PDA

View Full Version : steeds nieuwe dingen ontdekken in albums



FruscianteFan
13 augustus 2009, 13:15
De laatste tijd valt het me steeds weer op dat als ik naar By The Way van RHCP luister, ik altijd wel ķets hoor wat ik niet eerder had gehoord. Met wel meer albums heb ik dat een tijdje, maar dit album heb ik al 7 jaar. Ik denk dat het te maken heeft met de combinatie van John Frusciante die heel veel dingetjes erin heeft gestopt, en Rick Rubin die de mix heel poppy heeft gemaakt, waardoor de meeste dingetjes op de achtergrond gebeuren?

Hebben jullie dit ook, en zoja met welk album, of gewoon welke muziek?

Pepe
13 augustus 2009, 13:44
Sinds ik ben overgestapt van mijn 75 toeren platen naar zo'n nieuwerwetse digitale afspeelding hoor ik ook ineens dingen die ik daarvoor niet hoorde :chicken:

Luke-wannabe
13 augustus 2009, 13:45
Nee het is juist cool als er heel veel op de achtergrond gebeurd. Je moet ook niet alles loeihard in de mix zetten want dat word het toch alleen maar een teringzooi :D

koentjo
18 augustus 2009, 22:15
Nee het is juist cool als er heel veel op de achtergrond gebeurd. Je moet ook niet alles loeihard in de mix zetten want dat word het toch alleen maar een teringzooi :D

netjes geordend vind ik eigenlijk sterker.
niet te veel poespas om het geluid voller te maken, maar een goeie samenstelling waarin alles goed te onderscheiden is, maar toch als 1 geheel klinkt.

en om terug te komen op het doel van dit topic, ja ik heb het eigenlijk alleen als ik via mn headphones luister, niet in-ear maar gewoon zo'n lomp ding.
doe ik toch te weinig.

soup
18 augustus 2009, 22:45
ja ik heb het eigenlijk alleen als ik via mn headphones luister, niet in-ear maar gewoon zo'n lomp ding.
doe ik toch te weinig.
Bij mij ook.

Ik vind het soms leuk om enkel te concentreren op bas-stukjes of de drums.

Megadeth22
18 augustus 2009, 23:11
Ik heb dit laatst bij vele Strapping Young Lad platen.

bastiaanvanbeek
19 augustus 2009, 11:03
bij Pink Floyd heb ik dat altijd gehad, met name de wat vroegere albums. er zitten bij sommige nummers zelfs achtergrond gitaar solotjes in die je niet eens zou opvalleen over een gemiddelde installatie, met koptelefoon wel.

bij The Flaming Lips heb ik het ook met name de albums Soft Bulletin en At War With The Mystics. (geweldige albums overigens)

Guitarik
20 augustus 2009, 16:59
Radiohead als eens geprobeerd? Meesters op dat gebied.

FruscianteFan
1 september 2009, 23:25
netjes geordend vind ik eigenlijk sterker.
niet te veel poespas om het geluid voller te maken, maar een goeie samenstelling waarin alles goed te onderscheiden is, maar toch als 1 geheel klinkt.

en om terug te komen op het doel van dit topic, ja ik heb het eigenlijk alleen als ik via mn headphones luister, niet in-ear maar gewoon zo'n lomp ding.
doe ik toch te weinig.
Het mooie is juist als het de eerste paar luisterbeurten overkomt als goede, simpele samenstelling, en je later steeds dingen hoort die je eerder niet had gehoord. Dat vind ik tenminste meestal interessanter dan wanneer je meteen alle geluiden/instrumenten doorhebt.

Pink Floyd en Radiohead hebben dat inderdaad ook wel.

Luke-wannabe
2 september 2009, 00:54
+1. Ik houd sowieso van muziek met meerdere lagen. Dat kan misschien verklaren waarom ik geen fan ben van powertrio's, punk en andere 'simpele' muziek.

Pepe
2 september 2009, 01:43
Toch zou ik Hendrix, Rush, Emerson Lake and Palmer of the Police, om maar eens wat powertrio's te noemen niet simpel willen noemen. Of kwa punk Stranglers, Punishment of luxery, Ultravox, Magazine, Pere Ubu, Gang of Four. Mekons...

Luke-wannabe
2 september 2009, 09:24
Daarom zeg ik ook 'simpel'. Ik vind gewoon dat 1 extra gitaartje al zoveel meer kan doen.