PDA

View Full Version : Niet veel mensen weten dit...



Wouter J
13 augustus 2009, 09:45
Maar een van Herman Van Veen's allergrootste hits was eigenlijk een cover.
http://www.youtube.com/watch?v=epj2yZo-UTg
Hilversum 3

Het origineel was van een Duitse band genaamd Haindling en heet "Lang scho nimer g'sehn"
http://www.youtube.com/watch?v=y9ALp5CzVNk
Het origineel is in plat Bayern dialect en zoals je wel kan horen speelde Herman van Veen op safe toen hij zijn cover versie opnam, alles wat de Nederlandse muzikanten speelden was precies wat hun Duitse collega's op de oorspronkelijke versie speelde, het enige hoorbare verschil zit hem in dat de bas op "Lang scho nimer g'sehn" wat feller klinkt.

Haindling bestaat nog steeds en "Lang Scho Nimer g'sehn" is net als "Hilversum 3" een echte favoriet tijdens live shows.
http://www.youtube.com/watch?v=3-_jY0wVWwg

Rinze
13 augustus 2009, 09:57
Ok, dat weten we dan ook weer. De vraag blijft waarom we aan dit nummer herinnerd moeten worden :dontgeti:

Wouter J
13 augustus 2009, 10:01
Wat is er dan mis met dat nummer?

Rinze
13 augustus 2009, 10:05
Het klinkt zo lullig. Refereert aan een soort gezelligheid die ik wantrouw denk ik. Plaatsvervangende schaamte komt ook bij me op.

Ik begrijp dat jij het mooi vindt?

Don Capo
13 augustus 2009, 10:05
De vraag is meer wat is er mis met Herman van Veen; hij maakt muziek ;)



Sorry, vind het een draak van een man, maar dank je voor de extra info, naast een vervelend persoon heeft ie dus ook gewoon schaamteloos gejat.

Rinze
13 augustus 2009, 10:09
De vraag is meer wat is er mis met Herman van Veen; hij maakt muziek ;)



Sorry, vind het een draak van een man, maar dank je voor de extra info, naast een vervelend persoon heeft ie dus ook gewoon schaamteloos gejat.


Ik krijg persoonlijk ook uitslag van HvV.

Weet niet precies waarom, weet wel dat ik hem bij een anti-kernwapen demonstratie in Den Haag begin jaren tachtig heb zien optreden en dat vreselijk vond (de hele demo trouwens). Het is ook iets met zijn stem, dat glijerige, en zijn intenties. De aardige opa die stiekem niet zo aardig is oid.

Wouter J
13 augustus 2009, 10:18
De vraag is meer wat is er mis met Herman van Veen; hij maakt muziek ;)



Sorry, vind het een draak van een man, maar dank je voor de extra info, naast een vervelend persoon heeft ie dus ook gewoon schaamteloos gejat.
Ik noem een song coveren en netjes om permissie vragen niet "Schaamteloos jatten."

Bram+
13 augustus 2009, 10:25
Herman van Veen koffert joh? Je wou toch niet zeggen dat het nummer Suzanne (http://www.youtube.com/watch?v=xZZcMyxrwgo) van die zelfde Van Veen ook een koffer is van het wel heel erg gelijknamige nummer Suzanne van die ene gekke Canadees (http://www.youtube.com/watch?v=30egIKHT-pM)? :D

De vraag rijst natuurlijk: en nu?

toon-
13 augustus 2009, 11:04
Refereert aan een soort gezelligheid die ik wantrouw denk ik. Plaatsvervangende schaamte komt ook bij me op.

Je beschrijft het perfect :D

arcane
13 augustus 2009, 11:09
Oh wat erg, hij covert. :roll:
Ehm, wie van jullie speelt er dan alleen maar eigen materiaal?
Nagenoeg elke muzikant covert wel eens een nummer van een ander.

Wicked Willy
13 augustus 2009, 11:40
Volgens mij is zelfs het merendeel van de muzikanten hier covermuzikant........niks mis mee dus...

Don Capo
13 augustus 2009, 12:33
Ik heb ook niks tegen covers hoor, enkel HVV. En Wouter, ik neem het schaamteloos jatten terug, ik stel HVV nou eenmaal graag in een kwaaad daglicht ;)

Heibel
13 augustus 2009, 13:50
Ik vind 't echt 'n geweldig nummer..Midden jaren '80 op m'n kamer met de lego spelen en dit nummer op mijn met de 1e communie gekregen radio- cassette recorder...Dat Glockenspiel is fantastisch..

Mij valt wel op dat de backingtrack echt volkomen gelijk is aan die van van Veen..Bijna of hij de originele mastertape heeft mogen gebruiken..

Wouter J
14 augustus 2009, 00:56
Ik vind 't echt 'n geweldig nummer..Midden jaren '80 op m'n kamer met de lego spelen en dit nummer op mijn met de 1e communie gekregen radio- cassette recorder...Dat Glockenspiel is fantastisch..

Mij valt wel op dat de backingtrack echt volkomen gelijk is aan die van van Veen..Bijna of hij de originele mastertape heeft mogen gebruiken..

Luister wat beter, de basgitaar bij "Hilversum 3" klinkt vetter, bij Haindling heeft de bas wat meer hoog in het geluid, ietwat feller. Ook het kinder pianootje klinkt op "Lang scho Nimer g'sehn" net een tikkeltje anders. Maar zoals ik al zei, Herman speelde op safe hier, waarom zou hij de melodie veranderen als deze al van zichzelf al zo goed was?

Op het album "Signalen" waar "Hilversum 3" opstond staan ook netjes de namen van de Duitse schrijvers en de Titel "Lang scho Nimer G'sehn" in de credits naast de naam van Willen Wilmink die de Nederlandse tekst schreef.

Overigens, dat somigen van jullie Herman Van Veen als "vriendelijke Opa" betitelen klopt niet helemaal want hoe oud was Herman Van Veen in 1983 toen "Hilversum 3" uitkwam, hij was 38 jaar en dat is zeker geen leeftijd om "Opa" genoemd te worden.

rijsberman
14 augustus 2009, 01:21
Vet, jeugdsentiment!

Toch lullig voor HvV dat zijn hits covers waren. Hij heeft zelf toch ook nog wel wat gedaan. Erg muzikale man, ook al is het wellicht niet je smaak.

budje
14 augustus 2009, 06:39
Maar waar is het probleem nou eigenlijk? Veel grote hits waren covers, en het zal nooit ophouden! Van Ike & Tina tot Britney, iedereen covert!

(ik speel in een coverband, wie nog meer?)