PDA

View Full Version : Floyd Rose schoonmaken



Gothra
13 augustus 2009, 13:58
De topictitel zegt het al, ik wil mijn floyd rose ontdoen van alle stof en vuil, met name dat op de zadeltjes. Hoe kan ik dit het beste doen? Zadeltjes eraf halen en gewoon schoonpoetsen? Lijkt mij er onhandig. Heb volgens mij ooit ergens gelezen dat je ze in een of andere vloeistof kan doen, waardoor ze ook schoon worden, maar weet dit niet zeker.

Arvoitus
13 augustus 2009, 14:20
De topictitel zegt het al, ik wil mijn floyd rose ontdoen van alle stof en vuil, met name dat op de zadeltjes. Hoe kan ik dit het beste doen? Zadeltjes eraf halen en gewoon schoonpoetsen? Lijkt mij er onhandig. Heb volgens mij ooit ergens gelezen dat je ze in een of andere vloeistof kan doen, waardoor ze ook schoon worden, maar weet dit niet zeker.
Gewoon doen! Het is niet moelijk, en je krijgt een compleet nieuwe ingeving over hoe je floyd nu precies in elkaar zit en hoe hij werkt.

Wat ik met met mijn vorige Floyd heb gedaan:
- Compleet uit elkaar gehaald.
- In een kruipolie bad gedaan.
- 2 Nachtjes laten zitten.
- Alles schoon en droog gemaakt.
- Weer in elkaar gezet en compleet laten afstellen.

Lees dit artikel eens door:
http://audiozone.dk/index-filer/floyd-tremolo-tips.htm

PS: Voor mensen die nog tips hebben. Ik ga nu hetzelfde doen met mijn nieuwe RR, maar dan de afstelling door een pro laten doen.
Dus als je tips hebt, vertel ze!

Gothra
13 augustus 2009, 15:18
Ik had daar nu ook gewoon zin in, hem even uit elkaar halen. Heb nu met een tanden ragertje tussen de zadeltjes het stof enzo weg gehaald. Heb nog niets met olie gedaan, dat doe ik de volgende keer dan maar!

http://www.dewittetandenwinkel.nl/contents/media/l_ragers%20alle%20maten%20-%20poster_2.jpg



Het geeft inderdaad een beter beeld van hoe de floyd rose in elkaar zit, zo wist ik niet dat de blokjes die je snaar vastzetten in het zadeltje eruit konden (schrok me ook dood hehe) maar dat kan dus gewoon, en kon ik ook goed met het ragertje erin.


thx btw voor de tip met de olie!

JER00N
13 augustus 2009, 16:08
Zelf heb ik het met een ouwe tandenborstel gedaan, werkt ook wel. Inderdaad zover mogelijk uit elkaar halen en dan de onderdelen stuk voor stuk schoonmaken. Wel opletten dat je alle zadels enzo op de goede volgorde neerlegt zodat ze weer in dezelfde volgorde teruggezet worden op de floyd.
O ja, als je toch bezig bent kan je ook meteen wat vaseline op de studs (waar de brug dus op kantelt) smeren, geeft volgens mij iets minder wrijving en dus een stabielere floyd rose. :)

Quicksilver
13 augustus 2009, 22:27
Ok..

Nou, ik zou een oude tandenborstel (al dan niet elektrisch) pakken en daarmee (als het een zachte is) schrobben.

Doe inderdaad een beetje (druppel is genoeg) limoenolie (wat je ook voor toetsen kan gebruiken) in elk zadeltje. Als je namelijk je snaar erin drukt dan gaat elke keer er weer een stukje van de finish van de tremolo af, waarna hij daarvan door verloop van tijd gaat roesten!