PDA

View Full Version : 16 sporen tegelijk op een mac



sell
12 augustus 2009, 22:35
Hallo,

Wie kan mij even helpen met het volgende....
Ik wil demo opnames maken van mijn band.

Mijn voorkeur heeft het om drums per spoor weg te zetten en daarna de rest erbij gitaar etc.... Dus ik wil niet drums opnemen en terug brengen naar 2 sporen of zo... Ook niet eerst een mix maken en die op 4 sporen weg te zetten....

Dus elk tommetje, bekken etc een spoor.

Dan kom ik snel op 16 sporen als je ook nog een lijntje gitaar en bas mee wil laten lopen.

Ik heb een mac.... welke interface raden jullie mij aan om 16 sporen tegelijk op te nemen?

gr
marcel

mrkoetje
12 augustus 2009, 22:53
dus zo'n 13 sporen voor het hele drumstel?

weet dat er bands zijn, welliswaar meer in het Jazz circuit, die soms de drums met 1 mic opnemen. heb zelf ook wel eens met 1 mic geexpirimenteerd. best redelijk geluid.
nou is 1 mic natuurlijk extreem, maar voor een demo is 13 misschien ook extreem, afhankelijk van jou of de geluidsman zijn mix en master ervaring.

ik bedoel te zeggen, bedenk of het niet met minder kan, of de drums op een subgroep, dan kan je dus een mengtafel goed uitgebalanceerd doorsturen naar 1 of 2 groepen op de hoofd-mengtafel.

maar goed, tips. ik heb een Imac en gebruik deze met grote tevredenheid met de Tascam FW 1082. deze heeft 8 sporen in, zie foto van z'n uitgebreide broertje FW 1884: http://www.tascam.com/i-46-147-64-1-68C92C14.jpg da's te weinig maar een interface met 16 sporen heeft een flink prijskaartje! http://www.tascam.com/i-46-146-64-1-53707E1B.jpg

MjS
12 augustus 2009, 23:09
2x PreSonus Firepod (je kunt ze koppelen), kost ongeveer 800 euro samen.

Highway49
12 augustus 2009, 23:19
Ik gebruik de Tascam US-1641...

Wel 16 sporen, echter maar 8 mic ingangen. Je zou door een simpel mengpaneel ertussen te hangen de line-ins kunnen gebruiken om je sporen uit te breiden. Tascam US-1641 kost volgens mij zo'n 380 euro, mengpaneel zou ik in zo'n geval lenen.

Ik lees je verhaal zo, maar uberhaupt al een de microfoons zelf gedacht? Drums met 3 pracht microfoons worden beter dan 13 'mindere' microfoons. Ik weet trouwens niet hoe groot je drumstel is...?

Laat even weten waar je voor gaat!

sell
13 augustus 2009, 12:53
ik weet nog niet zeker wat ik ga doen.
Ik kan toch ook twee van deze aanschaffen?

http://www.feedback.nl/?b=US1641&a=178

Dit samen met een pc en de software en microfoons moet toch voldoende zijn?

MjS
13 augustus 2009, 14:04
Kijk even of je er twee tegelijk kunt gebruiken. Ik zou eerder voor de Firepod's gaan, die hebben Firewire wat over het algemeen beter geschikt is voor audio-toepassingen.

Soulflyhigh
13 augustus 2009, 22:26
2x PreSonus Firepod (je kunt ze koppelen), kost ongeveer 800 euro samen.
Zou ook mijn idee zijn. Heb zelf trouwens een Motu 8 Pre. Hier zo je er ook twee van kunnen daisy chainen. Kom je op een net wat hoger bedrag uit denk ik.

sell
14 augustus 2009, 08:58
Ok duidelijk verhaal...

Ik overweeg een mac pro of is dat en beetje overkill?

Roman
14 augustus 2009, 09:31
2x PreSonus Firepod (je kunt ze koppelen), kost ongeveer 800 euro samen.
mee eens, heb daar goede ervaring mee.
Overigens kunnen (bijna) alle dergelijke multi-channel interfaces gekoppeld worden. Is de meest praktische en goedkope oplossing.

Op die manier heb je 16 redelijk goede pre-amps tot je beschikking welke je via firewire terugkrijgt op je host. Je kunt vaak 3 devices koppelen, 24 sporen zoals je wilt.

Presonus, Motu, Focusrite.. allemaal behoorlijk goed spul voor wat jij wilt.
Vergeet niet dat je ruimte (waar je opneemt maar ook waar je uiteindelijk gaat afmixen) een "bron" is voor je opname. Zorg dat deze optimaal klinkt. Je apparatuur is altijd ondergeschikt aan de kwaliteit van de ruimte, instrumenten en bespeler daarvan. Mic-kabels ook niet op bezuinigen; een vaak vergeten factor.

Soulflyhigh
15 augustus 2009, 01:36
Ok duidelijk verhaal...

Ik overweeg een mac pro of is dat en beetje overkill?
Ligt er aan wat je er mee gaat doen. Als je alleen 16 sporen gaat opnemen wel ;) Ga je met flink wat software plugin's werken dan kan het erg fijn zijn.