gewoon eentje van de muur af. Dan zei hij: 'Het is een Gibson, die zijn allemaal goed.'

+1

en nou maar hopen dat dit topic niet in een zeur topic over de kwaliteit van gibsons word:seriousf:

rijsberman
14 augustus 2009, 00:50
...
Ik ga nu nog even een poosje op mijn 1978 LP Standard spelen, als hommage aan zijn ontwerper. Want wat is en blijft het een prachtinstrument...!!!!!!

C.

Niet om het een of ander hoor, maar LP is niet de ontwerper van de LP, het is eerder een signature model. LP heeft in '41 'the Log' ontworpen, die qua constructie erg veel lijkt op bijv. een semisolid ES335. Baanbrekend genoeg. Zeker in een tijd waarin alleen volledig akoestische modellen van elementen werden voorzien.
Toen Gibson meewilde in de solid body mode, aangezwengeld door Rickenbacker, later Fender en anderen, hebben ze daar de LP ontwikkeld. Rond '50 zijn ze met dat ding de goede man gaan op zoeken, die meteen enthousiast was. Hij hield van bling, dus de eerste LP-gitaar op de markt was een goldtop, in '52.
Ze zochten hem op, omdat hij toen de meest beroemde (jazz) gitarist was en speelde met mensen als Nat King Cole en Bing Crosby. Vervolgens heeft hij een groot aantal hits gescoord, met die gitaar, met zijn vrouw Mary Ford en met zijn multitrack/overdubbing techniek.

Om zijn doorwerking aan te geven: de ABBA-sound had niet kunnen bestaan zonder Les Pauls overdubbing-techniek. Geniale man. Zijn prestaties zijn nauwelijks te overschatten. Maar hij heeft de LP-gitaar niet ontworpen.

zeppo
14 augustus 2009, 00:56
Voor de mensen die meer over Les Paul willen weten, er staan interessante films op Youtube, waarvan ik The Wizard of Waukesha (http://www.youtube.com/watch?v=8vomuse9tok) het beste vind.
(Link is naar deel 1 van 5)

classicrooock
14 augustus 2009, 00:57
:makeup::makeup::makeup: noooooooooooooooooooooooooo!!!

richwoodplayer
14 augustus 2009, 01:10
damn!
dat is wel triest!:makeup:
kreeg er net een mailtje van gibson over..

stijnkenens
14 augustus 2009, 01:26
Man, als ik ooit 94 wordt, en dan nog steeds mijn hobby kon uitvoeren (gitaarbouw) dan zou ik een mooi leven gehad hebben.
Het is jammer, en hopelijk blijft hij zijn status van vernieuwer behouden, want dat is hij echt wel waard.



s

Wouter J
14 augustus 2009, 01:58
RIP Les Paul.

Oh moet je dit zien, dit is het allereerste prototype dat Les van Gibson kreeg, oorspronkelijk een Gold top, Les heeft de gitaar later door gibson van een andere top laten voorzien en sunburst laten spuiten, en later heeft hij ook eigenbouw elementen in gezet, kwa originaliteit is deze gitaar verpest, maar gezien dat dit toch de aller eerste Gibson Les Paul is en het overduidelijk is dat de man zelf hem in zijn bezit heeft gehad en gemodificeerd heeft geeft het een verzamelwaarde die vele male hoger ligt dan welke andere electrische gitaar ooit.
http://helidriver.com/guitars/LesPaulsGuitars/LP_PrototypePROOF.jpg
http://helidriver.com/guitars/LesPaulsGuitars/LP_PrototypePROOF2.jpg

barno
14 augustus 2009, 02:08
Voor de mensen die meer over Les Paul willen weten, er staan interessante films op Youtube, waarvan ik The Wizard of Waukesha (http://www.youtube.com/watch?v=8vomuse9tok) het beste vind.
(Link is naar deel 1 van 5)

thx voor deze link, fijne docu idd

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 02:15
Voor de mensen die meer over Les Paul willen weten, er staan interessante films op Youtube, waarvan ik The Wizard of Waukesha (http://www.youtube.com/watch?v=8vomuse9tok) het beste vind.
(Link is naar deel 1 van 5)

Yep, ik heb 'm net ook helemaal gekeken. Verbluffend.

guitarkid
14 augustus 2009, 09:30
Niet om het een of ander hoor, maar LP is niet de ontwerper van de LP, het is eerder een signature model. LP heeft in '41 'the Log' ontworpen, die qua constructie erg veel lijkt op bijv. een semisolid ES335. Baanbrekend genoeg. Zeker in een tijd waarin alleen volledig akoestische modellen van elementen werden voorzien.
Toen Gibson meewilde in de solid body mode, aangezwengeld door Rickenbacker, later Fender en anderen, hebben ze daar de LP ontwikkeld. Rond '50 zijn ze met dat ding de goede man gaan op zoeken, die meteen enthousiast was. Hij hield van bling, dus de eerste LP-gitaar op de markt was een goldtop, in '52.
Ze zochten hem op, omdat hij toen de meest beroemde (jazz) gitarist was en speelde met mensen als Nat King Cole en Bing Crosby. Vervolgens heeft hij een groot aantal hits gescoord, met die gitaar, met zijn vrouw Mary Ford en met zijn multitrack/overdubbing techniek.

Om zijn doorwerking aan te geven: de ABBA-sound had niet kunnen bestaan zonder Les Pauls overdubbing-techniek. Geniale man. Zijn prestaties zijn nauwelijks te overschatten. Maar hij heeft de LP-gitaar niet ontworpen.

Je hebt wel gelijk, ontwerper is niet helemaal de juiste benaming. Desalniettemin.... ;)
Overigens, ook de gitaar die wij al jaren als "SG" kennen, begon zijn leven genaamd "Les Paul". De man vond het model echter niets en wilde er zijn naam niet aan verbinden, maar dat is wel de reden dat er dus "SG"-modellen zijn met "Les Paul" erop. Ook op sommige latere re-issues. Misschien voorkom ik hiermee een aantal posts in "Twijfelachtige advertenties...???
Gisteravond zag ik ik in de diverse nieuwsuitzendingen wel de nodige aandacht voor zijn overlijden. Dat zegt toch ook wel iets over de impact die Les Paul heeft (gehad).

Gr. C

telecastermaster
14 augustus 2009, 09:36
Tering, de berichtgeving in de media is wel bizar slecht, zeg. Op het journaal van de NOS zoiets als: "alle grote gitaristen van Jimi Hendrix tot The Edge speelden erop" en dan laten ze Bon Jovi zien.....:confused:.

Tuurlijk jongens. Weer lekker bezig.

JeroenSchaaf
14 augustus 2009, 09:41
Hmm das inderdaad wel heel slecht.:dontgeti:

telecastermaster
14 augustus 2009, 09:59
Is het iemand opgevallen dat die Les Paul zelf voornamelijk op de Les Paul Recording speelde?


http://www.guitarphotographer.com/gibson%20les%20paul/1973-Gibson-Les-Paul-Recording-Natural-Big.jpg

EGH
14 augustus 2009, 10:33
Tering, de berichtgeving in de media is wel bizar slecht, zeg. Op het journaal van de NOS zoiets als: "alle grote gitaristen van Jimi Hendrix tot The Edge speelden erop" en dan laten ze Bon Jovi zien.....:confused:.

Tuurlijk jongens. Weer lekker bezig.

Ja gisteravond in het late journaal zeiden ze dat inderdaad. Vanochtend hebben ze Jimmi Hendrix maar achterwege gelaten, waarschijnlijk een klacht gehad oid. Maargoed wel een goede zaak dat hij even voorbijkomt, dat is wel het minste dat hij verdient.

HaroldA
14 augustus 2009, 10:36
Vanochtend hebben ze Jimmi Hendrix maar achterwege gelaten, waarschijnlijk een klacht gehad oid.

Hendrix heeft toch naast z'n V ook een LP Custom gehad?


Vreemde rouwadvertentie (http://link.marktplaats.nl/271576965)?

rijsberman
14 augustus 2009, 10:41
In de NRC-next staat Les Paul naast kwelende gitarist Freddie Fender, die wordt omschreven als 'die andere grote gitaarbouwer' en "hij had enkele hits en ontwierp de -loodzware- Les Paul gitaar, waarop onder andere Hendrix speelde". Ik denk niet dat ze die van dit forum bedoelen...


Tssssk

barno
14 augustus 2009, 10:50
In de NRC-next staat Les Paul naast kwelende gitarist Freddie Fender, die wordt omschreven als 'die andere grote gitaarbouwer' en "hij had enkele hits en ontwierp de -loodzware- Les Paul gitaar, waarop onder andere Hendrix speelde". Ik denk niet dat ze die van dit forum bedoelen...


Tssssk

holy shite, dit is toch niet mogelijk in tijden waarin je met een google click de juiste info vindt

Kellet
14 augustus 2009, 10:50
Ik heb Les Paul nog live zien spelen in een kleine jazz club in New York genaamd Iridium. Dat was in 2006. Toen was hij 91. Ik was zeer onder de indruk.

Bedankt Les Paul :makeup:.

rijsberman
14 augustus 2009, 10:51
Hendrix heeft toch naast z'n V ook een LP Custom gehad?


Vreemde rouwadvertentie (http://link.marktplaats.nl/271576965)?

Naam: satriani

:soinnocent:
:ok:

AdriaanVw
14 augustus 2009, 10:56
zonder les paul geen gitaar :makeup:

telecastermaster
14 augustus 2009, 11:02
Kijk dit is ook weer zo'n filmpje: http://www.nuvideo.nl/muziek/29763/amerikaanse-gitarist-les-paul-overleden.html

Is het nou zo moeilijk om even de juiste giitaar d'rin te monteren?

RobertoL
14 augustus 2009, 11:07
Kijk dit is ook weer zo'n filmpje: http://www.nuvideo.nl/muziek/29763/amerikaanse-gitarist-les-paul-overleden.html

Is het nou zo moeilijk om even de juiste giitaar d'rin te monteren?
Ja, ik zie gretsches, teles, strats en maar 1 LP, in het filmpje met les zelf.

Despair
14 augustus 2009, 11:28
Veel grotere legende dan michael jackson in mijn mening. :lp::lp::lp::lp::lp::lp::lp::lp:

steph
14 augustus 2009, 11:38
Niet om het een of ander hoor, maar LP is niet de ontwerper van de LP, het is eerder een signature model. LP heeft in '41 'the Log' ontworpen, die qua constructie erg veel lijkt op bijv. een semisolid ES335. Baanbrekend genoeg. Zeker in een tijd waarin alleen volledig akoestische modellen van elementen werden voorzien.
Toen Gibson meewilde in de solid body mode, aangezwengeld door Rickenbacker, later Fender en anderen, hebben ze daar de LP ontwikkeld. Rond '50 zijn ze met dat ding de goede man gaan op zoeken, die meteen enthousiast was. Hij hield van bling, dus de eerste LP-gitaar op de markt was een goldtop, in '52.
Ze zochten hem op, omdat hij toen de meest beroemde (jazz) gitarist was en speelde met mensen als Nat King Cole en Bing Crosby. Vervolgens heeft hij een groot aantal hits gescoord, met die gitaar, met zijn vrouw Mary Ford en met zijn multitrack/overdubbing techniek.

Om zijn doorwerking aan te geven: de ABBA-sound had niet kunnen bestaan zonder Les Pauls overdubbing-techniek. Geniale man. Zijn prestaties zijn nauwelijks te overschatten. Maar hij heeft de LP-gitaar niet ontworpen.

Deels waar, Les heeft zoveel modificaties aangepast voordat hij zijn naam eraan hing, dat je eigenlijk wel mag spreken over deels zijn ontwerp. En idd. gold means rich, was zijn uitspraak, daarom wilde hij een gouden finish zoals op een ES295, die hem door Gibson was gegeven om tussentijds niet op z'n Epi veger (broomstick) te hoeven spelen enz enz enz.
Maar idd., geniale man!
RIP les!

EuroCinema
14 augustus 2009, 11:41
Grappig he: elke keer als er een onderwerp in het nieuws komt waar je zelf wat vanaf weet, slaan ze de plank mis. Zet je toch aan het denken over al die andere onderwerpen.

Sowieso is die berichtgeving over overleden helden vaak om te huilen. Velen met mij herinneren zich nog het NOS journaal toen Zappa overleden was. Barry Hay als deskundige, die de historische woorden "Frank was o.k." sprak. Dussssss...

Anyway, het lijkt me dat deze man een prachtige carriere heeft gehad en ook van de waardering heeft kunnen genieten die veel helden pas na hun dood krijgen. En het belangrijkst: tot ver in de negentig van muziekmaken genoten. Ik zou ervoor tekenen! Desondanks erg jammer dat-ie er niet meer is natuurlijk.

geert1976
14 augustus 2009, 12:57
Grappig he: elke keer als er een onderwerp in het nieuws komt waar je zelf wat vanaf weet, slaan ze de plank mis. Zet je toch aan het denken over al die andere onderwerpen.

Sowieso is die berichtgeving over overleden helden vaak om te huilen. Velen met mij herinneren zich nog het NOS journaal toen Zappa overleden was. Barry Hay als deskundige, die de historische woorden "Frank was o.k." sprak. Dussssss...

Anyway, het lijkt me dat deze man een prachtige carriere heeft gehad en ook van de waardering heeft kunnen genieten die veel helden pas na hun dood krijgen. En het belangrijkst: tot ver in de negentig van muziekmaken genoten. Ik zou ervoor tekenen! Desondanks erg jammer dat-ie er niet meer is natuurlijk.

hmm ja, ze knippen en plakker natuurlijk ook in een nieuwsstukje en ze kunnen vaak maar een paar seconden inplakken, dus misschien heeft Barry hay wel zinnige dingen gezegd, maar is dit niet in het nieuwsitem gekomen.

de Golden Earring heeft wel in de 70's en 80's in US getourd al dan niet met andere bands en Zappa was er daar één van, om hem een vraag te stellen over Zappa is dus wel logisch, omdat hij de Earring één van de weinige nederlandse artiesten is die hem van dichtbij heeft mogen meemaken.

Dus als Santana, Ted Nugent, bandleden van Deep Purple, Bon Jovi, J. Geils band, Aerosmith, etc overlijden, zullen ze hem wel weer vragen, dit is namelijk een kleine greep van artiesen waar ze mee gespeeld hebben (Ja ik ben Earring fan dus blijf ze promoten:soinnocent:)

geert1976
14 augustus 2009, 13:06
Niet om het een of ander hoor, maar LP is niet de ontwerper van de LP, het is eerder een signature model. LP heeft in '41 'the Log' ontworpen, die qua constructie erg veel lijkt op bijv. een semisolid ES335. Baanbrekend genoeg. Zeker in een tijd waarin alleen volledig akoestische modellen van elementen werden voorzien.
Toen Gibson meewilde in de solid body mode, aangezwengeld door Rickenbacker, later Fender en anderen, hebben ze daar de LP ontwikkeld. Rond '50 zijn ze met dat ding de goede man gaan op zoeken, die meteen enthousiast was. Hij hield van bling, dus de eerste LP-gitaar op de markt was een goldtop, in '52.
Ze zochten hem op, omdat hij toen de meest beroemde (jazz) gitarist was en speelde met mensen als Nat King Cole en Bing Crosby. Vervolgens heeft hij een groot aantal hits gescoord, met die gitaar, met zijn vrouw Mary Ford en met zijn multitrack/overdubbing techniek.

Om zijn doorwerking aan te geven: de ABBA-sound had niet kunnen bestaan zonder Les Pauls overdubbing-techniek. Geniale man. Zijn prestaties zijn nauwelijks te overschatten. Maar hij heeft de LP-gitaar niet ontworpen.

The log was zeker niet semi sold naar mijn weten, het was gewoon een solid body, balkvormig, de hollowbody delen zaten er aan voor het uiterlijk maar hadden geen klank functie, ze waren ook niet verlijmd, maar zaten vast met schanieren volgens mij.

in dat opzich was hij één van de eerste die een deugdelijk werkende solidbody had en heeft het principe aan Gibson aangeboden, die er eerst niets van wilde weten en er geen brood in zag, later toen Fender met de Broadcaster (nu te Tele) kwam, is Gibson overstag gegaan en gevraagd de gitaar te promoten en hij heeft modificaties toegepast voor en goede werking van de gitaar, die Les Paul ging heten

bert k
14 augustus 2009, 14:08
Ja, min of meer. The Lof lijkt qua constructie echt precies op een ES335 en aanverwanten, die hebben ook dat massieve middendeel. Alleen was The Log een rampzalig lelijk ding. Les Paul was een ongelofelijke prutser, hij gaf helemaal niet om mooie afwerking. Die zijkanten, van een ouwe Epiphone, waren er zomaar een beetje aangespijkerd (idd met iets scharnier-achtig) en Gibson heeft uiteraard een netjes afgewerkte gitaar geproduceerd.
The Log was een van de experimenten uit die tijd. Denk ook aan de Frying pan van Rickenbacker, en dat ding van Travis, allemaal one-ofs. De Broadcaster was de eerste serieuze serieproductie, en daar moest Gibson iets tegen doen.
Ze kenden die gek met die boomstam nog, die bovendien op dat moment een van de best verkopende muzikanten van het moment was, dus dat was een prima endorser.

vulvasonic
14 augustus 2009, 14:20
Nog altijd vind ik het vreemd als mensen ietwat lacherig doen over het feit dat Gibson in eerste instantie niets zag in Les Pauls' eerste eigen 'prototype'; 'The Log'.........:

http://www.dkimages.com/discover/previews/780/601603.JPG

http://mixonline.com/Online_Extras_Main_Page/log-cu.gif





Niet te verwarren met de 'bass Log'.

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/log.jpg

aaronstonebeat
14 augustus 2009, 14:29
Ik vind het, zeker voor die tijd, een bewonderenswaardig radicaal ding. En niet moeilijk doen over de afwerking, het ging hem er duidelijk om dat het werkte. En dat deed het voor hem; als je ziet wat voor waanzinnige dingen hij soms speelde! Als ik het wel heb, heeft hij een hele tijd opgetreden met zijn Log. En dat terwijl de hals niet recht op de balk staat en het verloop van de snaren tov de toets mij toch zou doen fronsen.

Kakihara
14 augustus 2009, 14:41
Ik vind het, zeker voor die tijd, een bewonderenswaardig radicaal ding. En niet moeilijk doen over de afwerking, het ging hem er duidelijk om dat het werkte. En dat deed het voor hem; als je ziet wat voor waanzinnige dingen hij soms speelde! Als ik het wel heb, heeft hij een hele tijd opgetreden met zijn Log. En dat terwijl de hals niet recht op de balk staat en het verloop van de snaren tov de toets mij toch zou doen fronsen.

Om over het gewicht van die balk zelf nog maar te zwijgen, volgens mij had The Log geen last van kopzwaar te zijn...

nickofzo
14 augustus 2009, 19:00
Veel grotere legende dan michael jackson in mijn mening. :lp::lp::lp::lp::lp::lp::lp::lp:

klopt, gecondoleerd

Ezyduck
14 augustus 2009, 19:08
RIP, wat had die man een hoop goede ideen en wat kon hij spelen ! Een vol leven.

nickofzo
14 augustus 2009, 19:28
ja trad ook gewoon nog steeds op.. elke week zelfde grapjes enzo .. wat had ik het graag willen zien

boybrouwer
14 augustus 2009, 20:41
bizar ik heb vandaag de laatse hand gelegd aan mn les paul bouwpakket lees ik in de krant dat de beste man er niet meer is!
Rip:dontgeti:

allipali
15 augustus 2009, 23:30
wel erg dat zo'n invloedrijk persoon onze wereld heeft moeten verlaten op zo'n vreemde manier: longontsteking. :(

R.I.P. :lp:

bert k
15 augustus 2009, 23:34
Longontsteking is niet zo vreemd als je 94 bent, dat komt heel vaak voor.

hendrix2
15 augustus 2009, 23:45
En een longonsteking is op alle leeftijden erg gevaarlijk...

Maar 94 is een mooie leeftijd.

bert k
16 augustus 2009, 11:42
Dit topic gaat over Les Paul. Overige betreurde dooien kan je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112340)over schrijven in Off Topic.

jplm
16 augustus 2009, 23:28
Dit topic gaat over Les Paul. Overige betreurde dooien kan je hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112340)over schrijven in Off Topic.

Dan heb ik nog een opmerking over de dood van Les Paul, en dan in combinatie met mijn grote favoriet Jantje Akkerman. Ik hoorde dat een paar dagen geleden op de radio, men vertelde dat Les Paul was overleden, dat hij de bekendste gitaar van Gibson had ontworpen, enz. Dus het mannetje van de radio belt Akkerman voor een reactie, wat denk je dat ie zegt: "Ja, wat zal ik er van zeggen? Het is de gitaar die mij wereldfaam heeft bezorgd".

Die man kan letterlijk, maar dan ook letterlijk, géén twéé zinnen zeggen zonder dat minimaal de helft over hemzelf gaat :stop:.

Groet, Jan.

Dosmanos
17 augustus 2009, 14:22
LP.. R.I.P. Ik zal mij reïssue '58 Goldtop blijven koesteren..

+1 @jplm!!
Dat is de reden dat ik de Gitaarplus niet meer kan inzien..vervelende rukkerij, brrr..

Nielsje
17 augustus 2009, 14:24
Is Les Paul overleden?

Chocola
17 augustus 2009, 14:26
Is Les Paul overleden?

Nee hoor, hij leeft nog. Hij zit nu samen met Elvis, Jimi en Michael in een geheim ruimtestation op de NASA om in 2060 weer terug te keren.

guitarkid
17 augustus 2009, 15:02
Dan heb ik nog een opmerking over de dood van Les Paul, en dan in combinatie met mijn grote favoriet Jantje Akkerman. Ik hoorde dat een paar dagen geleden op de radio, men vertelde dat Les Paul was overleden, dat hij de bekendste gitaar van Gibson had ontworpen, enz. Dus het mannetje van de radio belt Akkerman voor een reactie, wat denk je dat ie zegt: "Ja, wat zal ik er van zeggen? Het is de gitaar die mij wereldfaam heeft bezorgd".

Die man kan letterlijk, maar dan ook letterlijk, géén twéé zinnen zeggen zonder dat minimaal de helft over hemzelf gaat :stop:.

Groet, Jan.

Je kunt het ook als volgt interpreteren: zonder die gitaar was Jan dus niet gekomen waar hij nu is. ;) Ik bedoel maar....

Maar genoeg over mij, laten we het nu eens over jou hebben ! Wat vind jij eigenlijk van mij..?? :) :) :)

Gr. C.

nickofzo
17 augustus 2009, 15:04
Nee hoor, hij leeft nog. Hij zit nu samen met Elvis, Jimi en Michael in een geheim ruimtestation op de NASA om in 2060 weer terug te keren.

yeah voor de nieuwe sixties :D

Chocola
17 augustus 2009, 15:14
yeah voor de nieuwe sixties :D

Precies :hippie:

Henri H
17 augustus 2009, 15:53
.......
Les Paul was een ongelofelijke prutser
.......

:o ;)

Respect, en nog 's respect.
:lp::lp::lp::lp::lp:

munkie
17 augustus 2009, 16:44
Het pionierswerk van Les Paul op het gebied van bandrecorders en wat je er allemaal mee kan doen is m.i. veel belangrijker dan zijn bemoeienis met die gitaar. Sound-on-sound, tape echo/flanging/chorus, multitrack enz. Hij heeft de manier waarop populaire muziek wordt opgenomen veranderd. Bedenk ook dat hij iedere keer als hij weer een gitaar overdubje speelde, de vorige versie werd gewist! Dus als je je 15e overdubje verknalt kan je overnieuw beginnen :dontgeti:

Overheated
17 augustus 2009, 20:13
Ik zag het op het journaal :(


Nee hoor, hij leeft nog. Hij zit nu samen met Elvis, Jimi en Michael in een geheim ruimtestation op de NASA om in 2060 weer terug te keren.

Jaja xD dat zal wat zijn he xD!


,,Overheated

Orbis
17 augustus 2009, 21:31
Nee hoor, hij leeft nog. Hij zit nu samen met Elvis, Jimi en Michael in een geheim ruimtestation op de NASA om in 2060 weer terug te keren.

Ik ving iets op van dat de échte Paul McCartney de catering daar zou doen, en dat Jimmy Hoffa iedere ochtend de bedden opmaakt. :cooler:

jeffo
17 augustus 2009, 21:39
:lp: ik vind nog steeds dat de les pauls de mooiste gitaaren zijn die er ooit gebouwt zijn.

jammer dat hij is overleden, het was een echte legende!

RoelTM
17 augustus 2009, 22:05
Hij (Les) is opgenomen in de Inventors Hall of Fame vanwege zijn uitvinding van de elektrische gitaar.
:dontgeti:

barno
17 augustus 2009, 22:21
:dontgeti:

Les Paul heeft wel degelijk iets te maken met de "uitvinding" van de electrische gitaar: hij was (een van de) eerste(n) die op het idee kwam een hals te monteren op een vol stuk hout met een pick up. zijn zogenaamde the Log. dat ding zag er niet uit maar het was wel een weloverwogen proces in de zoektocht naar meer (controleerbare) sustain bij een uitversterkte gitaar. Dat was 1941.

Hij heeft omzeggens niks te maken met het ontwerp van de Les Paul gitaar, hij werd toen gevraagd zijn (bekende muzikanten)naam te lenen aan een nieuw ontwerp van Gibson.

TIMBER
18 augustus 2009, 07:37
Ik lees hier constant dat hij niet betrokken zou zijn geweest bij het LP ontwerp. In de bio die ik een 20 jaar geleden heb gekocht staat anders heel iets anders. Toen Gibson zich bij hem melde (nadat ze hem eerst hadden afgewezen) had hij aan zijn Log al weer tich aanpassingen gemaakt waardoor hij al iets meer op de huidige LP leek. Verder is hij gewoon nauw betrokken geweest bij het uiteindelijke ontwerp. Dus zelf ontworpen.. NEEN.. maar zekers wel een belangrijke bijdrage geleverd. Een leuk weetje uit diezelfde bio is dat Les zijn “Log” bouwde in de werkplaats van Epiphone, toen nog niet overgenomen door Gibson, waar ze vooral tenor-banjo’s bouwden.

TIMBER
18 augustus 2009, 07:43
Dat was 1941.


Precies.. terwijl Leo F pas 3 jaar later daar mee aan de slag ging. Die was echter zo slim om ze zelf te gaan produceren en verkopen al kon hij geen noot spelen. Maar goed A Rickenbacker was de eerste die de uitvinding liet registreren. Wie van de drie het idee echter als eerste kreeg zullen we wel nooit weten. Feit is dat een ieder er op zijn eigen manier mee aan de slag ging en dus elkaar niet kopieerde waardoor ze allen een belangrijke bijdrage hadden aan de uitvinding genaamd “elektrische gitaar”

barno
18 augustus 2009, 09:53
Precies.. terwijl Leo F pas 3 jaar later daar mee aan de slag ging. Die was echter zo slim om ze zelf te gaan produceren en verkopen al kon hij geen noot spelen. Maar goed A Rickenbacker was de eerste die de uitvinding liet registreren. Wie van de drie het idee echter als eerste kreeg zullen we wel nooit weten. Feit is dat een ieder er op zijn eigen manier mee aan de slag ging en dus elkaar niet kopieerde waardoor ze allen een belangrijke bijdrage hadden aan de uitvinding genaamd “elektrische gitaar”

Moeten we Paul Bigsby ook niet vernoemen, ik dacht dat die ook bij het clubje hoorde. En dat zowel Gibson (bodyvorm) als Fender (headstock vorm) schatplichtig aan hem zijn.

TIMBER
18 augustus 2009, 10:00
Ja idd.. al geld die schatplicht meer voor de ontwerpen in hun algemeenheid. Al vind ik dat voor de LP nog steeds onzin want eigenlijk is het gewoon een spaanse gitaar met een single-cut..;) Maar goed dit topic ging over Lester en ik haal deze zaken alleen maar aan omdat ik vind dat sommigen hier zijn rol nogal bagatelliseren. En idd als ik zijn Wiki pagina lees dan is dat ook nogal halfbakken info.

TIMBER
18 augustus 2009, 10:22
Deze is al wat beter..

Gitaarlegende Les Paul overleden


gepubliceerd op: 14-08-2009 17:55 | USA | bron: Gitarist.nl
Auteur: Co Koenen
© 2009 Gitarist.nl. Auteursrecht- en databankenrecht voorbehoud.


De beroemde gitarist, gitaarontwerper en uitvinder Les Paul is 13 augustus in een ziekenhuis in New York overleden aan de gevolgen van een longontsteking. Les Paul werd 94 jaar.

In de jaren ’50 maakte de als Lester Polsfuss geboren Les Paul furore met zijn vrouw Mary Ford. Het duo scoorde grote hits als How High The Moon en Vaya Con Dios, waarbij Les Paul de zang van zijn vrouw ondersteunde met jazzy gitaarloopjes. Zijn gitaarpartijen waren vaak technisch gemanipuleerd, want naast muziek had Les Paul zijn leven lang een passie voor techniek. Zo versnelde hij bij opnames vaak zijn gitaar en was hij een pionier op het gebied van multitracking en bandecho.

In de gitaarwereld is Les Paul natuurlijk het beroemdst om de naar hem vernoemde Gibson solidbody. Al in de jaren ’40 probeerde hij een prototype van een massieve gitaar, ‘The Log’, aan de gerenommeerde gitaarbouwer te slijten, maar die kreeg pas interesse na het succes van de in 1950 gelanceerde Fender Telecaster. De Gibson Les Paul kwam in 1952 op de markt, maar de verkoopresultaten viel dermate tegen dat de singlecut rond 1960 uit de catalogus verdween. Gibson probeerde met een ingrijpende makeover het model nog te redden, maar het resultaat kreeg niet de goedkeuring van Les Paul, die eiste dat zijn naam van de kop verwijderd werd. De gitaar zou verder gaan onder de naam SG.

Maar de oorspronkelijke Les Paul was niet verloren. De gitaar bleek uitermate geschikt voor de zwaardere rockstijl die halverwege de jaren ’60 in Engeland ontstond. Gitaristen als Eric Clapton en Peter Green waren onder de indruk van het krachtige, vette geluid van de Les Paul, waarmee ze een versterker makkelijker konden laten oversturen. Massaal begonnen gitaristen oude Les Pauls te kopen, zo massaal dat Gibson eind jaren ’60 besloot de Les Paul weer in productie te nemen.
Gibsons singlecut werd dé rockgitaar van de jaren ’70, waar elke gitaarheld van Jimmy Page tot Paul Kossoff, en hele volksstammen mindere goden, op speelde. Na een periode waarin de gitaar wat minder populair was, werd de Les Paul eind jaren ’80 weer stevig op de kaart gezet door Guns N’ Roses-gitarist Slash en is sindsdien onverminderd populair gebleven.

Les Paul zelf moet dit allemaal met grote tevredenheid hebben toegezien. In de laatste jaren van zijn leven liet hij zich regelmatig huldigen op jubileumbijeenkomsten waarbij de crème de la crème van de rockgitaristen aanwezig was. Zelf bleef hij tot het laatst toe elke maandagavond optreden met zijn creatie in de New Yorkse Iridium Jazz Club. Die kans om een levende legende in actie te zien is er nu niet meer.

.

flitslicht
18 augustus 2009, 10:42
Die kans om een levende legende in actie te zien is er nu niet meer.

Goed stuk, jammer dat ie het op het einde weer een beetje verpest met zo'n open deur opmerking.

TIMBER
18 augustus 2009, 10:50
Deze is wellicht nog beter.. al staat ook hierin de tegenstrijdigheid betreffende zijn input aangaande het model ontwerp, vergelijkend met mijn oude bio uit circa 1987 dan he. Zal het eens opscharrelen en inscannen.

http://www.guitarloversblog.com/music/138-les-paul-living-legend-of-the-electric-guitar/

.

barno
18 augustus 2009, 11:02
Deze is wellicht nog beter.. al staat ook hierin de tegenstrijdigheid betreffende zijn input aangaande het model ontwerp, vergelijkend met mijn oude bio uit circa 1987 dan he. Zal het eens opscharrelen en inscannen.

http://www.guitarloversblog.com/music/138-les-paul-living-legend-of-the-electric-guitar/

.

ik denk dat bio van deze link kort erop zit.

Kijk, Les zijn belang voor de electrische gitaar kan niet overschat worden. Omdat mensen houden van simplicity dichten ze'm ook maar meteen het ontwerp van de LP toe. Het is echter zeer logisch dat hij dat niet heeft gedaan. Zijn log laat zien dat hij niet begiftigd was met een een aangeboren design talent (mag het even? hij kon verdorie al zo veel :) ) Hij heeft met zijn uitvindingen en out of the box thinking wel anderen ertoe aangezet de LP te ontwerpen. Enfin, dat denk ik.
De bodyvorm van een gitaar ontwerpen is bovendien heel wat minder belangrijk dan de uitvinding van multitracking enz...
Alleen, mensen houden van mooie, ongenuanceerde verhalen.

TIMBER
18 augustus 2009, 11:06
Ben ik helemaal met je eens.. mar zal die bio toch eens opscharrelen.. ligt ergens op zolder ingepakt want ik woon op een tijdelijk adres.. dus heb niet alles uitgepakt.