PDA

View Full Version : MIDI floorboardje maken



Liquid_Metal
13 augustus 2009, 15:34
Ik zal even mijn situatie uitleggen. Hopelijk zijn er kenners die al eens een MIDI bord in elkaar hebben geknutseld, die weten of dit mogelijk is.

Ik heb een Ground Control Pro waarmee ik mijn G-major 2 aanstuur. Met een beetje geluk schaf ik binnenkort een nieuwe preamp aan: de Mesa Boogie Quad. Die heeft verschillende kanalen en die zou ik met instant accesknoppen aan en uit kunnen zetten. Alleen heeft de GCP voor mij te weinig knoppen om 4 kanalen aan/uit te zetten én 2 EQ's te regelen. Ik zou dus graag het volgende willen:
Een MIDI bord achter de GCP dat 4 knoppen heeft dat PC-messages uitstuurt (voor de vier kanalen) en dat er een LED blijft branden bij het actieve kanaal. Als ik vanuit de GCP een kanaal wissel (doordat ik een andere patch, met effecten, selecteer) moet dit nieuwe bord ook meeveranderen. Dus MIDI In en een gecombineerde Out/Through (zelf sturen én doorsturen van GCP).
Als het even kan zouden 2 CC-knoppen voor de EQ ook tof zijn, die dus aan blijven als de EQ's aanstaan. en die signalen moeten dan ook meekomen met de GCP. Werkt dus een beetje zoals de instant acces op de GCP. Dit lijkt me nogal ingewikkeld dus EQ is ook wel vanuit de GCP te regelen.

Om de Quad te schakelen moet ik gebruik maken van een midi switcher, zoals bijvoorbeeld de Engl Z-11. Ik wil daar graag presets in stoppen, want ik denk dat ik de volgende kanalen wil gebruiken:
Clean: Rhythm1
Overdrive: Lead1+EQ1
Lead: Lead+EQ2

De Quad zit overigens als volgt in elkaar: 2 kanalen die elk een rhythm en een leadfunctie hebben. En elk kanaal heeft een GEQ. Dit zijn in totaal 6 switches (btje slecht gedaan vind ik zelf, maar het is niet anders).

Het MIDI bordje is geen absolute noodzaak. Misschien kan ik de kanalen als basis van mijn sound gebruiken en hoef ik zelfs nooit binnen een patch te wisselen. Maar het brengt een stukje flexibiliteit mee en dat is misschien wel heel handig.

SimonS
13 augustus 2009, 16:27
Tsjonge, succes. Hier wat links.

http://www.jimkim.de/html/guitar01_01.htm

http://www.jimkim.de/html/guitar02_01.htm

http://www.ucapps.de/

http://www.mikes-elektronikseite.de/shop_englisch/index.htm

http://tomscarff.110mb.com/foot_pedal/foot_switch_pedal.htm

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 17:13
Tsjonge, heel wat leesvoer. Ik heb de verwachting dat het héél ingewikkeld is om zoiets zelf te maken. Alleen 4 PC-messages versturen zal wel een makkie zijn, maar als ie ook PC's moet ontvangen maak ik het mezelf vast heel moeilijk.
Thanks voor de websites :)

interessander
13 augustus 2009, 17:24
Als het goed is kun je de EQ in de quad gewoon koppelen aan je lead kanaal, scheelt weer in switches!

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 17:28
Als ik de EQ2 aan Lead2 zou koppelen zou dat idd neerkomen op 4 switches totaal. Moet ik wel zeker weten dat ik alleen die drie soundsets ga gebruiken.

SimonS
13 augustus 2009, 17:29
mijn ervaring met mesa's is dat je de GEQ eigenlijk altijd aan hebt/wil hebben. Geeft je veel meer vrijheid in het instelllen.

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 17:30
Maar dan zou ik een middenweg moeten kiezen tussen Rhythm1 en Lead1. Rhythm1 zonder GEQ geeft me denk ik meer vrijheid bij het instellen van Lead1 (als ik die wel met EQ doe).

interessander
13 augustus 2009, 17:33
Ik ben het met SimonS eens, vooral voor high gain sounds is de EQ een must, voor clean kan hij uit maar wordt het toch al gauw vrij nasaal.

Maar test nu eerst eens een Quad voordat je al switches gaat bouwen!

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 17:34
Ik ga ook nog helemaal geen switches bouwen, maar ik vraag me af hoe realiseerbaar dat zou zijn. Dan weet ik of ik daar überhaupt aan wil beginnen, want mogelijk is het zo ingewikkeld dat ik me daar niet in wil verdiepen.

SimonS
13 augustus 2009, 18:54
Je hebt de quad nog niet in het echt gehoord/gebruik/bespeeld?

Haha :seriousf:

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 19:31
Ik zoek sowieso een nieuwe preamp en daarvoor is zo'n bordje waarschijnlijk een goede optie. Maar het ligt een beetje aan de schakelmogelijkheden van de preamp. De Quad wordt een beetje rot geschakeld.

bluegate
13 augustus 2009, 19:43
Die EQ's hoef je niet te schakelen als je het gebruikt zoals in je openingspost is aangegeven.
Ze hebben namelijk een switch waarmee je aan kunt geven of de EQ op Rhythm of Lead actief is of dat je via de footswitch wilt schakelen (off).
Je bent alleen beperkt in EQ1 op R1 of L1 en EQ2 op R2 of L2.
EQ1 op R2 of L2 en EQ2 op R1 of L1 is niet mogelijk.

Heb 'm gehad en inderdaad een goede preamp.
Maar wel groot en zwaar.

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 19:49
Dus als ik EQ1 standaard en alleen op Lead1 wil zetten en EQ2 standaard en alleen op Lead2 heb ik daar geen switches voor nodig, en hoef ik enkel te kunnen switchen tussen Rhythm1, Lead1 en Lead2? (mits ik Rhythm2 niet wil gebruiken). Dat is nog een stuk simpeler en misschien heb ik dan idd ook geen MIDI bordje nodig. Maar dan kost het me wel 3 knoppen op de GCP. Da's wel veel.
én dan ben ik beperkt tot die drie sounds (wat misschien niet erg is, maar dat weet ik echt nog niet).

Erik70
13 augustus 2009, 19:52
En als je nou per kanaal een patch programeert allen met (indien gewenst natuurlijk) dezelfde pacth van je gm2. Dan heb je nog pedalen zat over voor overige functies.
Heb ik ook zo gedaan.
Bank 1, patch1 clean, patch 2 clean+ts9, patch 3 drive, patch 4 drive+ts9 en allen met dezelfde userpatch 2 van mijn gm2.

...'t is maar een idee

Liquid_Metal
13 augustus 2009, 20:09
Op dit moment gebruik ik 2 clean patches (rhythm en grand) en idem voor overdrive, en ook 2 leadkanalen (een strakke en een grand). Dat zou ook met de Quad kunnen.
Ik gebruik nu 1 knop op overdrive aan/uit te zetten (wat dus niet kan met de Quad omdat de schakelingen anders in elkaar zitten :@) en 1 om te boosten (ofwel naar lead te gaan). Dat zouden met de Quad 3 knoppen worden. Mits ik dat nodig heb.

bluegate
14 augustus 2009, 21:05
Mooie van de Quad is dat je kanalen kunt combineren.
Bijv: R1 + R2 of L1 + R2 of L1 + L2 of R1 + L2
Dus het kost 4 schakelaars, maar je kunt er een hoop mee doen.

EQ kun je vast zetten zoals ik al zei dus wat je antwoorde klopt.

GCP instellen op 4 PC's dan heb je 8 IA switches tot je beschikking.

Liquid_Metal
14 augustus 2009, 22:59
Mooie van de Quad is dat je kanalen kunt combineren.
Bijv: R1 + R2 of L1 + R2 of L1 + L2 of R1 + L2
Dus het kost 4 schakelaars, maar je kunt er een hoop mee doen.

EQ kun je vast zetten zoals ik al zei dus wat je antwoorde klopt.

GCP instellen op 4 PC's dan heb je 8 IA switches tot je beschikking.

Die uitleg begrijp ik niet helemaal. Hoe bedoel je combineren? In 1 switch? Dan zet je R1 en R2 aan met 1 switch? Dat lijkt me niet..

GCP gebruik ik nu idd ook al met 8 IA switches. Maar daarvan zijn er 5 voor effecten (G-Major), 1 voor tap tempo en 2 voor de amp (channel: clean/OD) en lead (EQ).

SimonS
14 augustus 2009, 23:23
kanalen kunnen tegelijk aan (rythm/lead 1 tegelijk aan met rythm/lead 2)

Liquid_Metal
14 augustus 2009, 23:31
Echt waar?! Dat wist ik helemaal niet :P. Dáárom hebben ze die gekke manier van schakelen. Ik vond het al slecht dat ze niet twee kanalen konden schakelen met 1 plug (aan=lead, uit=rhythm).
Maar wat moet ik me er bij voorstellen als R1 en L2 tegelijk aanstaan? ís dat wel te combineren? Krijg je dan niet heel vreemde sounds?

Nocki
21 augustus 2009, 17:40
Nee. Dat werkt gewoon goed. Je krijgt elfs een dikker geluid met minder gain en een betere attack!
Zelf werkte ik er neit mee maar het ging wel.

Ik merkte dat ik de bovenste preamp voornamelijk voor het clean gebruikte en m door 100% op af stelde. kanaal 2 van de bovenste gebruikte ik dan voor een lekkere rock tone in combinatie met de eq. zonder gebruikte ik m niet want je kan niet met dezelfde toonregeling 2 super sounds hebben. vandaar dat de eq altijd mee ging.

De onderste preamp was er helemaal voor de overdrive. Ook daarbij stond de eq altijd aan. Kanaal 1 van de onderste was dan mn crunch kanaal. zo gebruike ik toch maar 4 geluiden maar dat was dan wel allemaal top.