PDA

View Full Version : Ritme tellen,onderverdeling van maat.



carnivore666
12 augustus 2009, 21:32
Hoi mensen,

Zoals de titel al doet vermoeden zou ik graag wat meer info of voorbeelden/link van:Ritme tellen,en onderverdeling van de maat.Zelf vind ik er niet echt iets bruikbaars over,en wat in mijn theorie boek staat helpt me alleen tot kinderliedjes,maar bij lastige solo`s heb ik er vaak niks aan(of ik snap het gewoon niet.)

Ook vraag ik me af hoever je hier eigenlijk op in moet gaan?
Tel je tot kwart noten,8ste of zelfs 16tiende?
Lijkt me namelijk erg lastig als je en nummer hebt wat b.v meer als 200BPM heeft.
Of is het iets wat je alleen bij het studeren van en nummer/solo doet en later op gevoel?

Hoop dat iemand me hier mee verder kan helpen:???:

Gr

bastiaanvanbeek
13 augustus 2009, 09:47
de maatsoort is iets wat altijd terug blijft komen, je kunt er niet omheen. zeker als je de progressieve kant op gaat met aparte maatsoorten. hoe je telt is gedeeltelijk persoonlijk, dus hoe tel jij het liefst bij een bepaald nummer. je zou bij een nummer dus een maatsoort kunnen hebben van 3/4 maar die zou je ook als 6/8 kunnen tellen. en als je zoals je zegt een nummer hebt van een hoog bpm, dan tel je gewoon in 8e of 16e.

kijk anders is op wikipedia >> maatsoort, staat genoeg info

Rinze
13 augustus 2009, 09:53
Tellen doe ik tot in de eenheden van de kortste noten van het stuk. Echt alles meetellen doe ik bij het instuderen, ook van eigen riffs. Daarna is het alleen meetappen met de voet.

Instuderen doe ik dan weer door echt heel langzaam te beginnen en elk fragment steeds weer op laag tempo te spelen tot het goed gaat, dan iets sneller, enz. enz. Dan krijg je de feel van het stuk het beste te pakken, je hersenen en lichaam moeten het zich eigen maken zeg maar. Belangrijk is ook dat je de juiste noten accent geeft, dus de één en drie, of de eerste van elke triool. Dat maakt je spel duidelijker en strakker, net als praten/zingen met de juiste klemtoon.

-=JEROEN=-
13 augustus 2009, 10:46
Ik doe dat op gehoor en gevoel. Ik tel eigenlijk alleen als ik het uitwerk in een programma zoals GuitarPro, omdat die werkt met het notenschrift. Of wanneer ik het iemand anders moet uitleggen, die het niet aanvoelt bijvoorbeeld.

Bram+
13 augustus 2009, 11:11
Terugredeneren van muziek naar maatsoort vind ik inderdaad ook veelal een gevoelskwestie. Overigens is er nog wel een verschil tussen 3/4 en 6/8 qua gevoel, bij 6/8 zou het accent op de vierde tel minder moeten zijn dan bij 'twee keer 3/4'.

Ik vind het ook altijd een leuke oefening, zeker bij onregelmatige maatsoorten en nummers met maatwisselingen. zulke dingen en verder (http://www.youtube.com/watch?v=vy4L0--peMc).

EuroCinema
13 augustus 2009, 13:02
Tellen is echt zoiets dat je eerst moet leren en daarna moet vergeten. Het is goed om in de repetitieruimte te kunnen bespreken waar precies een accent moet komen en om te snappen hoe triolen in elkaar zitten etc. Maar in praktijk is ritme toch iets dat je moet voelen en horen, niet beredeneren.

terrasbeest
13 augustus 2009, 13:57
Ik vind het tellen nog steeds het moeilijkste dat er bestaat. Ik denk dat een doorgedreven training notenlezen ( solfège ) voor niemand verloren tijd is.
Er komt wel meer bij kijken.

Heel wat stijlen ( blues, jazz, bossa ) hebben echter hun eigen 'feel' en dat is IMO iets wat je enkel op gevoel kan. + Frazering natuurlijk.

carnivore666
13 augustus 2009, 20:12
Dank voor jullie reacties:)

Het gaat me ook niet echt om de verschillende maten waar wel genoeg over te vinden is,maar het tellen van verschillende ritmes in een maat.

Zelf denk ik ook dat tellen verder dan 16de noten wat ver gaat vooral bij snelle
stukken.
Misschien moet ik gewoon net als met je voet op de tel mee stampen alleen dus
de tel tellen en de rest met metronoom of guitarpro leren.

Maar bij stukken waar b.v opeens snelle 32ste noten en groepjes van 5,6,7,8 noten door elkaar enz en noten die in triool feeling gespeeld worden en rusten ertussen en noten met punten raak ik vaak in de war,vooral als de noten b.v doormiddel van Hammer-on en pull-offs aan elkaar zitten maar niet op de tel.


Gr

-=JEROEN=-
13 augustus 2009, 22:43
Ik speel soms zulke fukkin rare ritme's, althans noten, een nootje voor de maat of een heerlijk accentje hier en daar, dat wanneer ik het wil gaan uitwerken in GuitarPro bijv, dat ik er maar gewoon mee stop omdat ik er niet uit kom. Ik bedoel, hoe noteer je een 8e voor de maat die klinkt en voelt als een triool? Voor dit soort dingen vind ik het notenschrift zowiezo erg onlogisch en ongemakkelijk, vooral omdat ik zo los speel.

Wat jij bedoelt is meer andersom, je hebt een stel noten op papier voor je neus en wil die gaan spelen, maar ja, hoe tel je dat. Ik zou zeggen, schrijf de noten over in GuitarPro of een midi programma, laat dat programma het afspelen en luister dan hoe het klinkt.

Handig heh, dat notenschrift, hahaha.

carnivore666
14 augustus 2009, 00:05
Waarschijnlijk moet ik gewoon geduldiger zijn,en met al dat tellen ben ik eigenlijk vergeten om de voet te gebruiken en metronoom.

Maar vond het gewoon gek dat ik dat tellen behalve in mijn theorie boek eigenlijk nog nergens op het net heb gezien vandaar dit topic.

Misschien dat het ook en kwestie van veel ervaring is,net als dat het geen reet voor stelt om in en 4/4 maat 4 groepjes van vier te spelen zo ook moet oefenen dat ik dat met die andere kombinaties kan,maar dan tel je dus niet meer maar speel je dus op de tel gewoon telkens en ander aantal noten.Hier heb ik dus wel al eens oefeningen over gezien..misschien maar ens zelf oefeningen in guitarpro maken.

Gr

-=JEROEN=-
14 augustus 2009, 10:51
Upload een paar van die nog-in-de-maak-zijnde guitarpro dingetjes naar sendspace, dan zal ik er ook nog een paar oefeningetjes aan toevoegen voor je.

EuroCinema
14 augustus 2009, 11:50
Ik vind met een metronoom studeren trouwens wel heel waardevol. Voor of na de tel spelen is deel van je stijl, maar je moet wel in staat zijn om ook "recht" op de tel te spelen. Ik vind het ook prettig om de metronoom zo af te stellen dat de tikken de 2 en de 4 zijn. Juist met grotere gaten tussen de tikken ga je je eigen strakheid testen.

Danieldg
14 augustus 2009, 12:02
Ik speel soms zulke fukkin rare ritme's, althans noten, een nootje voor de maat of een heerlijk accentje hier en daar, dat wanneer ik het wil gaan uitwerken in GuitarPro bijv, dat ik er maar gewoon mee stop omdat ik er niet uit kom. Ik bedoel, hoe noteer je een 8e voor de maat die klinkt en voelt als een triool? Voor dit soort dingen vind ik het notenschrift zowiezo erg onlogisch en ongemakkelijk, vooral omdat ik zo los speel.

Handig heh, dat notenschrift, hahaha.

Geloof me, als je echt het notenschrift kan, dan is wat je zei echt geen probleem. Je kan toch perfect voor de maat een 8ste schrijven die klinkt en voelt als een triool? Zie je best vaak hoor. Voorbeeldje: Phantom of the Opera van Iron Maiden, daar staat een groepje van triolen van een 8ste rust en 2 8ste noten voor de maatstreep.

Harald
14 augustus 2009, 12:16
Dank voor jullie reacties:)

Het gaat me ook niet echt om de verschillende maten waar wel genoeg over te vinden is,maar het tellen van verschillende ritmes in een maat.

Zelf denk ik ook dat tellen verder dan 16de noten wat ver gaat vooral bij snelle
stukken.
Misschien moet ik gewoon net als met je voet op de tel mee stampen alleen dus
de tel tellen en de rest met metronoom of guitarpro leren.

Maar bij stukken waar b.v opeens snelle 32ste noten en groepjes van 5,6,7,8 noten door elkaar enz en noten die in triool feeling gespeeld worden en rusten ertussen en noten met punten raak ik vaak in de war,vooral als de noten b.v doormiddel van Hammer-on en pull-offs aan elkaar zitten maar niet op de tel.


Gr

Het uittellen speelt alleen bij oefenen. Als je het moet uitvoeren moet je daar niet meer mee bezig zijn. Dan moet je weten wat je wilt laten horen, en dat ook inwendig horen, terwijl je genoeg overcapaciteit hebt om ook te luisteren naar wat jij zelf, en je bandleden doen. (En liefst ook het publiek nog in de gaten houden) Als je dan nog mee moet lopen met een mentaal of verbaal 'Eéneme Twee-ete' gaat dat simpelweg niet lukken.

Bij het oefenen maakt hoe snel het gespeeld hoort te worden weinig uit. Wat belangrijk is is dat je het stuk dat je aanpakt aan kunt. Ook hier is overcapaciteit het sleutelwoord. Als je die niet hebt hoor je nl. echt niet wat je doet en of het klopt. De manier waarop je zorgt dat je de overcapaciteit hebt is door LAAAANGZAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM te oefenen (en dat is vaak eigenlijk nog de halve snelheid van wat je denkt dat langzaam is) en (zeker bij complexe stukken) de boel op te delen in kleine hapklare brokken. Voordeel van dat laatste is dat je een sectie in 128ste noten desnoods met een metronoom die de 64ste tikt langzaam kunt oefenen, en die verdeling per stuk aanpast aan wat handig is. Evt. kies je er voor om eerst het ritme zonder noten te oefenen. Wat je ook kunt doen bij lastige stukken (als het een transcriptie van een cd is) is het fragment vertragen en op repeat te zetten, en net zo lang te luisteren totdat je het helemaal opgenomen hebt. Als het al in je hoofd zit zullen je vingers het veel sneller leren.

Kort samengevat, langzaam oefenen, wat je oefent opsplitsen in kleine hapklare brokken waar mogelijk, en zorgen dat je al weet hoe het moet klinken.

carnivore666
14 augustus 2009, 19:27
Wat die oefeningen betreft,ik ken me zelf en weet dat ik dan weer moeilijk ga zitten doen met welke noten/tonen ik die dan ga doen,ga ik er licks/toonladers in verwerken?
En dan denk ik dat het voor me eigen plezier beter is om dan maar meteen de stukken uit de solo in guitarpro in te geven,en heb eigenlijk ook nog niet zo veel tijd gestoken in hoe mijn metronoom precies werkt.
Meestal doe ik wel eerst en moeilijk ritme met mijn vingers op de bank/tafel trommelen,of gewoon open E snaar.
Dus tellen bij oefenen en daarna gewoon op gevoel:ok:
Meestal zorg ik er ook voor dat ik met alternated picking goed uitkom in de volgende maat/of tel op uitzonderingen na.

-=JEROEN=- Upload een paar van die nog-in-de-maak-zijnde guitarpro dingetjes naar sendspace, dan zal ik er ook nog een paar oefeningetjes aan toevoegen voor je.

Dus hier kan ik voorbeelden uit guitarpro mee plaatsen in mijn bericht??

Gr

-=JEROEN=-
15 augustus 2009, 11:03
Ja, je upload ze naar www.sendspace.com je krijgt dan een link en die plaats je hier.

(die optionele vragen hoef je niet in te vullen)

EuroCinema
15 augustus 2009, 13:53
Meestal doe ik wel eerst en moeilijk ritme met mijn vingers op de bank/tafel trommelen,of gewoon open E snaar.
Gr
Ik zou wel een gefrette noot gebruiken ipv een open snaar. Goeie timing betekent immers ook dat elke noot de juiste lengte heeft.Dus kap de noot ook weer op het juiste moment af door te dempen.

carnivore666
15 augustus 2009, 21:48
Ja, je upload ze naar www.sendspace.com je krijgt dan een link en die plaats je hier.

Dank voor de tip.

[QUOTE=EuroCinema;2119787]Ik zou wel een gefrette noot gebruiken ipv een open snaar. Goeie timing betekent immers ook dat elke noot de juiste lengte heeft.Dus kap de noot ook weer op het juiste moment af door te dempen.

Was er inderdaad bij vergeten te vertellen dat ik dit met en afgedempte snaar doe.

Gr