PDA

View Full Version : Gezocht: Gitaar met stevige trem, snelle neck.



Thmz
12 augustus 2009, 21:17
Hallo :D

Na 2 jaar op mijn Epi Les Paul standard te zitten rammen heb ik nood aan een nieuwe gitaar. Eentje die kan wat mijn Les Paul niet kan. Nu ja, wat ik zoek:

Een gitaar met:
- Goede kwaliteits tremolo (geen ding dat na een jaar helemaal stuk is en dan direct ontstemt)
- Geen extreme vormen (dus geen flying V ofzo )
- Lekker snelle neck voor solo's enzo
- Eigenlijk liefst 24 frets omdat ik anders later nog een 24 fretter kan gaan bijkopen. Dit kan wel door de vingers gezien worden als de tremolo van een 22 fret echt veel beter is als de gitaar met 24 frets.
- Pickups die redelijk klinken

Tremolo moet erbij omdat ik graag ook wel van die dingen als Van Halen enzo speel en daarmee moet je toch wat leuke effectjes en truckjes kunnen doen.

Prijsklasse: Onbekend :p Ik wil er zoveel aan uitgeven als ik nodig heb voor een gitaar waar ik veel plezier aan beleef en die goed is. Nu, ik ben niet rijk en moet aan de centjes denken dus ik hoop dat rond de 500 wel redelijk zou zijn :p meer mag als het echt veel verschil is.

Gitaar moet eigenlijk samen met de Les Paul voor alles gebruikt kunnen worden, want ik speel alle stijlen. Jazz, blues, rock, punk rock, metal...

Nu ben ik niet gewoon gaan zitten en dit zitten typen zonder dagen, weken op google en online shops rondt te gaan. Winkel maakt niet echt uit. Ik ben vanaf het begin wel bij Musicstore gegaan en nog nooit problemen met bestellingen ofzo gehad dus mss koop ik m daar wel.

De gitaren die ik vond zijn:
Ik heb gewoon de gitaar gezocht en van de eerste die ik vondt de link genomen en dus niet naar de kleuren gekeken. Daar kijk ik later wel achter.

***Ibanez RG 350 EX (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Ibanez-RG350EX-Black-/art-GIT0006909-001) Of misschien wel het de special editions ervan? Ibanez RG350M (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Ibanez-RG350M-BK-Black-inkl.-Bag/art-GIT0015926-000) Zit denk ik bijna geen verschil in buiten de neck? Moet nog eens zien wat ik het fijnste vindt spelen. Of de gelijke RG 370 DX (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Ibanez-RG370DX-Black-/art-GIT0004751-001) het enige verschil is denk ik dat er geen slagplaat op zit.
Probleem aan deze gitaren is de Edge III tremolo. Heb er nachtmerrieverhalen over gehoord die ik niet wil meemaken.

*** De Ibanez S470 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Ibanez-S470-Black-/art-GIT0006915-001) Leek mij dé gitaar die ik zocht tot ik las 22 Jumbo frets. De tremolo is echt wel goed voor de prijsklasse heb ik gelezen. ZR trem ontstemt niet.
Lijkt voor de rest een mooie gitaar, maar een 'nét niet' gitaar door de 2 missende frets...

***Jackson heb ik ook wel even zitten bekijken maar kan er niet echt aan uit met hun tremolo's. Vindt je niet echt veel over dus weet niet of bv deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Jackson-DXMG-Dinky-GMG-Gun-Metal-Grey/art-GIT0011040-000)
of deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Jackson-DK-2-M-Dinky-EDS-Update-Eerie-Dess-Swirl/art-GIT0009644-000) zijn wat ik zoek. Heb gehoord dat jackson eigenlijk alleen maar metal kan uitbrullen?

*** En als laatste van de reeks zit deze er nog bij. Een groot verschil met andere gitaren maar wel een Edge Pro en redelijke pickups: Ibanez RG 1570 (http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Ibanez-RG1570-BK-Black/art-GIT0015045-000)
Misschien kan ik hem tweedehands nog wel ergens vinden.

En eentje voor de gein. Ik dacht eerst om een strat te kopen. Maar ik had liever geen vintage tremolo maar een floyd en ik kwam op dit: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Fender-NEW-Standard-Strat-HSS-FRRW-AW-Arctic-White-Floyd-Rose-Bag/art-GIT0014841-000 :p

Nja nu ben ik wel uitgetypt. Graag jullie meningen en andere dingen over een goede gitaar. Andere suggesties mogen ook natuurlijk.

Groetjes.

joskedentweede
12 augustus 2009, 21:32
hey!

Jammer genoeg ken ik niets van de modellen die je opnoemt, maar ik ken wel nog een gitaar die aan je eisen kan voldoen.
Een Heartfield, ooit gebouwd in de ibanezfabrieken op een ontwerp van Fender (dat heb ik me altijd laten vertellen).
Wat ik wel weet is dat het goede gitaren zijn! Ik heb een talon II (Spam), maar er zijn nog andere modellen, de talon IV en V bijvoorbeeld zijn zeer goede dingen! kijk eens op http://www.heartfield-central.com/ voor de andere modellen. Het enige probleem van deze gitaren is dat je ze tweedehands moet zoeken, en daar kom je ze helaas niet zo vaak tegen..
ze hebben modellen met 24 frets, supersnelle neck, comfortabel, HSH met meestal dimarzio's.
Echt leuke dingen! Ik geef maar een tip!

Jonathan

Bram+
12 augustus 2009, 21:45
Wat betreft die RG350DX of RG370DX: je hebt gelijk wat betreft die trem. Lekker laten staan als je je budget iets meer kan opkrikken of tweedehands durft te zoeken. Die S470 is nieuw een heel goed alternatief, het is zonde dat je valt over die twee fretjes die je 'mist' bij die gitaar. Dan die Fender met Floyd: 21 (!) frets. Nee dat schiet op :D

Een van de beste opties geef je zelf ook al aan: tweedehands zoeken. Net als Heartfield Talons zijn er best veel tweedehands Ibanez RG's te vinden. Je zou kunnen zoeken op RG550, RG570, RG1570, etc (alles vanaf RG500 zeg maar). Geregeld te vinden voor onder de 500 euro.

Thmz
12 augustus 2009, 21:58
Juist even naar de Talon's gezocht. Tweedehands een Talon IV van 1991 (!?) gevonden. Voor 425 euro. Ongeveer evenveel als de RG 350 dus. Enige puntje waar ik van schrik is de trem en de leeftijd van dat beestje. Ik weet niet of het een originele floyd is (Floyd Rose Pro) en hoelang zo'n ding wel leeft. Misschien is ie al bijna aan het eind van zijn stemvast zijn.
Voor de rest ziet ie er krak hetzelfde uit als een Ibanez RG
Een RG 1570 ook gezien voor 500 euro's. Ook binnen het budget. Probleempje is dat ik niet weet of ie wel goed speelt, daarom is naar de winkel gaan gemakkelijker :p

Nog andere leuke gitaartjes?

EDIT: Hoe heette trouwens die site met ALLE ibanez modellen?

eng elfjuh
12 augustus 2009, 22:51
Alle ibanez gitaren:
http://www.ibanezregister.com/
Pin je niet teveel vast op OFR's (Original Floyd Rose) trems.
De meeste gitaren in je prijsklasse (<500) ga je niet met een OFR vinden.
De Heartfield's en de Jacksons die je aangeeft hebben prima trem's.
Het gaat erom hoeveel slijtage er al dan niet aanwezig is.
Ik heb ter illustratie twee Jacksons, een uit '92 en een uit '94.
Beide hebben goeie stabiele trem's, als ze goed afgesteld zijn en niet misbruikt(!) worden gaat een (goeie) "Licenced by" een eeuwigheid mee!
Dunne hals, goeie trem met redelijke pup's?
Jackson Dinky.
Wil je echt goedkoop?
Koop een Jackson Concept voor weinig en gooi pup's naar keus erin.

Als het om RG's gaat zoek een RG550, tweede hands goed te vinden en gewoon goed.

Orgasmocaster
12 augustus 2009, 22:53
zoals je misschien in Baghera's topic hebt gezien, ben ik ook een grote Heartfield fan en verzamelaar (ok, 6 is misschien nog geen verzameling:))

je zou ook een wilkinson of hipshot trem kunnen overwegen als alternatief voor een floyd.

dit is mijn favoriet momenteel ( en heeft de fijnste neck ever!!!)

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08034.jpg
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/JJ22-06-08027.jpg

Gothra
12 augustus 2009, 22:59
De jackson dkmg dinky is jou gitaar! Zitten wel actieve emg's in, maar daar kan je van alles mee spelen. Wat de FR betreft, die ontstemt vrijwel bijna niet.

Ik heb de gitaar zelf ook, en ben er zeer tevreden over!


EDIT: of de 2 jacksons die je zelf al aangaf, zijn ook prima gitaren.

Setius
12 augustus 2009, 23:00
er zit alles op wat jij maar zoekt spec mini schakelaars waar je de Seymour Ducan p rails van p 90// singels & humb kan schakelen
Ik heb er helen goeden ervaring mee de kwaliteit is echt super vergelijk het met de top merken ik denk zelfs beter !!! wordt nog met de hand gebouwd
dus word er veel aandacht besteedt aan de afstelling voor mij op dit moment de beste gitaar die je kan kopen
luister hier maar eens naar

http://www.youtube.com/watch?v=KTi5f2u97aY

Orpheo
12 augustus 2009, 23:00
ik wilde het niet zeggen ;) maar inderdaad, warmoth kan je ook doen :) wenge halsje, ebben toets, 24 frets, ongeveer 290$. body inclusief lak: ongeveer 250$. floyd: 170$. picups bij guitarfetish: ongeveer 60. en je bent nagenoeg klaar voor ommenabij 650a700E.

Thmz
13 augustus 2009, 09:03
De meeste gitaren in je prijsklasse (<500) ga je niet met een OFR vinden.

Dat weet ik. Meestal Licensed of die van Ibanez. Daarom heb ik eigenlijk veel ibanez gitaren op mijn lijstje omdat ik zeker weet dat de Ibanez Edge Pro een stevige trem is en bij andere merken gewoon Licensed Floyd Rose schiet je niet echt mee op. Daarom post ik ook hier eh ;)

De Heartfield voor 425 lijkt me toch al vet. Floyd Rose Pro, moet alleen even nagaan hoe lang ie nog zou kunnen leven.
Ibanez RG 550 vindt ik alleen maar tegen de 500, wat me iets te veel lijkt? De 1570 zit ook rondt de 500.
Jackson (http://www.thomann.de/be/jackson_dk2_blk_update_wcase.htm) moet ook veelzijdig zijn zeggen ze.

Zijn er gitaren die niet op mijn lijstje horen (die bv niet veelzijdig zijn, slechte pickups ofzo)
of zijn er gitaren die ik nog zeker moet proberen?

Groetjes

Thmz
14 augustus 2009, 20:27
Waarschijnlijk wordt de gitaar toch een nieuwe uit de winkel. Mijn ouders vertrouwen tweedehands niet echt en het is ook redelijk gevaarlijk om 2dehands te kopen met een floyd. (wat kan daar allemaal al mee gebeurd zijn, en zeker bij de Heartfield uit '91 )

Het goede is dat het budget misschien wat omhoog gaat. Ik heb liever meteen iets goed dan iets dat over een jaar al weer stuk is.

Als ik naar Musicstore in Keulen ga kijken ga ik me vooral richten op de RG 1570 (Edge Pro!) en Jackson DK2 Dinky. Ook nog eens wat naar andere gitaren kijken maar ik denk niet dat er nog veel alternatieven zijn...

Orgasmocaster
14 augustus 2009, 20:43
hm, ik heb 5 talons uit 90 en 91, en ze zijn allemaal in perfecte staat. ik heb bijvoorbeeld ook wel een RG 550 uit 90 gehad, en die had wel degelijk 2 scheurtjes bij de neckpocket en een tussen de nutbolts.

gewoon goed bekijken voordat je hem koopt. het is zeker de moeite waard.

Bram+
14 augustus 2009, 21:00
Die cracks bij de neck pocket (de oude stijl neck joint) komt trouwens erg vaak voor bij RG's, in de meeste gevallen zijn ze vrij oppervlakkig (alleen in de lak). Niet direct zorgenbarend, maar wel slordig dat het eigenlijk standaard gebeurt. Het gaat zelfs zo ver dat de RG770DX reissues (ook met oude neck joint) van vorig jaar ze ook al hadden.

Los van dat is het inderdaad altijd de moeite waard om tweedehands te kijken, sterker nog, bij veel 'klassieke' instrumenten is het helemaal niet ongebruikelijk om (alleen maar) tweedehands te kijken, denk bijvoorbeeld aan violen. Het is geen auto of televisie o.i.d.

Heynis
14 augustus 2009, 21:36
Hum kuch, signature hieronder, hum kuch.

Thundermane
14 augustus 2009, 22:00
Voor de prijs vond ik de Jackson Dinkey wel goed. Seymour duncans klinken nou eenmaal echt lekker. Van licensed floyd rose word ik zelf niet helemaal blij. Overigens vind ik die specifieke Jackson Dinkey wel foeilelijk.
De Ibanez RG1570 BK, is gewoon echt goed, klaar. Het is compleet. Ook de pickups IBZ V-pickups zijn echt lekker en multi-functioneel, je kan ze kwijt in elke muziekstijl die je maar wilt spelen.
In elk geval, blijf bij passieve EMG pickups vandaan.
Je zult je ook moeten bedenken tot hoe ver die 2 extra frets nou echt een prioriteit zijn. Ik zelf kom (bijna) nooit bij de 24e fret. Soms wel, maar kan net zo goed niet denk ik.
De Infinite of Infinity pickups (INF) van Ibanez, zijn budget pickups. Ze zijn als je dat in gedachten houd niet slecht. Maar je zal toch al snel betere pickups willen. De V-reeks pickups van Ibanez zijn goed, en zoek anders Ibanez gitaren met Dimarzio pickups. Verder gitaren met Seymour duncan zijn het ook waard om in de gaten te houden. Zelfs de Duncan Designed van Seymour Duncan vind ik lekker.

Thmz
14 augustus 2009, 22:05
Bedankt voor de reacties.

Over die foeilelijke Jackson, als je deze bedoeld: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Jackson-DK-2-M-Dinky-EDS-Update-Eerie-Dess-Swirl/art-GIT0009644-000 die kleur komt hier toch niet binnen. Ik vond die gewoon sneller op de site dan de zwarte.

Over die 2 extra frets ben ik nu ook al heel de tijd aan het denken.
Die 2 frets kunnen 370 euro verschil (RG1570 en S470) maken (de RG1570 heeft wel wat betere sound en is Prestige)

Maar nu, het wordt dan toch een van mijn laatste gitaren (mijn tweede :p meer moet ik er niet), en als ik ooit een solo (daarvoor moet de gitaar zeker dienen) met 24 frets moet spelen zit ik daar wel met men S470 met 22 frets...
En een solo-gitaar mét Floyd en 24 frets is compleet. Kan ik nooit meer iets missen...

geert1976
14 augustus 2009, 22:08
Hum kuch, signature hieronder, hum kuch.

verkouden?:seriousf::seriousf::seriousf:

Thundermane
14 augustus 2009, 22:11
Tsja, als je het kan opbrengen, zou ik die Prestige Ibanez geen verkeerd idee vinden.

Thmz
14 augustus 2009, 23:37
Ok, ik denk en hoop dat ik mijn perfecte gitaar gevonden heb, als ie écht 24 frets heeft.

http://www.thomann.de/gb/ibanez_s09ltd2_wh.htm

Dé looks, Dimarzio's, perfecte trem, goede neck, en MISSCHIEN (ik tel er toch maar 22)) 24 frets. Wat een beestje.

Maar voor die prijs!? Zou er een addertje onder het gras zitten?

Bram+
15 augustus 2009, 07:51
Het zijn sowieso 22 frets en die prijs snap ik ook niet. Óf meer van de specs kloppen niet, of de prijs klopt niet.

munkie
15 augustus 2009, 11:45
Ik heb een tijdje geleden met een Koreaanse Cort gitaar wat amps uitgeprobeerd in een zaak. Van de amps was ik niet zo onder de indruk, van de gitaar wel. Strat achtig ding met een joekel van een 2 punts tremolo(geen klem) met een dik messing blok. Echte Seymour Duncan HSS elementen, Sperzel mechanieken, AANJ bolton neck (Ibanez all access neck joint systeem). Was 500, nu 450 en dan verkocht ie nog niet. Speelde makkelijk, stabiel, veel sustain, veelzijdig. De trem pook zat helaas nogal in de weg en het was een schroefdraad pook dus een halve slag terugdraaien dan was het probleem opgelost maar dan zat ie wat los.

Chocola
15 augustus 2009, 12:17
Ok, ik denk en hoop dat ik mijn perfecte gitaar gevonden heb, als ie écht 24 frets heeft.

http://www.thomann.de/gb/ibanez_s09ltd2_wh.htm

Dé looks, Dimarzio's, perfecte trem, goede neck, en MISSCHIEN (ik tel er toch maar 22)) 24 frets. Wat een beestje.

Maar voor die prijs!? Zou er een addertje onder het gras zitten?

Er klopt geen donder van die specs.

Ga naar een grote muziekwinkel, en probeer de Ibanez 1500 (1520, 1570) serie, de Jacksons DK-2 serie, en kom dan terug met je bevindingen :).

Als je meer geld wil besteden dan dat kun je ook kijken naar de 2500, 2600 en JEM serie. Proberen kan nooit kwaad, als je hem echt veeeeel beter vind dan kun je beter doorsparen namelijk.

Thundermane
15 augustus 2009, 12:42
Ok, ik denk en hoop dat ik mijn perfecte gitaar gevonden heb, als ie écht 24 frets heeft.

http://www.thomann.de/gb/ibanez_s09ltd2_wh.htm

Dé looks, Dimarzio's, perfecte trem, goede neck, en MISSCHIEN (ik tel er toch maar 22)) 24 frets. Wat een beestje.

Maar voor die prijs!? Zou er een addertje onder het gras zitten?

Ten eerste sluit ik mij aan bij Resonare, doorsparen is het beste, zorg dat je het goede werk koopt.

Ten tweede, je moet goed lezen. (daarnaast denk ik ook dat de specs niet 100% kloppen). ZR-II systeem lijkt mij inderdaad een te goed ding voor zo'n prijs. Daarnaast de Dimarzio IBZ pickups. Deze zijn niet zo goed als je zou denken. Ze zijn wel goed, je zou kunnen denken aan iets wat tussen de kwaliteit van INF en algemeen goede Dimarzio pickups, zover ik heb geprobeerd althans in de winkel. Ze klinken eerder warm dan scherp, zelf vind ik het lekkere weghalen wat je juist hoort te hebben met Ibanez.
Voor de rest denk ik ook dat de gitaar te goed is voor de prijs.

Heynis
15 augustus 2009, 13:28
verkouden?:seriousf::seriousf::seriousf:Ja, beetje last van tortillatyfus denk ik:soinnocent:

Bram+
15 augustus 2009, 15:02
ZR-II systeem lijkt mij inderdaad een te goed ding voor zo'n prijs.
Dat valt op zich wel mee, die ZR2 is kwalitatief niet per se beter dan een 'ZR1'
en die hangen ook in de goedkoopste Sabers. Het enige wat niet lijkt te kloppen is de vijfdelige hals i.p.v. de driedelige hals die je veel meer ziet in dat prijssegment. In het uiterste geval hebben ze besloten om die halsjes die ze nog over hadden van de oude S2170-series op goedkopere bodies te steken (vandaar ook dezelfde inlay), maar we moeten eerst maar eens de officiële specs van Ibanez afwachten.

Thmz
15 augustus 2009, 15:19
Het lijken idd wat gemixte specs. Er staat geen Prestige bij (zowel op de Headstock als op in de beschrijving)
Er staat bij dat je er een gig bag bij krijgt en bij een Prestige is het dacht ik toch een (prestige) case. Die goedkope DiMarzio's vindt ik dan ook maar raar, terwijl het Krokodil-broertje er INF's heeft inzitten.
Wel, ik moet toch nog een tijdje wachten (maandje ofzo) eer ik het geld heb en misschien zijn ze tegen dan al op de Ibanez site.

Divine
15 augustus 2009, 15:46
Voor de prijs vond ik de Jackson Dinkey wel goed. Seymour duncans klinken nou eenmaal echt lekker. Van licensed floyd rose word ik zelf niet helemaal blij.

Een Jackson licensed floyd rose van de Pro series is prima! Ik heb jarenlang met een JT580LP (Jackson licensed lo pro floyd rose brug) gespeeld. Stemvast en geen problemen. Let wel, niet élke licensed floyd is goed. Er zitten echt hele slechte bij.

Thmz
15 augustus 2009, 16:28
Jackson DK2 dinky zal ik dan zeker eens goed beluisteren en proberen.

Even over tweedehands Hearfield Talon IV, uit 1991 met Floyd Rose Pro, hoelang zou die Floyd nog meegaan? Als ie nu al 18 is...

Rooker
15 augustus 2009, 18:42
Ik zag vandaag dat ibanez gitaartje staan bij de lokale muziekwinkel, ik meen voor iets van 540 eurie. Zag er mooi uit hoor mat oranje dikke titanium kleur brug. Hij zag er duur uit. Heb er niet op gespeeld dus kan daar niets zinnigs over zeggen:ok:

Divine
15 augustus 2009, 18:46
Jackson DK2 dinky zal ik dan zeker eens goed beluisteren en proberen.

Even over tweedehands Hearfield Talon IV, uit 1991 met Floyd Rose Pro, hoelang zou die Floyd nog meegaan? Als ie nu al 18 is...

Is die Floyd Rose Pro een original floyd rose pro? OFR's gaan vrij lang mee naar mijn ervaring. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe intensief die brug gebruikt is in de afgelopen 18 jaar.

Kijk ook eens naar de Jackson SL3 die hebben tegenwoordig geloof ik zelfs een OFR. Oudere modellen (< 2006, maar dat weet ik niet zeker) niet.